تفاوت بین مدارک TCF، TEF، DELF و DALF زبان فرانسه چیست؟

تفاوت مدارک معتبر زبان فرانسه

هنگامی که تصمیم دارید در دانشگاه‌های کشور فرانسه ثبت‌نام کنید یا برای کار در فرانسه یا برای شهروندی فرانسه درخواست دهید، باید در آزمون‌های زبان فرانسه شرکت کنید. علاوه بر این در مسیر تحصیل یا مهاجرت به فرانسه، به ترجمه رسمی مدارک نیاز خواهید داشت.

شما با شرکت در آزمون‌های زبان فرانسه و گرفتن مدرک آن، سطح چهار مهارت خود در زبان فرانسه را اثبات می‌کنید. آزمون‌های گوناگونی برای سنجش و ارزیابی مهارت زبان فرانسه طراحی شده است. بنابراین این پرسش مطرح است که با توجه به اهداف و موقعیت‌های فردی باید در کدام آزمون شرکت کرد.

در این مطلب به تفاوت میان آزمون‌های زبان فرانسه می‌پردازیم.

مطالب مرتبط:

روزهای هفته، ماه، فصل‌ها و ساعت به فرانسه

چه سطحی از زبان فرانسه نیاز است؟

آزمون‌های زبان فرانسه بر اساس شش سطح رتبه‌بندی می‌شوند: B2، B1، A2، A1 و C2 ،C1.

در این سطوح، A1 سطح مبتدی و C2 سطح مسلط رتبه‌بندی می‌شود. اکنون به این می‌پردازیم که این سطوح برای کدام موقعیت‌ها کاربرد دارد.

اگر تصمیم دارید در یکی از دانشگاه‌های فرانسه تحصیل کنید، حداقل مهارت زبان فرانسه شما باید در سطح B2 باشد.

جالب این است که حتی اگر شما شهروند فرانسه باشید و مدرک لیسانس نداشته باشید برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور با شرکت در آزمون باید ثابت کنید که در زبان فرانسه مهارت دارید.

در صورت درخواست تابعیت کشور فرانسه، سطح B1 زبان فرانسه نیاز است. سطح B1 همچنین برای زندگی یا کار در کانادا مورد نیاز است.

اما کسانی که سعی در نقل مکان به کبک (یکی از استان‌های کانادا) دارند به سطح بسیار بالاتری از مهارت زبانی نیاز دارند. حداقل سطح موردتأیید سطح C1 است. برای اقامت یا تحصیل در کانادا، شما باید ترجمه مدارک خود را نیز به سفارت کانادا ارسال کنید.

هنگام ارائه درخواست برای مشاغل در فرانسه، شرایط سطح زبانی ممکن است متفاوت باشد، اما منطقاً باید برای سطح B2 یا بالاتر برنامه‌ریزی کنید.

مدرک DELF و DALF زبان فرانسه

آزمون DELF (Diplôme d’études en langue française) و آزمون DALF

(Diplôme approfondi de langue française) آزمون‌هایی هستند که توسط France Éducation International، طراحی و سازماندهی می‌شوند.

این سازمان بخشی از وزارت آموزش فرانسه است و مسئول کمک به افراد برای مهاجرت به فرانسه برای کار یا تحصیل است.

این آزمون‌ها بر اساس سطوحی که پیش‌تر گفته شد، گروه‌بندی می‌شوند.

اگر در آزمون DELF شرکت کنید، به‌طور ویژه برای سطوح B1، A2، A1 یا B2 ارزیابی می‌شوید.

آزمون DALF جهت سنجش سطح بالاتر مهارت زبان فرانسه است. این آزمون شما را در سطوح C1 یا C2 ارزیابی می‌کند.

در آزمون‌های DELF و DALF چهار مهارت شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن ارزیابی می‌شود. ارزیابی این چهار مهارت در بیشتر آزمون‌های زبان‌های خارجی حائز اهمیت است. در آموزش آیلتس نیز به‌طور تخصصی به این چهار مهارت زبانی می‌پردازند.

هر چه سطح شما در آزمون‌های DELF و DALF پیشرفته‌تر باشد، زمان آزمون نیز طولانی‌تر می‌شود. آزمون A1 یک ساعت و ۲۰ دقیقه و آزمون B2 دو ساعت و نیم طول می‌کشد.

مدت زمان آزمون DALF نیز سه ساعت و نیم تا چهار ساعت به طول می‌انجامد.

زمان برگزاری آزمون‌های DELF و DALF زبان فرانسه

زمان برگزاری آزمون DELF و DALF را کشور فرانسه تعیین می‌کند و به طور معمول در ماه‌های ژوئن و دسامبر و گاهی مارس برگزار می‌شود.

