چگونه مرور ادبیات تحقیق بنویسیم؟

۵ مرحله کلیدی نگارش مرور ادبیات تحقیق

دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستید و زمان آن رسیده است که به نگارش مقاله یا پایان‌نامه خود بپردازید؟ در این صورت، حتما شما هم فهرستی از مراحل و بخش‌های پایان‌نامه و مقاله خود تهیه کرده‌اید تا به ترتیب آن‌ها را انجام دهید. یکی از مراحلی که در تمامی فهرست‌ها به چشم می‌خورد، نگارش مرور ادبیات تحقیق (Literature Review) یا پیشینه پژوهش است. اما مرور ادبیات تحقیق دقیقا چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

مرور ادبیات تحقیق، بررسی منابع علمی موجود در مورد یک موضوع خاص است. این امر یک نمای کلی از دانش فعلی را ارائه می‌دهد. هم‌چنین به شما این امکان را می‌دهد تا نظریه‌ها، روش‌ها و شکاف‌های مرتبط را در تحقیقات موجود شناسایی کنید. شما بعداً می‌توانید از این موارد در مقاله و پایان‌نامه خود استفاده کنید.

اما چگونه مرور ادبیات تحقیق خود را بنویسیم؟ برای نگارش پیشینه پژوهش به چه مواردی باید توجه کنیم؟ برای آشنایی با ۵ مرحله کلیدی نگارش مرور ادبیات تحقیق یا پیشینه پژوهش در ادامه این مقاله سایت ترجمه مقاله ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین وب‌سایت‌های دانلود رایگان مقاله

هدف از نگارش مرور ادبیات تحقیق یا پیشینه پژوهش چیست؟

هنگام نگارش سمینار، پایان‌نامه یا مقاله تحقیقاتی، احتمالاً مجبور خواهید بود که به بررسی متون و مقالات موجود بپردازید تا وضعیت تحقیقات موجود را ارزیابی کنید. بررسی ادبیات تحقیق (Literature Review) این فرصت‌ها را در اختیار شما قرار خواهد داد:

  • با موضوع و زمینه علمی پژوهش خود کاملا آشنا شوید.
  • یک چارچوب نظری و روش‌شناسی برای تحقیق خود ایجاد کنید.
  • جایگاه و ارتباط پژوهش خود را با سایر پژوهش‌ها مشخص کنید.
  • نشان دهید که چگونه تحقیق شما به رفع شکاف‌های موجود می‌پردازد یا به پیشبرد دانش موجود کمک می‌کند!
  • وضعیت فعلی تحقیق را ارزیابی کنید و دانش خود را از بحث‌های علمی پیرامون موضوع خود نشان دهید.

طول مرور ادبیات تحقیق چند کلمه باید باشد؟

اولین نکته‌ای که برای طول مرور ادبیات پژوهش باید در نظر بگیرید، نظر استاد راهنما، قوانین دانشکده و مجله موردنظر است. معمولا به شما اعلام می‌شود که مرور ادبیات تحقیق یا پیشینه پژوهش شما باید چند کلمه باشد.

با وجود این‌که هیچ قانون مشخص و فراگیری برای طول مرور ادبیات تحقیق وجود ندارد، با این‌حال بهتر است که پیشینه پژوهش شما ۲۰ تا ۴۰ درصد کل مقاله شما را در بر بگیرد. یعنی اگر مقاله شما ۳۰۰۰ کلمه باشد، بهتر است که طول پیشینه پژوهش آن حدود ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه باشد.

بهتر است که پیشینه پژوهش شما ۲۰ تا ۴۰ درصد کل مقاله شما را در بر بگیرد.
بهتر است که پیشینه پژوهش شما ۲۰ تا ۴۰ درصد کل مقاله شما را در بر بگیرد.

