الفبای فرانسوی

الفبای فرانسوی به طور کامل + تلفظ و مثال

الفبای فرانسوی را اینگونه بیاموزید: یادگیری اسم الفبا، یادگیری صدا، آوای الفبا و مثال. اگر به همین روش یادگیری هر الفبایی را آغاز کنید، به سرعت آن‌ را یاد خواهید گرفت. با این راهنمای خوب، تا انتها با ما همراه باشید تا به بررسی الفبای فرانسوی بپردازیم.

الفبای فرانسوی و انگلیسی حروف مشابهی دارند، اما نحوه تلفظ حروف فرانسوی کاملا متفاوت است. در این مقاله ضمن یادگیری شکل حروف الفبا، با راهنمای صوتی،‌ تلفظ آن‌ها را هم یاد خواهید گرفت. هدفون خود را آماده کرده و یادگیری الفبای فرانسوی را به طور کامل آغاز کنید.

اگر به دنبال ترجمه فرانسوی هستید،‌ همین حالا برای انجام خدمات خود به سایت ترجمیک مراجعه کنید. ترجمیک یکی از بهترین پلتفرم‌های خدمات زبانی است که خدمات ترجمه تخصصی و متون را در اولین فرصت به دستتان می‌رساند.

مطالب مرتبط:

کانال‌های آموزش فرانسه در یوتیوب

الفبای زبان فرانسه

همانطور که گفتیم، آوای الفبای فرانسوی با الفبای انگلیسی کاملا متفاوت است، اما شکل ظاهری آن‌ها تفاوتی ندارد. به همین دلیل،‌ ما لیست کاملی از الفبای فرانسوی به همراه تلفظ نام آن‌ها را برای شما فراهم کردید. برای شنیدن آوای اسامی الفبای فرانسوی، وارد لینک شوید.

الفبای فرانسوی

حرف بزرگ

حرف کوچک

۱

A

a

۲

B

b

۳

C

c

۴

D

d

۵

E

e

۶

F

f

۷

G

g

۸

H

h

۹

I

i

۱۰

J

j

۱۱

K

k

۱۲

L

l

۱۳

M

m

۱۴

N

n

۱۵

O

o

۱۶

P

p

۱۷

Q

q

۱۸

R

r

۱۹

S

s

۲۰

T

t

۲۱

U

u

۲۲

V

v

۲۳

W

w

۲۴

X

x

۲۵

Y

y

۲۶

Z

z

الفبای فرانسوی

درباره الفبای فرانسوی

شاید با خودتان بگویید که پس از یادگیری الفبای فرانسوی، چگونه باید هر کلمه را تلفظ کنیم؟ آیا کلمات فرانسوی مذکر و مونث دارند؟ اصلا کلمه «الفبا» به زبان فرانسوی چه می‌شود؟ در این قسمت به پاسخ چند سوال رایج درباره الفبای فرانسوی می‌پردازیم.

درباره الفبای فرانسوی

«الفبا» به زبان فرانسوی چه می‌شود؟

کلمه الفبا به زبان فرانسوی می‌شود «l’alphabet» (روی لینک کلیک کنید تا تلفظ صحیح کلمه را به درستی گوش دهید). کلمات فرانسوی مذکر و مونث دارد. الفبا کلمه‌ای مذکر است. دقت کنید که کلمه الفبا در فرانسوی به «t» ختم می‌شود. این حرف مثل حرف «t» انگلیسی تلفظ نمی‌شود.

کلمه «حرف» به فرانسوی چه می‌شود؟

کلمه «حرف» به فرانسوی می‌شود «une letter» این کلمه مونث است. روی لینک کلیک کنید تا به صدا و تلفظ صحیح کلمه گوش فرا دهید. به کلمات زیر گوش کنید:

الفبای فرانسوی چند حرف دارد؟

الفبای فرانسوی بیست‌‌ و شش حرف دارد. حروف بی‌صدا و صدادار در الفبای فرانسوی تلفیقی هستند و از هم تفکیک نشده‌اند. به کلمات زیر دقت کنید:

  • صدادار: une voyelle
  • بی‌صدا: une consonne

تفاوت الفبای فرانسه و الفبای انگلیسی

الفبای فرانسوی و انگلیسی یک شکل دارند، اما تلفظ هر حرف کاملا متفاوت است. نام حروف الفبا در زبان فرانسوی به حرف صدادار [é] ختم می‌شود. انتهای حروف الفبا در انگلیسی با حرف صدادار [ee] هستند. بیشتر حروف بی‌صدا به زبان فرانسوی،‌ مثل صدای خود نام‌گذاری می‌شوند. به تلفظ این حروف دقت کنید: a, e, i, o u.

