چگونه شناسه ارکید دریافت کنیم؟

راهنمای گام به گام دریافت شناسه ارکید (ORCID)

دانشجوی دکتری هستید و به صورت حرفه‌ای به تحقیق و پژوهش می‌پردازید؟ تا به حال درباره شناسه ارکید شنیده‌اید؟ اگر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستید یا این‌که پژوهش و انتشار مقاله جزئی جدانشدنی از کارتان است، بهتر است که حتما شناسه ارکید (ORCID) دریافت کنید.

یکی از چالش‌هایی که محققان و پژوهشگران با آن رو به رو هستند، نام‌های مشابه و تکراری است. در این حالت، فرض کنید که شما به دنبال مقالات چاپ‌شده توسط همکارتان هستید. هنگامی که در گوگل اسکالر، نام او را جست و جو می‌کنید، با نام‌های مشابهی مواجه می‌شوید. پس چگونه می‌خواهید که مقالات چاپ‌شده وی را پیدا کنید؟

به همین دلیل، بهتر است که چیزی وجود داشته باشد که هر پژوهشگر را از دیگری متمایز سازد. نام و نام خانوادگی گزینه مناسبی نیست. به همین منظور، شناسه‌ای به نام شناسه ارکید ایجاد شده است که برای هر پژوهشگر منحصر به فرد است. در واقع شناسه ارکید همانند اثر انگشت است که برای هیچ دو نفری، مشابه هم نیست.

برای آشنایی با کاربرد شناسه ارکید و چگونگی ساختن این شناسه در ادامه این مقاله سایت ترجمه تخصصی ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

راهنمای گام به گام نصب اندنوت در ویندوز

ORCID ID (شناسه ارکید) چیست؟

در واقع، ارکید یک سازمان غیرانتفاعی است که یک شناسه دیجیتال منحصر به فرد را در اختیار محققان قرار می‌دهد. بنابراین شناسه ارکید، نام یا شماره دیجیتال دائمی است که شما را از سایر محققان متمایز می‌کند.

این شناسه‌ها می‌توانند توسط ویراستاران، آژانس‌های تأمین مالی، ناشران و مؤسسات برای شناسایی مطمئن افراد به همان روشی که ISBN و DOI کتاب‌ها و مقالات را شناسایی می‌کنند، استفاده شوند. بنابراین خطر اشتباه گرفتن هویت شما با محقق دیگری با همین نام از بین می‌رود. بنابراین اگر این شناسه را دریافت کنید، دفعه بعد که برای نگارش و ترجمه مقاله خود و سپس چاپ آن در یک مجله معتبر اقدام می‌کنید، لازم نیست که بابت اشتباه گرفتن نام‌تان با دیگران نگران باشید!

وب سایت ORCID صفحه‌ای را در اختیار محققان قرار می‌دهد که در آن فعالیت‌های تحقیقاتی خود را ذکر می‌کنید. ثبت‌نام در ارکید رایگان است و کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. شما فقط یک بار در این سایت ثبت‌نام می‌کنید و از آن پس می‌توانید به طور دائم از ORCID ID خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

هشدار؛ برای چاپ مقاله مواظب مجلات غارتگر باشید!

چگونه شناسه ORCID دریافت کنیم؟

ابتدا به وب سایت ORCID بروید و روی Register now کلیک کنید.

   ابتدا به وب سایت ORCID بروید و روی Register now کلیک کنید.
ابتدا به وب سایت ORCID بروید و روی Register now کلیک کنید.

سپس در کنار پیغام «Don’t have your ORCID iD yet» بر گزینه Register now کلیک کنید. البته شما می‌توانید که با کمک حساب گوگل‌تان نیز شناسه ارکید دریافت کنید، فقط این‌که به خاطر داشته باشید که این حساب گوگل، باید همان دارای ایمیلی باشد که ایمیل دانشگاهی و پژوهشی شما محسوب می‌شود.

 سپس در کنار پیغام «Don't have your ORCID iD yet» بر گزینه Register now کلیک کنید.
سپس در کنار پیغام «Don’t have your ORCID iD yet» بر گزینه Register now کلیک کنید.

اکنون باید نام و ایمیل خود را در قسمت‌های خواسته‌شده وارد کنید، سپس بر گزینه next کلیک کنید.

