لینک خارجی چیست؟

آموزش کامل لینک‌های خارجی و راهکارهای بهینه‌سازی آن

وقتی صحبت از سئو و ارتقای رتبه گوگل به میان می‌آید، «لینک‌» یکی از پرتکرارترین اصطلاحاتی است که به گوش می‌خورد. چراکه اینترنت، بر پایه و اساس لینک‌ها‌‌ بنا شده است؛ اگر این لینک‌ها به‌درستی سازمان‌دهی نشوند و از طریقی به هم مرتبط نشوند، چیزی جز صفحاتی آشفته که به‌سختی پیدا می‌شوند، باقی نخواهد ماند.

با این تفاصیل به زبان ساده می‌توان گفت که لینک‌ها، صفحات مختلف را به یکدیگر مرتبط می‌کنند و دو نوع داخلی و خارجی دارند. هر دو نوع لینک‌ از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

در این مطلب، به آموزش مبحث لینک‌های خارجی می‌پردازیم و با راهکارهای بهینه‌سازی آن آشنا می‌شویم. اگر به فکر ارتقای کیفیت پروژه‌های تولید محتوای متنی سایت خود هستید، تا پایان با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

۱۳ روش کابردی برای گرفتن بک‌ لینک خارجی

لینک‌ خارجی (External Link) چیست؟

به طور کلی لینک، پیوندی است که کاربر را از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت می‌کند. حال لینک خارجی، به لینک‌هایی گفته می‌شود که کاربر را از یک دامنه، به دامنه دیگری می‌برد. برای روشن‌تر شدن موضوع تصور کنید در سایت A هستید و با کلیک روی یکی از لینک‌ها، به سایت B منتقل می‌شوید.

در دنیای سئو، هرچه تعداد، کیفیت و ارتباط لینک‌های خارجی که به یک صفحه خاص منتهی می‌شوند بیشتر باشد، رتبه آن صفحه بهبود خواهد یافت. به عبارت دیگر هرچه سایت‌های بیشتر و معتبرتری با اضافه کردن لینک‌ خارجی، کاربران را به سایت شما هدایت کنند، رتبه بالاتری کسب خواهید کرد.

مقایسه لینک‌های داخلی و خارجی

حال که با مفهوم لینک‌های خارجی آشنا شدیم، بهتر است نیم‌نگاهی نیز به خواهر دوقلوی آن، یعنی لینک‌های داخلی بیندازیم:

لینک‌های داخلی، درست در نقطه مقابل لینک‌های خارجی دارد. بنابراین، می‌توان حدس زد که این نوع لینک‌ صفحات سایت‌های مختلف را به یکدیگر وصل نمی‌کند. بلکه صفحات مختلف یک سایت را به هم مرتبط می‌کند. از نظر سئو، لینک‌های داخلی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد، چراکه:

  • از ایجاد محتوای یتیم جلوگیری می‌کند و به همه صفحات ارزش و اعتبار می‌بخشد.
  • فرایند خزیدن را برای ربات‌ها تسهیل و تسریع می‌کند.
  • به کاربران کمک می‌کند تا به‌راحتی در بخش‌های مختلف سایت حرکت کنند.
چرا لینک خارحی مهم است؟

در نظر داشته باشید که ارزش و اعتبار لینک‌های داخلی با لینک‌های خارجی برابر نیست. در واقع، لینک‌های خارجی ارزش بیشتری دارند و طبیعتا تاثیر بیشتری روی رتبه‌بندی گوگل می‌گذارند. اما این میزان اهمیت به چه دلیل است؟

مطالب مرتبط:

لینک‌های داخلی چه تاثیری بر سئو دارند؟

چرا لینک‌های خارجی برای سئو مهم هستند؟

در این بخش با یک مثال ساده و ملموس، دلیل اهمیت لینک‌های خارجی را توضیح می‌دهیم. تصور کنید که به‌تازگی با شخصی آشنا شده‌اید و اطلاعات خاصی درباره او ندارید، اما می‌دانید که این غریبه، با اشخاص مهم و خاصی معاشرت می‌کند و توسط آن‌ها تایید می‌شود. روشن است که به تایید و اعتبار این افراد مهم، دید خوبی نسبت به او پیدا می‌کنید. حکایت تاثیر لینک‌های خارجی در سئو نیز همین است:

گوگل، لینک‌های خارجی را رای اعتماد سایر سایت‌ها به سایت شما تلقی می‌کند و به پشتوانه این لینک‌ها، به شما رتبه می‌دهد. حال هرچه سایت‌های معتبرتری به سایت شما لینک داده باشند، در دید گوگل معتبرتر به نظر می‌رسید.