مراحل نوشتن پیشینه پژوهش یا مرور ادبیات تحقیق

اگر قصد نوشتن مرور ادبیات تحقیق یا پیشینه پژوهش مقاله یا پایان‌نامه خود را دارید، بهتر است که یک چک‌لیست تهیه کنید. در این چک‌لیست شما باید مراحل لازم را قرار دهید. در ادامه به پنج مرحله کلیدی برای نوشتن مرور ادبیات پژوهش اشاره می‌کنیم.

  • جست و جوی پژوهش‌های مرتبط
  • ارزیابی منابع و پژوهش‌ها
  • شناسایی و بررسی موضوعات، بحث‌ها و شکاف‌های موجود
  • مشخص کردن ساختار
  • نگارش مرور ادبیات تحقیق

یک مرور ادبیات خوب فقط منابع را خلاصه نمی‌کند. بلکه به تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزیابی انتقادی آن‌ها می‌پردازد تا تصویر روشنی از وضعیت موجود درباره موضوع موردنظر ارائه دهد.

مطالب مرتبط:

۴+ دوره رایگان آموزش نگارش آکادمیک انگلیسی

گام اول؛ جست و جوی پژوهش‌های مرتبط

قبل از شروع جست و جوی ادبیات، ابتدا به یک موضوع کاملاً تعریف‌شده نیاز دارید. شما باید بدانید که مقاله شما درباره چیست و دقیقا می‌خواهید که به چه برسید. سپس باید فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط را تهیه کنید.

هر یک از مفاهیم یا متغیرهای کلیدی مورد علاقه خود را در این فهرست بگنجانید و مترادف‌ها و اصطلاحات مرتبط را فهرست کنید. با کشف کلمات کلیدی جدید در فرآیند جست و جوی مرور تحقیق خود، این فهرست را به روز کنید.

مثال‌هایی از کلمات کلیدی

  • رسانه‌های اجتماعی، فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، اسنپ چت، تیک تاک
  • تصویر بدن، ادراک از خود، عزت نفس، سلامت روان

جست و جوی منابع مرتبط

از کلمات کلیدی خود برای شروع جست و جوی منابع استفاده کنید. برخی از پایگاه‌های داده مفید برای جست و جوی مجلات و مقالات عبارتند از:

  • گوگل اسکالر
  • موتور جست و جوی pmc (مقالات پزشکی و زیستی)
  • موتور جست و جوی BASE
  • موتور جست و جوی CORE
  • JSTOR
  • EconLit (اقتصاد)
  • Inspec (فیزیک، مهندسی و علوم کامپیوتر)
  • پرتال جامع علوم انسانی (مقالات علوم انسانی فارسی)‌
  • پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID، برای مقالات فارسی)
  • و …
از کلمات کلیدی خود برای شروع جست و جوی منابع استفاده کنید.
از کلمات کلیدی خود برای شروع جست و جوی منابع استفاده کنید.

چکیده مقالات را حتما بخوانید تا متوجه شوید که مقاله با سوال یا فرضیه پژوهش شما مرتبط است یا خیر. هم چنین می‌توانید مقالات را در چند مرحله دسته‌بندی کنید و در نهایت به ترجمه تخصصی شبیه‌ترین مقالات بپردازید. را حتما بخوانید هنگامی که کتاب یا مقاله مفیدی پیدا کردید، می‌توانید بخش منابع آن‌ها را برای یافتن سایر مقالات مرتبط بررسی کنید.

گام دوم؛ منابع را ارزیابی و انتخاب کنید!

به احتمال زیاد شما نمی‌توانید که تمام آنچه را که در مورد موضوع شما نوشته شده است، بخوانید. ارزیابی اینکه کدام منابع بیشتر به سوال تحقیق شما مرتبط هستند، ضروری است.

