سئو سایت

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟

بهبود رتبه سایت در گوگل یکی از مسائل پر تقاضا در دنیای دیجیتال مارکتینگ به خصوص موضوع سئو (SEO) است. در این مطلب قصد داریم که به بررسی موضوع بهبود رتبه سایت در گوگل بپردازیم و ابزارهای آنلاین سئو در گوگل را به شما معرفی کنیم.

 گرچه آموزش سئو بسیار پیچیده است و جنبه‌های مختلفی را شامل می‌شود، در اینجا قصد نداریم درباره پرسش‌هایی مانند «سئو کردن چیست» صحبت کنیم. هدف ما در اینجا ارائه روش‌های صحیح و مفید (معروف به کلاه سفید) است که می‌تواند سبب افزایش ترافیک ارگانیک سایت شما شود و در نتیجه به بهبود رتبه سایت شما در گوگل سبب شود.

برای مطالعه مطالب مرتبط به بخش تولید محتوای وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

موتور جستجو چطور کار می‌کند؟

بسیاری از افراد درک درستی از کارکرد موتور جستجو ندارند. در ابتدا بهتر است بدانید که یک موتور جستجو ابزار جمع‌آوری داده، داده‌کاوی و در نهایت ارائه اطلاعات است. ورودی این موتورها اطلاعاتی است که از تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها و روند شکل‌گیری یک وب‌سایت در اینترنت و محتواهای آن، به دست می‌آید.

هر موتور جستجو مجموعه مشخص و منطقی از اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند، سپس با کمک آن عملکردها را تحلیل می‌کند و در نهایت بر اساس این تحلیل‌ها گزارشی را در نتایج جستجو به ما نشان می‌دهد. به این نکته دقت کنید که موتورهای جستجو به خاطر استفاده از آمار می‌توانند به راحتی رفتارهای شما را تجزیه و تحلیل کنند و هر رفتاری را امتیاز دهی کنند.

سئو کردن سایت در گوگل

در واقع موتورهای جستجو بیشتر از آن که هوشمند باشند، ناظرانی دقیق هستند. برای همین روش‌هایی مانند سئو کلاه سیاه و تا حدی کلاه خاکستری، بک لینک‌سازی‌های ناگهانی و زیاد، تبلیغات فوق‌العاده زیاد، ایجاد انبوهی از لینک‌ها در سایت با کلمات مشابه و یا تکثیر ناگهانی حجم بالایی از محتواها با کلمات مشخص، می‌تواند به تخریب وجهه شما نزد موتورهای جستجو و در نهایت به کاهش ترافیکتان ختم شود.

بهترین راه‌ سئو سایت در گوگل کدام است؟

برای بهبود رتبه سایت در گوگل و یا سایت موتورهای جستجو، به یک نکته دقت کنید. سئو شکل مجازی از کسب و کار فیزیکی شماست. شما باید در کسب و کار اینترنتی روش‌های مناسبی برای تعامل با انسان‌ها بیابید نه موتورهای جستجو! بنابراین تمام چیز‌هایی که در اینجا به شما گفته می‌شود علاوه بر افزایش سئو سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو به افزایش کارایی کسب و کارتان نیز منجر می‌شود. پس «اول افراد را دریابید، سپس موتورهای جستجو!»

برند‌سازی مناسب

به مانند هر کسب و کاری نوپا، چیزی که در آموزش سئو و بهینه سازی نیازمند آن هستید، این است که برند خوبی داشته باشد. برای این کار باید یک نام و پسوند خوب برای دامنه سایت خودتان انتخاب کنید. این نام نباید سخت باشد، املا دشواری داشته باشد و یا نتوان آن را به خاطر سپرد. پس بهتر است از پسوند دامنه‌هایی نظیر Com، Ir یا Net که پسوند دامنه شناخته شده‌ای برای اغلب کاربران (در ایران) هستند استفاده کنید. بهتر است که نام سایت خودتان را نیز یک کلمه و یا عبارت آسان انتخاب کنید که مخاطبین شما به راحتی آن را به یاد بیاورند.

