نوشتن مقاله تخصصی

آموزش مقاله نویسی یا چگونه یک مقاله تاثیرگذار بنویسیم؟

حتما می‌دانید که سابقه نگارش و ترجمه مقاله، یکی از نقاط قوت رزومه هر پژوهشگری به حساب می‌آید. اما آیا همه مقالات توسط مجلات بین‌المللی پذیرفته و منتشر می‌شوند؟ قطعا خیر! به عبارت دیگر تنها مقالاتی شانس راهیابی به مجلات معتبر را پیدا می‌کنند که موضوعی جذاب و بحث‌برانگیز داشته باشند و اصولی و استاندارد نوشته شده باشند.

برای نوشتن مقاله باید موضوعی را انتخاب کنیم که دغدغه روز جامعه باشد و به ارتقای علمی جامعه کمک کند؛ موضوعی که تازه و جدید باشد و مورد استقبال داوران قرار بگیرد. اما اصول و استانداردهای نوشتن مقاله شامل چه مواردی می‌شود؟ چگونه یک مقاله تاثیرگذار بنویسیم؟

در این مطلب به آموزش مقاله‌نویسی می‌پردازیم و به این سوالات پاسخ می‌دهیم. در ادامه با سایت ترجمه مقاله ترجمیک همراه باشید.

مطالب مرتبط:

بعد از رد شدن مقاله چه کار کنیم؟ (راهنمای نگارش ایمیل اعتراض)

آموزش مرحله به مرحله مقاله‌نویسی

در این بخش، گام به گام با مراحل مقاله‌نویسی آشنا می‌شویم. صرف نظر از مجله موردنظرتان باید با این مراحل آشنایی داشته باشید. با این حال ممکن است بسته به قالب مجله، ترتیب مراحل با هم فرق داشته باشند.

عنوان مقاله

عنوان مقاله، تاثیر زیادی در جلب توجه مخاطبان دارد. به بیان دیگر با انتخاب یک عنوان جذاب، جامع و کامل که بیانگر یک دید کلی از محتوای مقاله باشد، نظر خوانندگان بسیاری را جلب خواهید کرد. علاوه بر این در صورت استفاده از کلمات کلیدی در عنوان، دسترسی مخاطبان به مقاله را تسهیل خواهید کرد.

به طور کلی برای انتخاب یک عنوان مناسب، باید خوب فکر کنید و خود را جای مخاطب بگذارید. فرقی ندارد که مخاطب شما از چه قشری است یا چند سال دارد. در هر صورت باید عنوانی ترغیب‌‌کننده و درخور توجه انتخاب کنید. نکته دیگر این است که عنوان مقالات آکادمیک، نباید بیشتر از ۱۲ کلمه باشد.

مطالب مرتبط:

۴ نکته مهم برای انتخاب عنوان مقالات علمی

نام مؤلف یا مؤلفان و سازمان وابسته

بعد از عنوان مقاله باید مشخص کنید که مقاله را چه کسی نوشته است. لذا نام مؤلف یامؤلفانی که در تهیه این اثر زحمت کشیده‌اند را حتما ذکر کنید. این کار علاوه بر نمایش اهمیت همکاری مشترک در نوشتن مقاله، به گونه‌ای تشکر از افراد تلقی می‌شود.

فراموش نکنید که نام افرادی که در نوشتن مقاله نقش و تاثیر یکسان و مشترک دارند، باید به ترتیب حروف الفبا و به همراه دانشگاهی که در آن درس می‌خوانند ذکر شود. اما اگر وظایف در مقاله‌نویسی به صورت یکسان تقسیم نشده باشد، باید نام هر مؤلف را براساس میزان مشارکتی که در نوشتن مقاله داشته بنویسید. در مورد ذکر نام موسسه یا دانشگاه اگر همه از یک دانشگاه هستند بهتر است که در آخر اسامی نام موسسه مربوطه ذکر شود. اما اگر هرکس عضو موسسه یا دانشگاهی دیگر است باید جلوی اسمش نام موسسه را بنویسید.

چکیده

مهمترین قسمت یک گزارش پژوهشی، چکیده است. در واقع چکیده کلیتی از مراحل اجرای پژوهش را توضیح می‌دهد. همچنین اهداف، پرسش‌ها، روش‌ها، یافته‌ها و نتایج پژوهش نیز به صورت خلاصه و کلیدی در چکیده آورده می‌شود.