حروفی وجود دارند که تلفظ آن‌ها در زبان فرانسوی سخت‌تر از سایر حروف است. در ادامه به صورت تخصصی تلفظ این حروف را با هم بررسی خواهیم کرد:

حرف G در زبان فرانسوی

حرف G در زبان فرانسوی صدایی نزدیک به ژ فارسی دارد. این حرف در صورتی که قبل از برخی حروف صدادار قرار بگیرد، قوانین تلفظی‌اش تغییر می‌کند. به مثال‌های زیر دقت کنید:

  • اگر حرف G قبل حروف (a,o,u) قرار بگیرد، صدایی بین گ و ی دارد: gare (ایستگاه)، gorge (گلو)، gustatif (طعم)
  • اگر حرف G قبل حروف (e,i,y) قرار بگیرد، صدایی شبیه به ژ فارسی دارد: général (معمول)، girafe (زرافه)،‌ gymnastique (ژیمناستیک)

حرف R در زبان فرانسوی

حرف R در الفبای فرانسوی، ابتدای کلمه قوی‌تر تلفظ می‌شوند؛ مانند: rue (خیابان). بر خلاف این موضوع،‌ در آخر کلمه بسیار ضعیف‌تر تلفظ می‌شود؛ مثل: mer (دریا).

  • اگر حرف R در آخر کلمه و قبل از حرف T بیاید، تلفظ نمی‌شود؛ مانند: fort (قوی).

حرف S در زبان فرانسوی

حرف S در الفبای فرانسوی بسته به جایگاهش در کلمات متفاوت، تلفظ متفاوتی دارد. برای مثال،‌ اگر ابتدای کلمه یا به صورت دوبل (ss) بیاید، مثل حرف «س» فارسی تلفظ می‌شود و البته بار تلفظی می‌گیرد: soleil (خورشید): سولِی، یا poisson (ماهی).

  • اگر حرف S بین دو واکه یا حرف صدادار قرار بگیرد، «ز» تلفظ می‌شود، مثل: poésie (شعر)، maison (خانه).
  • حرف S در پایان کلمه تلفظ نمی‌شود، مگر اینکه بعد از آن یک حرف صدادار بیاید (که در آن صورت ز تلفظ می‌شود). به این مثال دقت کنید: les amis (دوستان): لز آمی

حرف U در زبان فرانسوی

حرف U در الفبای فرانسوی صدای خاص و منحصر به فرد خود را ندارد و مدام دستخوش تغییر می‌شود. به همین دلیل،‌ بسیاری از زبان‌آموزان در طول یادگیری الفبای فرانسوی با این حرف دچار مشکل می‌شوند. نکات زیر را به دقت بررسی کنید تا این حرف را خیلی خوب یاد بگیرید:

  • صدای حرف U معمولا ترکیبی بین «او» و «ای» دارد. مثلا ضمیر «tew=tu» به معنای «تو» یا «leune=lune» به معنای «ماه». در حالتی که U بعد از حرف «Q» قرار بگیرد، خوانده نمی‌شود؛ مثل: «quelque»= «کِلک».
  • اگر ادامه «GU» با حرف E یا I دنبال شود، مجدد U بی‌صدا است و تنها صدای G را تشدید می‌کند؛ مانند: «guerre=gehrr» به معنای جنگ یا «gee-dey=guider» به معنای راهنمایی کردن.

حرف Y در زبان فرانسوی

حرف Y در زبان فرانسوی بعضی مواقع صدادار است و بعضی مواقع بی‌صدا. این قانون بسته به جای حرف Y عمل می‌کند. حرف Y در الفبای فرانسوی از الفبای یونانی آمده است. قوانین حرف Y را در زبان فرانسوی مطالعه کنید تا به خوبی این صدا را بیاموزید.

  • حرف Y در الفبای فرانسوی وقتی بین دو حرف بی‌صدا باشد، «اِی» تلفظ می‌شود؛ مثل: «style=steel» به معنای «سبک و استایل».
  • اگر حرف Y در کنار یک حرف صدادار باشد، با صدای «ی» تلفظ می‌شود: payer”/pay-yay/ (پرداخت‌کننده)
  • Y در انتهای کلمه مثل «i» انگلیسی تلفظ می‌شود؛ مثل: “pays”/peh-ee/: کشور.

هر چقدر کلمات بیشتری به زبان فرانسوی ببینید و تلفظ آن‌ها را دقیق‌تر بیاموزید، راحت‌تر تفاوت‌های بین حرف‌ها در موقعیت‌های مختلف را درک خواهید کرد.

