تفاوت SALARY و WAGE

بررسی تفاوت دو واژه salary و wage در ترجمه متون انگلیسی

سایت ترجمه متون ترجمیک در این آموزش دو واژه salary و wage و تفاوت‌های آن‌ها را زیر ذره‌بین می‌گذارد. این دو واژه در عین شباهت معنایی، با هم تفاوت‌هایی هم دارند.

پیش از شروع این مطلب آموزشی، اجازه دهید به اولین ماه‌هایی که یادگیری زبان را شروع کرده بودید برگردیم. حتما یادتان است که شور و شوق زیادی برای یاد گرفتن واژگان جدید داشتید و حتی خیلی وقت‌ها معادل انگلیسی کلمات را در دیکشنری فارسی به انگلیسی جیبی که همیشه همراه داشتید، جست‌وجو می‌کردید. احتمالا در همان روزها بود که وقتی به دنبال معادل انگلیسی «حقوق» می‌گشتید، با دو واژه salary و wage آشنا شدید.

حالا مجددا به زمان حال برمی‌گردیم و از شما می‌خواهیم تا جمله فارسی زیر را ترجمه کنید.

من و خواهرم هر دو مهندس برق هستیم ولی حقوق من از حقوق خواهرم بیشتر است.

Wage یا salary کدام کلمه را به عنوان ترجمه «حقوق» انتخاب می‌کنید؟ آیا اصلا تفاوتی بین این دو واژه قائل هستید؟

اگر نمی‌توانید پاسخ قطعی و مطمئنی به این سوال بدهید، مخاطب اصلی این مقاله هستید. تا انتها همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

تفاوت Say و tell در چیست؟ آموزش نکات ترجمه

ترجمه مقاله و ترجمه کتاب، فرایندهای حساسی هستند و باید با دقت و مهارت زیاد انجام شوند. ما در ترجمیک ترجمه مقالات و کتاب‌های شما را به بهترین شکل به انجام می‌رسانیم. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

نگاهی به مفهوم واژه Salary در زبان انگلیسی

انگلیسی‌زبان‌ها به «مقدار پول توافق شده بین کارمند و کارفرما که در فواصل زمانی مشخص و بر اساس عملکرد فرد پرداخت می‌شود» salary می‌گویند. هر کارمند ساعت کاری مشخصی دارد و از مزایا و مرخصی‌ استحقاقی نیز بهره‌مند می‌شود. به عبارت دیگر کارمند مجاز است که به اندازه مقدار مشخصی در ماه کار نکند ولی حقوق بگیرد. با این اوصاف «حقوق ماهانه» را می‌توان به عنوان معادل دقیق salary در نظر گرفت.

اصطلاح white collar office jobs نیز به شغل افراد تحصیل‌کرده و ماهری اطلاق می‌شود که به عنوان حقوق‌بگیر در سازمانی کار می‌کنند و در جامعه نیز از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار هستند.

نگاهی به مفهوم واژه wage در زبان انگلیسی

در زبان انگلیسی واژه دیگری تحت عنوان wage وجود دارد. wage به «دستمزدی که به ازای ساعات کاری مشخص پرداخت می‌شود.» گفته می‌شود. در واقع wage بیشتر به ازای ساعات کاری کارگران روزمزد پرداخت می‌شود. یعنی هر روزی که کارگر در محل کار حاضر شود، پول می‌گیرد و در صورت غیبت، مبلغی دریافت نمی‌کند. بنابراین «دستمزد» را می‌توان به عنوان معادل دقیق wage در نظر گرفت.

blue collar labour job نیز نقطه مقابل white collar office job است و برای توصیف موقعیت شغلی کارگران روزمزد که نیمه‌ماهر یا ناماهر هستند استفاده می‌شود.

فرق salary و wage چیه؟

تفاوت‌های کلیدی wage و salary در زبان انگلیسی

موارد زیر را می‌توان به عنوان تفاوت‌های کلیدی دو واژه salary و wage در نظر گرفت.

  • Salary مبلغی است که بر اساس عملکرد کارمندان و میزان مهارت آن‌ها پرداخت می‌شود. wage نیز دستمزدی است که طبق مقدار کار انجام‌شده توسط کارگر محاسبه و پرداخت می‌شود.
  • salary به افراد متخصصی تعلق می‌گیرد که با مهارت و تخصص خود برای یک سازمان ایجاد درآمد می‌کنند. wage نیز به کارگران غیرماهر یا نیمه‌ماهری پرداخت می‌شود که بخشی از کارهای خدماتی درون سازمانی مثل نظافت را به انجام می‌رسانند.
  • Salary حقوق ثابت است ولی wage ثابت نیست و بر اساس ساعات کاری کارگر می‌تواند از روزی به روز دیگر متغیر باشد.
  • Salary در فواصل زمانی ثابت و معمولا به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. در نقطه مقابل wage معمولا به صورت روزانه به حساب کارگر واریز می‌شود.
  • Salary معمولا به کارهای اداری و دفتری تعلق می‌گیرد ولی wage بیشتر به دستمزد کارگرانی که در فرایندهای تولیدی مشارکت می‌کنند، گفته می‌شود.
  • افرادی که salary دریافت می‌کنند می‌توانند با ارتقاء مهارت‌های خود، پول بیشتری دربیاورند ولی افرادی که wage یا دستمزد می‌گیرند، برای داشتن درآمد بیشتر باید ساعات کاری بیشتری را پر کنند.

مطالب مرتبط:

بررسی تفاوت Home و House در زبان انگلیسی

جمع‌بندی

به طور کلی می‌توان این طور جمع‌بندی کرد که salary به حقوق ثابت ماهانه و Wage به حقوق متغیر روزانه گفته می‌شود. همچنین salary بر اساس مهارت افراد و wage نیز بر اساس ساعت کاری آن‌ها محاسبه می‌شود.

زبان انگلیسی پر از جفت کلماتی است که در عین نزدیکی معنایی با هم متفاوت هستند. شما چه کلمات این چنینی دیگری سراغ دارید؟ نظرتان را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

زمان زیادی ندارید و فورا به ترجمه نیاز دارید؟ با انتخاب خدمات ترجمه فوری ما در زمان صرفه‌جویی کنید و ترجمه‌ای با کیفیت مطلوب تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.