کدام کتاب‌ها در ۲۰ سال اخیر، برنده جایزه نیوبری شده‌اند؟

معرفی کتاب‌های برنده جایزه نیوبری (۲۰ سال اخیر)

همه ما در دوران کودکی با داستان‌ها و افسانه‌ها بزرگ شدیم. داستان‌هایی که در آن دوران با تمام وجود آن‌ها را باور می‌کردیم و با آن‌ها همراه می‌شدیم. از سفر به سرزمین جادویی نارنیا از طریق یک کمد لباس معمولی گرفته تا کارخانه شکلات‌سازی با شکلات‌های خوش‌مزه‌اش. داستان‌هایی که به کودکی ما رنگ می‌بخشیدند و هنوز هم با یادآوری خاطراتشان ناخودآگاه لبخند می‌زنیم.

ادبیات کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های ادبی در جهان است. علاوه بر اهمیت، این نوع ادبیات، حساسیت بالایی هم دارد. زیرا نوجوانان و کودکان تاثیرپذیری بیشتری دارند. بنابراین کتاب‌های این دسته علاوه بر این‌که خوانندگان کم‌سن خود را باید همراه خود سازند، نباید بر آن‌ها اثری منفی بگذارد.

با توجه به این موضوع نهادهای دولتی و خصوصی بسیاری در سراسر جهان به بررسی و اعطای جایزه به کتاب‌های برتر کودک و نوجوان می‌پردازند. از جایزه هانس کریستیان آندرسن و نشان نیوبری گرفته تا جایزه آسترید لیندگرن و جایزه لاک‌پشت پرنده. اگر مترجم هستید و به ترجمه کتاب می‌پردازید، با کمک فهرست‌ برندگان این جوایز می‌توانید کتاب برای ترجمه پیدا کنید.

برای آشنایی با کتاب‌های برنده جایزه نیوبری در ۲۰ سال اخیر، در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین کتاب‌های آموزش زبان عربی

اگر انتشارات دارید یا می‌خواهید که کتابی را در زمینه‌های مختلف مانند ادبی، علمی، تاریخی و … چاپ کنید، از خدمات ترجمه کتاب و ویرایش تخصصی موسسه ترجمیک استفاده کنید. برای بررسی تعرفه‌ها به صفحه هزینه و قیمت ترجمه مراجعه کنید.

جایزه نیوبری چیست؟

مدال نیوبری، جایزه سالانه‌ای است که به نویسنده برجسته‌ترین کتاب کودک آمریکایی در آن سال اهدا می‌شود. این جایزه توسط فردریک جی ملچر از شرکت انتشاراتی R.R. Bowker تأسیس شد. جایزه نیوبری به نام جان نیوبری، ناشر انگلیسی قرن هجدهم که جزو اولین کسانی بود که کتاب‌هایی منحصراً برای کودکان منتشر می‌کرد، نامگذاری شد.

مدال نیوبری، جایزه سالانه‌ای است که به نویسنده برجسته‌ترین کتاب کودک آمریکایی در آن سال اهدا می‌شود. تاریخ اهدا این جایزه به سال ۱۹۲۲ بر می‌گردد.
مدال نیوبری، جایزه سالانه‌ای است که به نویسنده برجسته‌ترین کتاب کودک آمریکایی در آن سال اهدا می‌شود. تاریخ اهدا این جایزه به سال ۱۹۲۲ بر می‌گردد.

اولین جایزه نیوبری در سال ۱۹۲۲ اعطا شد. کمیته داوری مسئول انتخاب برنده جایزه متشکل از مربیان، کتابداران، داوران کتاب، ناشران و کارشناسان ادبیات کودک است که همگی از اعضای انجمن خدمات کتابخانه‌ای کودکان هستند.

