۴ نکته برای جلوگیری از سرقت ادبی غیرعمدی

تصور کنید که ماه‌ها زمان، هزینه و انرژی خود را صرف جمع‌آوری اطلاعات و نگارش مقاله کرده‌اید و در پایان ریجکت شده‌اید! می‌بینید که حتی فکر کردن به این اتفاق هم ناراحت‌کننده است!

پشت ریجکت شدن هر مقاله علمی، دلایل و عوامل مختلفی وجود دارد که سرقت ادبی یکی از مهم‌ترینِ آن‌ها به شمار می‌رود. سرقت ادبی، بر خلاف ظاهر غلط‌اندازی که دارد، در بسیاری از موارد سهوی است و ریشه در عدم آگاهی پژوهشگران دارد.

با این حال حتی سرقت ادبی غیرعمدی نیز، تاثیر مخربی بر جامعه علمی دارد. از این رو، این مقاله را بررسی نکاتی راهگشا برای جلوگیری از سرقت ادبی غیرعمدی اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم در حال نگارش مقاله هستید، تا پایان همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

بایدها و نبایدهای سرقت ادبی | اندازه گیری سرقت ادبی و انواع آن

رایج‌ترین انواع سرقت ادبی غیرعمدی و راه‌های جلوگیری از آن‌ها

شناخت علل ریشه‌ای پلاجریزم، بهترین راه جلوگیری از سرقت ادبی است. در این بخش رایج‌ترین انواع سرقت ادبی غیرعمدی، چگونگی و چرایی قربانی شدن پژوهشگران و راه‌های ممانعت از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

چگونه از سرقت ادبی جلوگیری کنیم؟

فراموش کردن ذکر منبع یا ذکر نادرست آن

سرقت ادبی غیرعمدی یا تصادفی، اغلب ریشه در عدم استناددهی صحیح و ناآگاهی از روش تحقیق دارد. مطالعات اخیری که توسط پلتفرم آنلاین گرامرلی انجام شده است، نتایج جالبی را به دنبال داشته است:

۳۰ درصد داوران مجلات بین‌المللی بر این باور هستند که دانشجویانی که با سرقت ادبی دست و پنچه نرم می‌کنند، با روش‌های صحیح استناددهی آشنا نیستند. به همین دلیل در اغلب موارد، ذکر منبع یا استفاده از علامت نقل قول را فراموش می‌کنند یا به کل اشتباه رفرنس‌دهی می‌کنند.

البته گرفتار شدن در دام سرقت ادبی غیرعمدی، در میان دانشجویانی که به‌تازگی پا به دنیای مقاله‌نویسی گذاشته‌اند، بسیار رایج است. این دسته از دانشجویان هنوز به صرف زمان و انرژی کافی برای جمع‌آوری، سازمان‌دهی و مستندسازی اطلاعات، عادت نکرده‌اند.

به عنوان مثال، تصور کنید دانشجویی در حال نگارش یک مقاله علمی پیچیده است. این دانشجو فراموش می‌کند که در کنار نقل قول مستقیم، یادداشت‌های تحقیقاتی خود را نیز اضافه کند. حتی ممکن است هنگام رفرنس‌دهی، نام نویسنده را اشتباه وارد کند.

در این حالت، دانشجو در عین استفاده از ایده‌ها و اطلاعات دیگران، منابع خود را به‌درستی ذکر نکرده است و ناخواسته دچار سرقت ادبی می‌شود.

آموزش کامل اصول روش‌های استناددهی، از این نوع سرقت ادبی و اتلاف زمان و هزینه دانشجو جلوگیری می‌کند.

