معرفی آزمون GMAT

با آزمون بین‌المللیGMAT آشنا شوید!

اگر به دنبال کسب پذیرش تحصیلی در خارج از کشور باشید، حتما اطلاعاتی کلی در خصوص روند مهاجرت تحصیلی دارید. ترجمه رسمی مدارک شخصی و تحصیلی، گذراندن آزمون‌های مربوطه، اخذ مدرک زبان و… از جمله مراحل کسب پذیرش تحصیلی خارج از کشور است.

یکی از آزمون‌هایی که برای پذیرش در رشته‌های مدیریت و MBA برگزار می‌شود، آزمون GMAT است. سالانه بیش از ۲۰ هزار داوطلب از سراسر جهان در این آزمون حاضر می‌شوند. این آزمون برای پذیرش داوطلبان در ۲۳۰۰ کالج و دانشگاه در ۱۱۰ کشور جهان برگزار می‌شود.

اگر به دنبال کسب اطلاعاتی در خصوص روند این آزمون هستید، در ادامه این مطلب از وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

با آزمون بین‌المللی GRE آشنا شوید!

مروری کلی بر آزمون GMAT

آزمون GMAT، آزمونی در رشته‌های مدیریت و MBA است که در چهار بخش برگزار می‌شود. داوطلبان می‌توانند ترتیب بخش‌های آزمون را به دلخواه انتخاب کنند. مدت زمان این آزمون ۳/۵ است. کارت‌های شناسایی افراد، به منزله مدرک هویتی آنان در این آزمون محسوب می‌شود.

آزمون GMAT

با توجه به اهمیت این آزمون، نمرات کسب‌شده در آن می‌تواند به عنوان معیاری برای پذیرش یا عدم پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود. هم‌چنین در روند استخدام شغلی نیز نمرات این آزمون توسط برخی از شرکت‌ها و موسسات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انواع آزمون GMAT

این آزمون به شکل کلی به سه صورت برگزار می‌شود. متداول‌ترین شکل برگزاری این آزمون به صورت کامپیوتری و آنلاین است که داوطلبان به راحتی فرآیند آزمون را در منزل خود و از هر نقطه جهان طی می‌کنند. هم‌چنین این آزمون در نوع کتبی و متمرکز نیز برگزار می‌شود که داوطلبان می‌توانند حوزه برگزاری آزمون را انتخاب کنند. آزمون ترکیبی GMAT نیز هم به شکل متمرکز و کتبی و هم به شکل آنلاین برگزار می‌شود.

شرایط شرکت در آزمون GMAT

برای شرکت در این آزمون شرایط و تبصره‌هایی وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن اشاره می‌کنیم:

  • داوطلبان حداقل باید ۱۸ سال سن داشته باشند. افراد بین ۱۳ تا ۱۷ سال باید از والدین یا سرپرست قانونی خود رضایت‌نامه کتبی دریافت کنند.
  • برای شرکت در آزمون داوطلب باید مدرک فارغ‌التحصیلی خود را از موسسات معتبر دریافت کرده باشد.
  • با توجه به اینکه این آزمون به زبان انگلیسی است، تسلط به زبان انگلیسی برای موفقیت هرچه بیشتر توصیه می‌شود.
  • برای شرکت در این آزمون الزامی برای داشتن سابقه کاری مرتبط وجود ندارد.
  • هر داوطلب تنها هشت بار مجاز به شرکت در این آزمون است. از سوی دیگر، داوطلبان در طول یک سال نیز، پنج بار می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

مراحل ثبت‌نام در آزمون

اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید، از شش ماه قبل می‌توانید برای شرکت در آن اقدام کنید. ثبت‌نام در این آزمون از سه طریق پستی، اینترنتی و تلفنی انجام می‌شود. انتخاب زمان شرکت در آزمون به انتخاب داوطلبان صورت می‌گیرد. در ادامه این مطلب، به مراحل ثبت‌نام در این آزمون اشاره خواهد شد:

  • به سایت رسمی آزمون GMAT مراجعه کنید.
  • اطلاعات شخصی خود را شامل نام، آدرس و… ارائه کنید.
  • اطلاعات تحصیلی و شغلی خود را یادداشت کنید.
  • تاریخ امتحان مدنظر خود را انتخاب کنید.
  • هزینه آزمون را به شکل آنلاین و از طریق کارت‌های اعتباری بانکی پرداخت کنید.
ثبت نام در آزمون GMAT

با توجه به محدودیت‌های تلفنی، پستی و مالی، برای داوطلبان این آزمون در ایران، شیوه ثبت‌نام اینترنتی آسان‌تر و امکان‌پذیرتر خواهد بود. هزینه شرکت در این آزمون تقریبا ۲۷۵ دلار است. علاوه بر این، داوطلبانی که قصد دارند مرکز آزمون خود را تغییر دهند، باید هزینۀ بیشتری را پرداخت کنند.

