معرفی ابزارهای سئو

۱۲ ابزار قدرتمند برای تحلیل سئو در سال ۲۰۲۴

این روزها دیگر بر کسی پوشیده نیست که با بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) در معرض دید طیف وسیعی از مخاطبان قرار می‌گیریم و به فروش و سوددهی بیشتری می‌رسیم. اما از کجا بفهیم که استراتژی سئوی ما کار می‌کند و در مسیر درستی هستیم؟

خوشبختانه با وجود ابزارهای تحلیل در سئو، وضعیت سئو و میزان موفقیت آن، دیگر یک معما نیست. در این مطلب با سایت ترجمه ترجمیک همراه باشید تا با هم مهم‌ترین ابزارهای تحلیل در سئو را بررسی کنیم.

مطالب مرتبط:

از کجا بفهمیم که استراتژی سئو ما کار می‌کند؟

بهترین ابزارهای تحلیل در سئو برای سال ۲۰۲۴

حتما می‌دانید که تقریبا همه ابزارهای سئو، خارجی هستند. بنابراین بدیهی است که برخی از آن‌ها رایگان نباشند و در ازای دریافت هزینه ماهانه خدمات‌رسانی کنند. با این حال، در لیست بهترین ابزارهای تحلیل در سئو، ابزارهای رایگان نیز به چشم می‌خورند. پس ابتدا به معرفی این ابزارها می‌پردازیم.

ابزارهای رایگان تحلیل سئو

بهترین ابزارهای رایگان تحلیل در سئو

مزایا

Google Analytics

  • جمع‌آوری داده‌های مربوط به ترافیک وب‌سایت در بازه‌های زمانی معین
  • بررسی ترافیک بازگشتی
  • ارزیابی داده‌های مربوط به تعامل کاربران

Google Search Console

  • تهیه گزارش خطاهای خزیدن
  • ایندکسینگ

Google PageSpeed Insights

  • بررسی زمان بارگذاری سایت

Google Mobile-Friendly Test

  • بررسی سازگاری سایت با تلفن‌های همراه

Bing Webmaster Tools

  • بررسی خطاهای سایت

WebFX SEO Checker

  • بررسی سئوی فنی، داخل صفحه، خارج صفحه و محلی

SEOlyzer

  • بررسی کدهای خطای سایت و ریدایرکت‌ها

SEOquake

  • بررسی سئو داخل صفحه

Google Analytics

هزینه: Google Analytics یک نسخه رایگان دارد. با این حال، برای تهیه نسخه پرمیوم باید هزینه پرداخت کنید. این هزینه بر اساس حجم بازدید hit volume تعیین می‌شود.

گوگل آنالیتیکس، یکی از ابزارهای رایگان و در عین حال قدرتمند تجزیه و تحلیل دنیای سئو به شمار می‌رود؛ مخصوصا وقتی که با سرچ کنسول گوگل جفت شود. به این ترتیب، می‌توانید داده‌های وب‌سایت خود را در یک پلتفرم جمع‌آوری کنید و برای رتبه‌بندی بهتر کلمات کلیدی برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر این، Google Analytics امکانات زیر را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • مشاهده اطلاعات مربوط به ترافیک وب‌سایت: می‌توانید با بررسی این اطلاعات، میزان بازدهی و موفقیت کمپین‌های خود را ارزیابی کنید و متوجه شوید که هر کمپین چه ترافیکی وارد سایت شما می‌کند یا به عبارت دیگر، روش‌های بازاریابی مختلف چند کاربر را به سایت شما هدایت می‌کند.
  • بررسی ترافیک برگشتی: ترافیک برگشتی، تعداد لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما داده شده‌اند را مشخص می‌کند.
  • بررسی معیارهای تعامل کاربران با سایت: مهم است که بدانید بازدیدکنندگان چه مدت زمانی را در سایت شما سپری می‌کنند؟ آیا بین بخش‌های مختلف سایت جابه‌جا می‌شوند؟ یا به‌سرعت صفحه را ترک می‌کنند؟ به مواردی از این قبیل، میزان تعامل کاربران با سایت گفته می‌شود و از طریق گوگل آنالیتیکس، قابل ردیابی است.