در ادامه به معرفی خلاصه‌ای از کتاب‌هایی که در ۲۰ سال اخیر برنده جایزه نیوبری شده‌اند، می‌پردازیم.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۲۴

نام: The Eyes and the Impossible

ترجمه فارسی: چشم‌ها و غیرممکن

نویسنده: Dave Eggers

سبک: داستان حیوانات

خلاصه داستان:

داستان سگی که ناخواسته قهرمان پارکی پر از حیوانات می‌شود. یوهانس، یک سگ آزاد، در یک پارک شهری در کنار دریا زندگی می‌کند. کار او این است که چشم (نگهبان) باشد، یعنی دیدن همه چیزهایی که در پارک اتفاق می‌افتد و گزارش به بزرگان پارک، سه گاومیش کوهان‌دار باستانی. اما تغییراتی در راه است. در این داستان با دوستی، زیبایی، رهایی و دویدن بسیار سریع مواجه خواهید شد.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۲۳

نام: Freewater

ترجمه فارسی: –

نویسنده: Amina Luqman-Dawson

سبک: تاریخی

خلاصه داستان:

هومر دوازده ساله به همراه خواهر کوچکش آدا در دل تاریکی شب، از ساوترلند پلنتیشن فرار می‌کنند و ناخواسته مادر دوست‌داشتنی خود را پشت سر جا می‌گذارند. از طریق درختان انگور درهم، درهای مخفی و بر فراز یک پل آسمانی، آن دو، جامعه‌ای مخفی به نام Freewater را در اعماق باتلاق پیدا می‌کنند. در این جامعه که توسط بردگان سابق ایجاد شده است، هومر دوستان جدیدی پیدا می‌کند و تقریباً فراموش می‌کند که از کجا آمده است.

اما وقتی از تهدیدی مطلع می‌شود که می‌تواند جامعه جدیدش را نابود کند، نقشه‌ای می‌کشد تا مادرش را پیدا کند و به خانه جدیدش کمک کند.

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین کتاب‌های کوتاه جهان + خلاصه

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۲۲

نام: The Last Cuentista

ترجمه فارسی: –

نویسنده: Donna Barba Higuera

سبک: علمی تخیلی

خلاصه داستان:

پترا پنا می‌خواست مانند ابولیتا داستان‌نویس باشد. اما زمین توسط یک ستاره دنباله‌دار نابود شده است و تنها چند صد نفر برای سفر به یک سیاره جدید انتخاب شده‌اند. وقتی پترا در این سیاره جدید بیدار می شود، تنها کسی است که زمین را به یاد می‌آورد. یک گروه شوم، کشتی را در طول سفر خود تصرف کرده و خاطرات همه سرنشینان را پاک کرده است.

پترا اکنون به تنهایی داستان‌های گذشته را به امید آینده حمل می‌کند. آیا او می‌تواند آنها را دوباره زنده کند؟

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۲۱

نام: When You Trap a Tiger

ترجمه فارسی: وقتی ببری را به دام می‌اندازی

نویسنده: Tae Keller

سبک: فانتزی و افسانه‌های محلی

خلاصه داستان:

اگر فرصتش پیش بیاید، با یک ببر جادویی معامله می‌کنید؟ این داستان، یک افسانه محلی را زنده می‌کند، زیرا دختری در تلاش است تا قدرت داستان‌ها را باز یابد و مادربزرگش را نجات دهد. داستان از جایی شروع می‌شود که لیلی و خانواده‌اش با مادربزرگ بیمارش نقل مکان می‌کنند.

سپس یک ببر جادویی مستقیماً از داستان‌های کره‌ای مادربزرگش وارد می‌شود و لیلی را وادار می‌کند تا یک تاریخچه خانوادگی مخفیانه را باز کند. مدت‌ها پیش مادربزرگ او چیزی از ببرها دزدید. حالا آنها می‌خواهند آن را پس بگیرند.

اگر فرصتش پیش بیاید، با یک ببر جادویی معامله می‌کنید؟ این مهم‌ترین سوالی است که در کتاب «وقتی ببری را به دام می‌اندازی» با آن مواجه می‌شوید
اگر فرصتش پیش بیاید، با یک ببر جادویی معامله می‌کنید؟ این مهم‌ترین سوالی است که در کتاب «وقتی ببری را به دام می‌اندازی» با آن مواجه می‌شوید

یکی از ببرها به لیلی نزدیک می‌شود و پیشنهادی به او می‌دهد. بر طبق این پیشنهاد، لیلی آنچه را که مادربزرگش دزدیده، در ازای سلامتی او به ببرها پس می‌دهد. لیلی وسوسه می‌شود که با این پیشنهاد موافقت کند. اما معامله با ببرها هرگز آنطور که به نظر می‌رسد، نیست! با کمک خواهرش و دوست جدیدش ریکی، لیلی باید شجاعت روبه‌رو شدن با یک ببر را پیدا کند.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۲۰

