بهبود سئوی سایت

۹ مشکل سئو سایت شما که از آن بی‌خبر بودید!

سایت سفارش آنلاین تولید محتوا ترجمیک، در این مطلب ۹ مشکل احتمالی که سئو سایت شما را با مشکل مواجه کرده، بررسی می‌کند. بعد از پایان مطالعه این مطلب، قطعا علت افت ناگهانی جایگاه کلمات کلیدی‌تان را خواهید یافت.

تا همین چند ماه پیش جایگاه نسبتا خوبی در SERP داشتید ولی حالا وضعیت کاملا تغییر کرده است؟ در این حالت احتمالا یکی از موارد زیر را به عنوان متهم ردیف اول انتخاب می‌کنید و برای مبارزه با آن وارد میدان نبرد می‌شوید!

  • تغییر کلمات کلیدی موردعلاقه کاربران
  • به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل
  • ایجاد محتوای اسپم یا لینک اسپم در سایت و جریمه شدن توسط گوگل

حال سوال مهم اینجاست که برای شروع مبارزه با عوامل مخرب سئو سایت، چه‌قدر مسلح هستید و این عوامل تا چه حد پیچیده و جدی هستند؟ به عنوان مثال خطاهایی مثل لینک‌های شکسته یا فقدان توضیحات متا و متن جایگزین تصاویر، به‌راحتی و با ابزارهای ساده سئو قابل شناسایی و رفع هستند اما متاسفانه کار همیشه به همین سادگی نیست و وقتی که پای خطاهای جدی‌تر در میان باشد، باید کمی هوشیارتر و مجهزتر عمل کنیم.

در این مطلب با خطاهای جدی‌تری که ممکن است سئوی سایت شما را تهدید کنند و راه‌حل مقابله با آن‌ها آشنا خواهیم شد. همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل برای سئو (مارس ۲۰۲۴)

اقدامات دستی و جریمه‌های گوگل (Manual Actions & Penalties By Google)

ممکن است به صورت غیرعمدی و ناخودآگاه، قوانین گوگل را زیر پا گذاشته باشید یا محتوای اسپم و مخرب منتشر کرده باشید. در این صورت، قطعا متهم به اقدامات دستی و جریمه گوگل می‌شوید.

چطور این موارد را شناسایی کنیم؟

برای شناسایی این خطاها، کافیست سری به سرچ کنسول بزنید و وارد بخش Manual Actions شوید. در این بخش هر چیزی جز No issues detected دیدید، به دردسر افتاده‌اید!

خوشبختانه در این بخش می‌توانید مشاهده کنید که گوگل چه جریمه‌ای روی سایت شما اعمال کرده و چرا این کار را انجام داده است. بنابراین می‌توانید فورا دست به کار شوید. گاهی این کار تنها به‌سادگی حذف محتواهای توهین‌آمیز از روی سایت شما خواهد بود و گاهی نیز به اقدامات بیشتری نیاز دارد.

پیوندهای داخلی ناکارآمد

عملکرد لینک‌های داخلی تنها به انتقال کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر محدود نمی‌شود؛ بلکه این لینک‌ها وظایف مهم‌ دیگری نیز دارند که عبارت هستند از:

  • انتقال قدرت یک صفحه به صفحه دیگر
  • ایجاد و هدایت سفر کاربر

با این اوصاف باید نظارت بیشتر و دقیق‌تری روی لینک‌های داخلی داشته باشید. در غیر این صورت سایتی خواهید داشت که نه‌تنها در گوگل رتبه‌ای ندارد، بلکه کاربرپسند نیز نیست.

چگونه لینک‌های داخلی را برای گوگل و کاربران بهینه‌سازی کنیم؟

  • انکرتکست‌های خود را توصیفی کنید. به این ترتیب کاربر با مشاهده انکرتکست و پیش از کلیک روی آن، می‌تواند حدس بزند که قرار است به چه صفحه‌ای منتقل شود.
  • از صفحاتی که اعتبار کمی دارند، به صفحات کم‌اعتبارتر لینک بدهید. با این کار قدرت صفحات برتر به صفحاتی که رتبه‌های پایین‌تری دارند منتقل می‌شود. برای شناسایی صفحاتی که می‌توانند از این راهکار بهره‌مند شوند، از ابزار WebCEO’s Internal Links استفاده کنید.
  • برای صفحات نوار پیمایش و پاورقی طراحی کنید. این موارد حاوی لینک مهم‌ترین صفحات (مانند صفحه اصلی، سوالات متداول، درباره ما، تماس با ما) هستند و امکان انتقال سریع کاربران به این صفحات را فراهم می‌کنند.
  • پیرامون موضوعات مرتبط تولید محتوا کنید. این، یک روش خوب برای افزایش اعتبار سایت است. کافیست چند موضوع مرتبط با هم را هدف قرار دهید و با تولید محتوا پیرامون آن‌ها، صفحات متعدد مرتبط ایجاد کنید.
  • سفر کاربر را جایی که ممکن است کوتاه کنید. به این ترتیب قانون نانوشته «سه کلیک» را رعایت خواهید کرد و کاری می‌کنید که کاربران به حداکثر سه کلیک به صفحه موردنظرشان برسند. شاید هیچ مدرکی درباره تاثیر این قانون روی سئو وجود نداشته باشد اما قطعا روی تجربه کاربری تاثیرگذار است.

