شرح وظایف کارشناس تولید محتوا

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس تولید محتوا (Content Specialist) فردی است که علاوه بر تسلط بر اصول نویسندگی، بر حوزه‌های مختلف سئو (SEO) تسلط کامل دارد. او روزانه به تولید محتوا در راستای استراتژی محتوای شرکتش می‌پردازد و در برخی مقاطع روی کار نویسندگان دورکار تولید محتوا نیز نظارت دارد.

به عبارتی این فرد به خوبی آگاه است که چطور باید به تولید، ویرایش و تبلیغ یک محتوا در بستر و فضاهای آنلاین پرداخت. هم‌چنین به خوبی به نگارش محتوایی در حوزه کاری شرکتش می‌پردازد که بینندگان همیشه برای خواندن آن علاقه نشان دهند و بازدید بالایی داشته باشد. کارشناس تولید محتوا بسته به جایگاه شغلی خود به فعالیت‌هایی هم‌چون تولید محتوای متنی، تولید محتوای تصویری و ویدئویی، تولید محتوای صوتی و … می‌پردازد.

به همین دلیل برای کارشناس و متخصص تولید محتوا یکسری وظایف تعریف شده است. هم‌چنین تعدادی پیش نیازبه عنوان مهارت‌های پایه در نظر گرفته شده تا او به خوبی وظایف شغلی خود را مدیریت کرده و بدون نقص انجام دهد.

البته در نظر داشته باشید که کار تولید محتوای تخصصی فقط به محتواهای تخصصی که در فضای آنلاین و دیجیتال منتشر می‌شوند محدود نیست بلکه محتواهایی که برای روزنامه، مجلات، بروشورها و غیره تولید می‌شوند جزو وظایف تولید کننده محتوا و کارشناس تولید محتواست تا بر روی آنها نظارت کند اما امروزه وقتی صحبت از تولید محتوا می‌شود در غالب موارد منظور همان محتوایی است که در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد.

برای آشنایی بیشتر با وظایف، مسئولیت‌ها و توانایی‌های کارشناسان محتوا در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

آیا هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا می‌شود؟

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس تولید محتوا

اکنون این سؤال پیش می‌آید که کارشناسان محتوا دقیقا چه وظایفی دارند و مسئولیت آنها چیست؟ در ادامه به لیستی از این وظایف شغلی اشاره می‌کنیم:

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس تولید محتوا
وظایف و مسئولیت‌های کارشناس تولید محتوا

تحقیق جامع پیرامون محتوا

تحقیق جامع پیرامون محتوا نه تنها به معنای جست‌وجو در بین منابع معتبر فارسی مخصوصا رقبا بلکه انگلیسی و خارجی نیز هست تا اشراف کامل نسبت به تمامی جنبه‌های محتوای مذکور حاصل شود. کاربران به دنبال مطالعه مطالبی جدید، جامع و کامل هستند.

ویراستاری و چک کردن اصول سئو

بسیار مهم است که قبل از انتشار محتوا درون سایت، شبکه‌های اجتماعی مختلف و غیره، کیفیت متن محتوا از لحاظ غلط‌های املایی و نکات و موارد سئو چک شود تا از هر لحاظ تأیید شده باشد. در غیر این صورت تنها چیزی که عاید شرکت و زیر مجموعه آن خواهد شد، جریمه گوگل و سلب اعتماد کاربران است.

ساخت استراتژی محتوا

استراتژی تولید محتوا یا Content Strategy یعنی توجه به اهداف و مقاصد شرکت و سازمان مورد نظر و هدف قرار دادن نیازها و خواسته‌های بازار هدف و مخاطبان و سپس ایجاد دستورالعمل‌های مشخص برای تولید کنندگان محتوا. بدون تهیه استراتژی تولید محتوای دقیق، مناسب و کاربردی، دست‌یابی به نتایج مطلوب دشوار خواهد بود.

همکاری دقیق و پیوسته با محتوانویسان و طراحان وب

موفقیت یک کسب و کار و یک مجموعه به شکل تجاری و فروشگاهی و غیره در گرو همکاری مستقیم و سازنده بین تمامی اعضای تیم‌های مختلف از محتوانویسان و کارشناسان تولید محتوا تا طراحان و توسعه دهندگان وب است. بنابراین کارشناسان محتوا با سایر تیم‌ها باید به خوبی همکاری کنند تا نتایج دلخواه حاصل شود.