برندتان را توضیح دهید

در یک عبارت کوتاه برند خودتان را توضیح دهید و از مهم‌ترین کلمه‌های کلیدی در حوزه کسب و کار خودتان در این توضیح استفاده کنید. سپس از تگ متای توضیحات (Description Meta tag) برای بیان این تک استفاده کنید. (این مورد در اغلب پلاگین و یا پوسته‌های وردپرس و سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد).

برند سازی

یک طرح هدر خوب انتخاب کنید

هدر سایت جایی است که اغلب اوقات مخاطبان شما آن را می‌بینند و اولین جایی است که موتورهای جستجو آن را تحلیل می‌کنند. بهتر است که کلمات کلیدی و نیز توضیح برند خودتان را در آنجا به کار ببرید. (اما این کار اکنون زیاد توصیه شده نیست، ولی بی اهمیت هم نیست).

معرفی سایت و محتوا به موتورهای جستجو

بعد از آنکه سایت خودتان را راه‌اندازی کردید، می‌توانید سایت خودتان را به سرویس‌های تحلیل گوگل یا سایر موتورهای جستجو متصل کنید. برخی از اوقات این کار با توکن و یا کپی کردن یک فایل جاوااسکریپتی انجام می‌شود. بسته به نوع ساختار سایت شما این مورد فرق می‌کند. ولی حتماً این کار آر انجام دهید.

Sitemap به روز داشته باشید

نقشه سایت (Sitemap) در واقع یک فایل XML است که نقشه‌ای از محتویات سایت را به موتورهای جستجو معرفی می‌کند. از این فایل استفاده کنید که آخرین تغییرات سایت شما به صورت کامل و به روز شده در اختیار موتورهای جستجو قرار گیرد. برخی از موتورهای جستجو و ابزارهای آنلاین سئو در گوگل از سایت‌مپ به عنوان ابزاری برای ایندکس کردن محتواها استفاده می‌کنند.

از ابزارهای موتورهای جستجو استفاده کنید

هر موتور جستجویی ابزارهایی را برای داده کاوی، استخراج آمار و نیز بصری‌سازی اطلاعات در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در گوگل ابزارهایی مانند Google search console و Google Analytics دو ابزار شناخته شده برای تحقیق درباره فعالیت سایت شما هستند.

تحلیل داده های سایت

متا تگ‌های مهم را فراموش نکنید

متا تگ‌ها اطلاعات مفیدی را درباره هر صفحه وب در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهند. این متا تگ‌ها مهم هستند و در HTML5 مجموعه گسترده‌ای از آن‌ها ارائه شده است. بهتر است که بسته به فعالیت برندتان و تولید محتوا، از متا تگ‌های مناسب در هدر صفحاتتان استفاده کنید.

نکته: گوگل از شیوه‌ای برای تحلیل صفحه استفاده می‌کند که متا تگ‌ها در آن ارزش چندانی ندارند؛ اما سایر موتورهای جستجو هنوز از متاتگ‌ها استفاده می‌کنند. استفاده کردن آن‌ها به بهینه‌تر شدن شناخت محتوای سایت شما کمک می‌کند.

شبکه اجتماعی مهم است

شبکه اجتماعی دو وظیفه اصلی دارد، اول ایجاد آگاهی نسبت به برند شما و دوم ایجاد بک لینک به سایت شما. پس در زمینه شبکه اجتماعی برنامه مناسبی داشته باشید که به بهتر شدن سئو سایت شما در گوگل منجر شود.

سایت‌های محلی را از یاد نبرید

سایت‌های محلی زیادی هستند که در حرفه شما و یا به صورت کلی در معرفی کسب و کارها فعالیت می‌کنند. این سایت‌ها مانند شبکه‌های اجتماعی هم نقش برندسازی بر عهده دارند و هم امکان بک لینک‌سازی را به شما می‌دهند. اگر در حرفه شما چنین سایت‌هایی وجود دارد، از آن‌ها غافل نشوید.

محتوای خودتان را تولید کنید

مهم نیست که موضوع محتوایی که تولید می‌کنید تکراری است، مهم کیفیت ارائه است. منحصر به فرد بودن شما در بیان، تصاویر و نوع نگارش و حتی استفاده از ابزارهای کمکی رسانه‌ای است که تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند. شروع کنید و تمرکز خودتان را روی ارائه بهتر بگذارید. از خودتان بودن نترسید. از بزرگ بودن رقیبانتان نترسید. محتوای منحصر به فرد خودتان را تولید کند.

