تغییرات زبان به وسیله فناوری

چگونه فناوری، زبان‌ها را تغییر می‌دهد؟

برخلاف نظر بسیاری از افراد، زبان ثابت نیست. زبان موجودی زنده است که همواره در حال تکامل است تا از تغییرات زمانه عقب نماند. زبان‌ها در گذر زمان، تغییرات مثبت و منفی را تجربه می‌کنند.

گاهی اوقات کلمات قدیمی و آشنا به طور غیرمنتظره‌ای معانی جدیدی پیدا می‌کنند. این معانی جدید اغلب بر معانی اصلی سایه می‌اندازند. فناوری یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تغییرات در زبان است.

در این مطلب تعدادی از محبوب‌ترین تغییرات کلمات به علت فناوری را بررسی کرده‌ایم. پس با ما همراه شوید.

برای مطالعه مطالب بیشتر، به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

در این مطلب خواهید خواند:

Stream

Stream کلمه‌ای است که برای نشان دادن جریان آب مانند جوی و جویبار استفاده می‌شود. با این حال، امروزه این کلمه بیشتر با رسانه‌هایی مرتبط است که به طور مداوم داده‌ها را به صورت آنلاین (معمولاً تصویری یا صوتی) به کاربر تحویل می‌دهند.

در واقع Streaming، جایگزینی برای دانلود محتواها است. به جای این‌که محتواها را دانلود کنید، محتواها برای شما پخش می‌شوند.

Thing

کلمه Thing اغلب به عنوان یکی از مبهم‌ترین کلمات در زبان انگلیسی به کار برده می‌شود. این کلمه با توجه به زمینه‌ای که استفاده می‌شود، معانی مختلفی را هم ایجاد می‌کند.

با این حال، هنگامی که به عنوان بخشی از عبارت اینترنت اشیا یا Internet of Things استفاده می‌شود، نشان‌دهنده دستگاه‌های هوشمند است. دستگاه‌های هوشمندی که که قادر به انجام فعالیت‌های مختلف بدون تعامل انسانی هستند.

مطالب مرتبط:

چند کلمه در زبان انگلیسی وجود دارد؟

Feed

Feed به معنای غذا دادن است (معمولاً به غذای حیوانات اطلاق می‌شود).

امروزه بیشتر از این کلمه در رابطه با RSS استفاده می‌کنیم: قالبی که برای انتشار محتوای به‌روزرسانی‌شده مکرر و مداوم مانند وبلاگ‌ها یا اخبار استفاده می‌شود.

Tag

به طور سنتی، Tag به معنای بازی کودکانه یا تکه‌ای کاغذ روی محصولی در یک فروشگاه است که قیمت آن را نشان می‌دهد.

اما امروزه، این کلمه دارای معانی زیادی در زمینه‌های مختلف است. یک معنی آن در تگ‌های HTML است که برای قالب‌بندی صفحات وب استفاده می‌شود. معنی دیگر آن به کلمات کلیدی اختصاص‌داده‌شده به بخش‌های مختلف اطلاعات به طوری‌که بعداً بتوان آن‌ها را به راحتی پیدا کرد، اشاره دارد.

Viral

Viral در گذشته صرفاً یک صفت به معنای «مربوط به ویروس، داشتن ویژگی‌های ویروسی» بود.

امروزه تقریباً به طور انحصاری برای توصیف موقعیتی استفاده می‌شود که چیزی – معمولاً یک الگوی رفتاری اینترنتی یا کمپینی تبلیغاتی – به سرعت میان مردم گسترش می‌یابد.

در این حالت، آن اتفاق برای تعداد زیادی از مردم شناخته می‌شود و محبوبیت زیادی به دست می‌آورد.

Troll

امروزه ترول به افرادی اطلاق می‌شود که در جوامع اینترنتی اقدام به پخش و ارسال پیام‌های نامرتبط، نامناسب و … می‌کنند. گاهی این کار صرفا برای سرگرمی و گاهی هم برای رسیدن به اهداف خاصی مانند اهداف سیاسی، تخریب افراد و … صورت می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

آیا زبان لاتین مرده است؟ بخش اول

بر خلاف دیدگاه معمول، این کلمه از نام یک‌سری موجودات افسانه‌ای زشت گرفته نشده است. بلکه ریشه کلمه ترول از کلمه trolling که به معنای نوعی روش ماهی‌گیری با کمک قایق‌های متحرک است، گرفته شده است.

سخن پایانی

زبان‌ها هر روزه در حال تغییر هستند. کلماتی جدید از کلماتی قدیمی ایجاد می‌شود و معانی جدید جایگزین معانی پیشین می‌شوند. این امر اجتناب‌پذیر است.

شما چه کلمات دیگری را می‌شناسید که فناوری معنی آن‌ها را تغییر داده است؟

اگر به مترجم برای ترجمه کتاب، ترجمه همزمان و … نیاز دارید، می‌توانید به ترجمیک اعتماد کنید. ترجمیک معتبرترین موسسه ترجمه در ایران است.

اگر مترجم، نویسنده یا ویراستار هستید و قصد فعالیت به صورت دورکاری دارید، ترجمیک مناسب شماست. برای همکاری با ترجمیک، رزومه خود را از صفحه استخدام مترجم، ارسال کنید.

2 دیدگاه در «چگونه فناوری، زبان‌ها را تغییر می‌دهد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.