راهنمای نگارش ایمیل اعتراض بعد از رد شدن مقالات

بعد از رد شدن مقاله چه کار کنیم؟ (راهنمای نگارش ایمیل اعتراض)

فرض کنید که روزها و ماه‌ها برای نگارش مقاله خود زمان گذاشته‌اید. سپس پس از پایان فرایند مقاله نویسی برای ترجمه مقاله خود اقدام می‌کنید. پس از ترجمه مقاله، مدت‌ها زمان می‌گذارید تا بهترین و مناسب‌ترین مجله برای چاپ مقاله خود را پیدا کنید و مقاله خود را برای آن‌ها ارسال می‌کنید. زمانی که فکر می‌کنید که همه چیز به اتمام رسیده است، ناگهان ایمیلی به دستتان می‌رسد که خبر از رد شدن مقاله‌تان می‌دهد. در این‌جور مواقع چه کار باید کنید؟

مواجهه با ایمیل ردشدن، معمولا استرس‌زا و خسته‌کننده است. اما قبل از آن‌که به راه‌های مواجهه با رد شدن مقاله بپردازیم، بیایید که با یک واقعیت بی‌رحمانه اما صادقانه شروع کنیم: مهم نیست که یک مقاله پژوهشی و علمی چه‌قدر تمیز نوشته شده باشد، برخی از مجلات معتبر نزدیک به ۹۰٪ از (اگر نه، بیشتر) مقالات ارسالی را رد می‌کنند.

بیشتر مقالات رد شده حتی به فرایند داوری هم نمی‌رسند زیرا ویراستاران احساس می‌کنند که مقاله با نیازهای فعلی مجله مطابقت ندارد یا درباره موضوع یا روش ارائه‌شده در مقاله شما متقاعد نشده‌اند. هم‌چنین گاهی داوران پس از خواندن مقاله شما، به این نتیجه می‌رسند که مقاله شما مناسب نیست.

در این مقاله وبلاگ ترجمیک به این می‌پردازیم که پس از رد شدن مقاله‌مان، چه کاری انجام دهیم و چگونه ایمیل اعتراض یا تجدید نظر بنویسیم. بنابراین در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

روش‌های تایپ نیم فاصله در ورد Word و اکسل Excel

چگونه شانس چاپ ترجمه مقاله‌مان را افزایش دهیم؟

با وجود این‌که فرایند مقاله‌نویسی و آماده‌‌سازی مقاله برای چاپ تا حدودی خسته‌کننده و دشوار است، با این حال اقداماتی وجود دارد که به وسیله آن‌ها، شانس چاپ مقاله خود را افزایش خواهید داد. توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین اقدامات شما باید یافتن مجله‌ای مرتبط با زمینه پژوهش‌تان باشد. هر چه قدر هم که مقاله شما عالی و بدیع باشد، اگر موضوع آن ارتباط نزدیکی با حوزه فعالیت مجله نداشته باشد، رد خواهد شد.

هم‌چنین مقاله شما باید از ساختار و دستورالعمل‌های مجله پیروی کند. این امر مواردی چون شیوه رفرنس‌دهی، اندازه تصاویر، قالب کلی مقاله و … را در بر می‌گیرد. در صورتی که این نکات را رعایت کنید، شانس مقاله شما برای رسیدن به مرحله داوری افزایش می‌یابد.

پس از ارسال مقاله چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از این‌که به شیوه پاسخ‌گویی و ارسال ایمیل برای مقالات ردشده بپردازیم، توضیح می‌دهیم که پس از ارسال مقاله چه اتفاقی رخ خواهد داد.

