تایپ فرمول‌ ریاضی با Microsoft Math Solver

بسیاری از رشته‌های تحصیلی و شاخه‌های شغلی ازجمله کلیه رشته‌های فنی و مهندسی، حسابداری، مالی، بانکداری، آماری، تحقیقاتی و غیره با دنیای ریاضی سروکار دارند. دنیای ریاضیات را اعداد، ارقام، علائم، اختصارات و فرمول‌های ساده و پیچیده متعددی دربر گرفته‌اند.

با وجود این، علائم و اختصارات، نوشتن و تایپ فرمول‌ ریاضی معمولاً در نرم‌افزارهایی مثل ورد، کار نسبتاً وقت‌گیر و دشواری است. به همین دلیل اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مکمل بسیاری برای راحتی‌ فرمول‌‌نویسی ریاضی طراحی شده‌اند. شاید شما هم اگر مشغول ترجمه متون مربوط به ریاضی بوده‌اید، با این مشکل برخورده‌اید.

در این مطلب قصد داریم برنامه‌ای تحت عنوان Microsoft math solver که یکی از بهترین راه‌های نوشتن فرمول‌ ریاضی محسوب می‌شود را معرفی کنیم و طریقه استفاده از آن را آموزش دهیم.

مطالب مرتبط:

یک راه ساده برای تایپ فرمول در ورد

برنامه Microsoft Math Solver چیست؟

مایکروسافت به تازگی (در سال ۲۰۱۹) یک نرم‌افزار ریاضی کاربردی قدرتمند و با قابلیت‌های متعدد تحت عنوان Microsoft math solver طراحی کرده است. این برنامه کاربردهای جامع و کامل ریاضیاتی را شامل می‌شود. محیط کاربری این برنامه بسیار ساده و قابل‌فهم طراحی شده است. در این برنامه از چند روش متفاوت برای فرمول‌‌نویسی ریاضی استفاده می‌شود:

الف) از طریق اسکن فرمول ریاضی دست‌نویس شده روی کاغذ، جزوات و …؛

ب) از طریق کشیدن فرمول ریاضی مورد نظر بر روی صفحه دستگاه هوشمند؛

ج) از طریق وارد‌کردن فرمول ریاضی به‌وسیله صفحه کلید نرم‌افزار.

برنامه Microsoft math solver چه کاربردی دارد؟

این برنامه قادر به آموزش ریاضیات به صورت توضیحات گام‌به‌گام حل مسائل و معادلات ریاضیاتی است. هم چنین برنامه Microsoft math solver می‌تواند مسائل ساده و پیچیده ریاضی از جمله معادلات توابع خطی و غیرخطی، رادیکال‌ها، ماتریس‌ها، مشتقات، انتگرال‌‌ها، و بسیاری از مسائل ریاضی مقدماتی و پیشرفته دیگر را با ذکر راه‌حل و ترسیم نمودار حل کند.

این برنامه یک ابزار محاسباتی (ماشین‌حساب) بسیار پیشرفته و قدرتمند را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این ماشین‌حساب به صورت صفحه کلید طراحی شده و تمامی علائم، نشانه‌ها و اختصارات ریاضیاتی را در خود جای داده است.

از طرفی، این نرم‌افزار این امکان را فراهم می‌کند تا تمامی معادلات و فرمول‌های مورد نظر خود را به راحتی در این برنامه تایپ کند. سپس آن‌ها را به برنامه‌های دیگری چون ورد، اکسل، پاورپوینت و غیره انتقال دهد. فرمول‌نویسی ریاضی در این نرم‌افزار بهترین راه نوشتن فرمول ریاضی است. این امر بسیار ساده‌تر از تایپ فرمول ریاضی در برنامه ورد یا دیگر نرم‌افزارهاست.

مخاطبان برنامه Microsoft math solver چه کسانی هستند؟

این برنامه توجه کاربران و مخاطبان بسیار زیادی را به خود جلب می‌کند. دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی می‌توانند مسائل ساده و پیچیده ریاضیاتی خود را وارد این برنامه کنند. سپس به جواب درست و قطعی آن دست یابند؛ قدم‌به‌قدم راه‌حل مسئله مورد نظرشان را ببینند و آن را بیاموزند.