علائم دیاکریتیک و تاکیدی در الفبای فرانسوی

الفبای فرانسوی پنج علامت دیاکریتیک برای تغییر صدای حرف یا تاکیدی کردن آن صدا در یک کلمه دارد. این علائم را با هم می‌خوانیم:

علامت دیاکریتیک

قانون استفاده

حرف الفبا با این علامت

تاثیر روی کلمه

مثال

(´)

فقط با حرف e

É

تغییر به صدای «اِی»

“é”: بودن

“été”: تابستان

(`)

با حروف a,e,u

À, È, Ù

این علامت صدای e را به «اِ» تغییر می‌دهد. در حروف a و u تغییری ایجاد نمی‌شود، تنها معنای کلمه تغییر می‌کند.

Ou به معنای «یا» است اما où به معنای «کجا» است. این قانون برای کلمات دارای حرف a نیز به همین شکل عمل می‌کند.

(^)

با تمامی حروف صدادار به جز «y»

Â, Ê, Î, Ô, Û

این علامت تغییر جزئی روی تلفظ ایجاد می‌کند و معمولا معنای کلمه را تغییر می‌دهد.

در کلمه forêt، حرف ê بیشتر نزدیک به a انگلیسی تلفظ می‌شود.

کلمه jeune به معنای جوان بوده اما کلمه le jeûne به معنای روزه است.

(¨)

با حروف i,y,u,e

Ë, Ï, Ü, Ÿ

این علامت نشان می‌دهد که حرف صدادار به طور کامل و جدا تلفظ می‌شود. گاهی هم در معنا تغییراتی به وجود می‌آورد.

کلمه maïs (ماییس) به معنای «ذرت» اما کلمه mais (مِس) به معنای اما است.

(Ç)

فقط با حرف c

Ç

صدای حرف c را به s تغییر می‌دهد.

مانند garçon (یاخسون) به معنای پسر

جدول علائم دیاکریتیک در الفبای فرانسوی

حروف ترکیبی در الفبای فرانسوی

حروف‌های ترکیبی در الفبای فرانسوی به ترکیب چند حرف صدادار و بی‌صدا با هم می‌گویند که به صورت یک صدا تلفظ می‌شوند. این قانون در زبان انگلیسی نیز وجود دارد. برای مثال، ترکیب دو حرف (ee) در زبان انگلیسی صدای مجزایی از حرف e ایجاد می‌کند. در ادامه این حروف ترکیبی و صداهای مخصوص آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

حروف ترکیبی در زبان فرانسوی
  • ‘ai’: ترکیب این دو حرف با هم صدایی شبیه به اِ (e انگلیسی) ایجاد می‌کنند؛ مثل: “faire”/fe-ehr/ (انجام دادن)
  • ‘au’: ترکیب این دو حرف صدای اُ می‌دهد، مثل: “automobile”/oh-toh-moh-beel/ (خودکار)
  • ‘ei’: این دو حرف کنار هم صدای اِ یا همان e انگلیسی را می‌دهد؛ مثل “seize”/sehz/ (شانزده)
  • ‘eu’: ترکیب این دو حرف صدای اِ می‌دهد، مثل “heureux”/ur-uh/ (خوشحال)
  • ‘ou’ ترکیب این دو حرف صدای او می‌دهد، مثل “rouge”/roozh/ (قرمز)
  • ‘oi’: ترکیب این دو حرف صدای «وا» می‌دهد، مثل “moins”/mwan/ (منهای)
  • ‘ch’: ترکیب این دو حرف صدای ش می‌دهد، مثل chocolat (شکلات)

ترجمه فرانسوی با ترجمیک

در این مقاله به بررسی الفبای فرانسوی به طور کامل پرداختیم. دانستیم که حروف الفبای فرانسوی شکلی مشابه الفبای انگلیسی دارند، اما تلفظ آن‌ها کاملا متفاوت است. همچنین آموختیم که الفبای فرانسوی به صورت ترکیبی آواهای متفاوتی ایجاد می‌کنند. اگر یکی از علایم دیاکریتیک به آن‌ها اضافه شود، در معنی یا در تلفظ تغییر می‌کنند.

ترجمیک ضمن ترجمه فرانسوی انواع متون تخصصی، ترجمه رسمی فرانسوی مدارک شما را نیز در زمانی کوتاه انجام خواهد داد. اگر برای یادگیری زبان فرانسه جهت مهاجرت یا اخذ ویزای تحصیلی فرانسه را دارید، فرصت را از دست ندهید و همین حالا برای ترجمه فرانسوی مدارک و مقالات خود اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.