آموزش تک کوئسشن‌ها

آموزش تگ کوئسشن‌ها همراه با مثال

برای آموزش کامل گرامر تگ کوئسشن‌ها در زبان انگلیسی و بررسی همه استثنائات این قاعده گرامری مهم، این مطلب از سایت تولید محتوای انگلیسی ترجمیک را از دست ندهید.

همه‌ی ما در مکالمات روزمره بارها و بارها از عبارت «مگه نه؟» استفاده می‌کنیم و می‌دانیم که این عبارت بیش از این که جنبه پرسشی داشته باشد، برای گرفتن تایید از طرف مقابل کاربرد دارد. مثلا در حالی که در روزی گرم و آفتابی با دوستمان قدم می‌زنیم، می‌گوییم «وای هوا خیلی گرمه، مگه نه؟». روشن است که خودمان جواب سوال را از قبل می‌دانیم و فقط می‌خواهیم مطمئن شویم که دوستمان هم با ما هم‌نظر است یا خیر.

حال اگر بخواهیم با دوست انگلیسی‌زبان‌مان چنین مکالمه‌ای داشته باشیم، باید از چه عبارت یا ترجمه معادلی استفاده کنیم؟

به دلیل تفاوت‌های زبان انگلیسی و فارسی، جواب این سوال خیلی مفصل است و یک مبحث گرامری کامل را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع برای این که به انگلیسی بگوییم «مگه نه؟» باید به گرامر تگ کوئسشن‌ها مسلط باشیم. اگر با این گرامر و نکات آن آشنایی ندارید، در ادامه همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

۱۰۰ قید پرکاربرد انگلیسی با توضیح و مثال

نگاهی به تعریف گرامر تگ کوئسشن‌ در زبان انگلیسی

تگ کوئسشن‌ها عبارت کوتاهی هستند که به انتهای جملات اضافه می‌شوند و آن‌ها را سوالی می‌کنند. این عبارات از یک فعل کمکی و یک ضمیر تشکیل می‌شوند و می‌توانند مثبت یا منفی باشند. هدف آن‌ها نیز شفاف‌سازی و اطمینان از توافق شنونده یا خواننده است و همان‌طورکه در مقدمه گفته شد، می‌تواند در زبان فارسی معادل «مگه نه؟» باشد.

مطالب مرتبط:

چگونه به انگلیسی آدرس بدهیم؟

چگونه تگ کوئسشن‌ بسازیم؟

حال که با مفهوم کلی تگ کوئسشن‌ها آشنا شدیم، اجازه دهید که سراغ قوانین ساخت و استفاده از آن‌ها برویم.

قانون اول: برای ساخت تگ کوئسشن‌ها به افعال کمکی نیاز دارید

افعال کمکی یکی از اجزای اصلی و مهم تگ کوئسشن‌ها هستند و زمان جمله را منعکس می‌کنند. موارد زیر مهم‌ترین افعال کمکی هستند که در ساخت تگ کوئسشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • Be (am, is, are, was, were)
  • Have (has, have, had)
  • Do (do, does, did)
  • مدال ورب‌ها (can, could, will, would, shall, should, may, might, must)
آموزش تگ کوئسشن‌ها

حال برای تشخیص این که از کدام فعل کمکی استفاده کنیم، باید به جمله اصلی نگاه کنیم فعل کمکی و زمان آن را تشخیص دهیم. سپس فعل کمکی را در تگ کوئسشن به کار بگیریم. به عنوان مثال به جملات زیر دقت کنید.

She’s studying for the exam.

فعل کمکی جمله: is

They didn’t finish their homework.

فعل کمکی جمله: didn’t

You can play the piano.

فعل کمکی: can

We should order pizza for dinner.

فعل کمکی: should

نکته: فعل کمکی این جمله چیست؟ she went to her friends party last night.

همان‌طورکه می‌بینید این جمله فقط یک فعل دارد که آن هم فعل اصلی است. اما برای تشخیص فعل کمکی کافیست یک بار دیگر جمله بالا را بخوانید :«برای تشخیص این که از کدام فعل کمکی استفاده کنیم، باید به جمله اصلی نگاه کنیم فعل کمکی و زمان آن را تشخیص دهیم.»

زمان این جمله گذشته ساده است و فعل کمکی این زمان did است. پس در تگ کوئسشن نیز از did استفاده می‌کنیم.

قانون دوم: ضمیر جزء مهم دیگر تگ کوئسشن‌ها است

برای تشخیص ضمیر، باید فاعل جمله را پیدا کنیم و خوشبختانه زبا‌ن‌آموزان مشکل زیادی با این قضیه ندارند. چراکه در اکثر مواقع فاعل به صورت ضمیر ظاهر می‌شود. اما همیشه این‌طور نیست و دقیقا در چنین مواقعی باید هوشیار باشید. به عنوان مثال به جملات زیر دقت کنید.

She is driving.

Sara is driving.

در جمله اول فاعل she است و به صورت ضمیر ظاهر شده است. پس برای ساخت تگ کوئسشن نیز مشکلی نخواهیم داشت. چراکه ضمیر موردنیاز ما حاضر و آماده است. اما در جمله دوم فاعل یک اسم است و خودمان باید تشخیص دهیم که ضمیر این اسم she است.

قانون سوم: جملات منفی را مثبت را منفی و جملات منفی را مثبت کنید

بعد از این که فعل کمکی و فاعل جمله را تشخیص دادیم، نوبت به ساخت تگ کوئسشن می‌رسد ولی هنوز باید یک نکته دیگر را در نظر بگیریم:

جملات مثبت تگ کوئسشن منفی و جملات منفی تگ کوئسشن مثبت دارند.