مطالب مرتبط:

لینک‌های داخلی چه تاثیری بر سئو دارند؟

عدم پاسخگویی سایت به نیاز همه کاربران

همان‌طورکه می‌دانید، همه کاربران از سلامتی جسمانی برخوردار نیستند. برخی از آن‌ها پیر هستند و برخی دیگر به علت بیماری یا ناتوانی نمی‌توانند به‌راحتی در اینترنت گشت‌وگذار کنند. حال اگر وب‌سایت شما پاسخگوی نیاز همه کاربران از جمله کاربران ناتوان، پیر و بیمار نباشد، تجربه کاربری خوبی را رقم نمی‌زند و این برای گوگل خیلی مهم است. چراکه سایت شما باید برای طیف وسیعی از کاربران کاربردی و در دسترس باشد.

چگونه دسترسی کاربران به سایت خود را بهبود ببخشیم؟

ابزارهای زیادی برای بررسی این که آیا سایت شما کاربرپسند است یا خیر طراحی شده‌اند. از جمله این ابزارها می‌توان به ARIA اشاره کرد.

اگر سایت شما با معیارهای مهم این سایت مطابقت نداشت، می‌توانید از World Wide Web Consortium کمک بگیرید و راهکارهایی را برای بهبود تجربه کاربری سایت پیاده‌سازی کنید.

استفاده نادرست از تگ HREFLANG

اگر خدمات کسب و کار شما به داخل کشور محدود نمی‌شود و می‌خواهید مخاطبان چندزبانه را نیز هدف قرار دهید، به این بخش به طور ویژه توجه کنید.

تگ hreflang نسخه‌ای از وب‌سایت شما را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد که با زبان و مکان آن‌ها همخوانی دارد. با این حال اگر از این تگ به‌درستی استفاده نکنید، نتیجه معکوس می‌گیرید و سئوی سایت‌تان را تضعیف می‌کنید.

چگونه از تگ hreflang به‌درستی استفاده کنیم؟

کد صحیح تگ hreflang به صورت زیر است:

بخش‌های مختلف تگ hreflang

به عنوان مثال، بخش‌های مختلف تگ hreflang بالا را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

  • “en-GB” به این معناست که این تگ کاربران انگلیسی‌زبان بریتانیا را هدف قرار می‌دهد.
  • “En” کد زبان است که با فرمت فرمت ISO 639 نوشته شده است.
  • “GB” کد منطقه است که با فرمت ISO-3166-1 آلفا-۲ نوشته شده است.

اگر هر یک از اجزای تگ شما به‌اشتباه درج شده باشند، ممکن است بازدیدکنندگان را با حجم بالای متن روبه‌رو کنید. به این ترتیب استفاده از محتوای سایت شما برای آن‌ها غیرممکن می‌شود. روشن است که در این حالت باید با افزایش نرخ تبدیل و فروش خداحافظی کنید و به نرخ پرش سلام دهید!

بنابراین حتما با ابزار WebCEO’s On-Site Issues Overview از درستی کد تگ‌ hreflang اطمینان حاصل کنید.

نکته: حتی با وجود تگ hreflang نیز ممکن است با توجه به موقعیت مکانی کاربران، زبان مادری آن‌ها اعمال نشود. بنابراین برای آسودگی خاطر بیشتر، بهتر است گزینه‌ای برای امکان جابه‌جایی دستی بین زبان‌ها داشته باشید.

باز شدن لینک‌ها در همان صفحه

این خطا می‌تواند قبل از تبدیل، ترافیک سایت شما را منحرف کند و از این طریق روی رتبه‌بندی نیز اثر منفی بگذارد. برای درک علت این موضوع این مثال را در نظر بگیرید:

عبارت «آموزش نقاشی برای کودکان» را جست‌وجو کرده‌اید و وارد صفحه‌ای شده‌اید. در حال مطالعه محتوای این صفحه هستید که ناگهان به لینک «خرید مدادرنگی» می‌رسید، وسوسه می‌شوید و روی لینک کلیک می‌کنید ولی ناگهان به صفحه دیگری می‌روید و ناگزیر به ترک صفحه « آموزش نقاشی» می‌شوید. حال گوگل این طور برداشت می‌کند که شما بدون این که به مشتریِ صفحه «آموزش نقاشی تبدیل شوید، آن را ترک کرده‌اید. بنابراین نه تنها دلیلی برای بهبود رتبه این صفحه نخواهد داشت، بلکه تصمیم به افت رتبه آن نیز می‌گیرد.

