تمرین درک شنیداری ایتالیایی

راه‌های تقویت مهارت شنیداری زبان ایتالیایی

بدون تردید یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زبانی، درک شنیداری است. اما چگونه می‌توان به این مهارت دست پیدا کرد؟ به‌ویژه در زبان ایتالیایی که مردم بومی زبان بسیار سریع صحبت می‌کنند!

احتمالا شما ماه‌ها از زمان خود را به مطالعه زبان، مرور واژگان، صرف افعال، ترجمه سریع و غیره اختصاص می‌دهید. سپس تصمیم می‌گیرید که مهارت شنیداری ایتالیایی را تمرین کنید. یک پادکست تصادفی، برنامه تلویزیونی، ویدیوی یوتیوب را انتخاب می‌کنید و انتظار دارید حداقل کلماتی را که می‌دانید، درک کنید اما ناامید می‌شوید. چراکه کلمات بسیار سریع ادا می‌شوند، حروف در هم ادغام می‌شوند و به‌سختی می‌توانید آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید.

ممکن است گمان کنید تنها شما با این مشکل مواجهید، اما خبر خوب این است که فقط شما نیستید. مهم‌تر این است که می‌توانید برای بهبود مهارت‌های درک شنیداری ایتالیایی قدم‌هایی بردارید. در این مطلب نکاتی مطالعه می‌کنید که در بهبود مهارت شنیداری ایتالیایی شما بسیار مؤثر است و راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

مطالب مرتبط:

گرامر ایتالیایی به زبان ساده

چرا درک شنیداری ایتالیایی سخت است؟

چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است آنچه در بالا گفتیم، رخ دهد:

  • هنگامی که یادگیری مهارت جدیدی را شروع می‌کنید، برای دیدن اولین نتایج خود به زمان نیاز دارید. اگر بخواهیم رشد کنیم توجه به این موضوع بسیار مهم است.
  • ممکن است مسیر اشتباهی برای خود انتخاب کردید. ممکن است صوت ایتالیایی که انتخاب کردید کلمات ناآشنای زیادی دارد یا در سطح فعلی شما بسیار سریع است.

اگر به نتایج مطلوب خود نمی‌رسید، خودتان را سرزنش نکنید چون بیشتر اوقات مقصر نیستید. همه چیز به زمان، صبر و یافتن منابع مناسب برای کمک به رشد و ارتقای مهارت‌های شما بستگی دارد.

اکنون، رایج‌ترین مشکلاتی را بررسی می‌کنیم که ممکن است هنگام گوش دادن به مکالمه ایتالیایی با آن مواجه شوید.

ایتالیایی‌زبان‌ها بسیار سریع صحبت می‌کنند

این موضوع کاملا طبیعی است. وقتی مردم به زبان اول خود صحبت می‌کنند، حروف در هم ادغام می‌شود، واژگان نیمه ادا می‌شوند، کلمات یکدیگر را قطع می‌کنند، موضوع گفتگو را تغییر می‌دهند و همه این‌ها در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد.

این بدان معنا نیست که وقتی به مکالمات ایتالیایی گوش می‌دهید، هرگز نمی‌توانید آن را درک کنید. موضوع این است که خودتان را آموزش دهید تا بفهمید چه چیزی در حال رخ دادن است.

به دلیل سرعت زیاد گفتار، نمی‌توانم کلمات را تشخیص دهم

شما فرهنگ لغت آنلاین را باز می‌کنید، به دنبال کلمه موردنظرتان می‌گردید و به تلفظ آن گوش می‌دهید. همه چیز واضح به نظر می‌رسد. اما وقتی در حال شنیدن مکالمه‌ای هستید و همان کلمه به کار می‌رود، به سختی آن را درک می‌کنید. چطور؟ در گفتار ایتالیایی، حروف کلمات با یکدیگر ترکیب و ادغام می‌شوند. به خصوص زمانی که با مصوت شروع می‌شود یا با آن پایان می‌یابد.

  • Dove vuoi andare?

همان طور که می‌بینیدvuoi  دقیقا بعد از dove و بدون وقفه می‌آید. در تلفظ این عبارت -e و -v با یکدیگر ادغام می‌شوند و -i با -a در هم ترکیب می‌شوند. البته، شما باید آهنگ و لحن کلام را در نظر بگیرید. هر زبان با لحن متفاوتی همراه است و آشنایی با آن به شما کمک می‌کند کلمات را با وضوح بیشتری تشخیص دهید.

مطالب مرتبط:

حرف تعریف در زبان ایتالیایی

چگونه می‌توان درک شنیداری ایتالیایی را تمرین کرد؟

به هر حال هنگام تمرین شنیداری ایتالیایی با مشکلات اولیه روبه‌رو می‌شوید اما باید ببینید چگونه می‌توان این مشکلات را حل کرد.

می‌توانید با آموزش خود در خانه شروع کنید. در ادامه به چند گام برای تمرین درک شنیداری اشاره می‌کنیم که به‌طور مستقل انجام دهید.