اکنون باید نام و ایمیل خود را در قسمت‌های خواسته‌شده وارد کنید.
اکنون باید نام و ایمیل خود را در قسمت‌های خواسته‌شده وارد کنید.

سپس فرمی به شما نشان داده می‌شود که بر اساس نام و آدرس ایمیل وارده، گزینه‌های احتمالی را شناسایی کرده است. اطلاعات خودتان را پیدا کنید و در صورت درست بودن مشخصات، بر گزینه I already have کلیک کنید. در غیر این صورت، بر گزینه non of these are me کلیک کنید تا به صورت دستی اطلاعاتتان را وارد کنید.

 اطلاعات خودتان را پیدا کنید و در صورت درست بودن مشخصات، بر گزینه I already have کلیک کنید
اطلاعات خودتان را پیدا کنید و در صورت درست بودن مشخصات، بر گزینه I already have کلیک کنید.

اکنون نوبت به ساختن شناسه ارکید شما می‌رسد. به همین منظور، باید یک شناسه و رمز عبور که ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترها باشد، وارد کنید. سپس بر گزینه next کلیک کنید.

باید یک شناسه و رمز عبور که ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترها باشد، وارد کنید. سپس بر گزینه next کلیک کنید.
باید یک شناسه و رمز عبور که ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترها باشد، وارد کنید. سپس بر گزینه next کلیک کنید.

سپس انتخاب می‌کنید که چه افرادی نمایه ارکید شما را به روز یا مشاهده کنند. بسته به شرایط خود، یکی از سه گزینه موجود را انتخاب کنید. سپس باید با شرایط وب‌سایت ارکید نیز موافقت کنید.

باید با شرایط وب‌سایت ارکید نیز موافقت کنید.
باید با شرایط وب‌سایت ارکید نیز موافقت کنید.

اکنون شناسه ارکید شما ساخته می‌شود و به شما نشان داده می‌شود. پس از آن، شما می‌توانید که از این شناسه در مقالات تحقیقی خود استفاده کنید. هم‌چنین پس از نگارش و ترجمه مقاله و چاپ آن در مجلات معتبر، می‌توانید آن‌ها را به این صفحه اضافه کنید. در این صورت، هر فردی که به صفحه ارکید شما مراجعه کند، درباره شما اطلاعات لازم را کسب می‌کند.

چرا به شناسه ارکید نیاز داریم؟

اهمیت ساخت ORCID ID برای پژوهشگران غیرقابل انکار است. از جمله کاربردهای شناسه ارکید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگامی که نام شما متداول است، شناسه ارکید به شما کمک می‌کند تا با سایر محققان اشتباه گرفته نشوید. از همین روی برای ارسال رزومه تحصیلی به دانشگاه‌های خارج از کشور، استخدام، چاپ مقاله و …، شناسه ارکید کمک قابل توجهی به شما می‌کند.
  • شما می‌توانید در بسیاری از پلتفرم‌های مختلف از شناسه ارکید خود استفاده کنید. برای مثال، بسیاری از ناشران مقاله مانند Science Direct،Springer و … به شما اجازه می‌دهند تا با استفاده از ORCID ID در این سایت‌ها وارد شوید. در این حالت، نیازی به ایجاد نام کاربری یا رمز عبور جداگانه برای هر مجله ندارید و در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید.
  • و …

سخن پایانی

پس از این‌که مقاله خود را نوشتید، در قسمت اطلاعات نویسنده، می‌توانید که شناسه ارکید خود را هم ذکر کنید. سپس در صورت تایید و انتشار مقاله، شناسه ORCID شما نیز روی کار منتشر شده نمایش داده می‌شود. بنابراین اگر به صورت حرفه‌ای به تحقیق و پژوهش می‌پردازید، توصیه می‌شود که حتما شناسه ارکید را دریافت کنید.

اگر به خدماتی چون ترجمه مقاله، ویرایش نیتیو، ترجمه رسمی مدارک و … نیاز دارید، تنها با چند کلیک سفارش خود را به سایت ترجمه تخصصی ترجمیک بسپارید. برای محاسبه هزینه سفارش خود به صفحه هزینه ترجمه مراجعه کنید.

یک دیدگاه در «راهنمای گام به گام دریافت شناسه ارکید (ORCID)»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.