راهکار این مشکل چیست؟

خوشبختانه این، از آن دسته خطاهایی است که راهکار ساده‌ای دارد. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، کافیست روی لینک‌ها کلیک کنید و گزینه «باز کردن در زبانه جدید» را انتخاب کنید. به این ترتیب با کلیک روی لینک‌ها، صفحه جدیدی برای کاربر باز می‌شود و صفحه اصلی بسته نمی‌شود.

عدم بهینه‌سازی تصاویر یا بهینه‌سازی ضعیف آن‌ها

ناگفته پیداست که کیفیت و وضوح تصاویر سایت‌ها بسیار مهم است. با این حال فراموش نکنید که بهبود کیفیت تصاویر مثل یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. چراکه در عین حال حجم آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد و از این طریق روی سرعت بارگذاری صفحات شما تاثیر منفی می‌گذارد.

بهترین راهکارهای بهینه‌سازی تصاویر

قطعا نمی‌خواهید کیفیت تصاویر سایت‌تان را فدای حجم آن‌ها کنید. پس سراغ راهکارهای زیر بروید.

  • تصاویر را با بهینه‌ترین فرمت ذخیره کنید. به عنوان مثال آیکون‌ها باید با فرمت ICO یا SVG و سایر تصاویر باید با فرمت WEBP ذخیره شوند. البته همه مرورگرها از فرمت WEBP پشتیبانی نمی‌کنند.
  • عرض و طول تصاویر را به صورت دستی تنظیم کنید.
  • تصاویر را تلفیق (Merge) کنید. البته این راهکار تنها برای تصاویر کنار هم قابل اجراست.
  • تصاویر را فشرده‌سازی کنید. برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل TinyPNG استفاده کنید.

عدم تطابق با هدف جست‌وجوی کاربران

احتمالا از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرده‌‌اید و فهرستی از کلمات کلیدی نیچ با حجم جست‌وجوی بالا و رقابت نسبتا کم آماده کرده‌اید. همچنین از این کلمات در مهم‌ترین بخش‌های متن مثل عنوان، توضیحات، URL، هدینگ‌ها و بدنه اصلی استفاده کرده‌اید. اما با وجود همه این‌ها سوال اینجاست که چرا باز هم رتبه‌بندی و بازدید سایت شما افزایش نمی‌یابد؟

شاید فراموش کرده‌اید که تاثیرگذارترین عامل در ارتقای جایگاه کلمات کلیدی، مطابقت آن‌ها با هدف جست‌وجوی کاربر است.

در دنیای سئو هدف جست‌وجوی کاربر به چه معناست؟

همه افراد به دلایل مختلفی وارد گوگل می‌شوند و به جست‌وجو در آن می‌پردازند. کاربران سایت شما نیز از این قاعده مثتثنی نیستند و به دنبال یکی از موارد زیر تصمیم به جست‌وجو در گوگل می‌گیرند:

  • یادگیری اطلاعات جدید (این کاربران از نظر هدف جست‌وجو در دسته Informational قرار می‌گیرند.)
  • ورود به یک وب‌سایت خاص (این کاربران از نظر هدف جست‌وجو در دسته Navigational قرار می‌گیرند.)
  • پیدا کردن یک محصول (این دسته از کاربران از نظر هدف جست‌وجو در دسته Commercial قرار می‌گیرند.)
  • خرید یک محصول (این دسته از کاربران از نظر هدف جست‌وجو در دسته Transactional قرار می‌گیرند.)
  • پیدا کردن یک موقعیت مکانی خاص (این دسته از کاربران از نظر هدف جست‌وجو در دسته Locational قرار می‌گیرند.)
  • کسب اطلاعات درباره رویداد یا مکانی که به بازه زمانی خاصی مربوط می‌شود. (این دسته از کاربران از نظر هدف جست‌وجو در دسته Seasonal قرار می‌گیرند.)

با این تفاصیل، نه تنها محتوا بلکه واژگان کلیدی آن نیز باید منعکس‌کننده نیاز کاربر و در ارتباط کامل با آن باشد.