بررسی توسط ویراستاران و سردبیر

پس از دریافت، ویراستاران (گاهی سردبیر) اولین تصمیم را خواهند گرفت. برخی از جنبه‌هایی که آنها معمولا در این مرحله بررسی می‌کنند، عبارت است از:

  • آیا مقاله تحقیقاتی شما با محدوده و هدف مجله مطابقت دارد؟
  • آیا مقاله برای خوانندگان مجله جذاب خواهد بود؟
  • آیا این مجله اخیراً مقاله مشابهی را منتشر کرده است (و بنابراین نمی‌خواهد که مقاله مشابه دیگری را منتشر کند)؟
  • آیا از دستورالعمل‌های ارسال ارائه‌شده در قوانین قالب‌بندی مجله و نویسنده پیروی کرده‌اید؟
  • آیا در روش تحقیق شما خللی وجود دارد؟
  • آیا مقاله شما به طور کلی قابل خواندن است (بدون اشتباهات گرامری و سبکی عمده)؟
در صورتی که مقاله شما توسط ویراستاران رد شود، دو راهکار دارید:  ارسال به مجله‌ای دیگر یا اصلاح مقاله و درخواست تجدید نظر
در صورتی که مقاله شما توسط ویراستاران رد شود، دو راهکار دارید: ارسال به مجله‌ای دیگر یا اصلاح مقاله و درخواست تجدید نظر

اگر ویراستاران در این مرحله، مقاله شما را رد کنند، مقاله شما دیگر برای فرایند داوری همتا ارجاع نخواهد شد. در این حالت، شما دو انتخاب دارید: ارسال به مجله‌ای دیگر یا اصلاح مقاله و درخواست تجدید نظر (متأسفانه، این گزینه دوم بسیار بعید است. اگر مقاله خود را به طور کامل اصلاح کنید، باید به طور کلی آن را به صورت کامل ارسال کنید و در واقع شامل تجدیدنظر نمی‌شود).

مطالب مرتبط:

بررسی عواقب سرقت ادبی به همراه مثال

فرایند داوری همتا (Peer review)

اگر ویراستاران از مقاله شما راضی باشند، مقاله شما را برای فرایند داوری همتا ارسال می‌کنند. در واقع، داوران، محققانی متخصص در زمینه مرتبط با پروژه شما هستند و شایستگی مطالعات شما را برای چاپ، بررسی خواهند کرد. آنها همچنین ممکن است که در مورد جنبه‌های فنی نوشتاری نظر دهند، به خصوص اگر این مشکلات در نوشته شما، مانع درک آن‌ها از روش‌ها، نتایج و تجزیه و تحلیل شود.

برخی از عوامل کلیدی که ممکن است در نظر بگیرند شامل موارد زیر است:

  • آیا روش تحقیق و پژوهش شما دارای نقص‌هایی است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت؟
  • آیا تحقیقات شما ناقص است؟
  • آیا یافته‌های شما نتیجه‌گیری شما را تایید می‌کند؟

اگر داوران به این نتیجه برسند که مقاله شما به صورت کلی مناسب نیست، (به خصوص اگر آنها احساس کنند که تحقیق شما ناقص است یا داده‌سازی و سایر تخلف‌های علمی رخ داده است)، مقاله شما رد می‌شود. شما در این حالت هم همانند مرحله قبلی، دو انتخاب دارید: ارسال مقاله خود به مجله‌ای دیگر یا ارسال درخواست تجدید نظر.

اعمال اصلاحات و چاپ مقاله

در این مرحله، تیم تحریریه متقاعد شده‌اند که مقاله شما برای انتشار مناسب است. آنها ممکن است چند درخواست برای اعمال اصلاحات جزئی داشته باشند. در سریع‌ترین زمان ممکن شما باید این اصلاحات را انجام دهید تا فرایند انتشار مقاله شما به تاخیر نیفتد.

پس از اعمال اصلاحات و ویرایش تخصصی مقاله، اگر مشکل ثانویه‌ای مانند داده‌سازی، تقلب یا سرقت ادبی وجود نداشته باشد، مقاله شما منتشر خواهد شد.

پاسخ به نظرات ویراستاران و داوران

قبل از این گفتیم که هم در مرحله رد توسط ویراستاران و هم در مرحله رد توسط داوران، یکی از گزینه‌های پیش‌ روی شما، درخواست تجدید نظر است. در ادامه به شیوه نگارش درخواست تجدید نظر می‌پردازیم.

