بررسی پراکندگی ایتالیایی /زبانان در سراسر جهان

کدام کشورها ایتالیایی صحبت می‌کنند؟

زبان‌ها دنیایی منحصر به فرد دارند و هر زبان سرشار از شگفتی‌ها و عجایب است. ایتالیایی نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر به ترجمه تخصصی زبان‌های دیگر علاقه داشته باشید، احتمالا با وام‌واژه‌های ایتالیایی در زمینه‌های موسیقی، آشپزی و هنر در زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها برخورد کرده‌اید.

ایتالیایی زبانی رومی است که بخشی از خانواده زبان‌های هند و اروپایی به شمار می‌آید. در بین تمام زبان‌های رومی، ایتالیایی نزدیک‌ترین زبان به لاتین است. از دیگر هم‌خانواده‌های زبان ایتالیایی می‌توان به فرانسوی، اسپانیایی، رومانیایی و … اشاره کرد. ایتالیایی مدرن دارای گویش‌های متعددی است.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چند نفر در سراسر جهان ایتالیایی صحبت می‌کنند؟ ایتالیایی زبان رسمی چه کشورهایی است؟ ایتالیایی‌زبانان بیشتر در چه کشورهایی ساکن هستند؟

برای آشنایی با تعداد گویشوران ایتالیایی سراسر جهان و کشورهای ایتالیایی‌زبان، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

آلمانی یاد بگیرم یا ایتالیایی؟

تاریخچه مختصری از زبان ایتالیایی

ایتالیایی، مانند اسپانیایی، فرانسوی، رومانیایی و پرتغالی، زبانی رومی است. اولین اسنادی که به نوعی به زبان ایتالیایی نوشته شده بودند، در قرن دهم پیدا شد. اما توسعه زبان استاندارد ایتالیایی از قرن سیزدهم و چهاردهم آغاز شد.

این زبان به عنوان گویشی محلی در توسکانی یا فلورانس ظاهر شد و احتمالا به دلایلی مانند موقعیت مرکزی توسکانی، اهمیت فلورانس به عنوان شهری کلیدی در تجارت یا شباهت‌های بین گویش توسکانی و لاتین، محبوبیت پیدا کرد.

زبان ایتالیایی مدرن از گویش‌های محلی توسکانی یا فلورانس است
زبان ایتالیایی مدرن گویشی محلی در توسکانی یا فلورانس بود

در طول قرن‌های ۱۵ و ۱۶، گویش توسکانی قرن چهاردهم به عنوان ایتالیایی کلاسیک، مدون شد. لهجه‌های محلی تا زمان اتحاد ایتالیا در سال ۱۸۶۱، زمانی که شکل مدرن توسکانی به زبان رسمی ایتالیا تبدیل شد، همچنان استفاده می‌شدند.

در چه کشورهایی زبان ایتالیایی استفاده می‌شود؟

ایتالیایی زبان رسمی ایتالیا، سن مارینو، سوئیس و شهر واتیکان است. این زبان همچنین زبان رسمی برخی از مناطق کرواسی و اسلوونی است.

مطالب مرتبط:

گرامر ایتالیایی به زبان ساده

تعداد نسبتا قابل توجهی از ایتالیایی‌زبانان در آلبانی، آرژانتین، استرالیا، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، برزیل، کانادا، کاستاریکا، کرواسی، مالت، مصر، اریتره، فرانسه، آلمان، لیبی، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، ایالات متحده آمریکا و ونزوئلا زندگی می‌کنند.

چند نفر در جهان ایتالیایی صحبت می‌کنند؟

تقریبا ۶۳ میلیون نفر در جهان ایتالیایی را به عنوان زبان اول یا زبان مادری صحبت می‌کنند. هم‌چنین ایتالیایی زبان دوم بیش از ۳ میلیون نفر است. منابع مختلف در این زمینه اختلاف دارند اما می‌توان گفت که ایتالیایی حدودا بیستمین زبان با تعداد گویشور بالا در جهان است.

تعداد افرادی که زبان مادری آن‌ها ایتالیایی است، حدود ۶۳ میلیون‌نفر است
تعداد افرادی که زبان مادری آن‌ها ایتالیایی است، حدود ۶۳ میلیون‌نفر است

چند نفر در اروپا ایتالیایی صحبت می‌کنند؟

جای تعجب نیست که ایتالیا میزبان بیشترین ایتالیایی‌زبانان در جهان است، نزدیک به ۵۸ میلیون نفر از آنان. این زبان در سایر نقاط اروپا نیز رایج است. به عنوان مثال، ایتالیایی زبان رسمی ملی سن مارینو (۲۵۰۰۰ سخنران)، سوئیس (۶۶۶۰۰۰ نفر) و شهر واتیکان، همراه با برخی مناطق محلی کرواسی و اسلوونی است.

