پاراگراف‌های خود را سئوپسند کنید! آموزش تولید محتوای متنی

شیوه پاراگراف‌بندی متن، یکی از مهم‌ترین اصول تولید محتوای متنی و از عوامل موثر بر سئو درون صفحه (on-page seo) است. در واقع به زبان ساده،‌ پاراگراف‌بندی متن، چیزی فراتر از یک اینتر زدن ساده و رفتن به سر خط است!

چینش و سازمان‌دهی پاراگراف‌ها، علاوه بر این که از نظر سئو مهم و حائز اهمیت است، مخاطب‌پسند بودن محتوا را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بی‌شک پاراگراف‌های طولانی، در نگاه اول مخاطب را خسته کرده و حتی ممکن است آن‌ها را از مطالعه ادامه مطلب منصرف کنند.

در این مطلب خواهیم دید که چرا پاراگراف‌بندی برای سئو مهم است و با اصول پاراگراف‌بندی نیز آشنا خواهیم شد. تا انتها همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

چگونه با اسکن محتوا، کیفیت آن بهبود ببخشیم؟

چرا پاراگراف‌بندی برای سئو مهم است؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است خودمان را جای مخاطب بگذاریم. تصور کنید که به دنبال پاسخ یک سوال هستید. مثلا به دنبال اطلاعاتی درباره «بهترین مترجمان زن دنیا» هستید، این عبارت را در گوگل جست‌وجو می‌کنید و به طور تصادفی یکی از سایت‌ها را باز می‌کنید.

حال از شانس بد! نویسنده‌ی سایتی که باز کرده‌اید، علاقه‌ای به پاراگراف‌بندی متن نداشته و تمام اطلاعات را پشت سر هم قطار کرده است. در چنین شرایطی آیا حاضر هستید تمام متن را بخوانید تا به حجم کمی از اطلاعات دست پیدا کنید؟ قطعا خیر!

احتمالا با این مثال، به اهمیت پاراگراف‌ها پی بردید. در واقع پاراگراف‌‌ها، متن را سازمان‌دهی می‌کنند و به مخاطبان کمک می‌کنند تا با سهولت و سرعت بیشتری اطلاعات موردنیازشان را پیدا کنند. حال پاراگراف‌بندی زمانی کاربرد بیشتری پیدا می‌کند که با عناوین مناسب همراه باشد؛ یعنی برای پاراگراف‌های مرتبط با هم، یک عنوان مناسب و واضح در نظر گرفته شده باشد.

این عناوین، پاراگراف‌ها را معرفی می‌‎کنند و خلاصه‌ای از محتوای آن‌ها ارائه می‌کنند. در نتیجه مطالعه متن بیش از پیش برای مخاطب آسان می‌شود.

آموزش تولید محتوای متنی

جمله اول؛ مهم‌ترین جمله هر پاراگراف

گفتیم که «اسکن کردن» روشی است که اکثر مخاطبان برای مطالعه مقالات آنلاین انتخاب می‌کنند. حال اولین جمله هر پاراگراف، نخستین چیزی است که هنگام اسکن کردن مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین این جملات، جملات اصلی پاراگراف‌ها هستند و باید حاوی مهم‌ترین مطالب باشند.

موتورهای جست‌وجو نیز از اهمیت نخستین جملات پاراگراف‌ها غافل نیستند و آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند. بنابراین نخستین جمله را به‌طور ویژه سئو کنید و حتما کلمات و عبارات کلیدی را در آن‌ها به کار ببرید.

پاراگراف‌های سئوپسند چه ویژگی‌هایی دارند؟

دیدیم که یک پاراگراف، چیزی بیش از چند جمله و یک فضای خالی است. حال می‌خواهیم ببینیم که یک پاراگراف سئوپسند چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه به نظر می‌رسد؟

به موضوعی واحد می‌پردازد

هر پاراگراف، باید حول موضوعی مشخص سازمان‌دهی شود و پیامی واضح و روشن داشته باشد. بنابراین از این که در یک پاراگراف، به چند موضوع مختلف بپردازید، خودداری کنید. البته این نکته درباره پاراگراف‌های مربوط به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری صدق نمی‌کند. با این تفاصیل، فراموش نکنید که برای صحبت درباره یک موضوع جدید، پاراگراف جدیدی را شروع کنید.

کامل است

به عنوان یک نویسنده، باید سیر داستان‌گونه‌ای در پیش بگیرید و خواننده را پله به پله و گام به گام با خود جلو ببرید. بنابراین، پیش از این که سر خط بروید و پاراگراف بعدی را شروع کنید، اطمینان حاصل کنید که حرف جدید برای گفتن دارید و موضوع پاراگراف قبلی را کامل کرده‌اید.