چگونه هدف کاربر را در استراتژی سئو خود پیاده کنیم؟

کاربران معمولا در یکی از حالات زیر قرار دارند. حال شما باید بر اساس حالت مخاطب هدف خودتان، کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید.

  • آگاهی: در این حالت کاربر نسبت به نیاز خود آگاهی دارد و هنوز نمی‌داند که از چه برندی و چه مدلی را خریداری کند. به عنوان مثال کسی که به فکر خرید لپتاپ است ولی هنوز درباره برند و مدل تصمیم‌گیری نکرده، در این دسته قرار می‌گیرد و «خرید لپتاپ» یکی از کلمات کلیدی رایجی است که توسط او جست‌وجو می‌شود.
  • علاقه: کاربرانی که در این دسته قرار دارند اطلاعات بیشتری درباره کالای موردنظر خود دارند و این اطلاعات از علایق یا ویژگی‌های آن‌ها نشات می‌گیرد. به عنوان فردی دانشجو است و می‌داند که باید متناسب با ویژگی لپتاپ بخرد و عبارت «خرید لپتاپ دانشجویی» را جست‌وجو می‌کند.
  • اقدام: کاربران در این حالت دقیقا می‌دانند که چه می‌خواهند و آماده خرید هستند. به عنوان مثال عبارت کلیدی «خرید لپتاپ دانشجویی لنوو» این دسته را مورد هدف قرار می‌دهد.

تجمع بک‌لینک‌های مضر

مثل روز روشن است که همه سایت‌ها برای افزایش اعتبار و رتبه‌بندی، به بک‌لینک نیاز دارند و گرفتن بک‌لینک یکی از اقدامات مهم و در عین حال سخت و حساس سئو خارج صفحه است. تا جایی که نداشتن بک‌لینک، از داشتن بک‌لینک‌های بد و بی‌کیفیت بهتر است! از این رو حتما هر از چند گاهی بررسی کنید و ببینید که آیا بک‌لینک بی‌کیفیت دارید یا خیر.

چگونه بک‌لینک‌های بی‌کیفیت را شناسایی و حذف کنیم؟

ابتدا با ابزار WebCEO’s Toxic Pages بک‌لینک‌های خود را شناسایی کنید.

این ابزار تمام بک‌لینک‌های سایت شما را بررسی می‌کند و موارد مضر و بی‌کیفیت‌ را نمایش می‌دهد. با این حال اگر متوجه شدید که برخی از این بک‌لینک‌ها مطمئن هستند، آن‌ها را نگه دارید. در مورد برخی دیگر از بک‌لینک‌ها نیز می‌توانید یکی از راهکارهای زیر را انتخاب کنید.

  • خودتان بک‌لینک‌های بی‌کیفیت را حذف کنید.
  • از سایت میزبان بخواهید که آن‌ها را حذف کنید.
  • از بخش Google Disavow ابزار WebCEO’s Toxic Pages بک‌لینک‌های بی‌کیفیت را مشخص کنید. با این کار به گوگل هم نشان می‌دهید که این بک‌لینک‌ها مضر هستند.

دنبال نکردن ترندهای گوگل

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو از زمان آغاز تا امروز راه درازی را طی کرده است. بسیاری از قوانینی که در گذشته اهمیت داشته امروز اهمیت خود را از دست داده و اصول و قواعد جدیدی روی کار آمده‌اند. از حالا به بعد هم همین‌طور خواهد بود. روز به روز ترندهای جدیدی اضافه می‌شوند و ممکن است ترندهای قدیمی از دور خارج شوند. با این اوصاف یک متخصص سئوی حرفه‌ای، باید دائما گوش‌به‌زنگ باشد و به‌روزرسانی‌های گوگل را دنبال کند.

شما هم دنبال کردن اخبار سئو را به یک عادت تبدیل کنید. به این ترتیب می‌توانید سایت‌تان را با آپدیت‌های جدید گوگل هماهنگ کنید و از این طریق از رقبا پیشی بگیرید؛ رقبایی که با هر بار آپدیت گوگل دچار افت رتبه می‌شوند و جایگاه کلمات کلیدی خود را از دست می‌دهند.

سخن پایانی

هرچه نسبت به مشکلات سئوی سایت آگاه‌تر باشید، راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را شناسایی و برطرف کنید. کافیست دقیق و نکته‌سنج باشید و به بهترین ابزارهای سئو دسترسی داشته باشید.

پلتفرم ترجمیک یکی از بزرگ‌ترین موسسات ارائه‌دهنده خدمات تولید محتوای متنی است. برای اطلاع از هزینه تولید محتوا متنی این خدمات کلیک کنید.

یک دیدگاه در «۹ مشکل سئو سایت شما که از آن بی‌خبر بودید!»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.