پاسخ به بازخورد ویراستار پس از درخواست اصلاح

هنگامی که یک ایمیل از ویراستار مجله دریافت می‌کنید که خبر از رد شدن کامل (flat-out rejection) نمی‌دهد، به احتمال زیاد حاوی بازخوردی است که از شما توضیحات بیشتری می‌خواهد. این نظرات و سوالات از سوی سردبیر و بازبینان مقاله شما خواهد بود. بازخورد مثبت به طور کلی به دو شکل است:

  • مجله به مقاله شما علاقه مند است و داوران از شما می‌خواهند که تغییراتی جزئی برای بهتر شدن مطالب مقاله خود ایجاد کنید. در واقع چاپ مقاله شما به شرط اعمال صحیح تغییرات، قطعی است.
  • ممکن است نامه‌ای دریافت کنید که مقاله شما را رد می‌کند، اما می‌گوید که مجله پس از بازبینی اساسی، از جمله افزودن احتمالی داده‌های جدید، تجدیدنظر خواهد کرد. در این حالت در صورتی که به خوبی از پس از این اصلاحات بر بیایید، مقاله شما شانس خوبی برای چاپ خواهد داشت.
پاسخ به بازخورد ویراستار پس از درخواست اصلاح
اگر در ایمیل، داوران از شما می‌خواهند که تغییراتی جزئی برای بهتر شدن مطالب مقاله خود ایجاد کنید، نشانه خوبی است. در واقع چاپ مقاله شما به شرط اعمال صحیح تغییرات، قطعی است.

بایدها و نبایدهای مهم در نگارش نامه اصلاحیه

صرف نظر از این‌که در دسته اول قرار می‌گیرید یا دسته دوم، پذیرش مقاله در مجله به نحوه پاسخگویی شما به سوالات و نظرات ذکر شده در نامه سردبیر بستگی دارد. برای این منظور، هنگامی که نامه تجدید نظر خود را به مجله می‌نویسید، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

بایدهای نگارش ایمیل اصلاحیه

نبایدهای نگارش ایمیل اصلاحیه

از ویراستار و داوران به خاطر زمانی که برای بازبینی مقاله شما صرف کردند، تشکر کنید. به طور مشابه، لحن احترام آمیز را در تمام طول ایمیل حفظ کنید.

به یاد داشته باشید که آن‌ها به دلایل شخصی مقاله شما را رد نکرده‌اند و صرفا به وظیفه خود پرداخته‌اند.

به سردبیر، ویراستاران یا داوران توهین نکنید. مراقب باشید که از عباراتی استفاده نکنید که نشان‌دهنده اشتباه کردن سردبیر یا داوران است (لیست عبارات مفید را در ادامه مطلب مشاهده خواهید کرد).

هم‌چنین لحن ایمیل تجدید نظر شما نباید ناامیدانه باشد.

به تمام سوالات مطرح شده توسط سردبیر و داوران پاسخ دهید. همچنین مطمئن شوید که به همه نظرات، از جمله نظراتی که ممکن است یک تشکر یا تمجید کلی باشد، پاسخ داده‌اید.

یک سوال یا نظر را نادیده نگیرید. عدم توجه به هر نکته باعث طولانی شدن روند و کاهش احتمال پذیرش سریع مقاله شما می‌شود.

اگر نمی‌توانید به یک سوال یا نظر پاسخ دهید، علت آن را توضیح دهید. به این ترتیب، حتی اگر نتوانید پاسخ یا راه حل خاصی ارائه دهید، به موضوع رسیدگی کرده‌اید.

شکست خود را در انجام مطالعه کافی با بیان محدودیت‌های اقتصادی یا شخصی توجیه نکنید. این امر، سردبیر یا داوران را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

متن کامل نظرات بازبین را کپی کنید و پاسخ‌های مربوطه را در زیر هر بخش از متن اصلی قرار دهید از بولت، فونت‌های مختلف، حالت برجسته یا مورب استفاده کنید تا پاسخ‌های خود را از نظرات بازبین متمایز کنید.

نظرات و سوالات را مطابق با نیازهای خود تغییر ندهید! اگر آنها از شما سؤال سختی پرسیده‌اند، باید ارائه استدلال‌های قوی و محکم باید آن‌ها را راضی کنید.

اگر تصاویر جدید یا سایر مواد تکمیلی را به مقاله اصلاح شده خود اضافه کرده اید، مطمئن شوید که با ارجاع به شماره صفحه، شماره شکل و …، به آن‌ها به وضوح در نامه اشاره کنید.

