محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز و چگونگی تولید آن

اگر شما هم در حوزه تولید محتوا فعالیت دارین قطعا با واژه­های سئو یا محتوای سبز آشنا هستید و حتما اطلاع دارید که این اهمیت آشنایی یا واقف بودن به این مقوله‌­ها چقدر به بهینه شدن بستر ارائه محتوا کمک می­کند و تاثیر سبز بودن محتوا به چه میزان در سئو تاثیر می­گذارد. در این مقاله به چگونگی سبز بودن محتوا و اصول آن خواهیم پرداخت.

تعریف محتوای سبز

محتوای سبز دربرگیرنده نوعی از محتوا است که تاثیر آن در گذر زمان تغییر نکرده و با گذشت زمان از اعتبار و کیفیت آن کاسته نخواهد شد. به عبارت دیگر می­‌توان گفت محتوای سبز تاریخ انقضا نداشته و همیشه از لحاظ کاربردی و بار آموزشی سبز و قابل استناد هستند و در گذر زمان تعداد بازدید­های آن نه تنها کمتر نمی­‌شود بلکه روند افزایشی نیز دارد. اصطلاح همیشه سبز یا Evergreen برای این نوع از محتواها بکار می­رود که معادل با درختان همیشه سبز می­باشد.

روند افزایشی بازدید مطالب یک سایت با محتوای سبز

انواع محتواهای همیشه سبز

بعد از تعریف مشخص از محتوای سبز چند نوع و مثال کاربردی از انواع مختلف محتوای ماندگار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • لیست ها: اگر محتوای شما لیست کاملی از معرفی یک فیلد خاص باشد آن محتوا سبز خواهد بود.
  • نکات برتر: محتواهایی که شامل نکات کلیدی یا نکته‌های برتر در خصوص موضوعات و ایده‌های مختلف باشند در سری محتوای سبز قرار می­گیرند.
  • جواب سوالات  که با «چگونه..؟» شروع شده‌اند: محتواهای آموزشی که پاسخ‌دهنده به چگونگی انجام، اجرا، ساخت، تولید یا هر روال دیگر باشد.
  • مقالاتی با سبک دایره المعارف: مقالات سبز دایره‌­المعارف که در حوزه‌­های مشخص مانند ادبیات یا مطالب علمی بصورت کامل منبع اطلاعاتی غنی به حساب می‌­آیند.
  • مقالات انتقادی مربوط به یک محصول: سایت‌ها و پلتفرم­‌هایی که با بررسی تمام ابعاد محصول در جهت معرفی و نقد محتوا ارائه می­‌دهند در گروه تولید محتوا سبز هستند.

ایده‌­های سبز برای محتوای همیشه سبز

در ادامه به یک لیست از ایده‌­هایی که همیشه سبز خواهند بود و تاریخ انقضا ندارند اشاره خواهیم کرد:

  • یک پیج با محتوای شعر و ادبیات: عشق و داستان­‌های عاشقانه
  • سایتی با موضوع زنان خانه‌دار: غذا و دستور­های پخت انواع غذا
  • مجله آموزشی برای سبک زندگی: تربیت فرزند و فرزند­ پروری، مدیریت هزینه و پس­انداز، کار و کسب و کار
  • کاتالوگ یک دکتر تغذیه: رژیم های چاقی یا لاغری
  • کانال‌‌های تلگرامی با موضوع سرگرمی: روانشناسی و تحلیل شخصیت­ها، آشنایی با رفتارهای حیوانات خانگی و مراقبت از آن

 محتوای غیرسبز یا زرد

برای بیشتر آشنا شدن با مشخصات محتواهای سبز و استفاده مناسب از این نوع محتوا­ها بهتر است با نوشته­‌های غیر سبز نیز آشنا شوید.

از سری محتواهای غیر سبز می­توان به محتواهای زرد اشاره کرد، دو عامل حاشیه و بزرگنمایی ساختار کلی این محتواها را تشکیل می‌دهد. محتوا زرد با عناوینی چون آخرین خبر درگیری وکلای فلان شهر، تصاویر بازیگر مشهور در ویلای شخصی، اتهام قتل در شناسنامه فوتبالیست و تیترهایی با این مضمون را شامل می­‌شود، این محتواها نه فرهنگی بوده و نه خبر واقعه‌ه­ای مهم را در برمیگرد.