لینک‌های خارجی فالو یا نوفالو؟

لینک‌های خارجی، خود به دو دسته فالو و نوفالو تقسیم می‌شوند. اگر قصد لینک‌دهی به یک سایت دیگر را دارید یا دنبال سایتی می‌گردید که به شما لینک دهد، باید حتما با این دو اصطلاح آشنا باشید.

لینک‌های خارجی فالو

لینک‌های خارجی فالو که با کد خاصی مشخص می‌شوند، به گوگل اجازه می‌دهند که از اعتبار سایت مبدا برای اعتباربخشی به سایت مقصد استفاده شود. به عنوان مثال اگر سایت A به سایت B لینک فالو بدهد، گوگل با توجه به اعتبار سایت A به سایت B نیز اعتبار می‌دهد.

لینک خارجی نوفالو

لینک نوفالو، همانطورکه از نامش پیداست، از نظر کاربرد، متضاد لینک‌های فالو است. یعنی لینک‌های نوفالو، اعتبار سایت مبدا را به سایت مقصد منتقل نمی‌کنند. اما این نوع لینک‌دهی چه کاربردی دارد؟

اگر ناگزیر به لینک‌دهی به سایتی باشیم اما از اعتبار و صحت آن اطمینان نداشته باشیم، لینک نوفالو به دادمان می‌رسد! و به گوگل هشدار می‌دهد که تمایلی برای اعتباربخشی به این سایت نداریم.

لینک نوفالو چیست

نکته: لینک‌های خارجی، صرف نظر از فالو و نوفالو بودن ارزشمند هستند. چراکه در هر صورت، ترافیک سایت مقصد را بالا می‌برند. هرچند که در حالت فالو ارزش بیشتری دارند!

راهکارهای بهینه‌سازی لینک‌های خارجی

لینک‌های خارجی مهم و تاثیرگذار هستند؛ اما به شرطی که ویژگی‌های خاصی داشته باشند و هرچه از این شرایط فاصله بگیرند، ارزش و اهمیت خود را از دست می‌دهند. در این بخش، این شرایط را معرفی می‌کنیم.

ارتباط

موضوع سایتی که لینک خارجی از آن آمده، باید مرتبط با موضوع سایت شما باشد. به عنوان مثال، سایتی که درباره حیوانات تولید محتوا می‌کند، ارتباطی به سایت فروش لوازم آرایشی ندارد. بنابراین لینک‌دهی این سایت‌ها به هم منطقی به نظر نمی‌رسد (البته موارد استثناء نیز می‌تواند وجود داشته باشد). در عوض لینک‌دهی سایت حیوانات به سایت یک دامپزشک، می‌تواند مفید باشد.

اعتبار

همان‌طورکه گفتیم، لینک‌های خارجی به منزله رای اعتماد سایت‌ها به یکدیگر هستند. بنابراین لینکی که صفحات معتبر و قدیمی ( که در صفحه اول نتایج جست‌وجو (SERP) ظاهر می‌شوند) می‌آید، معتبرتر و تاثیرگذارتر است.

تعداد بهینه

نخستین روزهایی که تاثیر لینک‌ها بر سئو سر زبان‌ها افتاد، عده‌ای به فکر سوءاستفاده از این قابلیت افتادند و با ایجاد افراط‌گونه لینک‌های خارجی، سعی در ارتقای رتبه گوگل داشتند. گوگل خیلی زود، متوجه این موضوع شد و برای این کار جریمه در نظر گرفت. بنابراین تعداد لینک‌های خارجی را در حد بهینه نگه دارید و فراموش نکنید که گوگل هنگام رتبه‌دهی، به معتبرترین لینک توجه می‌کند.

ارتباط با انکرتکست

همان‌طورکه می‌دانید، لینک‌های خارجی روی انکرتکست‌ها داده می‌شوند. حال هرچه این انکرتکست، معنادارتر باشد و محتوای لینک خارجی را بهتر توصیف کند، از نظر گوگل مفیدتر تلقی می‌شود.

سخن پایانی

ایجاد لینک‌های خارجی، یکی از خدمات سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک است. برای استفاده از این خدمات کلیک کنید.

ترجمیک، از نویسندگان ماهر سراسر کشور، دعوت به همکاری می‌کند. برای آغاز همکاری رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

6 دیدگاه در «آموزش کامل لینک‌های خارجی و راهکارهای بهینه‌سازی آن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.