کوتاه است

پاراگراف‌های سئوپسند نسبتا کوتاه هستند و حداکثر ۱۰ جمله دارند. البته محتوای متنی شما، می‌تواند شامل پاراگراف‌های طولانی‌تر نیز باشد. اما بهتر است که تعداد این پاراگراف‌ها در کمترین حالت ممکن باشد. این موضوع از دو نظر حائز اهمیت است:

  • زمانی که پاراگرافی را بیش از حد استاندارد طولانی می‌کنید، ناخودآگاه به چند موضوع مختلف می‌پردازید و اسکن کردن را برای خواننده خود سخت می‌کنید.
  • اگر برای mobile-friendly کردن سایت‌تان تلاش کرده‌اید، بهتر است بدانید که پاراگراف‌های طولانی تمام زحمات شما را هدر خواهند داد. چراکه طبیعتا عرض صفحه موبایل کمتر از صفحه کامپیوتر است و به همین دلیل در گوشی‌های موبایل، یک پاراگراف ۳ خطی، دو برابر از آن چه در کامپیوتر می‌بینید، خواهد بود.
آموزش سئو

عنوان دارد

گفتیم که پاراگراف‌بندی در راستای تسهیل مطالعه متن توسط خوانندگان انجام می‌شود. حال مشخص کردن تیتر یا عنوان هر پاراگراف، خدمت دیگری است که می‌توانید به مخاطب خود بکنید. بدین ترتیب، مخاطب شما ظرف چند ثانیه نگاهی به تیترها می‌اندازد، چیزی که می‌خواهد پیدا می‌کند و نهایت بهره را از مطالعه متن شما می‌برد.

شروعی طوفانی دارد!

سئو پاراگراف‌هایی را دوست دارد که با یک جمله عطف شروع می‌شود. این جمله، ایده اصلی پاراگراف را بیان می‌کند و نکات مهمی را دربرمی‌گیرد. استفاده از کلمات کلیدی مهم متن نیز ایده خوبی است و قدرت جمله اول را دوچندان می‌کند.

دستورالعملی ساده برای نوشتن پاراگراف‌های سئوپسند

تا اینجا با ویژگی‌های پاراگراف‌های سئوپسند آشنا شدیم. حال دستورالعملی ساده و در عین حال کاربردی، برای نوشتن این پاراگراف‌ها بیان می‌کنیم.

  • از همان ابتدا به این فکر کنید که در این پاراگراف، قرار است به چه موضوعی بپردازید و به عبارت دیگر، پیام اصلی پاراگراف را مشخص کنید.
  • این پیام را در یک جمله خلاصه کنید. این جمله، همان جمله نخست پاراگراف است.
  • به این فکر کنید که آیا جایی برای کلمه کلیدی اصلی شما در این جمله است؟ اگر پاسخ شما مثبت است، درنگ نکنید. در غیر این صورت، از این مرحله عبور کنید.
  • در چند جمله بعدی، مطالب و توضیحات بیشتری درباره جمله اول ارائه کنید. با این وجود، فراموش نکنید که از موضوع اصلی دور نشوید.
  • پایان پاراگراف را به جمع‌بندی موضوع اختصاص دهید. همچنین بسیار خوب است اگر این جمله مانند پلی بین این پاراگراف و پاراگراف بعدی عمل کند و خواننده را به پاراگراف بعدی منتقل کند.
  • از مناسب بودن طول پاراگراف اطمینان حاصل کند. اگر پاراگراف‌های شما طولانی هستند، کافیست آن را به دو پاراگراف مجزا تبدیل کنید. البته هنگام شکست پاراگراف‌های طولانی، مراقب حفظ انسجام متن باشید و از جایی که انسجام را از بین می‌برد، اینتر نزنید!
  • در صورت امکان، برای پاراگراف عنوانی مناسب بنویسید. سعی کنید کلمات کلیدی مهم متن را داخل عنوان بگنجانید.
  • به عنوان آخرین چک لیست بررسی پاراگراف، اطمینان حاصل کنید که طول جملات در حد استاندارد (حداکثر ۲۰ کلمه) باشد.

سخن پایانی

قطعا تیم تولید محتوای متنی شما، هدفی جز جذب مخاطب و افزایش فروش و سودآوری ندارد. بنابراین چاره‌ای ندارید جز این که مخاطبان‌تان را دوست داشته باشید و برای آن‌ها بنویسید. پاراگراف‌بندی محتوا و توجه به اصول و نکات آن، به میزان زیادی تحقق این هدف را میسر می‌کند.

نویسندگان سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک، انجام پروژه‌های تولید محتوای متنی شما را با رعایت کلیه اصول و قواعد سئو انجام می‌دهند. برای استفاده از این خدمات کلیک کنید.

در صورت تمایل به همکاری با واحد تولید محتوای ترجمیک، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

3 دیدگاه در «پاراگراف‌های خود را سئوپسند کنید! آموزش تولید محتوای متنی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.