اطلاعات را به شکلی نامرتب منتشر نکنید. استفاده از فرمت نامناسب، تاثیری منفی بر شانس چاپ مقاله شما خواهد گذاشت.

اگر مجله به شما مهلتی برای پاسخ دادن می دهد، به این زمان پایبند باشید.

مختصر و در عین حال کامل بنویسید.

از موضوع اصلی خارج نشوید و به موارد فرعی و حاشیه‌ای نپردازید.

بایدها و نبایدهای مهم در نگارش نامه اصلاحیه

نحوه رسیدگی به ایمیل‌های رد شدن مقاله

متأسفانه، رد شدن مقاله، تجربه‌ای معمول و آشنا برای بیشتر دانشجویان و پژوهشگران به شمار می‌آید. همانطور که در بالا بیان کردیم، گاهی اوقات رد شدن مقاله هیچ ارتباطی با کیفیت کار شما ندارد. به عنوان نویسنده، باید در نظر بگیرید که آیا درخواست تجدیدنظر ارزش زمان و منابع مورد نیاز برای بازنگری مقاله شما را دارد یا خیر.

 گاهی اوقات رد شدن مقاله هیچ ارتباطی با کیفیت کار شما ندارد.
گاهی اوقات رد شدن مقاله هیچ ارتباطی با کیفیت کار شما ندارد.

هم‌چنین ممکن است که چندین هفته یا بیشتر منتظر بمانید تا مجله درخواست تجدیدنظر شما را بررسی کند. در این زمان، شاید عاقلانه‌تر است که بازخورد مجله را بپذیرید، مقاله خود را اصلاح کنید و پیش‌نویس جدید را به مجله دیگری ارسال کنید.

بایدها و نبایدهای مهم در نگارش ایمیل تجدید نظر

با این حال، شاید شما به این نتیجه رسیده‌اید که برای تجدید نظر و بازبینی دوباره درخواست دهید. در این حالت، بهتر است که به موارد زیر توجه داشته باشید.

این کارها را انجام دهید!

این کارها را انجام ندهید!

از ویراستار و داوران به خاطر زمانی که برای بازبینی مقاله شما صرف کردند، تشکر کنید. به طور مشابه، لحن محترمانه و احترام آمیز را در سراسر نامه خود حفظ کنید.

احساساتی نشوید و به سردبیران یا منتقدان خود توهین نکنید. مخالفت با سردبیر و استفاده از الفاظ نامناسب، کمکی به شما نخواهد کرد!

اگر رد مقاله به علت رویه‌های آزمایشی معیوب نباشد، احتمالاً ویراستاران احساس می‌کنند که مقاله شما برای خوانندگانش جذابیتی ندارد.

در این صورت، به دقت و واضح توضیح دهید که چگونه تحقیق شما درک فعلی موضوع را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد و برای مخاطبان زیادی مفید است.

رد شدن مقاله را شخصی فرض نکنید. به یاد داشته باشید که مجلات دارای تقویم و استراتژی انتشار است. هم‌چنین شاید پژوهش شما با کاری که قبلاً توسط نویسنده دیگری پذیرفته شده است، همپوشانی داشته و این دلیل رد شدن مقاله است.

اگر نسخه خطی مقاله شما به دلیل کاستی‌های عمده رد شد (مثلاً طراحی آزمایشی یا تجزیه و تحلیل ناقص)، توضیح دهید که چگونه این مشکلات را برطرف می‌کنید.

دستنوشته خود را کاملا بازنویسی نکنید و مجدداً به عنوان درخواست تجدیدنظر ارسال کنید زیرا احتمال موفقیت شما برای درخواست تجدیدنظر کم است. اگر تغییرات اساسی ایجاد کرده‌اید، شاید بهتر باشد که آن را در قالب مقاله‌ای جدید ارسال کنید.

اگر احساس می‌کنید که همه یا نظرات هر یک از داوران مغرضانه بوده یا در ارزیابی خود دچار اشتباهات فنی شده‌اند، برای اثبات ادعای خود از شواهد مشخص و واضح استفاده کنید.

در صورت استفاده مجله از حالت blind review، سعی نکنید که درباره هویت داوران حدس بزنید. در عوض، بر نظرات خاص بازبینان تمرکز کنید و با استدلال‌های قوی به آن‌ها پاسخ دهید.