برای هر مقاله، این سوالات را از خود بپرسید:

  • نویسنده به چه سوال یا مشکلی می‌پردازد؟
  • مفاهیم کلیدی مقاله چیستند و چگونه تعریف شده‌اند؟
  • نظریه‌ها، مدل‌ها و روش‌های کلیدی مقاله کدام است؟
  • آیا تحقیق از چارچوب‌های تعیین شده استفاده می‌کند یا رویکردی نوآورانه دارد؟
  • مقاله در پایان به چه نتیجه‌ای رسیده است؟
  • ارتباط این مقاله با سایر مقالات این حوزه چگونه است؟ آیا دانش تثبیت‌شده را تأیید می‌کند، به آن اضافه می‌کند یا به چالش می‌کشد؟
  • نقاط قوت و ضعف تحقیق مورد نظر چیست؟

اطمینان حاصل کنید، منابعی که استفاده می‌کنید، معتبر هستند. هم‌چنین شما باید مطمئن شوید که مطالعات برجسته و نظریه‌های اصلی در زمینه تحقیقات خود را مطالعه کرده‌اید.

مطالب مرتبط:

روش‌های تایپ نیم فاصله در ورد Word و اکسل Excel

یادداشت بردارید!

نکته‌‌ای بدیهی به نظر می‌رسد ولی انجام این امر در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند. همانطور که مطالعه می‌کنید، باید روند نوشتن را نیز شروع کنید. از این یادداشت‌ها می‌توانید در نگارش مرور ادبیات خود استفاده کنید.

مهم است که به این مقالات حتما استناد کنید تا از سرقت ادبی جلوگیری کنید. تهیه یک کتابشناسی مشروح، که در آن اطلاعات استنادی کامل را گردآوری کرده و برای هر منبع یک پاراگراف خلاصه و تحلیل نوشته شده، می‌تواند مفید باشد. این امر به شما کمک می‌کند که مطالبی را که می‌خوانید، به خاطر بسپارید و بعداً در زمان صرفه جویی کنید.

همانطور که مطالعه می‌کنید، باید روند نوشتن را نیز شروع کنید. از این یادداشت‌ها می‌توانید در نگارش مرور ادبیات خود استفاده کنید.
همانطور که مطالعه می‌کنید، باید روند نوشتن را نیز شروع کنید. از این یادداشت‌ها می‌توانید در نگارش مرور ادبیات خود استفاده کنید.

گام سوم؛ موضوعات، بحث‌ها و شکاف‌ها را شناسایی و بررسی کنید!

برای شروع سازماندهی استدلال و ساختار مرور ادبیات خود، مطمئن شوید که ارتباطات و روابط بین منابعی را که خوانده‌اید، درک کرده‌اید. بر اساس مطالعات و یادداشت‌های خود، به دنبال موارد زیر باشید:

  • روندها و الگوها (در تئوری، روش یا نتایج): آیا رویکردهای خاصی در طول زمان کم و بیش محبوب می‌شوند؟
  • مضامین: چه سوالات یا مفاهیمی در پژوهش‌ها تکرار می‌شوند؟
  • بحث‌ها، تضادها و سوگیری‌ها: منابع در کجا اختلاف نظر دارند؟
  • مقالات و نظریات محوری: آیا نظریات یا مطالعات تأثیرگذاری وجود دارند که مسیر این زمینه را تغییر داده باشند؟
  • شکاف‌ها: به چه مواردی کمتر پرداخته شده است؟ آیا نقاط ضعفی وجود دارد که باید برطرف شود؟

این مرحله به شما کمک می‌کند تا ساختار مرور پژوهش خود را بررسی کنید. هم‌چنین (در صورت وجود) نشان دهید که چگونه تحقیقات شما به بهبود و پیشرفت دانش موجود کمک می‌کند.

گام چهارم؛ ساختار مرور پژوهش خود را مشخص کنید!