مکانی آرام انتخاب کنید

جایی انتخاب کنید که کسی مزاحم شما نشود. از هدفون استفاده کنید تا صدا را با کیفیت مطلوب بشنوید. چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرام و متمرکز باشید. این زمان را صرف تمرکز بر چیزی کنید که می‌خواهید به آن گوش دهید.

صحبت با خود را کنار بگذارید

آن صداهای کوچک را می‌شناسید که به شما می‌گویند چیزی نخواهید فهمید؛ بهتر است تسلیم شوید و کار دیگری انجام دهید؛ اینکه شما به خوبی دیگران نیستید و … ؟

در این زمان جایی برای آن‌ها نیست اما آن‌ها را دور نکنید چراکه قوی‌تر از قبل به سراغ شما می‌آیند. به آن‌ها بگویید: «متشکرم، اما من در حال حاضر به شما نیازی ندارم». در زمان حال و افکار لحظه حال متمرکز باشید و به آنچه ممکن است اتفاق بیفتد فکر نکنید.

درست‌ترین و مناسب‌ترین منبع گفتاری ایتالیایی را انتخاب کنید

صوتی انتخاب کنید که به اندازه کافی قابل‌درک و به اندازه کافی چالش‌برانگیز باشد. در حالت ایده آل، شما باید بتوانید حدود ۷۰ درصد آن را درک کنید.

به سرعت کلام هم توجه کنید. به دنبال آن دسته از تمرین‌های شنیداری ایتالیایی باشید که برای شما خیلی آهسته یا خیلی سریع نباشد.

تمرین لیسنینگ ایتالیایی
تلاش کنید صداهای ایتالیایی را مشابه آنچه می‌شنوید، تکرار کنید

با متن به آن گوش دهید

فایل صوتی شما باید همراه با متن باشد. این موضوع به شما کمک می‌کند واژگان را با دقت بیشتری شناسایی کنید و با شنیدن، آن‌ها را تشخیص دهید. کسب آگاهی از چیزهایی که یاد گرفتید و می‌دانید به شما اعتماد بیشتری نسبت به توانایی‌های خود می‌دهد.

فرآیند چهار مرحله‌ای تمرین درک شنیداری ایتالیایی

در این بخش تمرینی ساده و در عین حال مؤثر برای آموزش گوش‌ها بیان می‌شود:

  • فایل صوتی را یکی دو بار گوش کنید. بر آنچه می‌شنوید، تمرکز کنید، بدون اینکه کار دیگری انجام دهید.
  • فایل صوتی را دوباره پخش کنید و آنچه می شنوید را بنویسید. هر چند بار که می خواهید و نیاز دارید توقف کنید و دوباره پخش کنید.
  • متن خود را با متن اصلی مقایسه کنید. وقتی تفاوت‌هایی بین این دو نسخه را یافتید، آن‌ها را بدون قضاوت به‌عنوان اثباتی بر شکست خود بپذیرید.
  • همراه با خواندن متن اصلی، بار دیگر فایل صوتی را پخش کنید. بخش‌هایی که درک آن‌ها سخت است، علامت بزنید و مدام به آن توجه کنید.

وقتی می‌کوشید به چیزی توجه کنید، به یاد داشته باشید که آن را با ذهنی آرام انجام دهید؛ با کنجکاوی، بدون پیش‌بینی یا قضاوت و بدون این تصور که هرگز آن را متوجه نخواهید شد.

شیوه تسلط بر لحن ایتالیایی

اکنون کمی با لحن ایتالیایی آشنا می‌شویم. گاهی اوقات، لحن حتی از تلفظ مهم‌تر است. برای درک کردن و درک شدن، این لحن است که مؤثر است.

وقتی صحبت از لحن و آهنگ ایتالیایی به میان می‌آید، به خاطر داشته باشید باید بر این سه حوزه مهم تمرکز و دقت کنید:

  • عبارات مثبت
  • سوالات
  • استرس عبارات و تاکید

مطالب مرتبط:

ده اصطلاح پرکاربرد ایتالیایی

سخن پایانی

تمام نکات بیان شده به شما در بهبود مهارت شنیداری و شروع به درک مکالمات ایتالیایی کمک می‌کند. با این حال، یک نکته دیگر هم وجود دارد که به شما بسیار کمک می‌کند: صداهایی را که می‌شنوید تکرار کنید. توجه خود را به آن‌ها جلب کنید و با دقت به آن گوش دهید. سپس، آن‌ها را با صدای بلند تکرار کنید.

هنگامی که بدانید چگونه صدایی را تولید کنید، خواهید دانست که چگونه با شنیدن نیز آن را تشخیص دهید. پس اجازه دهید گوش و دهانتان به آن عادت کند و آن را مال خود کنید. خواهید دید دفعه بعد که در طول مکالمه به زبان ایتالیایی آن را بشنوید، درک آن آسان‌تر شده است.

اگر به زبان ایتالیایی علاقه دارید و بر آن مسلطید، فرصت خوبی است که در این زمینه کار کنید. می‌توانید فرم استخدام مترجم ترجمیک را از صفحه استخدام مترجم بررسی کنید.

یک دیدگاه در «راه‌های تقویت مهارت شنیداری زبان ایتالیایی»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.