نام: New Kid

ترجمه فارسی: بچه جدید

نویسنده: Jerry Craft

سبک: واقع‌گرایانه

خلاصه داستان:

بچه جدید یک رمان گرافیکی درباره شروع دوباره در مدرسه‌ای جدید است که تلاش برای جا افتادن در آن سخت است. جردن بنکس، دانش‌آموز کلاس هفتمی، هر روز از آپارتمانش در واشنگتن هایتس به مدرسه جدید خود، آکادمی ریوردیل می‌رود. او به زودی خود را بین دو دنیای متفاوت سرگردان می‌بیند و واقعاً در هیچ یک از آنها نمی‌گنجد.

آیا جردن می‌تواند یاد بگیرد که در فرهنگ مدرسه جدید خود حرکت کند، در عین حال دوستان محله قبلی خود را حفظ کند و به خود وفادار بماند؟

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۱۹

نام: Merci Suárez Changes Gears

ترجمه فارسی: مرسی سوآرز بزرگ می‌شود!

نویسنده: Meg Medina

سبک: واقع‌گرایانه

خلاصه داستان:

مرسی سوارز، دانش‌آموز کلاس ششمی متفکر و با اراده، تغییرات دشواری را با دوستان، خانواده و اطرافیان خود تجربه می‌کند. مرسی و برادر بزرگترش بورسیه یک مدرسه خصوصی ثروتمند در فلوریدا هستند. آنها خانه بزرگ یا قایق شیک ندارند و باید خدمات اجتماعی اضافی انجام دهند تا شهریه رایگان خود را جبران کنند.

مرسی در مدرسه باید با ادنا سانتوس، دانش‌آموزی که رئیس‌بازی در می‌‌آورد، سر و کار داشته باشد. در خانه هم باید نگران پدربزرگش باشد که شروع به فراموش کردن چیزها کرده است. چه کسی می‌دانست که کلاس ششم به این سختی خواهد بود؟

مطالب مرتبط:

۷+ کتاب کاربردی برای آموزش ویرایش فارسی

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۱۸

نام: Hello, Universe

ترجمه فارسی: سلام دنیاها

نویسنده: Erin Entrada Kelly

سبک: واقع‌گرایانه

خلاصه داستان:

وقتی با شوخی یک قلدر، ویرژیل خجالتی ته چاه می‌افتد، والنسیا، کائوری و جن در تلاشی حماسی برای یافتن و نجات او با هم متحد می‌شوند. این‌گونه است که زندگی ۴ فرد متفاوت و ناسازگار به هم گره می‌خورد.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۱۷

نام: The Girl Who Drank the Moon

ترجمه فارسی: دختری که ماه را نوشید

نویسنده: Kelly Barnhill

سبک: فانتزی

خلاصه داستان:

هر سال مردم به امید در امان ماندن از دست جادوگر خبیث، نوزادی را به عنوان پیشکش در جنگل رها می‌کنند. آن‌ها امیدوارند که این پیشکشی باعث شود که جادوگر به شهر آن‌ها آسیب نزند. اما در واقعیت، جادوگر جنگل، زان، بسیار مهربان است. او این بچه‌ها را نجات می‌دهد و آن‌ها را به خانواده‌هایی در شهرهای دیگر می‌دهد. این بچه‌ها که در طی سفر با نور ستاره‌ها تغذیه می‌شوند، در خانواده‌های جدید خود به خوش‌شانسی معروف هستند.

یک سال، زان به طور تصادفی به جای نور ستاره، به کودکی نور مهتاب می‌دهد و این کودک معمولی را پر از جادوی خارق العاده می‌کند. با توجه به این موضوع، زان تصمیم می‌گیرد که این دختر، لونا را باید خودش بزرگ کند. با نزدیک شدن به تولد سیزده سالگی لونا، جادوی او به همراه عواقب خطرناکش آشکار می‌شود.