هم چنین دانشجویان تمامی رشته‌هایی که با دنیای ریاضی به نحوی در ارتباط هستند، می‌توانند از این برنامه کاربردی و قدرتمند بهره ببرند. از طرف دیگر گاهی مترجمان، تایپیست‌ها و ویراستاران نیز برای سهولت و راحتی در تایپ فرمول ریاضی از این برنامه استفاده می‌کنند.

برنامه Microsoft Math Solver چه مزایا و معایبی دارد؟

همانطور که گفته شد، برنامه Microsoft math solver از بسیاری جهات دارای مزایای قابل‌توجه و کاربردی است:

  • جنبه آموزشی دارد (کاربر می‌تواند مرحله به مرحله حل مسائل ریاضی را ببیند)؛
  • توان حل مسئله دارد (حل مسائل را به صورت دقیق با رسم شکل و نمودار در اختیار کاربر قرار می‌دهد)‌؛
  • فرمول‌‌نویسی ریاضی را آسان می‌کند؛
  • امکان اسکن معادلات و تایپ فرمول‌ ریاضی دست‌نویس را دارد؛
  • امکان نوشتن فرمول ریاضی به صورت تاچ بر روی اسکرین دستگاه هوشمند را دارد؛
  • به راحتی در دستگاه‌های هوشمندی مثل کامپیوتر، تبلت و گوشی در دسترس است؛
  • اصلی‌ترین پلتفرم‌های موجود از جمله سیستم‌عامل ویندوز، مایکروسافت آفیس، پلتفرم‌های تحت وب، سیستم‌عامل اندروید و سیستم‌عامل آی اُ اس IOS از آن پشتیبانی می‌کنند؛
  • کاربران می‌توانند به‌صورت آنلاین، برخی کاربردهای این اپلیکیشن را در ورژن تحت وب آن استفاده کنند.
  • یکی دیگر از مزایای فرمول‎نویسی ریاضی در برنامه Microsoft math solver این است که از ۲۲ زبان‌ زنده دنیا (انگلیسی، چینی، ژاپنی، روسی، فرانسوی، پرتقالی، اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی، هندی و غیره) را پشتیبانی می‌کند. متاسفانه هنوز زبان فارسی جزو زبان‌های پشتیبانی‌شده توسط این برنامه نیست. در واقع این نکته یکی از اصلی‌ترین معایب این برنامه برای فارسی‌زبانان محسوب می‌شود.

از دیگر معایب نوشتن فرمول ریاضی در برنامه Microsoft math solver می‌توان به ضعف ابزار نوشتن در قسمت Draw اشاره کرد که بهتر بود برای راحتی بیشتر کاربر، میزان روانی و ضخامت قلم تنظیم شود.

لینک دانلود Microsoft Math Solver برای اندروید و IOS

دانلود برنامه Microsoft math solver برای اندروید

دانلود برنامه Microsoft math solver برای آی او اس

آموزش استفاده از برنامه Microsoft Math Solver

در این قسمت سعی می‌کنیم نحوه فرمول‌نویسی ریاضی در این برنامه را به سه روش آموزش دهیم؛

قبل از شروع باید نرم افزار Microsoft math solver را با توجه به پلتفرم مورد استفاده خود نصب کنید.

بعد از مراحل جستجو و نصب، برنامه Microsoft math solver را باز کنید و زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این برنامه هنوز زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین، بهتر است زبان پیش‌فرض (انگلیسی) را انتخاب کنید.

روش اول فرمول‌‌نویسی ریاضی در برنامه Microsoft Math Solver

روش اول برای تایپ فرمول ریاضی در برنامه Microsoft math solver، اسکن فرمول از روی جزوه‌ها و دست‌نوشته‌های شماست. شما می‌توانید فرمول یا فرمول‌های مورد نظر خود را که به صورت دست‌نویس نوشته شده‌اند، از طریق این بخش از برنامه Microsoft math solver اسکن کنید و تایپ‌شده آن را تحویل بگیرید.