رویکردهای مختلفی برای سازماندهی بدنه یک مرور پژوهش یا ادبیات تحقیق وجود دارد. بسته به طول مرور پژوهش خود، می‌توانید چندین مورد از این استراتژی‌ها را ترکیب کنید (به عنوان مثال، ساختار کلی شما ممکن است موضوعی باشد اما هر موضوع به صورت زمانی مورد بحث قرار گیرد). در ادامه به رایج‌ترین ساختارهای مورد استفاده در پیشینه پژوهش می‌پردازیم.

رایج‌ترین ساختارهای مورد استفاده در پیشینه پژوهش
رایج‌ترین ساختارهای مورد استفاده در پیشینه پژوهش

ساختار زمانی (Chronological)

ساده‌ترین روش، ردیابی توسعه و تغییرات ایجادشده یک موضوع در طول زمان است. با این حال، اگر این استراتژی را انتخاب می‌کنید، مراقب باشید که از فهرست کردن و خلاصه کردن منابع به ترتیب خودداری کنید.

سعی کنید که الگوها، نقاط عطف و بحث‌های کلیدی را که باعث ایجاد تحول در زمینه موردنظر شده‌اند، تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر خود را از چگونگی و چرایی تحولات خاص ارائه دهید.

ساختار موضوعی (Thematic)

اگر مضامین اصلی تکرارشونده پیدا کرده‌اید، می‌توانید مرور ادبیات خود را در بخش‌های فرعی، سازماندهی کنید. در واقع، این بخش‌های فرعی، جنبه‌های مختلف موضوع را بررسی می‌کنند.

برای مثال، این موضوع را در نظر بگیرید: نابرابری در پیامدهای سلامت مهاجران. در این مرور ادبیات، موضوعات کلیدی می‌توانند این موارد را در بر بگیرند: سیاست‌های مراقبت‌های بهداشتی، موانع زبانی، نگرش‌های فرهنگی، وضعیت قانونی و دسترسی اقتصادی.

ساختار روش‌شناختی (Methodological)

اگر منابع خود را از رشته‌ها یا زمینه‌های مختلف که از روش‌های تحقیق متنوعی استفاده می‌کنند، استخراج می‌کنید، این روش برای شما کاربردی خواهد بود. در ساختار روش‌شناختی،‌ نتایج و نتیجه‌گیری‌هایی را که از رویکردهای مختلف به دست می‌آیند، مقایسه می‌کنید. به عنوان مثال:

  • ببینید چه نتایجی در تحقیقات کیفی در مقابل تحقیقات کمی به دست آمده است.
  • بحث کنید که چگونه موضوع توسط پژوهش تجربی در مقابل رویکرد نظری مورد بررسی قرار گرفته است.
  • ادبیات را به منابع جامعه‌شناختی، تاریخی و فرهنگی تقسیم کنید.

ساختار نظری (Theoretical)

مرور ادبیات اغلب پایه و اساس یک چارچوب نظری است. می‌توانید از آن برای بحث در مورد نظریه‌ها، مدل‌ها و تعاریف مختلف مفاهیم کلیدی استفاده کنید. شاید برای ارتباط یک رویکرد نظری خاص بحث کنید یا مفاهیم نظری مختلف را برای ایجاد چارچوبی برای تحقیق خود ترکیب کنید.

مطالب مرتبط:

راهنمای جامع انتشار مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی

گام پنجم؛ نگارش مرور ادبیات تحقیق خود را شروع کنید!

مانند هر متن آکادمیک دیگری، فصل مرور ادبیات تحقیق شما باید دارای مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه باشد. آنچه در هر کدام می‌گنجانید، به هدف مرور ادبیات شما بستگی دارد.

مقدمه مرور ادبیات تحقیق

مقدمه باید به وضوح، تمرکز و هدف پیشینه تحقیق را مشخص کند. اگر مرور ادبیات تحقیق را به عنوان بخشی از پایان‌نامه خود می‌نویسید، مشکل اصلی یا سؤال تحقیقاتی خود را تکرار کنید و خلاصه‌ای کوتاه از زمینه علمی را ارائه دهید (می‌توانید بر اهمیت موضوع تأکید کنید).