اگر کودکی از نور مهتاب بنوشد، چه می‌شود؟ کتاب «دختری که ماه را نوشید» به این موضوع می‌پردازد.
اگر کودکی از نور مهتاب بنوشد، چه می‌شود؟ کتاب «دختری که ماه را نوشید» به این موضوع می‌پردازد

در همین حال پدری برای در امان ماندن فرزند خود از جادوگر تصمیم می‌گیرد که او را بکشد. اما چرا بچه‌ها را برای جادوگر می‌گذارند؟ چه داستانی پشت این ماجراست؟ سرانجام فرزندی تغذیه‌شده با نور مهتاب به کجا می‌کشد.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۱۶

نام: Last Stop on Market Street

ترجمه فارسی: آحرین توقف در خیابان بازار

نویسنده: Matt De la Peña

سبک: واقع‌گرایانه

خلاصه داستان:

هر یکشنبه بعد از کلیسا، سی جی و مادربزرگش سوار اتوبوس در شهر گردش می‌کنند. اما امروز، سی جی تعجب می‌کند که چرا آنها مانند دوستش کولبی ماشینی ندارند. چطور است که آنها همیشه باید در قسمت کثیف شهر پیاده شوند؟ هر سوال با پاسخ دلگرم کننده‌ای از طرف مادربزرگ مواجه می‌شود که به او برای دیدن زیبایی‌ها کمک می‌کند.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۱۵

نام: Crossover

ترجمه فارسی: متقاطع

نویسنده: Kwame Alexander

سبک: ورزشی

خلاصه داستان:

جاش بل ۱۲ ساله و برادر دوقلویش جردن در زمین بسکتبال فوق‌العاده هستند. اما جاش چیزی بیش از بسکتبال در خونش دارد. پسری که مشاهده می‌کند که زندگی چه‌قدر برای اوی سیاه‌پوست با برادر سفیدپوستش متفاوت است. جاش و جردن باید با بزرگ شدن در داخل و خارج از زمین کنار بیایند تا متوجه شوند که شکستن قوانین بهای وحشتناکی دارد. این کتاب، داستانی است درباره خشم و برادری.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۱۴

نام: Flora & Ulysses

ترجمه فارسی: فلورا و اولیس

نویسنده: Kate DiCamillo

سبک: طنز، داستان حیوانات

خلاصه داستان:

دختر بدبینی که همه شماره‌های وحشتناک «ممکن است برای شما اتفاق بیفتد» را خوانده است، یک سنجاب را از یک جاروبرقی نجات می‌دهد. اما وقتی سنجاب قدرت‌های فوق العاده‌ای پیدا می‌کند، همه چیز جالب می‌شود. این داستان خنده دار، روایت‌گر ماجراجویی آنها با هم است.

مطالب مرتبط:

۴+ کتاب شکسپیر که باید آن‌ها را بخوانید!

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۱۳

نام: The One and Only

ترجمه فارسی: ایوان تک و تنها

نویسنده: Katherine Applegate

سبک: داستان حیوانات

خلاصه داستان:

وقتی ایوان، گوریلی است که سال‌ها در سیرک یک مرکز خرید زندگی می‌کند. سپس او با روبی، بچه فیلی که به مرکز خرید اضافه شده است، ملاقات می‌کند. بعد از آن، تصمیم می‌گیرد که زندگی بهتری برای او فراهم کند.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۱۲

نام: Dead End in Norvelt

ترجمه فارسی: بن بست در نورولت

نویسنده: Jack Gantos

سبک: طنز، تاریخی

خلاصه داستان:

در نورولت پنسیلوانیا، جک گانتوس دوازده ساله تابستان سال ۱۹۶۲ را به دلیل جرایم مختلف سپری می‌کند. سپس از او خواسته می‌شود تا به یک همسایه مسن در انجام کارهای غیرمعمولی، کمک کند. و او با عجیب‌ترین تجربه زندگی خود مواجه می‌شود.

کتاب «بن بست در نورولت» به همراهی اجباری یک نوجوان با یک پیرمرد می‌پردازد.
کتاب «بن بست در نورولت» به همراهی اجباری یک نوجوان با یک پیرمرد می‌پردازد.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۱۱

نام: Moon over Manifest

ترجمه فارسی: ماه بر فراز مانیفست

نویسنده: Clare Vanderpool

سبک: تاریخی

خلاصه داستان:

پدر ابیلین تاکر دوازده ساله در تابستان سال ۱۹۳۶ او را می‌فرستد تا نزد یکی از دوستان قدیمی خود در مانیفست کانزاس، جایی که او بزرگ شده، بماند. در طول تابستان، او داستان پدرش را با کمک چند نامه مرموز کنار هم می‌گذارد. به نظر می‌رسد که تاریخ مانیفست پر از شخصیت‌های رنگارنگ و رازهای دیرینه است. هر چه ابیلین بیشتر می‌شنود، مصمم‌تر می‌شود تا درباره نقش پدرس در آن بازه اطلاعات کسب کند.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۱۰

نام: When You Reach Me

ترجمه فارسی: وقتی به من می‌رسی

نویسنده: Rebecca Stead

سبک: معمایی، علمی تخیلی

خلاصه داستان:

برای یک دختر دوازده ساله نیویورکی یادداشت‌های عجیبی ارسال می‌شود. یادداشت‌هایی که به نظر می‌رسد که قوانین زمان و مکان را به چالش می‌کشند.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۰۹

نام: The Graveyard Book

ترجمه فارسی: کتاب قبرستان

نویسنده: Neil Gaiman

سبک: ماوراء‌الطبیعه

خلاصه داستان:

نوبادی اوونز تقریبا شبیه بچه‌های عادی به نظر می‌رسد فقط این‌که یک تفاوت اساسی با آن‌ها او دارد. او به جای این‌که در خانواده‌ای واقعی بزرگ شود، توسط ارواح و در یک قبرستان پرورش یافته است.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۰۷

نام: The Higher Power of Lucky

ترجمه فارسی: نیروی برتر لاکی

نویسنده: Susan Patron

سبک: واقع‌گرایانه

خلاصه داستان:

لاکی تریمبل کودک ده‌ساله‌ای است که رویاهای بزرگی در سر دارد. او که دو سال پیش مادر خود را از دست داده، با قیمی بی‌ثبات زندگی می‌کند. او همواره ترس این را دارد که بریجیت، قیمش او را رها کند و به کشور محبوبش فرانسه برگردد. پس او تصمیم می‌گیرد که فرار کند و در عین حال به جست‌وجوی نیروی برتری که ثبات را در زندگی او به ارمغان می‌آورد، ادامه دهد.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۰۶

نام: Criss Cross

ترجمه فارسی: –

نویسنده: Lynne Rae Perkins

سبک: تاریخی

خلاصه داستان:

نوجوانان در یک شهر کوچک در دهه ۱۹۶۰ افکار و احساسات جدیدی را تجربه می‌کنند. آن‌ها هویت خود را زیر سوال می‌برند و به هم متصل می‌شوند. سرانجام نیز به جست و جوی معنای عشق و زندگی می‌پردازند.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۰۵

نام: Kira-Kira

ترجمه فارسی: –

نویسنده: Cynthia Kadohata

سبک: تاریخی

خلاصه داستان:

این داستان درباره دوستی نزدیک بین دو خواهر ژاپنی-آمریکایی است که در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ در روستایی بزرگ می‌شوند. ماجرا زمانی آغاز می‌شود که یکی از خواهران به بیماری لاعلاجی مبتلا می‌شود.

برنده جایزه نیوبری در سال ۲۰۰۴

نام: The Tale of Despereaux

ترجمه فارسی: افسانه دسپرو

نویسنده: Kate DiCamillo

سبک: فانتزی

خلاصه داستان:

این داستان که از روی آن انیمیشنی هم ساخته شده است، داستان موشی عجیب، شجاع و کنجکاو به نام دسپرو است. هم‌چنین شاهزاده خانمی که او دوستش دارد، دختر خدمتکاری که آرزوی شاهزاده شدن را دارد و یک موش حیله‌گر که برای نابودی آن‌ها مصمم هست، هم هست.

آیا می‌دانستید که انیمیشن دسپرو بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده است؟
آیا می‌دانستید که انیمیشن دسپرو بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده است؟

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی کتاب‌هایی پرداختیم که در ۲۰ سال اخیر جایزه نیوبری را برنده شده‌اند. در صورتی که قصد ترجمه یکی از این کتاب‌ها را دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت خانه کتاب از این‌که کتاب موردنظر قبلا چاپ شده یا خیر، اطمینان یابید.

اگر مترجم هستید و توانایی ترجمه کتاب، ترجمه مقاله، ترجمه همزمان و … را دارید، به جمع مترجمان ترجمیک بپیوندید. برای همکاری با سایت ترجمه ترجمیک به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.