به این نوع از محتوا­ها، محتواهای زرد گفته می­‌شود و رسانه‌­های منتشر­کننده این محتوا رسانه­‌های زرد خوانده می‌شوند. علاوه بر محتواهای زرد یک سری دیگر از محتواها هستند که در گروه محتواهای سبز و زرد نیستند ولی آمار بالایی از محتواهای هر روز را در برمی­گیرد که از جمله آنها اخبار یا گزارشات عددی مربوط به اتفاقات روز مانند آمار روزانه کرونا، مقالات یا تبلیغات مربوط به یک ترند یا مد، مقالاتی یا محتواهایی که مربوط به بازه زمانی یا فصلی مشخص هستند که تمامی این محتواها بازه عمر مشخصی دارند و بعد از گذر از آن بازه زمانی دیگر اعتبار و کاربرد ندارند.

نکات مهم در سبز شدن محتوا

برای سبز شدن و سبز ماندن درمحتوا شما بایستی یکسری از اصول خاص در نظر داشته باشید. بر همان اساس تولید محتوا کنید.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب

کلمات کلیدی طولانی یا اصطلاحا کیووردها دم دراز (long-tail keyword) در محتوا از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مخصوصا در مقاله­‌هایی که در مورد آنها محتواهای فراوانی ایجاد شده است. در این شرایط بهتر است با بررسی عمیق موضوع، جزئیات بیشتری فراهم کرده و از کلید واژه های مناسبی استفاده کرد.

شرایط دیگری که کلید واژه ها در آن تاثیر خیلی زیادی دارند هنگامی است که شما دارای کسب و کار خیلی خاص باشید و محتوا در این مورد در اینترنت خیلی کم باشد که با انتخاب کلمات کلیدی مناسب می­توانید محتوای سبزی در سایت خود داشته باشید.

بهینه‌سازی کلمات کلیدی

علاوه بر انتخاب کلمات کلیدی مناسب، جایگزینی و رعایت چگالی  آن کلمات در متن محتوا نیز درصدبالایی در بهبود متن دارد.

در اینجا بخوانید چرا کلمات کلیدی مهم‌ترین بخش تولید محتواست.

کلمات کلیدی بهتر است در سطر اول هر پاراگراف، در عناوین، در توضیحات عکس ها و لینک سازی استفاده شوند همچنین بلد کردن کلمات کلیدی باعث بهینه شدن متن و تاثیر مثبتی در سئو دارد.

عدم استفاده از لغات تخصصی و واژه‌های انگلیسی

در هنگام نگارش متن برای محتوا سبز با این تصور که این متن قرار است در دسترس افراد مبتدی قرار بگیرد متن را بنویسید. اکثر افراد به این معتقد هستند که اگر متن پیچیده با اصطلاحات تخصصی نوشته بشه آن متن رده علمی بالایی دارد یا متن خوبی حساب می­‌شود در حالی که هرچقدر از مطالب و جمله­‌بندی­‌های ساده استفاده شود بهتر نتیجه خواهد گرفت.

لینک‎‌دهی به مقالات مرتبط

اگر موضوعی که درباره آن محتوا تولید کرده­‌اید در سایتی با محتواهای مشابه استفاده می­شود حتما در متن از لینک‌دهی به آن مقالات استفاده کنید. برای مثال اگر برای یک سایت آشپزی محتوا تولید می­کنید و موضوع درباره پخت کیک می­باشد و مطالب با موضوع­‌هایی شبیه علت‌های پف نکردن کیک در سایت موجود است در محتوای اصلی این مقاله را لینک‌­دهی کنید.

همیشه روی نوشتن محتوای سبز تمرکز نکنید

حالا که با چند و چون نوشتن محتوا سبز آشنا شدیم بهتر است به این قضیه هم دقت کنید که همیشه نباید محتواهای سایتتان سبز باشد. درست است که محتوای سبز تاریخ انقضا ندارند و برای رتبه سایت ضروری است ولی بعضی اوقات لازم است از محتواهای غیرسبز نیز استفاده شود زیرا این محتواها متناسب با موضوع‌­ها و دوره­‌های زمانی مربوطه ترافیک زیادی تو سایت ایجاد کرده و بعد از آن ارزشش از بین می­رود. بهترین ترفند برای بازاریابی محتوا و بالا بردن نرمال سایت این است که از هر دو نوع محتوا استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.