ترفند حفظ کردن لغات انگلیسی

۱۰ ترفند کاربردی برای حفظ واژگان انگلیسی

شرط اول برای موفقیت در آزمون‌های زبان انگلیسی مانند آزمون آیلتس و تافل، مطالعه منابع آیلتس و تافل و یادگیری تکنیک‌های افزایش مهارت در این آزمون‌ها است. در واقع یادگیری این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان بهترین نتیجه را کسب کنید.

یکی چالش‌های زبان‌آموزان، نحوۀ به خاطر سپردن واژگان زبان انگلیسی است. می‌توان گفت، یادگیری و آشنایی با واژگان در هر چهار مهارت زبان انگلیسی موثر و نقش‌آفرین است. با این حال یادگیری واژگان زبان باید به شکلی مطلوب و اصولی صورت بگیرد تا تاثیری مثبت را به همراه داشته باشد.

اگر به دنبال یادگیری ترفندهایی کاربردی در خصوص حفظ واژگان انگلیسی هستید؛ این مطلب برای شماست!

مطالب مرتبط:

اهمیت دایره واژگان در نمره رایتینگ آیلتس

استفاده از فلش‌کارت

اگر در ابتدای یادگیری زبان انگلیسی هستید بهترین راه‌کار برای یادگیری واژگان، استفاده از فلش‌کارت به همراه جعبه لایتنر است. البته دقت کنید که استفاده از فلش‌کارت‌‌ها باید به صورت متعادل صورت بگیرد و تمرین روزانه را نیز در استفاده از آن فراموش نکنید.

برخی اعتقاد دارند که استفاده از فلش‌کارت‌ها به این دلیل که زبان‌آموز استفاده از واژگان در متن را یاد نمی‌گیرد، راهکار مناسبی نیست. پیشنهاد ما این است که همزمان با استفاده از این کارت‌ها، متن‌های مرتبط با واژگان را نیز مطالعه کنید تا یادگیری این واژگان به شکل اصولی‌تری انجام شود.

یادگیری نمونه جملات

حتما کلمات را در استفاده از جمله و در هم‌نشینی با سایر کلمات و عناصر جمله یاد بگیرید. یادگیری کلمات جدید در جملات باعث می‌شود با استفاده صحیح کلمات در جای مناسب آشنا شوید. برای مثال فعل “to catch“ معنای گرفتن، دریافت کردن و نگه‌داشتن دارد؛ این در حالی است که اگر آن را در جملات:

I catch the bus at 7:30 every weekday.

We’re catching an overnight train.

به کار ببریم، به معنی «رسیدن» به وسایل نقلیه است.

هم‌چنین این نوع یادگیری کلمات به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و بهتر واژگان جدید را به کار بگیرید. علاوه بر این به یادگیری گرامر و هم‌نشین کردن کلمات در جملات نیز کمک می‌کند.

استفاده کردن از کلمات

اگر کلماتی را یاد گرفته‌اید، به طور منظم به کار نبرید به مرور زمان این کلمات را فراموش خواهید کرد. استفاده منظم و پیوسته از کلمات باعث می‌شود تا این کلمات ملکۀ ذهن شما شوند و در حافظۀ بلندمدت شما جای بگیرند.

آموزش واژگان انگلیسی

با جست‌و‌جوی کلمۀ مورد نظر خود در اینترنت می‌‌توانید با جملات و ویدیوهای آموزشی مربوط به آن کلمه آشنا شوید و به طور منظم از آن‌ کلمات در موقعیت مناسب و به شکلی صحیح استفاده کنید. این شیوه از فراموش شدن این کلمات نیز جلوگیری می‌کند.

پیدا کردن کلمات جدید

نکته‌ای که در خصوص این عنوان وجود دارد این است که در صورت برخورد با واژگانی که معنی آن را نمی‌دانید، سعی کنید سریع‌تر معنی آن را پیدا کنید. بهترین راه پیدا کردن معنی کلمات، استفاده از google image است.

دومین شیوه در این خصوص، استفاده از فرهنگ لغت انگلیسی است. به عنوان آخرین راه، استفاده از گوگل ترنسلیت را برای جست‌و‌جوی واژگان جدید به شما پیشنهاد می‌کنیم. به عبارت دیگر اگر از زبان مادری خود در حین یادگیری زبان جدید و از جمله زبان انگلیسی فاصله بگیرید، مسیر یادگیری شما سرعت خواهد گرفت.