Google Search Console

هزینه: رایگان

سرچ کنسول گوگل، ابزاری رایگان و مفید است که تجزیه و تحلیل اولیه سایت شما را انجام می‌دهد. به کمک این ابزار، می‌توانید جایگاه کلمات کلیدی، استراتژی کلمات کلیدی، خطاهای سایت و… را بررسی و بهینه‌سازی کنید. موارد زیر از مهم‌ترین کاربردهای سرچ کنسول گوگل هستند.

معرفی ابزارهای سئو
  • شناسایی خطاهای خزیدن وب‌سایت: زمانی که موتورهای جست‌وجو نتوانند به صفحات شما دسترسی پیدا کنند، خطای خزیدن اتفاق می‌افتد. به کمک سرچ کنسول این خطاها را شناسایی کنید.
  • بررسی کلمات کلیدی سایت: اگر در حال تلاش برای بهبود رتبه‌بندی صفحات سایت‌تان هستید، گزارش‌های سرچ کنسول آمار خوبی از وضعیت فعلی کلمات در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • بررسی ایندکس شدن صفحات وب‌سایت: سرچ کنسول به شما می‌گوید که چه تعداد از صفحات شما در فهرست گوگل قرار گرفته‌اند یا اصطلاحا ایندکس شده‌اند.

Google PageSpeed Insights

هزینه: رایگان

زمان بارگذاری صفحات، یکی از عوامل مهم رتبه‌بندی سایت‌هاست. چراکه مستقیما تجربه کاربری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و همانطورکه می‌دانید، گوگل تمام‌قد در خدمت کاربران است! بنابراین باید سعی کنید که سرعت بارگذاری صفحات شما به سرعت بارگذاری ایده‌آل یعنی ۳/۱ ثانیه نزدیک باشد.

برای مشاهده سرعت فعلی بارگذاری صفحات، url سایت‌تان را در Google PageSpeed Insights وارد کنید. این ابزار رایگان تحلیل در سئو با توجه به معیارهای مختلف، سرعت سایت شما را بررسی می‌کند و گزارش می‌دهد. همچنین پیشنهاداتی نیز برای بهبود سرعت بارگذاری در اختیار شما قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط:

چگونه سرعت سایت خود را بهبود ببخشیم؟

Google Mobile-Friendly Test

هزینه: رایگان

طی سال‌‌های اخیر سازگاری سایت‌ها با نسخه موبایل، برای گوگل به عاملی مهم تبدیل شده است. چراکه حجم بالایی از جست‌وجوهای روزانه، از طریق گوشی‌های موبایل انجام می‌شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای کاربران موبایل نیز کاربردی است و بی هیچ اشکالی به نمایش درمی‌آید. برای این کار، از ابزار Google Mobile-Friendly Test کمک بگیرید. این ابزار، شما را از خطاهای مربوطه آگاه می‌کند و راه رفع آن‌ها را نیز نشان می‌دهد.

Bing Webmaster Tools

هزینه: رایگان

معرفی ابزارهای سئو

Bing Webmaster Tools ابزارهای دقیقی برای بررسی و بهبود سئوی سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، این مجموعه ابزار به شما کمک می‌کند تا:

  • بک‌لینک‌های خود را آنالیز کنید.
  • درباره کلمات کلیدی تحقیق کنید.
  • سایت‌تان را بررسی و خطاهای فنی را شناسایی کنید.

WebFX’s SEO Checker

هزینه: رایگان

ابزار WebFX’s SEO Checker جنبه‌های مهم سئو سایت شما را بررسی می‌کند. کافیست url سایت و ایمیل‌تان را وارد کنید تا در زمانی کوتاه، گزارش سئوی وب‌سایت را دریافت کنید. گزارش این ابزار، با امتیاز کلی سئوی وب‌سایت شما شروع می‌شود و در ادامه به موارد زیز نیز امتیاز دقیقی می‌دهد.

علاوه بر این، WebFX’s SEO Checker به شما می‌گوید که کدام یک از بخش‌های وب‌سایت شما به بهینه‌سازی نیاز دارند، تاثیر بهینه‌سازی چیست و چگونه می‌توان بهینه‌سازی کرد.

SEOlyzer

هزینه: رایگان

می‌خواهید بدانید که موتورهای جست‌وجو مانند گوگل و بینگ وب‌سایت شما را چگونه مشاهده می‌کنند؟ از SEOlyzer، که یک ابزار رایگان خزیدن سایت و تجزیه و تحلیل سئو است، استفاده کنید. این ابزار، کدهای خطا، ریدایرکت‌ها و سرعت صفحه سایت شما را شناسایی می‌کند.