به مثال‌های زیر دقت کنید.

She’s studying for the exam, isn’t she?

They didn’t finish their homework, did they?

You can play the piano, can’t you?

We should order pizza for dinner, shouldn’t we?

They will come to the party, won’t they?

We saw her in the wedding party, didn’t we?

She has an older brother, doesn’t she?

We haven’t gone there for 3 months, have we?

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، همه جملات مثبت تگ کوئسشن منفی دارند و همه جملات منفی نیز تگ کوئسشن مثبت دارند. حال می‌خواهیم که دو جمله آخری را با دقت بیشتری بررسی کنیم و یک نکته مهم دیگر را یاد بگیریم.

در لیست مهم‌ترین افعال کمکی، have و has را هم دیدیم و از طرف دیگر گفتیم که فعل کمکی جمله در تگ کوئسشن تکرار می‌شود. اما چرا در جمله She has an older brother, doesn’t she این اتفاق نیفتاده و فعل کمکی does در تگ کوئسشن استفاده شده است؟

دقت کنید که have و has می‌توانند به عنوان فعل اصلی جمله نیز به کار بروند و همیشه فعل کمکی نیستند. در این جمله نیز دقیقا همین اتفاق افتاده. پس برای تشخیص فعل کمکی، زمان جمله را بررسی می‌کنیم. زمان جمله حال ساده است بنابراین does به عنوان فعل کمکی این زمان انتخاب می‌شود.

در جمله بعدی یعنی We haven’t gone there for 3 months, have we، Have به عنوان فعل کمکی تگ کوئسشن انتخاب شده و کاملا صحیح است. چراکه فعل اصلی gone و فعل کمکی haven’t است که زمان گذشته کامل را نشان می‌دهد.

آموزش تگ کوئسشن‌ها

قانون چهارم: تگ کوئسشن را بعد از ویرگول، به انتهای جمله اضافه کنید

در همه مثال‌ها دیدید که بعد از جمله اصلی یک ویرگول قرار گرفته و سپس تگ کوئسشن اضافه شده، به همین سادگی!

مطالب مرتبط:

+۲۲۸ صفت رایج و پرکاربرد در زبان انگلیسی

استثنائات قوانین ساخت تگ کوئسشن‌ها

در برخی موارد، انتخاب فعل کمکی و ضمیر برای ساخت تگ کوئسشن از قوانین عادی پیروی نمی‌کند و استثناء دارد. در ادامه این موارد خاص را لیست می‌کنیم.

  • تگ کوئسشن I am، aren’t I است. پس وقتی نوبت به این جمله می‌رسد، قوانین عادی را فراموش کنید و از amn’t I استفاده نکنید.

I am going to the store, aren’t I?

  • برای ساخت تگ کوئسشن جملات امری، از will you و won’t you استفاده کنید. روشن است که will you برای جملات امری منفی و won’t you برای جملات امری مثبت به کار می‌رود.

Pass me the salt, will you?

Don’t forget to call me, will you?

  • اگر جمله شما با Let’s شروع شد، تگ کوئسشن آن را با shall we بسازید.

Let’s go for a walk, shall we?

مطالب مرتبط:

+۹۰ اسلنگ پرکاربرد انگلیسی به همراه مثال

برای استفاده از تگ کوئسشن‌ها در مکالمات چه آهنگ صدایی داشته باشیم؟

وقتی که در مکالمات از تگ کوئسشن‌ها استفاده می‌کنیم، باید لحن صحیحی داشته باشیم. در غیر این صورت ممکن است شنونده منظور ما را به‌درستی متوجه نشود. بنابراین حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر مقصود شما از استفاده از تگ کوئسشن واقعا طرح یک سوال است، لحن خیزان (Rising Intonation) داشته باشید. مثال:

You’re coming to the party, aren’t you?

در این مثال گوینده واقعا درباره آمدن مخاطب به مهمانی سوال دارد.

  • اگر به‌درستی جمله خود مطمئن هستید و صرفا برای شنیدن نظر مثبت طرف مقابل از تگ کوئسشن استفاده می‌کنید، باید لحن افتان داشته باشید (Falling Intonation) داشته باشید. مثال:

This cake is delicious, isn’t it?

در این مثال گوینده از خوشمزگی کیک مطمئن است و از مخاطب انتظار پاسخ مثبت دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب با ساخت تگ کوئسشن‌ها و با قوانین مربوط به این مبحث گرامری آشنا شدیم. حال برای جلوگیری از اشتباهات احتمالی، اجازه دهید یک بار دیگر چند نکته مهم را مرور کنیم.

  • فعل کمکیِ تگ کوئسشن باید با زمان جمله اصلی مطابقت داشته باشد. گاه این فعل کمکی در جمله اصلی وجود دارد و گاهی برای تشخیص آن، باید به زمان جمله دقت کنیم.
  • ضمیر تگ کوئسشن باید دقیقا مطابق ضمیر جمله اصلی باشد.
  • جملات منفی تگ کوئسشن مثبت و جملات مثبت تگ کوئسشن منفی دارند.

برای ثبت سفارش آنلاین تولید محتوا انگلیسی در ترجمیک کلیک کنید. این خدمات به صورت کاملا سئوشده و با رعایت کامل قوانین گرامری ارائه می‌شود. همچنین لازم است بدانید که هزینه تولید محتوای متنی در ترجمیک بر حسب تعداد کلمات موردنظر شما محاسبه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.