نکات فنی سایت را به خوبی رعایت کنید

بدترین نکته در هر سایت این است که از نظر فنی ضعف داشته باشد یا روی تلفن همراه همراه و تبلت (بخش بزرگی از مخاطبان از تلفن همراه برای مراجعه به سایت استفاده می‌کنند) باز نشود و یا رسانه‌ها به خوبی بارگذاری نشود. سرعت پائین سایت هم که دردسرهای خودش را دارد.

پس با یک برنامه نویس خبره و آشنا به ساختار سایتتان صحبت کنید و مسائلی مانند رسپانسیو بودن (مناسب بودن برای هر اندازه نمایشگر)، اضافه کردن نسخه تلفن همراه (اکنون این موضوع برای گوگل بسیار مهم است)، حذف بارگذاری‌های فایل‌های اضافی (به خصوص در صفحه‌های مهم و لندینگ پیج‌ها) و در نهایت بهینه بودن سیستم‌های رسانه‌ای (به خصوص ویدیوها) را بررسی کنید. این موارد اکنون برای گوگل و سایر موتورهای جستجو مهم است.

لینک سازی
لینک‌سازی

وبلاگ پویا داشته باشید

«اگر محتوا تولید نمی‌کنید پس کسب و کار شما مرده است». از نظر موتورهای جستجو، تولید محتوا ضربان زنده بودن یک سایت است. سایتی و کسب و کار اینترنتی که نه بر روی وبلاگ و نه بر روی شبکه‌های اجتماعی و یا حتی وبلاگ‌های و سایت‌های محلی حضور ندارد، مرده است یا کسب و کاری رو به افول است. پس به صورت مستمر و با برنامه‌ریزی درست به صورت مداوم محتوا تولید کنید.

به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که حداقل هر سه روز یک‌بار محتوایی روی سایت منتشر شود. انتشار محتوا بر روی شبکه‌های اجتماعی هم فراموشتان نشود.

تا اینجا ابتدایی‌ترین موارد سئو کردن سایت را گفتیم. اما هنوز مسائل دیگری درباره بهبود سئو سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو باقی مانده است.

راز پیروزی سئو سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو

همان‌طور که گفتیم موتورهای جستجو ابزار تحلیل کیفیت محتوا و تعامل مخاطبان با سایت شما هستند. پس اگر می‌خواهید برنده بازی سئو باشید حتماً به این نکته‌ها دقت کنید:

محتوا یک راه‌کار ارتباطی برای توسعه آگاهی مخاطبان و برطرف کردن مشکلات آن‌هاست. پس در این زمینه تحقیق کنید و ببنید چطور می‌توانید به مخاطبین آگاهی برسانید، به پرسش‌هایشان پاسخ دهید، نیازهایشان را رفع کنید و همیشه در هر پلتفرمی در دسترس آن‌ها باشید.

به برند خودتان دقت کنید. برند حاصل تمام فعالیت‌ها از سئو، تحویل سفارش و یا خدمات و حتی پشتیبانی‌های بعد از خرید است. تمام این‌ها سبب ایجاد یک برند در ذهن مخاطب می‌شود. همان‌طور که شما قدرت زیادی در معرفی برند خودتان به مخاطبان دارید، آن‌ها و رقبای شما هم ابزارهای قدرتمندی برای تخریب و بازگو کردن و انتشار ضعف‌های شما دارند. پس، همه جای کارتان را خوب کنید و نه فقط سئو! گوگل و سایر موتورهای جستجو اکنون به صورت هوشمندانه‌ای تحلیل مخاطبان درباره شما را درک می‌کنند. پس بسیار مراقب تعامل مشتریان با خودتان باشید.