فرمول نویسی ریاضی

گزینه اسکن را از منوی بالا انتخاب کنید. سپس فرمول مورد نظر خود را در کادر مشخص‌شده قرار دهید و دکمه اسکن را بزنید:

نرم افزار تایپ فرمول

حالا فرایند اسکن فرمول ریاضی مورد نظر شما صورت می‌گیرد. سپس فرمول ریاضی تایپ شده شما در پایین صفحه نمایش داده می‌شود.

برای کپی‌گرفتن و منتقل‌کردن فرمول تایپ‌شده ریاضی خود به نرم‌افزارهای دیگر (برنامه ورد، اکسل، پاورپوینت و غیره…) کافی است بر روی مداد ظاهر شده در کنار فرمول تایپ‌شده کلیک کنید. پس از وارد کردن تغییرات دلخواه، چندثانیه بر روی فرمول کلیک کنید تا فرمول کپی شود. حال به همین راحتی فرمول‌های دست‌نویس خود را به دیگر برنامه‌های مورد استفاده انتقال دهید.

تایپ فرمول‌ ریاضی

روش دوم برای فرمول‌‌نویسی ریاضی در برنامه Microsoft math solver

نحوه تایپ فرمول ریاضی به روش دوم در برنامه Microsoft math solver به این صورت است که باید گزینه Draw (گزینه وسطی) از منوی بالا انتخاب شود. سپس با استفاده از صفحه (حرکت انگشت بر روی نمایشگر دستگاه) یا قلم نوری، فرمول ریاضی مورد نظر در آن صفحه نوشته شود.

این گزینه نوشتن روی کاغذ را برای کاربر تداعی می‌کند. قاعدتاً در این قسمت سرعت تایپ فرمول ریاضی بسیار سریع خواهد بود. برای کپی کردن فرمول ریاضی از این قسمت کافی است که بر روی فلش آبی گوشه بالا سمت راست صفحه کلیک کنید و فرمول ریاضی تایپ شده خود را کپی کنید و به فایل مورد نظر خود انتقال دهید.

روش سوم فرمول‌‌نویسی ریاضی در برنامه Microsoft math solver

برای تایپ فرمول ریاضی به روش سوم، فرمول مورد نظر خود را با استفاده از صفحه کلید مهندسی واقع در گزینه Type (بالا سمت راست) وارد کنید. تمامی علائم و نشانه‌های ریاضیاتی در این کیبورد وجود دارند و شما می‌توانید به‌راحتی به نوشتن فرمول ریاضی بپردازید. پس از تایپ فرمول ریاضی مورد نظر، روی فلش آبی (گوشه پایین سمت راست) کلیک کنید و آن را کپی کنید و به فایل مورد نظر منتقل کنید.

نکته پایانی

همان طور که گفته شد، نرم‌افزار Microsoft math solver یکی از بهترین برنامه‌های ریاضی ساخت شرکت مایکروسافت است. این برنامه علاوه‌بر در دسترس قراردادن یک ابزار ماشین‌حساب پیشرفته، جنبه آموزشی نیز دارد.

استفاده از این نرم افزار، مشکل بزرگ تایپ فرمول ریاضی را تا حد زیادی برای شما رفع می‌کند. هم‌چنین با کمک این برنامه، سرعت تایپ خود را افزایش می‌دهد و از فرسایشی شدن کار جلوگیری می‌کند.

سایت ترجمه ترجمیک یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات ترجمه تخصصی، ویرایش نیتیو و تولید محتوا در ایران است. این موسسه با بهره گیری از متخصصان خدمات زبانی، بهترین کیفیت خروجی نهایی را به شما تحویل می‌دهد.

2 دیدگاه در «تایپ فرمول‌ ریاضی با Microsoft Math Solver»

  1. سلام من وقتی فرمول تایپ میککم نمیتونم انرا کپی کنم ینی نمیشه انتخابش کرد البته با گوشی ازش استفاده میکنم مشکل چیه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.