روش‌های شناسایی و حذف محتوای یتیم

محتوای یتیم (Orphaned Content) چیست؟

دنیای سئو اصطلاحات مختلف و گوناگونی دارد. هر یک از این اصطلاحات دربردارنده نکاتی مهم هستند که رعایت آن‌ها برای بهینه‌سازی موتورهای جست و جو لازم و ضروری است. محتوای یتیم یا Orphaned Content یکی از این اصطلاحات است.

محتواهای یتیم می‌توانند یکی از آسیب‌های جدی سایت شما باشند و اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرند، زحماتی را که برای تولید محتوای متنی می‌کشید، از بین خواهند برد.

در این مطلب خواهیم دید که به چه محتوایی محتوای یتیم گفته می‌شود. همچنین خواهیم دید که چه راهکارهایی برای شناسایی محتواهای یتیم وب‌سایت‌ها و اصلاح آن‌ها وجود دارد. تا انتها همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه سایت‌مان را در گوگل ثبت کنیم؟

محتوای یتیم چیست؟

لینک‌دهی، یکی از مهم‌ترین اصول تولید محتوای متنی است. در واقع گوگل و سایر موتورهای جست و جو، با توجه به لینک‌هایی که به هر محتوا داده شده است، آن‌ها را شناسایی می‌کنند. حال این لینک‌ها می‌توانند داخلی باشند یا از یک دامنه خارجی داده شده باشند.

محتوای یتیم چیست؟

لینک‌هایی که از سایر سایت‌ها به شما داده می‌شوند، یا همان بک‌لینک‌ها، طی ساز و کاری متفاوت به دست می‌آیند. این در حالی است که لینک‌دهی داخلی فرایندی ساده دارد و می‌تواند به‌راحتی توسط نویسندگان محتوا مدیریت شود.

احتمالا نقشه و دسته‌بندی‌های سایت به صفحات و پست‌های مختلف لینک شده‌اند. حتی ممکن از تگ‌های مختلفی نیز استفاده کرده باشید. با این حال هیچ کدام از این روش‌ها، به‌اندازه لینک‌دهی روی متن محتوا تاثیرگذار نیست.

محتواهای یتیم، محتواهایی هستند که هیچ صفحه‌ای به آن‌ها لینک نشده است. در نتیجه این محتواها به عنوان محتواهای مرتبط با کسب و کار شما شناخته نمی‌شوند و عواقب جدی به دنبال دارند. این محتواها ایندکس نمی‌شوند و در نتیجه در معرض دید مخاطبان قرار نمی‌گیرند.

با این تفاسیر برای این که مطمئن شوید که تمام صفحات و پست‌های شما مورد توجه موتورهای جست و جو قرار می‌گیرد، باید با استفاده از اصول لینک‌دهی داخلی، صفحات مختلف سایت‌تان را به هم مرتبط کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه به صفحه اول گوگل برویم؟

چرا محتواهای یتیم سئو سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

موتورهای جست و جو، پس از کسب اطلاعات درباره محتوای صفحات شما، آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. از سوی دیگر کسب اطلاعات درباره صفحات، از طریق دنبال کردن لینک‌هایی که به آن‌ها داده شده است، انجام می‌شود.

حال هیچ لینکی به محتواهای یتیم داده نشده است یا حداقل تعداد لینک‌دهی به این صفحات خیلی کم انجام شده است. از این رو، گوگل این محتواها را بسیار کم‌اهمیت ارزیابی می‌کند و محتواهای دیگری را برای نمایش دادن به مخاطبان در اولویت قرار می‌دهد.

آیا محتوای یتیم همیشه تاثیر منفی دارد؟

تصور کنید یک پست وبلاگ جدید نوشته و منتشر کرده‌اید ولی آن را از یاد برده‌اید. آیا در این صورت اتفاق بدی می‌افتد؟خب این بستگی به ماهیت پست وبلاگی شما دارد.

اگر پست وبلاگ را به قصد فروش بیشتر یا معرفی خدمات‌تان نوشته‌اید، نتایج خوبی در انتظارتان نخواهد بود. اما اگر پست شما صرفا در بازه زمانی خاصی کاربرد دارد یا به هدف اطلاع‌رسانی درون‌سازمانی منتشر شده است، مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

چگونه محتواهای یتیم خود را پیدا کنیم؟

شاید در ابتدا فکر کنید که پیدا کردن محتواهای یتیم کار سختی نیست و کافیست تک تک پست‌ها را بررسی کنید. با این حال اگر تعداد صفحات و پست‌های سایت شما زیاد باشد، باز هم این کار برایتان راحت خواهد بود؟ قطعا خیر. در چنین مواردی بهتر است از افزونه پرمیوم یوست استفاده کنید.

چگونه محتوای یتیم را شناسایی کنیم؟

شناسایی محتواهای یتیم از طریق افزونه پرمیوم یوست

افزونه پرمیوم یوست، دارای قابلیت شناسایی محتواهای یتیم است. کافیست روی گزینه فیلتر محتوای یتیم (orphan content filter)کلیک کنید تا تمامی پست‌ها و صفحاتی که فاقد لینک‌دهی هستند به شما نمایش داده شوند.

شناسایی محتوای یتیم در وردپرس

بدون استفاده از افزونه یوست نیز می‌توان محتواهای یتیم را به صورت دستی در وردپرس شناسایی کرد. برای این کار، باید لیستی از تمام محتواهای موجود در سایت خود ایجاد کنید. در مرحله بعد، سایت خود را بگردید و محتواهای ایندکس‌نشده را پیدا کنید. حال این دو لیست را با هم مقایسه کنید.