تسلط کامل نسبت به موضوعات حیطه فعالیت شرکت یا سازمان

هر شرکت یا سازمان خصوصی و دولتی در حیطه‌ مشخصی فعالیت دارد. به عنوان مثال برخی شرکت‌ها فروشنده محصولات غذایی هستند و برخی فروشنده محصولات آرایشی – بهداشتی، برخی دیگر نیز در حوزه ارائه خدمات چاپ کتاب و غیره فعالیت دارند.

بر همین اساس شرکت‌های مختلف اقدام به استخدام کارشناس تولید محتوای تخصصی زمینه خود می‌کنند. چرا که نحوه نگارش و تولید محتوا در هر حوزه کاری مهارت‌های خاص خود را می‌خواهد که ممکن است در سایر حوزه‌های کاری نیاز نباشد.

لذا بر همین اساس شرح وظایف مشخصی تدوین می‌گردد که باید کارشناس تولید محتوا و محتوانویسانی که تحت نظارت ایشان فعالیت دارند، آنها را رعایت کنند.

تنظیم تقویم محتوایی یا Content Calendar

کارشناس و متخصص تولید محتوا باید تقویم محتوایی تدوین کنند. در این تقویم محتوایی به طور کامل مشخص شده که در هر تاریخ باید چه محتواهایی برای کدام بسترها باید تولید گردد. هم‌چنین او موظف است که برنامه‌ریزی و تخصیص وظایف نگارش محتوا را به نحوی به نویسندگان واگذار کند که هر مورد به بهترین فرد واگذار شده و حتما در تاریخ مقرر آماده انتشار باشد.

کارشناس تولید محتوا چه مهارت‌ها و صلاحیت‌های شغلی باید داشته باشد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این رده شغلی مسئولیت‌های بسیار ساده و سبکی دارد. در واقع گاهی تصور می‌شود که در واقع کارشناسان این حوزه نیاز به مهارت و تخصص در زمینه خاصی ندارند و همه با مطالعه و جستجو در سطح اینترنت آشنا هستند.

کارشناس تولید محتوا چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟
کارشناس تولید محتوا چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

واقعیت امر این است که کارشناس تولید محتوا یکی از حساس‌ترین و مهمترین رده‌های شغلی است. چرا که یکی از ارکان و معیارهای بسیار مهم و سرنوشت ساز در میزان موفقیت یک کسب و کار در فضای آنلاین و دیجیتال، فعالیت درست و اصولی، پیوسته و منظم آن در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی است. این امر نیز تا حد زیادی وابسته به تولید محتواست و مابقی نیز به ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب دارد.

تنها فردی که می‌تواند موفقیت یک کسب و کار را در حوزه محتوا تضمین کند، تیمی شامل کارشناسان و متخصصان تولید محتواست که با تیم‌های مختلف در حال همکاری است. لذا مهارت و ذوق این متخصصین، نظر شما را به عنوان یک خریدار احتمالی جلب کرده و شما را ترغیب به خواندن یک موضوع یا مشاهده یک محصول کرده و در نهایت خرید را قطعی می‌کنند.

مطالب مرتبط:

۲۰+ مهارت فنی مهم برای دیجیتال مارکتینگ

در ادامه به مهم‌ترین مهارت‌ها و صلاحیت‌های شغلی مورد نیاز کارشناسان تولید محتوا می‌پردازیم.

مهارت نویسندگی

مهارت در نویسندگی و رعایت اصول آن مثل طول جملات، علائم نگارشی، قابل فهم و درک بودن برای خواننده و … از مهارت‌های پایه و ضروری برای تولید محتواست.

تسلط به نرم افزارهای مخصوص حیطه فعالیت

برخی از کسب و کارها علاوه بر تولید محتوای متنی، به سایر محتواها مانند محتوای صوتی، تصویری و ویدئویی هم نیاز دارند. از همین روی، اشخاصی که به عنوان کارشناس و متخصص تولید محتوا فعالیت می‌کنند، باید به آنها تسلط داشته باشند تا اشکالات کار را متوجه شوند و محتوای حرفه‌ای و مخاطب پسند منتشر شود. از طرفی تسلط به نرم افزارهای آفیس نیز بسیار ضروری است.