روی نظرات مجله تمرکز کنید و به آن‌ها به صورت کامل، درست و دقیق پاسخ دهید.

با تأکید بر چیزهایی مانند شهرت خود یا سایر اطلاعاتی که هیچ تأثیری بر شایستگی واقعی و مناسب بودن مقاله شما برای مجله ندارد، از اصل موضوع خارج نشوید.

بایدها و نبایدهای مهم در نگارش ایمیل تجدید نظر

مطالب مرتبط:

آموزش کامل مقاله‌نویسی برای پذیرش در مجلات بین‌المللی

عبارات مفید برای استفاده در ایمیل‌های تجدید نظر یا اعتراض

در زیر تعدادی عبارات وجود دارد که به شما برای نگارش ایمیل تجدید نظر کمک خواهد کرد.

عبارات کاربردی برای استفاده در مقدمه

از شما برای ارائه این نظرات متشکرم. (Thank you for providing these insights)

از پیشنهاد شما سپاسگزاریم. (Thank you for your suggestion)

سوال جالبی است. (That is an interesting query)

این یک دیدگاه جالب است. (This is an interesting perspective)

ما با شما موافقیم. (We agree with you)

ما با ارزیابی شما موافقیم. (We agree with your assessment)

سوال مهمی را مطرح کردید. (You have raised an important question)

سوال جالبی را طرح کرده‌اید. (You have asked an interesting question)

عبارات کاربردی برای استفاده در مقدمه ایمیل تجدیدنظر

ابراز موافقت با نظرات سردبیر/بازبین

ما با شما موافقیم و این پیشنهاد را در سراسر مقاله خود گنجانده‌ایم. (We agree with you and have incorporated this suggestion throughout our paper)

ما این نظر را در صفحه … و در سطر … منعکس کردیم. (We have reflected this comment by… (p. #, lines #-#))

ما نظرات شما را در صفحه … و در سطر … گنجانده‌ایم. (We have incorporated your comments by… (p. #, lines #-#))

ما موافقیم که… (We agree that…).

ابراز مخالفت با پیشنهاد ویراستار/بازبین

شما به نکته مهمی اشاره کردید. با این حال، ما معتقدیم که [X] خارج از محدوده مقاله ما خواهد بود زیرا… (You have raised an important point; however, we believe that [X] would be outside the scope of our paper because…)

این یک ارزیابی معتبر از… است با این حال، ما معتقدیم که [X] مناسب‌تر است زیرا… (This is a valid assessment of…; however, we believe that [X] would be more appropriate because…)

ما موافقیم که…؛ با این حال، به دلیل [X]، ما معتقدیم که… (We agree that…; however, due to [X], we believe that…)

در بازبینی‌های خود، سعی کرده‌ایم [X] (در صفحه … و سطر …) را انجام دهیم. با این حال، ما برخی از استدلال‌های خود را حفظ کرده ایم زیرا… (In our revisions, we have attempted to [X] (p. #, lines #-#); however, we have retained some of our arguments because…)

ما تصدیق می‌کنیم که [X] محدودیت‌های خاصی دارد. با این حال، … (We acknowledge that [X] has certain limitations; however…,)

توضیحات تکمیلی

برای نشان دادن بیشتر شکل # (ص. #) جدید اضافه کرده‌ایم. (We have included a new Figure # (p. #) to further illustrate…

ما یک جدول شماره جدید اضافه کرده‌ایم (ص. #)، که به طور خلاصه… (We have added a new Table # (p. #), which outlines…)

بخش [X] را با توضیحات [Y] تکمیل کرده‌ایم (صفحه #، خطوط #-#). (We have supplemented the [X] section with explanations of [Y] (p. #, lines #-#))

دلایل/رویکردهای متعددی برای …، از جمله [سناریوی ما] وجود دارد. در مورد این نکته در بخش [X] (ص. #، خطوط #-#) مصداقی قرار داده‌ایم. (There are multiple reasons/approaches to…, including [our scenario]. We have included an acknowledgment regarding this point in the [X] section (p. #, lines #-#).)