اگر سایت شما جدید است و تعداد محتواها انگشت‌شمار باشند، این راهکار قابل اجرا است. با این حال، اجرای این ایده برای وب‌سایت‌های بزرگ به‌راحتی قابل اجرا نیست. این سایت‌ها برای شناسایی محتوای یتیم می‌توانند از افزونه Link Whisper وردپرس استفاده کنند و سپس لینک‌دهی این محتواها را بهبود ببخشند.

برای استفاده از این افزونه رایگان وردپرس، به ترتیب زیر عمل کنید:

  • افزونه را نصب و فعال کنید. برای نصب افزونه به قسمت افزونه وردپرس (WordPress plugin) بروید.
  • برای بررسی لینک‌های داخلی، گزارش لینک (link report) را بررسی کنید. این گزارش اطلاعاتی درباره لینک‌های داخلی و خارجی هر پست در اختیار شما قرار می‌دهد. بر اساس این گزارش، پست‌هایی که هیچ لینکی ندارند، به عنوان محتوای یتیم تشخیص داده می‌شوند.

مطالب مرتبط:

۱۰ فاکتور مهم گوگل برای رتبه‌بندی سئو

قابلیت‌های نسخه پرمیوم Link Whisper

نسخه پرمیوم لینک ویسپر، قابلیت‌های بسیار جالبی دارد. از جمله این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • قابلیت افزودن چند لینک به یک انکرتکس
  • امکان افزودن لینک‌های داخلی به پست‌های قدیمی که به عنوان محتوای یتیم شناسایی شده‌اند.
  • امکان لینک‌دهی از طریق گزارش لینک یا link report
  • امکان ویرایش جملات، URLها و انکرتکس‌ها در تنظیمات افزونه
  • امکان لینک‌دهی در مقیاس گسترده
  • امکان بررسی و اصلاح لینک‌های خراب

چگونه محتوای یتیم را در سایت وردپرس ویرایش کنیم؟

روشن است که پس از شناسایی محتواهای یتیم باید به آن‌ها لینک بدهید. می‌توانید طبق صلاحدید خودتان عمل کنید یا از افزونه‌ای مانند Link Whisper استفاده کنید. با استفاده از این افزونه، پیشنهاداتی برای لینک‌دهی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!

اگر می‌خواهید از یتیم شدن محتواهایتان جلوگیری کنید، نباید از لینک‌دهی به آن‌ها غافل شوید. با این حال فراموش نکنید که لینک‌‌هایی که ایجاد می‌کنید باید معنادار و به‌جا باشند. به عنوان مثال اگر یک پست وبلاگ با عنوان آموزش آیلتس منتشر کردید، حتما پست‌هایی که با موضوع آموزش زبان انگلیسی منتشر کرده‌اید را به آن لینک کنید.

Orphaned Content

در واقع لینک‌دهی صفحات به هم، اگر بدون توجه به ارتباط موضوعی آن‌ها انجام شود، نتیجه معکوس خواهد داشت.

بهترین افزونه‌ها برای ساخت لینک‌های داخلی

علاوه بر یوست و لینک ویسپر، افزونه‌های دیگری نیز برای اطمینان از لینک‌دهی داخلی صحیح وجود دارد. در این بخش دو مورد از مهم‌ترین و بهترین افزونه‌ها را معرفی می‌کنیم.

Interlinks Manager

افزونه Interlinks Manager ابزارهای تخصصی ویژه‌ای را برای بهینه‌سازی لینک‌های داخلی سایت شما ارائه می‌کند. علاوه بر این، توسط این افزونه می‌توانید به یک نمای کلی از تمام لینک‌های داخلی و اطلاعات مربوط به بازدیدهای ایجادشده توسط آن‌ها دسترسی داشته باشید.

زمانی که مشغول ایجاد محتوا هستید، این افزونه به صورت خودکار لینک‌های مرتبط را به شما پیشنهاد می‌دهد. همچنین با وردپرس نیز کاملا سازگاری دارد.

Internal Link Juicer

Internal Link Juicer یک افزونه با قابلیت لینک‌دهی خودکار در وردپرس است. این افزونه به شما کمک می‌کند تا به انکرتکس‌های خود تنوع دهید و لینک‌دهی داخلی سایت‌تان را بهبود ببخشید.

بنابراین در صورت استفاده از این افزونه، می‌توانید مجموعه‌ای از کلمات کلیدی را مشخص کنید تا لینک‌دهی به صورت خودکار انجام شود. به طور کلی این افزونه بسیار کاربرپسند است و ارتقای رتبه سئو سایت شما را تضمین می‌کند.

کلام آخر

دیدیم که محتواهای یتیم حاصل سهل‌انگاری تولیدکنندگان محتوا هستند و با قدری دقت و توجه می‌توان از ایجاد آن‌ها جلوگیری کرد. امیدواریم که آشنایی با این اصطلاح مهم دنیای سئو، پیشرفت کسب و کار شما را به طرز مثبتی تحت‌الشعاع قرار دهد.

لینک‌دهی داخلی یکی از وظایف تولیدکننده محتوا است. در صورت استفاده از خدمات تولید محتوا ترجمیک، خیالتان از بابت لینک‌دهی صحیح و اصولی محتواها آسوده خواهد بود.

بسیاری از نویسندگان ترجمیک، برای تولید محتوا از فنون ترجمه تخصصی کمک می‌گیرند. اگر شما به این فنون آشنا هستید، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

4 دیدگاه در «محتوای یتیم (Orphaned Content) چیست؟»

  1. سلام؛ یه سری از محصولاتی که توی سایتم آپلود کردم جزو محتوای یتیم هستند اما به اون ها لینک دادم و حتی امتحان هم کردم که لینک ها درست داده شده باشند و با این حال باز هم گفته که این پست ها جزو محتوای یتیم هستند، راهکار چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.