مطالب مرتبط:

ده اصطلاح پرکاربرد ایتالیایی

گروه قابل توجهی از ایتالیایی‌زبانان نیز در آلبانی، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، مالت، فرانسه، آلمان، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، رومانی و بریتانیا ساکن هستند. مشخص کردن عددی دقیق دشوار است اما تقریبا ۶۴ میلیون ایتالیایی‌زبان بومی در اتحادیه اروپا وجود دارد.

چند نفر در ایالات متحده ایتالیایی صحبت می‌کنند؟

تعداد زیادی از ایتالیایی‌ها در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ به ایالات متحده مهاجرت کردند. طبق آمار اداره سرشماری ایالات متحده، حدود ۷۰۹۰۰۰ نفر در این کشور در خانه خود، ایتالیایی صحبت می‌کنند.

جدیدترین داده‌های موجود (از سال ۲۰۱۳) نشان می‌دهد که ایتالیایی پنجمین زبان خارجی پرمطالعه در ایالات متحده است. نیویورک و نیوجرسی به ترتیب با ۲۹۴۰۰۰ و ۱۱۶۰۰۰ سخنران، بیشترین تعداد سخنوران بومی ایتالیایی را دارند.

مطالب مرتبط:

چگونه از ۱ تا ۱۰۰ در ایتالیایی بشماریم؟

چند نفر در آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی ایتالیایی صحبت می کنند؟

در آمریکای جنوبی و مرکزی، بیش از آن‌چه تصویر می‌کنید، ایتالیایی‌زبان وجود دارد. بیشترین افراد ایتالیایی‌زبان در آرژانتین زندگی می‌کنند که ۱٫۵ میلیون گویشور دارد و ایتالیایی را پس از اسپانیایی به دومین زبان رایج در این کشور تبدیل می‌کند.

ایتالیایی زبانی نسبتا رایج در آمریکای جنوبی و مرکزی است
ایتالیایی زبانی نسبتا رایج در آمریکای جنوبی و مرکزی است

ایتالیایی همچنین دومین زبان پرگویش در ونزوئلا است که حدود ۲۰۰۰۰۰ گویشور را در خود جای داده است. برزیل پذیرای جامعه‌ای از ایتالیایی‌زبانان، حدود ۵۰۰۰۰ نفر است که بیشتر در شهر سائوپائولو مستقر هستند. همچنین گروه‌های اقلیتی از ایتالیایی‌زبانان در پاراگوئه، کاستاریکا و اکوادور وجود دارند. شاید برای شما هم جالب باشد که ایتالیایی بر گویش اسپانیایی که در آرژانتین و اروگوئه صحبت می‌شود، تأثیر گذاشته است.

چند نفر در آفریقا ایتالیایی صحبت می‌کنند؟

تعدادی از ایتالیایی‌زبانان، یا حداقل افرادی که این زبان را می‌فهمند، در آفریقا وجود دارند. آن‌ها بیشتر در مستعمرات سابق ایتالیا مانند لیبی و آفریقای شرقی (بخش‌هایی از اریتره، اتیوپی و سومالی) یافت می‌شوند. نوادگان استعمارگران هنوز در این مناطق ایتالیایی صحبت می‌کنند و ایتالیایی در تجارت هم کاربرد دارد. تعداد دقیق گویشوران ایتالیایی در این کشورها مشخص نیست.

سخن پایانی

زبان ایتالیایی زبانی نسبتا ساده با گویشی دلنشین است. ایتالیایی زبان تاریخ، هنر و آشپزی است و ایتالیا زادگاه هنرمندان و دانشمندان بسیاری است. ایتالیا از نظر فرصت‌های گردشگری نیز گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. بنابراین زبان ایتالیایی گزینه‌ای مناسب برای یادگیری به عنوان زبان سوم یا چهارم محسوب می‌شود.

اگر به ترجمه تخصصی فارسی به ایتالیایی یا ترجمه تخصصی ایتالیایی به فارسی نیاز داشتید، تنها با چند کلیک سفارش خود را به ترجمیک بسپارید. ترجمیک، معتبرترین پلتفرم خدمات ترجمه، ویرایش و تولید محتوا در ایران است.

3 دیدگاه در «کدام کشورها ایتالیایی صحبت می‌کنند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.