آموزش فرمول‌نویسی در نرم افزار اکسل-قسمت اول

نرم‌افزار اکسل یکی از مهم‌ترین نرم افزار‌های شرکت مایکروسافت است. این نرم‌افزار هم‌اکنون در مباحث مهم ریاضی و مدل سازی، آمار و محاسبات، فرمول‌نویسی ، پرسش‌نامه، رسم نمودار، جدول و … از نظر کارایی و سهولت استفاده حرف اول را در بین نرم‌افزارهای دیگر می‌زند پس یادگیری آن برای هر فرد علاقه‌مند به رشد در این زمینه‌ها لازم و ضروری است.

فرمول‌نویسی در اکسل

یکی از بخش‌های مهم  این نرم‌افزار بخش فرمول‌نویسی و نحوه وارد کردن  فرمول‌ها برای انجام محاسبات ریاضی است. به این منظور بعد از وارد کردن داده‌ها به صورت اعداد و ارقام از طریق نوارابزار بالا و یا از طریق سرچ در بخش‌های مربوطه می‌توان عملیات ریاضی را پیاده‌سازی کنیم. این بخش از برنامه اکسل از دقت بالایی برخوردار است می‌توان تنها با کلیک بر روی یک گزینه و هدایت آن به سمت سایر خانه‌ها عملیات را در مدت زمان کمتری به اتمام رسانیم.

برای فرمول‌نویسی و انجام محاسبات ریاضی باید:

۱-ماتریس یا همان جدول داده‌ها را در اکسل آماده کنید.

۲- روی خانه‌ای که قصد داریم نتیجه محاسبه آنجا نوشته شود کلیک کنید.

۳- ابتدا مساوی را در این خانه تایپ کنید. توجه داشته باشید هیچ معادله‌ای بدون وارد کردن مساوی در ابتدای آن روی اعداد محاسبه نمی‌شود و عملیات با خطا مواجه می‌شود.

۵- داده‌هایی که می‌خواهید با هم جمع کنید را انتخاب کنید و کروشه را ببندید.

به طور مثال برای جمع کردن اعداد یک ردیف یا ستون از ماتریس روی یکی از خانه‌ها کلیک کرده و بعد مساوی را بزنید. می‌توانید در نوار ابزار بالا گزینه sum را انتخاب کنید یا اینکه بعد از وارد کردن مساوی خودتان بنویسید sum  سرچ خودکار اکسل آن را به شما نشان می‌دهد. از روی جدول نمایش داده شده گزینه sum را انتخاب کرده و در مرحله‌ی بعد کروشه را ببندید و enter را بزنید.

برای ضرب اعداد ماتریس از یکدیگر بعد از وارد کردن مساوی روی یکی از گزینه ها کلیک کرده و از روی صفحه کلید علامت (*) را وارد می کنیم سپس خانه دیگر از ماتریس که قصد ضرب ان را داریم را انتخاب میکنیم تا روبرو ی علامت ضرب قرار گیرد و بعد enter  را می‌زنیم.

برای تفریق از علامت (–) و برای تقسیم از (/ )استفاده می‌کنیم.

حال میتوانید معادلات ساده ریاضی را در فضای اکسل به راحتی روی ماتریس و داده های پیاده سازی کنید با استفاده از این قابلیت اکسل در مدت زمان کمتری بی نهایت داده را با دقت فوق بالا محاسبه کنید.

اگر می خواهید تایپ فرمول در ورد  را حرفه ای بیاموزید بر روی لینک تایپ فرمول در  ورد کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.