از این ابزار، برای نظارت بر مشکلات سئوی خود و شناسایی صفحاتی که برای افزایش ترافیک و بهبود رتبه‌بندی به نظارت بیشتری نیاز دارند، کمک بگیرید.

SEOquake

هزینه: رایگان

SEOquake یک افزونه گوگل کروم است که بررسی سئوی داخل صفحه سایت شما را به صورت رایگان انجام می‌دهد. این ابزار، لینک‌‌های داخلی و خارجی سایت را نیز بررسی می‌کند. همچنین اگر به دنبال یک ابزار تحلیل در سئو، با قابلیت اشتراک‌گذاری اطلاعات و کار تیمی هستید، SEOquake گزینه‌ای مناسب برای شماست.

معرفی ابزارهای سئو

ابزارهای غیررایگان تحلیل در سئو

ابزارهای غیررایگان تحلیل سئو

هزینه

مزایا

Ahrefs

از ۹۹ دلار در ماه

  • تحلیل رقبا

Moz Pro

از ۹۹ دلار در ماه

  • خزیدن سایت

SEMRush

از ۹۵/۱۲۹ دلار در ماه

  • بررسی عملکرد سایت شما در برابر رقبا

Screaming Frog SEO Spider

از ۲۵۹ دلار در سال

  • سئو آودیت و تحلیل سایت

Ahrefs

هزینه: از ۹۹ دلار در ماه آغاز می‌شود.

Ahrefs مجموعه‌ای از ابزارهای سئو است و امکانات زیر را ارائه می‌دهد:

  • بررسی سئوی سایت: این ابزار، تمام صفحات وب‌سایت را بررسی می‌کند.
  • تحلیل رقبا: به کمک Ahrefs، می‌توانید اطلاعات مربوط به ترافیک ارگانیک، بک‌لینک‌ها و سایر اطلاعات رقبای خود را به دست بیاورید.
  • تحقیق کلمات کلیدی: در این ابزار، می‌توانید حجم جست‌وجوی ماهانه و نرخ کلیک کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را شناسایی کنید.

Moz Pro

هزینه: از ۹۹ دلار در ماه آغاز می‌شود. با این حال، می‌توانید برای ۳۰ روز از نسخه رایگان استفاده کنید.

از جمله امکانات Moz Pro می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • بررسی خطای خزیدن
  • بهینه‌سازی سئوی داخل صفحه
  • بررسی لینک‌های شما و رقبا

SEMRush

ابزارهای تحلیل در سئو

هزینه: از ۹۵/۱۲۹ دلار در ماه شروع می‌شود.

SEMRush یک مجموعه ابزار کامل برای تحلیل رقبا در اختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال به کمک این ابزار، می‌توانید به کلمات کلیدی رقبا و بک‌لینک‌های آن‌ها دسترسی داشته باشید و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. علاوه بر این، SEMRush امکان تحقیق کلمات کلیدی و بررسی لینک‌های داخلی و خارجی سایت‌تان را نیز فراهم می‌کند.

Screaming Frog

هزینه: از ۲۵۹ دلار در سال شروع می‌شود. البته نسخه محدود نیز در دسترس است.

Screaming Frog یک ابزار سئو آودیت است که گزارش‌هایی را درباره مسائل رایج سئو وب‌سایت، در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین این ابزار، درباره محتواهای تکراری و تغییر مسیرهای نادرست نیز به شما هشدار می‌دهد.

سخن پایانی

در این مطلب با بهترین ابزارهای تحلیل در سئو آشنا شدیم. اگر متخصص سئو و تولید محتوا هستید و به دنبال ابزارهایی مطمئن و دقیق برای بررسی آمار سایت‌تان می‌گردید، حتما از این ابزارها استفاده کنید. همچنین اگر ابزار دیگری سراغ دارید حتما در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

موسسه خدمات زبانی ترجمیک، به ارائه خدمات تولید محتوای متنی سئوشده می‌پردازد. برای استفاده از این خدمات روی لینک رنگی کلیک کنید.

در سایت سفارش تولید محتوا ما، متخصصان حرفه‌ای زیادی مشغول به کار هستند. اگر دوست دارید، به جمع این نویسندگان متخصص بپیوندید، به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

5 دیدگاه در «۱۲ ابزار قدرتمند برای تحلیل سئو در سال ۲۰۲۴»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.