مطالب مرتبط:

شیوه نقل قول از نویسندگان در مقاله یا پایان‌نامه

پارافریز نادرست یا اشاره مستقیم به ایده‌های سایر پژوهشگران

گاه نویسنده مقاله، جملات متن منبع را بازنویسی یا به اصطلاح پارافریز می‌کند. با این حال پارافریز، به حدی ابتدایی و ضعیف انجام می‌شود که تفاوت چندانی با متن اولیه ندارد. در اغلب موارد این خطا غیرعمدی است. چراکه ممکن است دانشجو با ظرافت‌ها و اصول پارافریز و استفاده صحیح از ایده‌های دیگران آشنا نباشد.

علاوه بر این، تعریف سرقت ادبی در میان فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف متفاوت است. از این رو دانشجویانی که نگارش مقاله را به زبانی، غیر از زبان مادری خود انجام می‌دهند، ممکن است در تشخیص سرقت ادبی دچار مشکل شوند.

روش‌های کاهش سرقت ادبی

از این رو، اساتید مقاله‌نویسی ضمن آموزش اصول صحیح پارافریز به دانشجویان، باید با پیشینه آموزشی آن‌ها نیز آشنا باشند. بدین ترتیب فرایند آموزش به موثرترین شکل ممکن پیش خواهد رفت.

مطالب مرتبط:

چگونه یک متن را پارافریز کنیم؟ (هشت روش انجام پارافریز متون به صورت تخصصی)

عدم درک صحیح از منابع اولیه و ثانویه

در برخی موارد، عدم درک آشنایی با منابع اولیه و ثانویه، باعث سرقت ادبی غیرعمدی می‌شود. تشخیص این نوع سرقت ادبی برای دانشجویان و حتی پژوهشگران حرفه‌ای نیز دشوار است.

در واقع زمانی که دانشجو در تشخیص منابع اولیه و ثانویه و انتخاب این که به کدام استناد دهد، دچار مشکل شود این نوع سرقت ادبی اتفاق می‌افتد.

مانند سایر انواع سرقت ادبی، پژوهشگران باید آشنایی با منابع اولیه و ثانویه را در برنامه آموزشی خود بگنجانند.

مطالب مرتبط:

آشنایی با منابع اولیه و ثانویه و تفاوت آن‌ها

سرقت ادبی از خود!

برخی پژوهشگران، پس از اعمال اندکی تغییرات، پروژه‌های قبلی خود را تکرار می‌کنند و به رشته تحریر درمی‌آورند. در چنین مواردی، ایده اصلی ثابت است اما جزئیات اندکی متفاوت است.

نوع دیگری از سرقت ادبی زمانی اتفاق می‌افتد که پژوهشگر، مقاله‌ای که برای یک مجله ارسال کرده است را به مجله دیگری نیز ارسال کند. علاوه بر این، استفاده از جملات و عبارات مقالات چاپ‌شده خودمان نیز جایز نیست و سرقت از خود محسوب می‌شود.

برای جلوگیری از این نوع سرقت ادبی، حتما به مقالات قبلی خود رفرنس دهید و سعی کنید از ایده‌های جدید و خلاقانه استفاده کنید.

سخن پایانی

در بسیاری از موارد، دانشجو تصور می‌کند که کار خود را به‌درستی انجام داده و هیچ منبعی را از قلم نینداخته است. این در حالی است که ناخودآگاه در دام سرقت ادبی افتاده و در معرض ریجکت شدن مقاله قرار گرفته است.

با این حال، دیدیم که آموزش اصولی و صحیح، از بهترین روش‌های جلوگیری از سرقت ادبی غیرعمدی است. با این حال، ابزارهای مختلفی نیز برای اندازه‌گیری سرقت ادبی و کاهش آن وجود دارد.

ترجمیک با استفاده از ابزارهای پیشرفته اندازه‌گیری سرقت ادبی، پارافریز مقالات شما را انجام می‌دهد. برای استفاده از خدمات پارافریز مقاله ترجمیک روی لینک رنگی کلیک کنید.

مطالعه مقالات مختلف، یکی از مراحل اصلی نگارش مقاله است. سایت ترجمه مقاله ترجمیک در پشت سر گذاشتن این مرحله در خدمت شماست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.