تسلط در حوزه‌های سئو

نویسندگی و تولید محتوا برای وب سایت و شبکه‌های اجتماعی و فاکتورهای سئو دو بخش کاملا مرتبط و جدانشدنی هستند. بنابراین کارشناسان محتوا باید کاملا نسبت به الگوریتم‌های مختلف گوگل، دستورالعمل آنها، اصول سئو و رتبه‌بندی وب سایت و … تسلط کامل داشته باشند. در غیر این صورت عملا محتوای نگارش شده فاقد ارزش کافی برای انتشار می‌باشد.

تحقیق در مورد رقبا و تحلیل دقیق

متخصص تولید محتوا باید در زمینه تحقیق و تحلیل دقیق رقبا یک فرد حرفه‌ای باشد تا متوجه شود رقبا در چه زمینه‌هایی با اتخاذ چه استراتژی‌هایی شکست خورده‌اند و برعکس تا با انجام یا اصلاح آنها موفقیت‌های چشمگیری را رقم بزنند.

آشنایی کافی با زبان انگلیسی و توانایی درک مطلب بالا

فردی که متخصص تولید محتواست همانطور که گفته شد باید در بین منابع خارجی نیز جستجو کند و این کار بدون تسلط کافی به دانش زبان انگلیسی حداقل در بخش درک مطلب امکان پذیر نیست. منظور ما مدرک زبان انگلیسی نیست بلکه تسلط کامل و درک کافی از متون انگلیسی حیطه کاری مدنظر (نه همه حوزه‌ها) می‌باشد.

تسلط بر حداقل یک سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS

معروفترین سیستم CMS وردپرس (WordPress) است که اکثر وب سایت‌ها بر روی این پلتفرم راه اندازی می‌شوند. البته سیستم های جوملا و دروپال هم هستند. در کل این مهارت فقط یک بحث فنی و تکنیکال نیست بلکه چنین افرادی مدیریت محتوای بهتری خواهند داشت.

تقویم محتوا

تنظیم تقویم محتوا را به عنوان یکی از وظایف هم اشاره کردیم و در این بخش نیز به عنوان مهارت عنوان می‌کنیم چون به سادگی چیزی که فکر می‌کنید نیست و فقط با تجربه می‌توانید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

چه رشته‌هایی با متخصص تولید محتوا در ارتباط هستند؟

کسانی که قصد دارند در حیطه تولید محتوا در نقش کارشناس و متخصص فعالیت داشته باشند، می‌توانند از طریق رشته‌های زیر مهارت و زمینه تخصصی خود را تقویت کنند چون فعلا رشته تخصصی با این نام نداریم:

  • روزنامه نگاری یا Journalist
  • تبلیغات یا Advertising
  • روابط عمومی یا Public Relations
  • آموزش یا Education
  • مدیر فروش یا Sale Manager
  • مدیریت بازاریابی یا Marketing Management
  • و …

رشته‌های مرتبط با تولید محتوا
رشته‌های مرتبط با تولید محتوا

البته به صورت کلی برای فعالیت در زمینه تولید محتوا و سئو نیاز به مدرک مرتبط نیست. زیرا این حوزه شغلی، کاملا بین رشته‌ای است. از همین روی برای فعالیت در این زمینه، بهتر است که ابتدا دوره‌های لازم را بگذرانید و سپس برای کاراموزی در یک شرکت اقدام کنید.

مطالب مرتبط:

معرفی ۱۰ وبلاگ مهم برای آموزش سئو و تولید محتوا

جمع بندی مطالب

کارشناس یا متخصص تولید محتوا به فردی گفته می‌شود که علاوه بر جنبه‌های مختلف نویسندگی و تسلط بر آن باید به یکسری نرم افزارهای خاص، اصول سئو و تاکتیک‌های آن و استراتژی‌های مختلف اشراف کامل نشان دهد. این افراد مشابه هر رده شغلی دیگری دارای چندین وظیفه و مسئولیت هستند و استخدام آنها براساس مهارت و تخصص‌های مشخصی صورت می‌گیرد.

در صورت نیاز به خدمات تولید محتوا، تنها با چند کلیک سفارش خود را به سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک بسپارید تا توسط نویسندگان متخصص، آشنا با اصول سئو و خوش ذوق انجام شود.

در صورتی که نویسنده محتوا هستید، ترجمیک از شما برای همکاری دعوت می‌کند. برای همکاری دورکاری با ترجمیک به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.