آموزش گرامر

Few یا a few؟ little یا a little؟ مسئله این است!

در این مطلب از سایت تولید محتوای انگلیسی ترجمیک، با تفاوت few و a few و همچنین little و a little آشنا می‌شویم. برای تثبیت تفاوت این موارد، مثال‌هایی را نیز بررسی خواهیم کرد.

این یک تجربه مشترک بین اکثر زبان‌آموزان است:

وقتی کمی از زمان شروع یادگیری زبان فاصله گرفتم و نتوانستم جمله‌سازی کنم، شیفته این زبان جذاب و شیرین شدم و حتی در خواب هم انگلیسی حرف می‌زدم! اما کمی بعد متوجه شدم که این زبان روی دیگری نیز دارد و پر از ریزه‌کاری و چالش است. حالا می‌دانم که برای این که ادعای تسلط کامل به زبان انگلیسی را داشته باشم، باید با جزئیات زیادی آشنا شوم.

حالا شما بگویید! پیش از دیدن این مطلب فکرش را می‌کردید که few با a few و little با a little متفاوت باشند؟ اگر پاسخ‌تان به این سوال منفی است این مطلب را از دست ندهید و تمام نکات و مثال‌های آن را بادقت مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

آموزش کامل جملات سوالی با wh در زبان انگلیسی

فرقی ندارد که در چه زبانی به تولید محتوای متنی نیاز داشته باشید. در هر صورت سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک در خدمت شماست!

تفاوت few و a few در چیست؟

در زبان انگلیسی کلمات متعددی برای توصیف مقادیر وجود دارد و few یکی از این کلمات است. در واقع  انگلیسی‌زبان‌ها برای این که بگویند چیزی کم است، از few استفاده می‌کنند. به عنوان مثال به جمله زیر دقت کنید.

Few members of the family leave their hometown each year.

سالانه تعداد کمی از اعضای خانواده شهر خود را ترک می‌کنند.

در این جمله، با استفاده از few نشان دادیم که تعداد اعضای خانواده که در طی سال شهر خود را ترک می‌کنند، کم و حتی انگشت‌شمار است. حال این جمله را با قدری تغییر بازنویسی کردیم و به معنی و مفهوم کاملا متفاوتی رسیدیم.

A few members of the family leave their hometown each year.

چند نفر از اعضای خانواده هر سال شهر خود را ترک می کنند.

در این جمله، با استفاده از few نشان دادیم که تعداد اعضای خانواده که در طی سال شهر خود را ترک می‌کنند، کم و حتی انگشت‌شمار است. حال این جمله را با قدری تغییر بازنویسی کردیم و به معنی و مفهوم کاملا متفاوتی رسیدیم.

I have many friends; I’ve known few of them since high school.

من دوستان زیادی دارم؛ من تعداد کمی از آن‌ها را از دوران دبیرستان می‌شناسم.

I have many friends; I’ve known a few of them since high school.

من دوستان زیادی دارم؛ من تعدادی از آن‌ها را از دوران دبیرستان می‌شناسم.

در جمله اول منظورمان این است که اگرچه دوستان زیادی داریم، اما فقط تعداد خیلی کمی از آن‌ها را از دوران دبیرستان می‌شناسیم. در نقطه مقابل، جمله دوم به این واقعیت اشاره دارد که دوستان زیادی داریم و تعدادی از آن‌ها قدیمی و مال دوران دبیرستان‌مان هستند.

یک استثناء مهم: quite a few

نکته: a few اگر در عبارت quite a few دیده شود، معنی کاملا متفاوتی با آنچه تا اینجا گفته‌ایم پیدا می‌کند و به معنی «تعداد زیادی» می‌شود!

I have many friends; I’ve known quite a few of them since high school.

من دوستان زیادی دارم؛ من تعداد زیادی از آن‌ها را از دوران دبیرستان می‌شناسم.

تفاوت بین little و a little در چیست؟

little و a little نیز از الگویی مشابه few و a few پیروی می‌کنند. البته باید توجه کنید که از few و a few برای اسامی قابل شمارش و از little  و a little برای اسامی غیرقابل شمارش استفاده می‌کنیم.

We had little time to prepare before we had to go.

قبل از این که بریم، زمان کمی برای آماده شدن داشتیم.

We had a little time to prepare before we had to go.

قبل از این که بریم زمانی (کمی زمان) برای آماده شدن داشتیم.

در جمله اول می‌گوییم که قبل از رفتن زمان زیادی نداشتیم ولی در جمله دوم می‌گوییم که قبل از رفتن زمانی برای آماده شدن داشتیم که زیاد هم نبود.

تفاوت little و a little

مثال‌هایی برای یادگیری بیشتر و بهتر!

Federal and state authorities are beefing up cyber defenses against potential electronic attacks on voting systems ahead of U.S. elections on Nov. 8, but few are taking new steps to guard against possible civil unrest or violence.

مقامات فدرال و ایالتی در حال تقویت دفاع سایبری در برابر حملات احتمالی الکترونیکی به سیستم‌های رأی گیری پیش از انتخابات ایالات متحده در ۸ نوامبر هستند، اما تعداد کمی از آن‌ها گام‌های جدیدی برای محافظت در برابر ناآرامی های داخلی یا خشونت برمی‌دارند.

But a few women who have recently given birth suffer from post-natal insomnia, when they can’t fall back to sleep after midnight feeds.

تعدادی از زنانی که اخیراً زایمان کرده‌اند، از بی‌خوابی پس از زایمان رنج می‌برند. زیرا پس از شیردهی نیمه‌شب نمی‌توانند دوباره بخوابند.

Before this, I had studied materials for solar panels and had done some work in laser processing, but I had little interest in laser welding.

قبل از این، مواد پنل های خورشیدی را مطالعه کرده بودم و کارهایی در زمینه پردازش لیزر انجام داده بودم، اما علاقه چندانی به جوشکاری لیزر نداشتم (علاقه کمی داشتم.)

Nothing to really dent the drought, but nice to get a little water in the ground.

هیچ چیز واقعاً خشکسالی را خنثی نمی‌کند، اما خوب است که قدری باران ببارد.

جمع‌بندی

در پایان می‌توانیم این‌طور جمع‌بندی کنیم که:

  • Few یکی از کلمات کمیت‌سنج زبان انگلیسی است که با اسامی جمع قابل شمارش استفاده می‌شود.
  • Few بدون حرف تعریف a، برای تاکید بر تعداد کمی از چیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اضافه کردن a به few، تاکید بر کم بودن را برمی‌دارد و معنای «مقداری» را به وجود می‌آورد.
  • همین قواعد درباره little که با اسامی مفرد غیر غیر قابل شمارش استفاده می‌شود نیز صدق می‌کند.

برای مشاهده هزینه تولید محتوا متنی کلیک کنید. این هزینه‌ها بر اساس تعداد کلمات موردنظر مشتری و تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل زمینه تخصصی متن تعیین می‌شوند.

2 دیدگاه در «Few یا a few؟ little یا a little؟ مسئله این است!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.