آموزش زبان ترکی

هفت دلیل برای یادگیری زبان ترکی

چرا زبان ترکی یاد بگیریم؟ اگر به یادگیری زبان جدید فکر می کنید، به یادگیری زبان ترکی فکر کرده‌اید؟ شکی نیست که دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که چرا نباید زبان جدیدی یاد بگیرید.

یادگیری زبان جدید نه‌تنها مزایای زیادی همچون مهارت ترجمه متون برایتان فراهم می‌کند، بلکه با کمک به کشف بخش‌های جدید جهان و برقراری ارتباط و صحبت با افراد جدید، جهان‌بینی شما را گسترش می‌دهد.

ممکن است متوجه شده باشید که افرادی که در اطراف شما زبان‌های جدیدی می‌آموزند، بیشترین تمرکز را بر یادگیری زبان‌هایی مانند انگلیسی دارند.

اما دلایل خوبی چه از نظر فرهنگی و چه تاریخی برای یادگیری زبانی مانند ترکی وجود دارد. در ادامه به دلایل یادگیری زبان ترکی می‌پردازیم.

مطالب مرتبط:

از کشورهای ترک‌زبان دنیا بدانیم

ترکی در سراسر جهان صحبت می‌شود

ممکن است تصور کنید زبان ترکی تنها در ترکیه صحبت می‌شود. اما واقعیت این است که ترکی را در سراسر جهان خواهید شنید!

اول از همه، ترکی یکی از ۲۰ زبان رایج در جهان است. جمعیت کشور ترکیه که زبان رسمی آن ترکی است، تنها ۸۴ میلیون نفر است.

دلایل یادگیری زبان ترکی استانبولی
کشور ترکیه یکی از جالب‌تر مقاصد برای سفر و گردشگری است

فراتر از ترکیه، ترکی زبان رسمی در قبرس و قبرس شمالی است. همچنین به‌طور گسترده افراد ترک‌تبار در کشورهایی مانند:

  • آذربایجان
  • عراق
  • ایران
  • سوریه
  • یونان
  • بلغارستان
  • رومانی
  • کوزوو
  • مقدونیه شمالی
  • بوسنی و هرزگوین

به ترکی و شاخه‌های آن صحبت می‌کنند.

شاید تصور کنید که ترکی تنها در کشورهای مجاور و نزدیک به ترکیه صحبت می‌شود. با این حال، ترکی در کشورهایی با جمعیت بالایی از مهاجران از ترکیه نیز بسیار رایج است. آلمان به تنهایی محل زندگی ۱٫۵میلیون ترک‌زبان است!

با در نظر گرفتن این موارد، ترکی در واقع زبانی بسیار مفید برای یادگیری است اگر قصد سفر یا کار در یکی از این کشورها را دارید.

یادگیری زبان ترکی یادگیری دیگر زبان‌ها را آسان می‌کند

اگر می‌خواهید زبان‌های دیگری یاد بگیرید، زبان ترکی واقعاً مفید است.

دستور زبان ترکی و واژگان ترکی شباهت زیادی با سایر زبان‌های ترکی مانند آذربایجانی، ترکمنی، قزاقستانی، قرقیزی و اویغوری دارد.

اگر به کشورهای آسیای مرکزی سفر می‌کنید یا برای کار می‌روید، ترکی زبانی عالی برای یادگیری است. به‌‌ویژه اگر با زبان‌های دیگر و سایر زبان‌های رایج در آسیای مرکزی مانند روسی آشنا نباشید.

زبان ترکی همچنین بسیاری وام‌واژه از زبان‌های عربی و فارسی دارد. بنابراین اگر تصمیم دارید این زبان‌ها را نیز یاد بگیرید، یادگیری زبان ترکی به شما کمک می‌کند.

سفر به ترکیه

می‌دانستید که ترکیه یکی از جالب‌ترین، هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین مکان‌ها برای سفر است؟ دانستن زبان ترکی، سفر از سویی به سوی دیگر در کشور ترکیه را بسیار آسان‌تر می‌کند.

ترکیه به‌طور مرتب به‌عنوان یکی از بهترین مقصدها برای سفر رتبه‌بندی می‌شود، زیرا چیزهای زیادی برای خوشحال کردن هر گردشگری دارد.

شهر استانبول به‌خودی‌خود مقصد گردشگری بسیار خوبی است که از نظر جغرافیایی هم در اروپا و هم در آسیا قرار دارد. مکان‌های تاریخی چشمگیری همچون ایاصوفیه، مسجد آبی و برج گالاتا در استانبول است.

اگر به‌دنبال گشت‌وگذار در مناطق تاریخی و شهری نیستید، به نوار ساحلی ترکیه بروید و از آبی‌های زیبای دریای مدیترانه و دریای اژه لذت ببرید.

اما مکان‌های جذاب بسیاری نیز وجود دارد که کمتر مسافران از آن بازدید کرده‌اند، مانند میدیات، گوبکلی‌تپه، دوغوبایازیت و صومعه سومولا که دانستن قدری زبان ترکی سفر به این مکان‌ها را آسان می‌کند.

غذاهای ترکی نیز کاملاً لذیذ است و آن را به مقصدی عالی برای گردشگری غذایی تبدیل می‌کند.

لذت یادگیری زبان ترکی و سفر به ترکیه
غذاها و شیرینی‌های اصیل ترکیه بسیار شناخته‌شده‌اند.