برای درک بهتر این نکته به مثال رو به رو توجه کنید: بسیاری از مطالعات اخیر بر مسئله x متمرکز شده‌اند و به دنبال توسعه این موضوع هستند. یا در حالی که تحقیقات زیادی در مورد x انجام شده است، تعداد کمی از محققان y را در نظر گرفته‌اند.

بدنه پیشینه پژوهش

بسته به طول بررسی ادبیات خود، ممکن است که بخواهید بدنه را به بخش‌های فرعی هم تقسیم کنید. می‌توانید برای هر موضوع، دوره زمانی یا رویکرد روش‌شناختی از یک عنوان فرعی استفاده کنید.

هنگام نوشتن این نکات برای شما کاربردی خواهد بود:

  • به خلاصه و ترکیب نکات منابع بپردازید: یک نمای کلی از نکات اصلی هر منبع ارائه دهید و سپس آن‌ها را به صورت منسجم ترکیب کنید.
  • تجزیه و تحلیل و تفسیر کنید: صرفا به تفسیرهایی که سایر محققان ارائه داده‌اند، نپردازید. در صورت امکان تفسیرهای خود را اضافه کنید و در مورد اهمیت یافته‌ها در رابطه با مرور تحقیق به عنوان یک کل بحث کنید.
  • از ارزیابی انتقادی غافل نشوید: نقاط قوت و ضعف منابع خود را ذکر کنید!
  • ساختاری مناسب را برای پاراگراف‌های خود ایجاد کنید: از کلمات انتقالی و جملات موضوعی برای ترسیم پیوندها، مقایسه‌ها و تضادها استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

مجلات ISC ،ISI علمی پژوهشی و علمی ترویجی چیست؟

نتیجه‌گیری مرور ادبیات تحقیق

در پایان، باید یافته‌های کلیدی را که از این مرور پژوهش برداشت کرده‌اید، خلاصه کنید و بر اهمیت آنها تأکید کنید. مطمئن شوید که نشان می‌دهید که چگونه تحقیقات شما به شکاف‌ها رسیدگی می‌کند و به دانش جدید کمک می‌کند. یا در مورد اینکه چگونه از نظریه‌ها و روش‌های موجود برای ایجاد چارچوبی برای تحقیق خود استفاده کرده‌اید، بحث کنید.

سخن پایانی

مرور ادبیات تحقیق یا پیشینه پژوهش، فرایند بررسی منابع علمی (مانند کتب، مقالات مجلات و پایان‌نامه‌ها) مرتبط با موضوع یا سؤال تحقیق را در بر می‌گیرد. این بخش اغلب به عنوان بخشی حذف‌ناشدنی از سمینار، پایان نامه یا مقاله تحقیقاتی نوشته می‌شود تا هم پژوهش‌های پیشین را بررسی کرده و هم ارتباط مقاله شما را با سایر پژوهش‌ها نشان دهد.

نگارش دقیق این بخش به شما کمک خواهد کرد که تحقیق و پژوهش خود را بهتر پیش برید. هم‌چنین شما می‌توانید با شناسایی ایرادات و ضعف‌های پژوهش‌های پیشین، وجه تمایزی اساسی با آن‌ها ایجاد کنید. شما تا به حال به نگارش مرور ادبیات پژوهش پرداخته‌اید؟ چه تجربیاتی به دست آورده‌اید؟ آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

یکی از خدمات مهم سایت ترجمه ترجمیک، ویرایش نیتیو مقالات علمی است.با استفاده از خدمات ویرایش نیتیو، مقاله شما فاقد هرگونه ایراد نگارشی و ویرایشی خواهد بود. هم‌چنین گواهی ویرایش نیتیوی برای شما صادر می‌شود که مورد قبول مجلات معتبر بین‌المللی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.