روش‌های رسیدن به نمره بالا در بخش شنیداری آیلتس

کسب نمره ۹ در لیسنینگ آزمون آیلتس (IELTS)

سالانه افراد زیادی در آزمون آیلتس (IELTS) شرکت می‌کنند. کسب نمره خوب در آیلتس هدفی است که هر داوطلبی آرزوی آن را دارد. درصد بالایی از افراد رسیدن به نمره بالا در آزمون آیلتس را غیرممکن می‌دانند. خبر خوش این است که اخذ نمره بالا ممکن است. تنها به رعایت برخی نکات و البته تلاش شما نیاز دارد.

در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه به نمره ۹ در بخش شنیداری آیلتس (IELTS Listening) برسیم. همراه ما باشید.

راه‌های رسیدن به نمره 9 در لیسنینگ آیلتس
با رعایت نکات مشخص و تمرین فراوان، می‌توان حتی به نمره ۹ در لیسنینگ آیلتس رسید

با لیسنینگ آیلتس بیشتر آشنا شوید!

Listening آیلتس به چهار بخش تقسیم می‌شود. هر بخش این آزمون دارای ۱۰ سوال است. این آزمون حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

در هر بخش از چهار بخش لیسنینگ آیلتس، یک فایل صوتی برای شما پخش می‌شود. در انتها نیز به شما ۱۰ دقیقه فرصت داده می‌شود. این زمان مربوط به time transfer است که برای انتقال پاسخ‌های‌تان به پاسخنامه است.

نوع سوالات آزمون لیسنینگ آیلتس، انواع مختلفی دارد. این سوالات شامل چندگزینه‌ای، تطبیقی، نمودار، کامل کردن جدول و کامل کردن جمله است.

مطالب مرتبط:

پنج نکته برای موفقیت در IELTS Reading

چالش‌هایی که در آزمون آیلتس با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید

آزمون لیسنینگ آیلتس چالش‌های زیادی دارد که ممکن است فرد با آن مواجه شود. شما نیز ممکن است با هر یک از این مشکلات روبه‌رو شوید. پیش از هر چیز، آشنایی با این چالش‌ها باعث می‌شود که آمادگی بیشتری در طول مسیر یادگیری زبان انگلیسی و آموزش آیلتس داشته باشید. این چالش‌ها به شرح زیر است:

لهجه‌ها

در آزمون آیلتس، لهجه‌ها به یکی از سه نوع زیر می‌تواند باشد:

  • بریتانیایی
  • کانادایی
  • استرالیایی

هر یک از لهجه‌ها صدا و تلفظ کلمات نظیر خود را دارند. در هر کدام از لهجه‌ها کلماتی وجود دارد که داوطلب باید با آن‌ها آشنا باشد.

سرعت صدا

سرعت بخش شنیداری آزمون آیلتس یکی از چالش‌های این آزمون است. شما تنها یک بار می‌توانید فایل صوتی را بشنوید. در صورتی که بخشی را از دست بدهید دیگر فرصتی برای بازگشت نیست! به همین جهت باید پیش از آزمون آیلتس تمرین کافی داشته باشید تا از کلمات جا نمانید.

حواس‌پرتی‌ها

اطلاعات موجود در فایل صوتی ساده نیست. در دو بخش از آزمون لیسنینگ، مکالمه بین ۲ نفر یا بیشتر است. در این مکالمات اطلاعاتی را خواهید شنید که ممکن است ذهن شما را پراکنده کند.

چند وظیفه‌ای

شما باید همزمان گوش کنید، بخوانید و بنویسید. برای این که به این تسلط بالا برسید باید پیش از آزمون آیلتس تمرین فراوانی داشته باشید.

با این ۷ نکته، از چالش‌های لیسنینگ آیلتس عبور کنید

پس از شناخت چالش‌های Listening آیلتس، نوبت شناخت راهکارهایی برای عبور از آن‌ها است. نگران نباشید! نکات زیر به شما در این مسیر کمک می‌کند.

شرایط را درک کنید

سعی کنید با دقت گوش دهید و ایده کلی و کاملی از موقعیت داشته باشید. قبل از هر بخش آزمون مقدمه‌ای کوتاه وجود دارد.

به عنوان مثال در ابتدای فایل صوتی خواهید شنید که :«اکنون شما یک دیالوگ بین … خواهید شنید.» با دقت به مقدمه گوش دهید، شرایط را تصور کنید و حدس بزنید که قرار است چه اتفاقی بیفتد.

هرگز توجه و تمرکز خود را از دست ندهید

تمرکز و توجه عاملی کلیدی برای موفقیت در لیسنینگ آیلتس است. شما باید با دقت به فایل‌ها گوش دهید. هر گونه حواس‌پرتی می‌تواند نمره شما را کاهش دهد. در صورتی که از صوت‌ها عقب ماندید و متوجه قسمتی نشدید، پاسخ آن را خالی بگذارید و بر مطالب بعدی تمرکز کنید.

دایره لغات خود را افزایش دهید

افزایش دایره لغات باعث می‌شود تا کلمات بیشتری به گوش‌تان آشنا بیاید. در نتیجه احتمال این که کلمات جدیدی بشنوید کاهش می‌یابد و در طول آزمون، استرس کمتری را تجربه می‌کنید.