بخش‌های آزمون GMAT

همانطور که اشاره شد، این آزمون شامل ۴ بخش است که در ادامه به هر یک از این بخش‌‌ها می‌پردازیم:

  • بخش تحلیل و استدلال

این بخش توانایی داوطلبان در تحلیل و ارائه راه‌حل برای مشکلات را بررسی می‌کند.

  • بخش تحلیل کمی

در این بخش توانایی داوطلبان در تجزیه و تحلیل داده‌های کمی برای دستیابی به یک نتیجۀ منطقی و صحیح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

  • بخش تحلیل زبانی

در بخش تحلیل زبانی، توانایی داوطلبان در مهارت‌های خواندنی و نوشتاری و ارزیابی متون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این بخش به نوعی نشان‌دهندۀ میزان تسلط افراد بر زبان انگلیسی نیز هست.

  • بخش نگارش تحلیلی

توانایی داوطلبان در ارائه نظرات و ایده‌ها و استفاده از تفکر انتقادی خود با استفاده از یک نوشته تحلیلی در این بخش مورد سنجش قرار می‌گیرد.

بخش‌های مختلف آزمون GMAT

بخش‌های آزمون

تعداد سوالات

مدت زمان پاسخگویی

محدوده نمرات(حداقل-حداکثر)

تحلیل و استدلال

۱۲ سوال

۳۰ دقیقه

۰-۶

تحلیل کمی

۳۱ سوال

۶۲ دقیقه

۶-۵۱

تحلیل زبانی

۳۶ سوال

۶۵ دقیقه

۶-۵۱

نگارش تحلیلی

۱ سوال

۲۵ دقیقه

۱-۸

مطالب مرتبط:

همه‌چیز درباره‌ی نمره‌دهی آزمون SAT

نمره‌دهی آزمون GMAT

برای نمره‌دهی این آزمون، معیار و مقیاس‌های ثابت و خاصی وجود دارد. میانگین نمرات این آزمون در بازه ۲۰۰ تا ۸۰۰ است که کسب نمره ۶۵۰ برای قبولی در این آزمون لازم است. در ادامه، میانگین و بازه نمرات هر یک از بخش‌های این آزمون بیان خواهد شد:

میانگین نمرات

محدوده امتیازات(حداقل-حداکثر)

بخش‌های آزمون

۴/۵

۰-۶

تحلیل و استدلال

۳۸

۰-۶۰

تحلیل کمی

۲۷

۰-۶۰

تحلیل زبانی

۴

۱-۸

نگارش تحلیلی

۵۴۸

۲۰۰-۸۰۰

مجموع

اعلام نتایج آزمون

اعلام نتایج آزمون از طریق ارسال ایمیل به داوطلبان انجام می‌شود. GMAC نتیجۀ آزمون را به ایمیل ثبت‌شده توسط داوطلبان، ارسال می‌کند. هم‌چنین داوطلبان ۲۰ روز پس از آزمون خود می‌توانند به حساب کاربری خود مراجعه کنند و نمره خود را مشاهده کنند.

نکاتی برای موفقیت در آزمون GMAT

  • مطالعه منابع مرتبط و مهم برای این آزمون بسیار حائز اهمیت است. مطالعه، تمرین و تکرار نیز مهم‌ترین نقش را برای موفقیت در این آزمون ایفا می‌کنند.
موفقیت در آزمون GMAT
  • تقویت محاسبات ذهنی و تمرین‌های ریاضی برای موفقیت در بخش کمی این آزمون بسیار اثرگذار خواهد بود.
  • توانایی رمزگشایی سریع از نمودارها، جداول و به نوعی توانایی حل مسئله بسیار مهم است. داوطلبان باید قبل از آزمون، این مهارت را در خود تقویت و پررنگ‌تر کنند.
  • مدیریت زمان برای پاسخ به هر سوال در این آزمون بسیار مهم است. داوطلبان باید به همه سوالات پاسخ دهند چرا که عدم پاسخ به سوالی، منجر به کسر امتیاز شما خواهد شد.
  • در آزمون کامپیوتری GMAT امکان بازگشت به سوال قبل و تغییر پاسخ‌ها وجود ندارد. بنابراین به داوطلبان توصیه می‌شود از درستی پاسخ‌های خود پیش از مرحلۀ بعد اطمینان حاصل کنند.

سخن پایانی

در این مطالب تلاش کردیم تا اطلاعاتی کلی در خصوص آزمون GMAT بیان کنیم. برای موفقیت در این آزمون، تقویت مهارت‌های محاسباتی و تحلیلی نقش مهم و اثرگذاری را ایفا می‌کند. توصیه ما این است که از مدت‌ها قبل از این آزمون، خود را برای شرکت در آن آماده کنید و مطالعه لازم را داشته باشید.

اگر قصد شرکت در کلاس آیلتس را دارید، کلاس آیلتس آنلاین ترجمیک را از دست ندهید!

یک دیدگاه در «با آزمون بین‌المللیGMAT آشنا شوید!»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.