معیارهای انتخاب مجله برای انتشار و چاپ مقاله

چه مجله‌ای برای انتشار مقاله مناسب است؟

یکی از سوال های همیشگی دانشجویان و پژوهشگران این است که چگونه متوجه شویم که مجله‌ای برای انتشار و چاپ مقاله ما مناسب است یا نه؟ متاسفانه پاسخ این سوال کمی دشوار است.

فرض کنیم که شما به تازگی با استاد یکی از دروس خود در دانشگاه ملاقات کرده‌اید و او از پژوهش شما بسیار راضی است. پس از مدتی بحث در مورد تحقیق، استاد پیشنهاد می‌کند که از پژوهش خود مقاله‌ای بنویسید و آن را برای داوری و چاپ برای ژورنالی علمی بفرستید. این لحظه برای شما فوق‌العاده‌ است و شما آن روز با اعتماد به نفس و انگیزه فراوان به سمت خانه می‌روید.

اما این بدان معنا نیست که مسیر پیش روی شما ساده یا سرراست است. شاید شما یک ژورنال خاص را برای شروع در نظر گرفته‌اید که کار را آسان‌تر از پیدا کردن مجله می‌کند. احتمالا این مجله‌ای است که به دلیل تحقیقات معتبر و امتیاز عالی شناخته شده است یا استاد شما آن را توصیه کرده است.

در مسیر ترجمه مقاله و چاپ آن احتمالا با چالش‌هایی رو به رو می‌شوید اما هم‌چنان یک سوال بی‌پاسخ مانده است. آیا این مجله برای مقاله شما مناسب است؟ تنها شما باید تصمیم نهایی را بگیرید. برای آشنایی با پاسخ این سوال، در ادامه این مطلب همراه وبلاگ ترجمیک باشید.

مطالب مرتبط:

چه نکاتی را در مقاله‌نویسی باید رعایت کنیم؟

اهداف، مقالات منتشرشده و قوانین مجله را بررسی کنید

احتمالا چیزهایی را در مورد مجله مشخص‌شده می‌دانید؛ شاید در حین تهیه مقاله خود، مقالاتی از آن مجله را خوانده و استفاده کرده باشید. اما با این وجود باید با یافتن سایت مجله و خواندن تک تک اطلاعاتی که مجله برای نویسندگان و خوانندگان ارائه می‌دهد، شروع کنید.

به خاطر داشته باشید که حتی شاید استاد شما که این مجله را توصیه کرده، همه چیز را در مورد نشریه نداند و جزئیات در گذر زمان تغییر کرده باشند. با مطالعه اهداف مجله و بررسی مقالاتی که در گذشته منتشر کرده است، متوجه می‌شوید که معمولا چه نوع مطالبی را منتشر می‌کنند.

اهمیت بررسی مجله برای انتشار و چاپ مقاله
حتما نوع، زمینه و قالب مقالات منتشر شده توسط مجله را بررسی کنید

حتما محتوای مقاله خود را صادقانه ارزیابی کنید تا مشخص شود که آیا واقعا در محدوده مقالات چاپ‌شده توسط نشریه قرار دارد یا خیر. به انواع مقاله‌هایی که مجله علمی مورد نظر آن‌ها را منتشر می‌کند، توجه کنید. به عنوان مثال، حتی اگر موضوع و محتوای مقاله شما مناسب باشد، اگر مجله مطالعات موردی را منتشر نکند و مقاله شما یک مطالعه موردی باشد، احتمالا شانسی برای موفقیت ندارید.

فرمت و ساختار مجله را برای انتشار مقاله بررسی کنید

به تمام جزئیات ارائه‌شده در راهنمای نویسنده و دستورالعمل‌های مجله کاملا توجه کنید. برای چاپ مقاله، مطمئناً باید نسخه نهایی مقاله خود را طوری قالب‌بندی کنید که در چارچوب الزامات ساختاری، طول، سبک مستندسازی و سایر جنبه‌های نگارش علمی مجله قرار گرفته باشد. هم‌چنین این الزامات به شما در تصمیم‌گیری این که آیا مجله برای کار شما مناسب است یا خیر، کمک می‌کنند.

مطالب مرتبط:

اِندنوت بهتر است یا مِندِلی؟

اگر محدودیت مجله برای طول مقاله برای مطالعه شما بسیار کوتاه است یا مجله فقط دو جدول یا بیست مرجع را مجاز می‌کند ولی شما به تعداد بیشتری نیاز دارید، بهتر است که سایر گزینه‌ها را هم بررسی کنید.

ضریب تاثیر مجله را بررسی کنید

ضریب تاثیر یا Impact Factor معیاری برای نشان دادن این است که چند بار از مقالات یک مجله در یک سال خاص استناد شده است. این معیار برای تعیین رتبه و سنجش اهمیت مجله با محاسبه تعداد دفعات ارجاع مقالات آن ایجاد شده است.

هر چه مجله‌ای ضریب تاثیر بالاتری داشته باشد، از اعتبار بالاتری برخوردار است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که در رشته‌های مختلف، ضریب تاثیر خوب متفاوت است.

در بیشتر رشته‌ها و زمینه‌های پژوهشی، ضریب تاثیر ۱۰ یا بیشتر، امتیازی عالی به شمار می‌آید. ضریب تاثیر ۳ به عنوان خوب و میانگین امتیاز مجلات معمولا کمتر از ۱ است. این قانونی کلی به شمار می‌آید. با این حال، امتیاز ضریب تاثیر برای مجلات رشته‌های مختلف با هم متفاوت است.

ضریب تاثیر معیار و عددی کلی است و فقط برای مقایسه مجلات در زمینه‌های مشابه، بیشترین معنا را پیدا می‌کند. برای مثال، برای مجلات رشته فیزیک، امتیاز ۲ اغلب عالی در نظر گرفته می‌شود. در همین حال، در رشته‌های علوم تجربی، تعداد زیادی مجله و مقاله با امتیاز بالای ۱۰ وجود دارد.

پس نمره ضریب تاثیر مجله خود را بررسی کنید و از این اطمینان یابید که مجله موردنظر در زمینه پژوهشی شما نمره ضریب تاثیر خوبی دارد.

مطالب مرتبط:

ضریب تاثیر و استناددهی چه تفاوتی دارند؟

سخن پایانی

یکی از راه‌های ارتقای رزومه علمی و حرفه‌ای، انتشار مقاله در مجله‌های معتبر است. با این حال، هر مجله‌ای هم این اعتبار را برای شما فراهم نمی‌آورد. مهم نیست که چه‌قدر برای نگارش یک مقاله زحمت کشیده‌اید، اگر مجله شما اعتبار مناسبی نداشته باشد، زحمات شما بی‌ارزش می‌شود.

برای آماده‌‌سازی مقاله خود برای انتشار در مجلات معتبر، باید به موارد بسیاری توجه کنید. یکی از این موارد، نداشتن اشتباهات املایی، نگارشی و ویرایشی است. مخصوصا اگر قصد انتشار مقاله در مجلات انگلیسی‌زبان را دارید و ترجمه مقاله تخصصی خود را آماده کرده‌اید، احتمال رخ دادن چنین اشتباهاتی بیشتر هم می‌شود.

در این مواقع بهتر است که از افراد کاربلد کمک بگیرید. سایت ترجمه تخصصی ترجمیک انواع خدمات مانند ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله، ویرایش تخصصی، ویرایش نیتیو مقالات انگلیسی و … را ارائه می‌دهد. پس با خیالی آسوده، در ترجمیک ثبت سفارش کنید.

یک دیدگاه در «چه مجله‌ای برای انتشار مقاله مناسب است؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.