فراموش نکنید که توضیحات اضافه در متن چکیده جایی ندارند، به خاطر همین است که تعداد کلمات آن، بین صد تا ۱۵۰ کلمه پیشنهاد شده است. نکته دیگر این است که چکیده زمانی نوشته می‌شود که متن گزارش پژوهش آماده شده باشد. پژوهشگر یا دانشجو باید متن چکیده را از زبان خودش بیان کند، هیچ ارجاعی به نقل قول دیگران ندهد و حق اظهار نظر یا نقد گزارش را نیز ندارد. نکته مهم قابل توجه دیگر این است که زبان چکیده حتما باید به صورت ماضی باشد.

مطالب مرتبط:

نکات طلایی برای نوشتن چکیده مقالات کنفرانسی

واژگان کلیدی

معمولا در انتهای چکیده تعدادی کلمه آورده می‌شود. به این کلمات، کلمات کلیدی مقاله گفته می‌شود. این واژگان یک دید کلی از مفاهیم متن را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد. با توجه به محتوای مقاله، تعداد واژگان کلیدی می‌تواند بین پنج تا هفت واژه باشد. در واقع هر واژه بیانگر موضوعاتی است که در مقاله به آن پرداخته شده است.

مقدمه

کلیات تحقیق در مقدمه بررسی می‌شوند و خلاصه‌ای از فصل اول و دوم پایان‌نامه‌ها هستند. مقدمه تکمیل‌کننده گزارشات پیشین است و مسئله تحقیق و ضرورت انجام آن در این قسمت نوشته می‌شود.

اینکه چرا این موضوع را انتخاب کردیم، هدف ما چیست و چرا پرداختن به این مسئله ضرورت دارد، همه و همه در مقدمه قید می‌شوند. در واقع پژوهشگر در مقدمه با طرح چند سوال اساسی ذهن مخاطب را درگیر چالش بررسی موضوع پژوهش می‌کند. او در مراحل بعدی به این سوال‌ها جواب خواهد داد و به بررسی فرضیه‌ها و تعاریف نظری و عملیاتی متغیر‌های تحقیق می‌پردازد. در آخر نیز به نتیجه‌گیری در مورد پژوهش‌های بررسی شده پرداخته می‌شود.

مطالب مرتبط:

راهنمای نگارش مقدمه‌ای جذاب برای تاثیرگذاری بیشتر مقاله

روش تحقیق

روش‌های انجام تحقیق به گونه‌ای دقیق در این قسمت گزارش شده تا خواننده در صورت لزوم، بتواند مراحل را تکرار کند و اعتبار نتایج آخر پژوهش را بررسی کند. مؤلف باید تمام موارد انجام شده شامل آزمودنی‌ها، طرح مسئله پژوهش، ابزار‌های پژوهشی که مورد استفاده قرار داده، روش اجرای تحقیق در مورد متغیر‌ها و تحلیل کمی و کیفی داده‌ها را بیان کند.

مطالب مرتبط:

چگونه بهترین روش تحقیق را انتخاب کنیم؟

نتایج

آخرین بخش مهم در نگارش تحقیق، ارائه توصیف مختصری از گزارش تحقیق و کار‌های انجام شده است. علاوه بر بیان فرضیات و ارائه دلایل اثبات یا رد آن‌ها باید به مهم‌ترین یافته اشاره کرد و ترتیب قرار دادن را براساس یافته‌های مهم‌تر، سپس یافته‌های کم‌اهمیت‌تر قرار داد.

علاوه بر این موارد باید اطلاعات آماری به دست آمده را در قالب نمودار، شکل یا جدول نشان داد. استفاده از تصاویر، باعث دقت بالا و اعتبار نتایج بدست آمده می‌شود. به خصوص که ارائه داده‌های آماری سازمان یافته در برنامه‌های آماری، علاوه بر نمایش کیفیت و دقت بالای علمی، یک اصل مهم برای بررسی و چاپ مقالات ژورنال محسوب می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب با مراحل نگارش مقالات آکادمیک آشنا شدیم. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه نگارش و چاپ مقاله‌ دارید، حتما در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. شاید تجربیات شما، چراغ راه نویسندگان تازه‌کار نباشد.

برای اطلاع از هزینه خدمات ترجمه مقاله در ترجمیک روی لینک رنگی کلیک کنید. این خدمات توسط مترجمان متخصص و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

برای اطلاع از شرایط استخدام مترجم در ترجمیک، از این صفحه بازدید کنید و رزومه خود را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.