سریع جواب ندهید!

در دام «سریع جواب دادن» نیفتید! گاهی در ابتدا اطلاعات ناقص ارائه می‌شوند. گوینده ممکن است در ثانیه‌های ابتدایی اطلاعاتی را دهد و در انتها آن را اصلاح کند یا نکته‌ای را به آن اضافه کند. از این رو عجولانه تصمیم‌گیری نکنید.

با انواع مختلف سوال‌ها آشنا شوید

آشنایی با انواع سوالات بخش شنیداری آزمون آیلتس، آمادگی بیشتری در روز آزمون به شما می‌دهد. پیش از آزمون IELTS با فرمت سوال‌ها آشنا شوید. در نهایت در روز آزمون دقیقا می‌دانید که چه انتظاری دارید و به انواع سوال‌ها واکنش مناسبی نشان می‌دهید.

انواع سوالات آزمون لیسنینگ آیلتس به شکل زیر است:

  • سوالات Multiple choice

این سوال‌ها به‌صورت چندگزینه‌ای هستند و شما باید گزینه درست را از بین سایر گزینه‌ها انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که ممکن است از شما خواسته شود تا بیش از یک گزینه را انتخاب نمایید.

  • سوالات Matching

در این گروه از سوالات، باید موارد مربوط را به هم ارتباط دهید و نهایتا در پاسخنامه بنویسید.

  • سوالات Plan, Map, Diagram labelling

در این قسمت از آزمون لیسنینگ آیلتس، به شما شکل یا دیاگرامی داده می‌شود. شما باید با شنیدن فایل صوتی، قسمت‌های مشخص شده را نام‌گذاری کنید.

  • سوالات Form, note, table, flow-chart, summary completion

در این بخش پس از گوش دادن به فایل صوتی، باید جاهای خالی را پر و متن یا جدول را تکمیل کنید.

  • سوالات Sentence completion

همان طور که از نام این بخش پیداست، شما باید جمله‌ها را با کلمات مناسب پر کنید.

  • سوالات Short answer questions

در این بخش با شنیدن فایل ضبط شده، به سوالات پاسخ کوتاه می‌دهید و در پاسخنامه وارد می‌کنید.

مطالب مرتبط:

سوالات رایج و مهم آزمون آیلتس

تلاش کنید که تنها یک بار به صوت‌ها گوش دهید

برخی از مدرسان به زبان‌آموزان خود اجازه می‌دهند که ۳ یا ۴ بار به یک قطعه ضبط شده گوش دهند. با این حال، توصیه ما اکیدا بر این است که کاملا شرایط امتحان را اجرا کنید. به این معنی که به هر فایل صوتی فقط یک بار گوش دهید.

پادکست گوش دهید

یکی از روش‌های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی که بسیار توصیه می‌شود، شنیدن پادکست است. گوش دادن به پادکست‌ها، تاثیرات زیادی دارد. برخی از این تاثیرات به شرح زیر هستند:

  • تقویت درک و فهم فایل‌‌های صوتی
  • افزایش دامنه لغات
  • بهبود تلفظ کلمات
  • بالا بردن سرعت شنیداری
تأثیر پادکست در تقویت لیسنینگ آیلتس
گوش دادن به پادکست‌ها یکی از موثرترین روش‌ها در تقویت مهارت شنیداری است

پادکست‌های زیاد و مختلفی در سطوح و مدت زمان‌های گوناگونی برای تقویت زبان انگلیسی شما تولید می‌شود. IELTS Energy English یکی از پادکست‌های مناسب برای تقویت زبان شما است.

سخن پایانی

در آزمون آیلتس، چهار مهارت زبانی یعنی Listening, Speaking, Reading و Writing مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای کسب نمره بالا و قابل قبول در این آزمون، باید در هر چهار مهارت، نمره بالایی کسب کنید. در این مقاله شما با چالش‌های بخش لیسنینگ و چگونگی عبور از آن‌ها آشنا شدید.

توجه داشته باشید که مهم‌ترین نکته این است که تمرین فراوان داشته باشید. تست‌های سال‌های گذشته را حل کنید و بر آن‌ها تسلط داشته باشید. حتما در هنگام آمادگی برای آزمون آیلتس و تست‌زنی، شرایط آزمون را از نظر زمانی رعایت کنید تا به بهترین نتیجه برسید. برای این کار در آزمون‌های ماک آیلتس نیز می‌توانید شرکت کنید.

دبستان ترجمیک دوره‌های آنلاین زبان‌های خارجی و کلاس آیلتس آنلاین برگزار می‌کند. این دوره‌ها توسط اساتید مجرب برگزار می‌شوند. برای مشاهده دوره‌ها و ثبت نام به صفحه آموزش آیلتس مراجعه کنید.

ترجمه رسمی آنلاین یکی از خدمات ارائه شده در ترجمیک است. شما می‌توانید ترجمه اسناد و مدارک با مناسب‌ترین کیفیت، بالاترین سرعت و مناسب‌ترین قیمت به ترجمیک بسپارید.

3 دیدگاه در «کسب نمره ۹ در لیسنینگ آزمون آیلتس (IELTS)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.