زمان برگزاری دقیق آزمون زبان فرانسه در ایران را باید از مراکز برگزاری آزمون زبان فرانسه جویا شوید.

هزینه آزمون‌های DELF و DALF زبان فرانسه

هزینه‌های این دو آزمون نیز توسط کشور فرانسه تعیین می‌شود و در حال حاضر از ۱۲۰ دلار (برای سطح A1) تا ۲۲۰ دلار (برای سطح C2) متغیر است.

نکته مهم این است که مدرک آزمون DELF و آزمون DALF زبان فرانسه تا همیشه اعتبار خواهد داشت.

تفاوت آزمون های زبان فرانسه
برای سنجش و ارزیابی مهارت زبان فرانسه، آزمون‌های گوناگونی طراحی شده است.

مدرک TCF و TEF زبان فرانسه

آزمون TCF (Test de connaissance du français) و آزمون TEF (Test d’Evaluation de Français) زبان فرانسه بر اساس سطوح مهارتی A1 تا C2 تقسیم‌بندی نمی‌شوند.

این دو آزمون برای ارزیابی سطح زبان فرانسه شما به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با ادامه آزمون، سختی پرسش‌ها نیز افزایش می‌یابد.

این دو آزمون توسط شرکت‌های خصوصی طراحی و سازماندهی می‌شوند؛ بنابراین از DELF و DALF گران‌تر هستند.

نکته مهم این است که اعتبار آزمون TCF و آزمون TEF تنها برای ۲ سال است.

برخلاف آزمون‌های DELF و DALF که امتحانات کتبی هستند، TCF و TEF در به‌صورت دیجیتال و از طریق رایانه برگزار می‌شود.

بخش‌های آزمون TCF زبان فرانسه

آزمون TCF زبان فرانسه سه بخش اجباری و دو بخش اختیاری دارد. سه بخش اساسی آزمون TCF، درک شنیداری، تسلط بر ساختارهای واژگانی و دستوری، و درک مطلب است.

مدت زمان این آزمون در مجموع یک ساعت و ۲۵ دقیقه است. دو بخش اختیاری آزمون TCF، بیان نوشتاری (یک ساعت) و بیان شفاهی (۱۲ دقیقه) است.

در حال حاضر آزمون‌های اجباری با هزینه ۲۱۵ دلار و بخش‌های اختیاری ۱۱۵ دلار و هر پنج آزمون با قیمت ۳۸۵ دلار ارائه می‌شود.

بخش‌های آزمون TEF زبان فرانسه

آزمون TEF زبان فرانسه پنج بخش دارد: درک شفاهی، درک نوشتاری، بیان شفاهی، بیان نوشتاری و واژگان و نحو.

بسته به آزمونی که انتخاب می‌کنید، در برخی از بخش‌ها یا همه بخش‌ها ارزیابی می‌شوید. مدت زمان آزمون برای تمام بخش‌ها کمتر از سه ساعت و نیم است.

هزینه آزمون بر اساس مرکز برگزاری آن متفاوت است. به‌عنوان مثال، در مرکزی در نیویورک در سال ۲۰۲۱، هزینه برای هر بخش ۱۱۵ دلار یا ۴۸۵ دلار برای هر پنج بخش بوده است.

مطالب مرتبط:

۵ نکته درباره آموزش زبان فرانسه به کودکان

سخن پایانی

برای تحصیل، کار و مهاجرت به فرانسه یا کشورهای فرانسوی‌زبان سطح زبان فرانسه مشخصی موردنیاز است. در این مطلب به معرفی آزمون‌ها و مدارک معتبر زبان فرانسه پرداختیم و در ادامه اشاره کردیم که برای موقعیت‌های مختلف کدام سطح زبانی موردنیاز است.

امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات موردنیاز خود را درباره آزمون‌های معتبر زبان فرانسه کسب کنید.

در آموزش آنلاین مقدماتی زبان فرانسه دبستان ترجمیک اصول و نکات مهمی برای تسلط مقدماتی و پایه‌ای زبان فرانسه را یاد می‌گیرید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش زبان فرانسه مراجعه کنید.

اگر یکی از دغدغه‌های شما هزینه ترجمه انگلیسی به فارسی است، نگران نباشید. در ترجمیک خدمات ترجمه با بالاترین کیفیت و به صرفه‌ترین قیمت ارائه می‌شود. پس هم‌اکنون سفارش خود را ثبت کنید.

یک دیدگاه در «تفاوت مدارک معتبر زبان فرانسه»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.