مهم‌تر از همه، مهمان‌نوازی ترکیه، سفر به این کشور را به یکی از بهترین مقاصد سفر در جهان تبدیل می‌کند. دانستن مقداری ترکی حتما به شما کمک می‌کند با مردم محلی ارتباط برقرار کنید و از فنجانی چای تازه دم‌شده لذت ببرید.

آشنایی با تاریخ و فرهنگ ترکیه

آیا می‌دانستید که ترکیه موطن برخی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است؟ یادگیری زبان ترکی بینش گسترده‌ای در باب یکی از غنی‌ترین مکان‌های تاریخی در جهان به شما می‌دهد.

آنچه به‌عنوان ترکیه امروزی مطرح است، شاهد رفتن و آمدن بسیاری از تمدن‌ها و امپراتوری‌ها در طول تاریخ بوده است: امپراتوری‌های یونان باستان، روم، بیزانس، سلجوقی و عثمانی.

هر یک از این تمدن‌ها در فرهنگ امروز ترکیه اثری عظیم بر جای گذاشته‌اند. بنابراین یادگیری زبان ترکی یکی از راه‌های دسترسی و کسب اطلاعات بیشتر از منابع دست اول درباره این تاریخ است.

همچنین با فراگیری زبان ترکی، درباره شکل‌گیری جمهوری مدرن ترکیه و تاریخ جدید این کشور نیز از منابع دست اول مطالعه خواهید کرد.

علاوه بر تاریخ، یادگیری زبان ترکی شما را به دنیایی از شاهکارهای ادبی از نویسندگان و شاعرانی مانند اورهان پاموک، الیف شافاک، یاشار کمال، احمد حمدی تانپینار، صباح‌الدین علی، ناظم حکمت و اورهان ولی متصل می‌کند.

بنابراین اگر به تاریخ یا ادبیات علاقه‌مندید، ترکی برایتان باید در فهرست زبان‌ها برای یادگیری باشد!

یادگیری ترکی امکان تجارت و بیزنس را فراهم می‌کند

نکته‌ای کمتر شناخته‌شده این است که ترکیه نوزدهمین اقتصاد بزرگ جهان است! این موضوع زبان ترکی را به زبانی عالی برای یادگیری برای استفاده در حوزه تجارت تبدیل می‌کند.

ترکیه در بخش نساجی و صنعتی نقش مهمی دارد. بنابراین، اگر به دنبال تجارت کالاهایی مانند لباس، لوازم خانگی، قطعات خودرو یا در زمینه ساخت‌وساز هستید، یادگیری ترکی مؤثر خواهد بود.

این کشور در بخش‌های کشاورزی و خدمات، به‌ویژه در گردشگری و مراقبت‌های بهداشتی بسیار برجسته است و بدین ترتیب مکانی عالی برای بیزنس مطرح است.

حتی اگر قصد ندارید وارد بیزنس یا تجارت در ترکیه شوید، دانستن زبانی مانند ترکی که کمتر رایج است به شما کمک می‌کند شغل خود را ارتقا دهید و این مهارت شما را از دیگران متمایز می‌کند.

گسترش برنامه‌های سرگرمی و نمایشی ترکیه در همه‌جا

کشور ترکیه در سال‌های اخیر یکی از صادرکنندگان مطرح تولیدات نمایشی و سرگرمی است. بنابراین دانستن ترکی برای لذت از تماشای این برنامه‌ها بسیار خوب است.

برخی از تولیدات تلویزیونی ترکیه در پلتفرم‌های دیگری مانند نتفلیکس نیز عرضه می‌شود و حتی مورد تحسین منتقدان قرار می‌گیرد.

افق ذهنی و دید خود را از جهان گسترش دهید

اگرچه ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما هنوز هم ارزش یادآوری را دارد!

همان طور که در مورد یادگیری زبان‌های دیگر نیز مطرح است، یادگیری ترکی درباره جهانی که در آن زندگی می‌کنیم دید شما را گسترش می‌دهد.

یادگیری زبان ترکی و مطالعه منابع ترکی
یادگیری زبان ترکی مهارت‌هایتان را بهبود می‌بخشد و شما را از دیگران متمایز می‌کند

راه‌های زیادی برای درک بهتر تکاپو و حرکت کشورها وجود دارد مثلاً سفر به این کشور یا قرار گرفتن در معرض تاریخ و فرهنگ آن یا غرق شدن در غذاهای بومی یا زندگی و کار در این کشورها. اما هیچ چیز به اندازه برقراری ارتباط با مردم به زبان خودشان جهان‌بینی شما را تغییر نمی‌دهد!

از آنجایی که ترکی در جغرافیای وسیعی صحبت می‌شود، یادگیری آن به شما کمک می‌کند دیدگاه خود را در مورد بخش بزرگی از جهان گسترش دهید.

مطالب مرتبط:

چگونه در ترکی تا ۱۰۰ بشماریم؟

سخن پایانی

اگر سفر یادگیری زبان ترکی را آغاز کنید، مطمئن باشید که دلایل خوب بیشتری پیدا خواهید کرد.

در حالی که یادگیری هر زبان راهی عالی برای گسترش جهان‌بینی شماست اما به زمان و تلاش نیاز دارد. بنابراین باید انگیزه داشته باشید.

امیدواریم دلایلی که بیان شد در ایجاد انگیزه برای یادگیری زبان ترکی به شما کمک کند.

خدمات ترجمه فوری در ترجمیک با همکاری بیش از صدها مترجم در زمینه‌های گوناگون انجام می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه ترجمه ترکی سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.