چطور محتوای خوب برای بهبود رتبه سئو بسازیم

ما فرایند تولید محتوا را در سه قسمت تقسیم می‌کنیم:

  • محتوای نوشته محور
  • محتواهای ویدیو محور
  • محتواهای چندرسانه‌ای

محتواهای نوشته محور

در محتواهای متن محور شما از نوشته به عنوان ابزار اصلی استفاده می‌کنید و تصاویر، اینفوگراف‌ها، فایل‌های PDF، پرزنترها، فایل‌های صوتی، نمودارها و وب‌ابزارها تکمیل کننده نوشته شما هستند. اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، دورپال و جوملا و شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توئیتر و تلگرام از این حالت محتوایی پشتیبانی خوبی دارند. وبلاگ‌ها نیز اساساً نوشته محور هستند.

محتوای متنی

در اینجا شما باید از ساختار زیر استفاده کنید

عبارت کلیدی (نه کلمه کلیدی) درستی را بیابید.

برخی از افراد، هنوز از تعداد زیاد از کلمه‌های کلیدی در یک متن استفاده می‌کنند و توجهی به زیبایی متن، عبارت‌های جستجو شده هم وزن و غیره ندارند. ابزارهای آنلاین سئو در گوگل و یا سایر ابزارها به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید عبارت‌های کلیدی مؤثر که کاربران درباره کسب و کار شما جستجو می‌کنند را بیابید و آن‌ها را در محتوای خودتان استفاده کنید.

 «دیاگرام عبارت کلیدی» در واقع ایجاد یک دیاگرام ساده است که اشکال مختلفی که مخاطبان عبارت‌های کلیدی مرتبط به کسب و کار شما را جستجو می‌کنند را نشان می‌دهد.

ابزارهایی نظیر keyword planner و یا google ads و یا google trend و یا سایت keywordtool به شما کمک می‌کنند که به یک دیاگرام مناسب درباره یک عبارت کلیدی برسید. دقت کنید که اکنون گوگل و سایر موتورهای جستجو امکان متن کاوی دارند و می‌توانند به راحتی شکل‌های مختلف به کار رفتن یک عبارت کلیدی در متن را تشخیص دهند و به مخاطب نشان دهند.

سایت‌های مانند Alexa و Moz و ابزارهای مشابه دیگر می‌توانند علاوه بر تحلیل سایت شما، سایت رقیبان شما را نیز تحلیل کنند و به شما عبارت‌های کلیدی مهم در کسب و کارتان را ارائه دهند.

حتی خود گوگل نیز در پائین صفحه‌های نتایج جستجو و نیز در زمان تایپ یک عبارت‌های کلیدی پیشنهادی را به شما نشان می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد دیاگرام جستجوی عبارت‌های کلیدی خودتان استفاده کنید.

بعد از ایجاد یک دیاگرام مناسب از عبارت‌های کلیدی، نوبت به نوشتن محتوا می‌رسد. در زمان نوشتن محتوا سعی کنید که محتوای شما با مهم‌ترین عبارت کلیدی شروع شود. در عنوان‌های اصلی صفحه و سایر عنوان‌ها نیز به نحوی از عبارت کلیدی اصلی و یا سایر عبارت‌های معادل آن مطابق با دیاگرام کلمه کلیدی استفاده کنید.

دومین نکته در نوشتن محتوا آن است که سعی کنید واقعاً به نیازهای مخاطب پاسخ دهید. به سراغ صفحه‌هایی که در رتبه‌های اول جستجو هستند بروید و ببینید که آن‌ها به چه پرسش‌هایی پاسخ داده‌اند، مخاطب چه پرسش‌هایی را در کامنت‌ها مطرح کرده است. چه پرسش‌هایی در زمان تایپ عبارت کلیدی برای شما ظاهر می‌شود. تمام این‌ها می‌تواند به رسیدن شما به یک متن مشخص کمک کند.

سومین نکته ساختار‌بندی مناسب متن است. سعی کنید از متداول‌ترین نکات و پرسش‌ها به سوی مطالب کم اهمیت‌تر بروید. برای تقسیم متن خودتان از ترتیب عنوان‌بندی مناسب (سر عنوان‌های H1، H2 و …) استفاده کنید.