نوشتن کلمات جدید

شاید این مسئله به ذهنتان خطور کند که نوشتن کلمات جدید با استفاده از خودکار و کاغذ و به شیوۀ قدیمی، راهکاری مناسب نیست. واقعیت این است که این شیوه هنوز هم راه درستی در یادگیری کلمات جدید است.

نوشتن کلمات با خودکار و کاغذ باعث می‌شود زمان بیشتری را صرف نوشتن کنید و همین موضوع در ماندگاری کلمات در ذهن شما نقش مهمی را ایفا می‌کند و این کلمات در ذهن شما ثبت خواهد شد.

مطالب مرتبط:

مهم‌ترین واژگان آیلتس در زمینه «تحصیلات و آموزش»

در دسترس داشتن دفترچه یادداشت

این مورد در زمانی که به کلمات جدید انگلیسی برمی‌خورید، بسیار مفید خواهد بود. این دفترچه برای جلوگیری از یاد بردن این کلمات کاربرد دارد. استفاده از این دفترچه و نوشتن کلمات به نوعی به حافظۀ شما متصل خواهد شد.

نکته دیگر این است که سعی کنید از تعداد کلمات پایین شروع کنید. روزانه پنج کلمۀ جدید را در دفترچۀ خود بنویسید و آن‌ها را مرور کنید. این دفترچه یادداشت به مرور به منبعی غنی از منابع واژگانی شما تبدیل خواهد شد.

آموزش کلمات انگلیسی

یادگیری با زمان‌های مختلف

سعی کنید در حین یادگیری واژگان جدید، حالت‌ها و زمان‌های مختلف آن را نیز یاد بگیرید. این مسئله موجب می‌شود، مرور و تمرین کلی بر روی دستور زبان و گرامر نیز داشته باشید. هم‌چنین استفاده از این کلمات در موقعیت‌های واقعی، آسان‌تر و بهتر صورت خواهد گرفت.

یادگیری شکل جمع بستن کلمات نیز در یادگیری کلمات بسیار مفید خواهد بود. برای مثال یادگیری شکل مفرد کلمۀ  “people” که واژه “person” است، موجب ماندگاری این کلمه در حافظۀ و کاربرد آن در موقعیت‌های گوناگون است.

استفاده از حافظۀ تصویری و رمزگذاری

استفاده از رمزگذاری جهت به خاطر سپردن واژگان و ایجاد تصاویر عجیب و غریب در به خاطر سپردن واژگان موثر خواهد بود. در واقع این ترفند نوعی فریب ذهن است؛ به طوری که ذهن موارد عجیب‌تر را بهتر نگه‌داری می‌کند.

برای مثال کلمۀ mélange که به معنی ترکیب و مخلوط شدن است را می‌توان تصویر دو کلمه (پرتقال)orange و melon (خربزه) را در ذهن تصور کرد که از ترکیب این دو واژه خود معنی ترکیب به دست می‌آید.

استفاده از تمامی شیوه‌ها

اگر به یادگیری واژگان در مدت زمان کوتاهی نیاز دارید، تمامی شیوه‌های یادشده را به کار بگیرید. برای مثال در عین این که از دفترچه یادداشت برای حفظ واژگان استفاده می‌کنید، استفاده از فلش‌کارت‌ها را نیز به صورت مداوم برای یادآوری واژگان فراموش نکنید!

توصیه می‌کنیم در حین یادداشت واژگان حتما برای آن واژه تصویری نیز بکشید! این موضوع باعث می‌شود تا حافظۀ تصویری شما نیز به کمکتان بیاید و حتی اگر واژه از خاطرتان رفت، تصویر کشیده شده واژه را یادآوری کند.

مرور

در پایان از یاد نبرید که بهترین راه برای یادگیری کلمات، مرور روزانه است. اینکه دائما با کلمات انگلیسی درگیر باشید به شما در به خاطر سپردن کلمات کمک خواهد کرد. بنابراین حتی اگر واژگان را در دفترچه نوشته باشید اما آن‌ها را مرور نکنید، هیچ سودی ندارد!

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا نکاتی مهم برای حفظ و یادگیری واژگان انگلیسی را بیان کنیم. نکته مهم در یادگیری واژگان صبر و مرور روزانۀ آن‌ها است. اگر به دنبال یادگیری سایر تکنیک‌ها افزایش مهارت در یادگیری واژگان انگلیسی هستید، سایر مطالب وبلاگ ترجمیک را دنبال کنید!

اگر به دنبال کسب موفقیت در آزمون آیلتس در مدت زمانی کوتاه هستید، دوره فشرده آیلتس ترجمیک را بررسی کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.