ما این کار را انجام نداده‌ایم… با این حال، ما معتقدیم که مورد x(ص. #، خطوط #-#) به این موضوع می‌پردازد زیرا… (We have not done… However, we believe that [doing X] (p. #, lines #-#) would address this issue because…)

شما باید در ایمیل‌ها و مکاتبات خود به صورت کامل و دقیق به بازخوردهای داوران و ویراستاران پاسخ دهید
شما باید در ایمیل‌ها و مکاتبات خود به صورت کامل و دقیق به بازخوردهای داوران و ویراستاران پاسخ دهید

نمونه نامه درخواست تجدیدنظر

نام و نام خانوادگی سردبیر مجله، مدرک تحصیلات تکمیلی (در صورت وجود)

نکته: مرسوم است که هر مدرک تحصیلات تکمیلی را در نام مخاطب درج کنید.

مثلا: John Smith, MD or Carolyn Daniels, MPH

مثلا: Editor-in-Chief, Managing Editor, Co-Editors-in-Chief

آدرس مجله

تاریخ ارسال: ماه روز، سال

جناب آقای دکتر/آقای/خانم [نام خانوادگی سردبیر]:

نکته: هنگامی که نام سردبیر مشخص نیست، از عنوان مربوطه استفاده شده توسط مجله استفاده کنید، مانند «Dear Managing Editor» یا «Dear Editor-in-Chief». با این حال، استفاده از نام شخص بهترین گزینه به شمار می‌آید. همچنین، وب‌سایت‌ها ممکن است که قدیمی باشند، بنابراین با مجله ارتباط برقرار می‌کند تا تأیید کنید که در صورت شک باید به چه کسی نامه پوششی خود را ارسال کنید.

هرگز از عنوان‌های «Dear Sirs» یا عبارات مشابه استفاده نکنید. بسیاری از سردبیران این را توهین‌آمیز می‌دانند، به خصوص با توجه به اینکه بسیاری از آنها زن هستند!
هرگز از عنوان‌های «Dear Sir» یا عبارات مشابه در ایمیل خود استفاده نکنید. بسیاری از سردبیران این را توهین‌آمیز می‌دانند، به خصوص با توجه به اینکه بسیاری از آنها زن هستند!

نکته: از عنوان «Ms» استفاده کنید. و هرگز از «Mrs» یا «Miss» در نامه‌های رسمی استفاده نکنید.

نکته: هرگز از عنوان‌های «Dear Sirs» یا عبارات مشابه استفاده نکنید. بسیاری از سردبیران این را توهین‌آمیز می‌دانند، به خصوص با توجه به اینکه بسیاری از آنها زن هستند!

مثالی از ادامه نامه تجدید نظر

Thank you for inviting us to submit a revised draft of our manuscript entitled, “[TITLE]” to [JOURNAL]. We also appreciate the time and effort you and each of the reviewers have dedicated to providing insightful feedback on ways to strengthen our paper. Thus, it is with great pleasure that we resubmit our article for further consideration. We have incorporated changes that reflect the detailed suggestions you have graciously provided. We also hope that our edits and the responses we provide below satisfactorily address all the issues and concerns you and the reviewers have noted.

To facilitate your review of our revisions, the following is a point-by-point response to the questions and comments delivered in your letter dated _____.

سخن پایانی

رد شدن مقاله، فرایندی طبیعی به شمار می‌آید که معمولا حداقل هر پژوهشگر یک‌بار آن را تجربه کرده است. در این مواقع با حفظ خونسردی، باید بهترین راه‌کار ممکن را انتخاب کنید. در صورتی که فکر می‌کنید که مقاله شما ایرادات کمی دارد یا این‌که اشتباه شده است، درخواست تجدید نظر ارسال کنید. گاهی نیز بهتر است که دنبال یک مجله مناسب‌تر بگردید.

شرایط خود را ارزیابی کنید و سپس طبق آن تصمیم بگیرید. تا به حال برای شما پیش آمده است که مقاله‌تان رد شود؟ در این مواقع چه کرده‌اید؟

اگر به خدمات ترجمه تخصصی متون، مقاله و کتاب نیاز دارید، از خدمات سایت ترجمه ترجمیک استفاده کنید!

3 دیدگاه در «بعد از رد شدن مقاله چه کار کنیم؟ (راهنمای نگارش ایمیل اعتراض)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.