پاراگراف ابتدائی جای مهمی برای حفظ مخاطب است. بنابراین توجه ویژه‌ای به این پاراگراف داشته باشید. سعی کنید از مهم‌ترین عبارت‌های کلیدی دیاگرام خودتان در این پاراگراف استفاده کنید تا مخاطب مطمئن شود که به متن درستی دست پیدا کرده است.

از عبارت‌های کلیدی به صورت افراطی استفاده نکنید. پیشنهاد ما برای بهبود رتبه سئو سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو آن است که کمتر از ۲٫۵ درصد از کلمه‌های متن شما عبارت‌های کلیدی باشد.

 استفاده از تصویر، نمودار، اینفوگراف، استفاده از فایل صوتی، پرزنترها، وب‌افزارها و حتی فایل‌های PDF را فراموش نکنید.

بهتر است عنوان‌های شما پرسشی باشد. در این صورت مخاطب شما بهتر می‌تواند با متن شما ارتباط برقرار کند. اما زیاد هم جلسه بازجویی پرسش و پاسخ در محتوای خودتان به راه نیندازید. یک یا دو پرسش اصلی را بپرسید و بقیه را توضیح دهید.

از ابزارهای Schema برای پاسخ دادن به پرسش‌ها استفاده کنید. استفاده از این ابزارها و افزودن آن به انتهای نوشته سبب می‌شود که گوگل از پاسخ‌های ارائه شده شما برای پرسش‌ها استفاده کند و همین کار سبب افزایش رتبه شما می‌شود.

محتواهای ویدئو محور

می‌توانید در محتوای نوشتاری خودتان از ویدیو هم استفاده کنید، ویدیو اکنون ارزش بسیار زیادی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو دارد. به نحوی که سربرگ آن در گوگل به قبل از تصاویر انتقال پیدا کرده است و اگر در عبارت کلیدی ویدیو وجود داشته باشد گوگل آن را به مخاطب حتماً معرفی می‌کند.

محتوای ویدیویی

داستان ویدیو بی شباهت با موضوع متن‌ها نوشتاری نیست. در ساخت ویدیو به نکات زیر دقت کنید:

  • ویدئو را با عنوان درستی بسازید و منتشر کنید؛
  • در متن سناریو ویدیو خودتان حتماً از عبارت‌های کلیدی استفاده کنید؛
  • در ۳۰ ثانیه ابتدایی ویدیو کامل توضیح دهید که به دنبال چه چیزی هستید، چه می‌خواهید بگویید و مخاطب منتظر چه چیزی باید باشد.
  • از ابزارهای کمکی مانند پرزنترها، دیاگرام، نمودار، عکس، نوشته وانیمیشن و یا حتی ویدیوهای دیگر استفاده کنید تا مطلب را به خوبی انتقال دهید؛
  • در بین ویدئوهای خودتان تنفس قرار دهید؛
  • در آخر ویدیو مطلب را جمع‌بندی کنید.

پس از آن که ویدیو آماده شد، آن را با یک توضیح مناسب (در یوتیوب تا ۵۰۰۰ و در آپارات تا ۴۰۰۰ کاراکتر) به همراه لینک سایت خودتان منتشر کنید. سایر پلتفرم‌ها مانند لینکدین، فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام هم امکان به اشتراک گذاشتن ویدیوها را به شما می‌دهند. حتماً از آن‌ها استفاده کنید.

اگر از ویدیو در سایت خودتان استفاده می‌کنید حتماً به بهینه‌سازی سایت برای پخش استریم ویدئو و نیز Schema ویدئو‌ها دقت کنید.

محتواهای چند رسانه‌ای

به یمن وجود جاوااسکریپت، شما می‌توانید ابزارهای چند رسانه‌ای در سایت خودتان استفاده کنید. ابزارهای چند رسانه‌ای مانند بازی، پخش پرزنترها و یا دیگر ابزارها سبب می‌شود، مخاطب بتواند با محتوای شما ارتباط برقرار کند. بسیاری از محتواهای فنی با این روش به بهترین شکل انتقال پیدا می‌کنند. پس استفاده از محتواهای چند رسانه‌ای را نیز از یاد نبرید و این موارد را در نظر داشته باشید:

  • استفاده از جاوااسکریپت می‌تواند سبب سنگینی سایت شما شود، بهتر است از کتابخانه‌های ویژه و ابزارهای متناسب با آن برای بهینه‌تر کردن کدها استفاده کنید؛
  • سعی کنید تبادل ارتباط با سرور را کم کنید تا دچار وقفه در زمان ازدیاد کاربران نشوید؛
  • حتماً رسپانسیو کردن و تناسب این ابزارها با گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها را چک کنید؛
  • توضیحات مکمل هم فراموش نشود. حتی اگر به نظرتان همه چیز ساده بیاید. حتماً همه ابزارها و امکانات، حتی ساده‌ترین و بدیهی‌ترین‌ها را منتشر کنید و در اختیار کاربران قرار دهید.

خوب تا اینجا ما درباره بهبود رتبه سایت در گوگل با استفاده از محتواها صحبت کردیم. نکات دیگری هم هست که در ادامه برای بهبود رتبه سایت در گوگل باید به آن‌ها بپردازید:

چند رسانه ای

نکات تکمیلی در مورد سئو سایت در گوگل

  1. کسب و کار خودتان و مزایای خدمات و کالاهایی که ارائه می‌دهید را به صورت مستمر (نه پشت سر هم) در فاصله‌های زمانی منطقی تبلیغ کنید.
  2. از سایر پلتفرم‌ها (حتی رسانه‌های چاپی) برای تبلیغ سایت و برند خودتان استفاده کنید.
  3. به پرسش‌های مخاطب در زمینه‌های مرتبط به کسب و کارتان پاسخ دهید، برای این کار از سایت خودتان، وبلاگ‌ها، انجمن‌های تخصصی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید؛ (بک لینک‌گذاری در جاهای ممکن هم فراموش نشود)
  4. شبکه اجتماعی را جدی بگیرید (شبکه اجتماعی هم نقش برندساز دارد و هم بک لینک‌ساز)؛
  5. برنامه‌ریزی محتوا داشته باشید (فاصله محتوا گذاری در وبلاگ سایتتان بیشتر از سه روز و در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از یک روز نباشد)؛
  6. استراتژی‌های منظمی برای تصرف بازار و دریافت ورودی داشته باشید؛
  7. از شرکت‌های تولید محتوا و یا برون‌سپاری محتوا استفاده کنید تا هزینه‌های تولید محتوای شما کاهش پیدا کند. تمرکز خودتان را بر روی مدیریت محتوا بگذارید نه تولید آن.

در اینجا سعی کردیم آموزش‌های سئو در زمینه بهبود رتبه سایت در گوگل را ارائه دهیم. اگرچه بهبود سئو سایت در گوگل و ابزارهای آنلاین سئو در گوگل مقالات متعددی را می‌طلبد؛ ولی با خواندن این مطلب، راه‌کارهای اساسی در اختیار شما قرار می‌گیرد. در مطالب آینده هر کدام از این موارد را به دقت برای شما بررسی خواهیم کرد.

کلام آخر

در نظر داشته باشید که انجام همه این کارها به دست خود شما یا یک نفر امکان پذیر نیست و باید برای این کار تیم محتوای با تجربه استخدام کنید و اگر توانایی و یا تمایل به این کار را ندارید، می‌توانید همه این موارد و برنامه ریزی تولید محتوای خود را به شرکت‌های خدماتی ارائه دهنده تولید محتوا برون سپاری کنید.

ترجمیک یکی از موسساتی است که پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی استراتژی تولید محتوا و برنامه‌های تولید محتوای متنی شما را به متخصصان محتوا ارجاع می‌دهد و شما می‌توانید با خیالی آسوده، سئو شدن و بالا آمدن سایتتان در گوگل را مشاهده کنید. فقط کافی است به صفحه ثبت سفارش تولید محتوای ترجمیک مراجعه کنید.

در ضمن،‌ اگر در محتوا نویسی و تدوین برنامه‌های تولید محتوا تخصص دارید و یا حتی تازه کار هستید، به صفحه استخدام ترجمیک مراجعه کنید و پس از گذراندن آزمون، به جمع محتوا نویسان ترجمیک بپیوندید.

یک دیدگاه در «چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.