فرصت شغلی مناسب برای افراد معلول

روز ۳ دسامبر در تقویم میلادی به عنوان روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده است. این روز با هدف بالا بردن سطح آگاهی افراد نسبت به جنبه‌های مختلف زندگی افراد معلول و افزایش مشارکت آن‌ها در ارکان مختلف جامعه در تقویم جهانی بنیان‌گذاری شده است.

زندگی با یک نقص جسمانی یا ذهنی همواره تمامی ابعاد زندگی یک فرد مبتلا را تحت شعاع خود قرار می‌دهد. از مراودات اجتماعی گرفته تا وضعیت سلامتی، موقعیت‌های تحصیلی و یا کوشش‌هایی برای به دست آوردن موقعیت‌های شغلی مناسب و … در واقع چیزی که بر همه افراد روشن است این است که فرد معلول برای دستیابی به امکان بدیهی و اولیه خود چند برابر یک فرد سالم در یک قسمت یا تمامی عمر خود تلاش کند تا آن را به دست آورند.

چه بسا همین تلاش مداوم و پیوسته این افراد سبب می‌‌شود تا مقاومت و صبوری بیشتری را در انجام کارها داشته باشند و نسبت به مردم عادی روحیه قوی‌تری در انجام کارها داشته و امور را با استقامت بیشتری پیش ببرند.

معلولیت در ایران

بر طبق آمارها حدود ۳ درصد از جمعیت ایران افرادی با معلولیت جسمی یا ذهنی هستند. بدون شک این افراد نسبت به سایر شهروندان عادی از امکانات یک زندگی معمولی به طور کامل برخوردار نیستند و برای گذارن عمر خود از تحصیلات و معاشرت در جامعه گرفته تا در آینده و پیدا کردن فرصت شغلی مناسب دچار مشکلات فراوانی می‌شوند.

تلاش دولت‌ها همواره چاره‌اندیشی برای آسان‌تر کردن زندگی برای این دسته افراد بوده است. اما موردی انکارناپذیر نیاز به مشارکت همگانی آحاد جامعه در این کار است.

وضعیت اشتغال افراد معلول

یکی از بهترین کمک‌هایی که می‌توان برای این افراد قایل شد فراهم آوردن فرصت شغلی مناسب برای معلولان است.

پس از پایان دوران تحصیلی و گرفتن مدرک، دغدغه اولیه افراد پیدا کردن یک موقعیت مناسب شغلی و حرفه‌ای است. این دغدغه از جمله مواردی‌ست که افراد معلول نسبت به سایر شهروندان جامعه بیشتر با آن درگیر هستند و سختی آن را احساس می‌کنند. چه بسا که جمع کثیری از این افراد دارای توانایی بالایی در انجام کارها هستند و تنها نیاز به یک موقعیت برای نشان دادن استعداد خود دارند.

یک شهروند مسئولیت‌پذیر می‌تواند با فراهم آوردن فرصت شغلی مناسب برای این دسته از افراد قدمی در راه آسان کردن زندگیشان، و فرصتی برای شکوفایی استعداد این دسته از افراد و بهره‌مندی از آنان بردارد.

ترجمیک فرصتی مناسب برای معلولان

واقعیتی غیرقابل انکار در زمینه اشتغال معلولان این است که بسیاری از این افراد به رغم داشتن استعداد فراوان و تحصیلات عالی از ملحق شدن به قشر شاغل به دلیل محدودیت فیزیکی یا ذهنی باز می‌مانند.

دورکاری را می‌توان یکی از فرصت‌های ویژه در رشد فردی عرصه زندگی افراد دورکار در جامعه دانست. در دورکاری فرد معلول علاوه بر اینکه زمان مناسبی را برای کسب درآمد و شغلی مناسب پیدا می‌کند، می‌تواند برای انجام بهتر کارها نیز به نسبت سایر افراد موثرتر واقع شود. این مورد یک برد دوطرفه هم برای افراد معلول بوده و هم برای صاحبان کسب و کار که بتوانند از آن به بهترین شکل استفاده لازم و عملی را به ارمغان آورند.

ترجمیک به خوبی از شکوفایی استعدادهای این افراد برای غنی‌سازی جامعه و الزام داشتن شغلی مناسب برای این دسته از افراد آگاه بوده است و با فراهم آوردن پلتفرمی آنلاین با تکیه بر دورکاری با ارائه خدمات زبانی مختلف اعم از ترجمه، ویرایش تخصصی، تولید محتوا و … توانسته تا حد مناسبی از استعداد این افراد هم برای پیشبرد امور خود و هم شکوفایی خلاقانه استعداد معلولان استفاده کند.

شما نیز می‌توانید به عنوان نویسنده، مترجم و ویراستار دورکار از طریق این لینک در ترجمیک ثبت نام و شروع به فعالیت کنید.

به امید اینکه روزی بتوانیم شاهد شکوفایی معلولان در تمامی عرصه‌های قابل دسترس زندگی بوده باشیم و جامعه را از وجود با ارزش این افراد بهره‌مند کنیم.

یک دیدگاه در «فرصت شغلی مناسب برای افراد معلول»;

  1. من خودم کم بینا هستم با کارت معلولیت صد درصد در وین زندگی می کنم.
    ولیکن اینجا مثل ایران کار برای افراد معلول نیست و خیلی دشوار هست بخاطر همین پول سوسیال می گیرم که همه میگن مثل انگل هستم.
    من اسبیلدونگ هم دارم مدرک زبان هم دارم ولی کار نیست متاسفانه
    متاسفانه من سالم بدنیا نیومدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.