CTA چیست؟ معرفی ۵ CTA وسوسه‌انگیز و موثر

بازاریابی دیجیتال، دنیای گسترده و جذاب است و اصطلاحات مختلفی دارد. در واقع این اصطلاحات، همچون الفبای بازاریابی دیجیتال هستند و آشنایی با آن‌ها برای درک مفاهیم پیشرفته، لازم و ضروری است.

دعوت به اقدام یا Call-To-Action که با حروف اختصاری CTA نیز نامیده می‌شود، یکی از پرکاربردترین اصطلاحاتی است که همه نویسندگان محتوا و علاقمندان دنیای سئو باید با آن آشنا باشند.

CTA در واقع همان تصویر، دکمه یا جمله‌ای است که به هدف ترغیب و دعوت مخاطب به انجام فعل خاصی، طراحی می‌شود. حتما شما هم بارها با جملاتی مثل: «روی این لینک کلیک کنید»، «برای خرید وارد لینک زیر شوید»، «از طریق لینک زیر ثبت نام کنید» یا مواردی از این قبیل برخورد کرده‌اید.

همه این‌ها دعوت به اقدام یا CTA هستند. پس بی آن که بدانید، پیش از این هم با این اصطلاح تولید محتوای متنی آشنایی داشتید! با این حال، برای تکمیل دانش و اطلاعات خود تا انتهای مطلب همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

۸ گام برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق

اهمیت استفاده از CTAهای مناسب در چیست؟

پیش از آن که به اهمیت استفاده از CTA بپردازیم، بهتر است نگاهی به هدف تولید محتوا و به طور کلی بازاریابی محتوایی بیندازیم:

بازاریابی محتوایی، همان‌طور که از اسمش پیداست، در راستای جذب مخاطبان و فروش بیشتر انجام می‌شود. در واقع این نوع بازاریابی، بر خلاف روش‌های سنتی که بی هیچ مقدمه‌ای کالا یا خدمات موردنظر را تبلیغ می‌کنند، سعی دارد تا با ارائه مطالب مفید و کاربردی مخاطبان را جذب و به خرید ترغیب کند.

خدمات تولید محتوای متنی

حال این CTAها هستند که در محتواهای متنی نقش دعوت‌کننده دارند و مخاطب را در مسیر موردنظر ما هدایت می‌کنند. به عنوان مثال، ممکن است هدف ما از تولید محتوا گسترش استراتژی بازاریابی ایمیلی، معرفی یک کد تخفیف یا ارائه یک کتاب الکترونیکی باشد.

در این صورت جملات دعوت‌کننده‌ای مثل «برای دریافت خبرنامه‌های ما از طریق ایمیل ثبت نام کنید»، «برای دریافت کد تخفیف کلیک کنید» یا «کتاب الکترونیکی ما را از طریق لینک زیر دانلود کنید» شما را به هدف موردنظر نزدیک خواهند کرد.

به عبارت دیگر CTAهای مناسب، در جلب توجه مخاطبان و تحریک انگیزه آن‌ها به شکل معجزه‌آسایی عمل می‌کنند.

با این وجود فراموش نکنید که امروزه وب‌سایت‌های مختلف مملو از محتواهای مختلف هستند و در نتیجه ذهن و چشم افراد به CTAهای مختلف عادت کرده است. بنابراین صرفا استفاده از CTA، نمی‌تواند به معنی افزایش فروش باشد.

با این تفاصیل، بیراه نیست اگر بگوییم ساخت CTAهای موثر، مانند سایر فعالیت‌هایی که در راستای بازاریابی محتوایی انجام می‌شوند، یک هنر است. در ادامه به بررسی تکنیک‌ها و اصول ساخت CTAهای مناسب و کاربردی خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط:

کیورد استافینگ و راه‌های مقابله با آن

چک لیست ساخت CTAهای کاربردی و تاثیرگذار

یک CTA وسوسه‌انگیز، مجموعه‌ای از عناصر مختلف است. با این حال، جای نگرانی نیست. چراکه با در پیش گرفتن یک استراتژی مناسب و اجرای گام به گام آن، می‌توانید مطمئن باشید که کارتان را به‌درستی انجام داده‌اید.

طراحی جالب توجه

برای چند ثانیه خودتان را جای مخاطب بگذارید و تصور کنید در حال مطالعه یک مقاله وبلاگی هستید. چه چیزی بیشتر توجهتان را جلب می‌کند؟ یک کادر رنگی و جذاب یا متنی ساده و معمولی؟ قطعا عناصر مختلف طراحی، برای شما هم جذاب‌تر هستند و بیش از چیزهای دیگر جلب توجه می‌کنند.

بنابراین فراموش نکنید برای تاثیرگذاری بیشتر، به نحوی CTAها را برجسته کنید. در واقع دکمه، تصویر یا جمله دعوت‌کننده نباید شبیه سایر قسمت‌های محتوا باشد. در غیر این صورت، داخل متن گم می‌شود و به چشم نمی‌آید. به عنوان مثال، می‌توانید از رنگ‌ها و فونت‌های چشم‌نواز استفاده کنید.

CTA چیست؟

استفاده از ویژگی‌های بصری لوگوی برند نیز می‌تواند ایده جالبی باشد. مثلا اگر لوگوی شما سبز است، برای طراحی دکمه CTA نیز از همین رنگ استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

معرفی و بررسی شش اشتباه رایج سئو

تمرکز بر عمل

روشن است که جمله دعوت‌کننده شما باید روی اقدام موردنظرتان متمرکز باشد. از این رو باید سعی کنید تا در عین نوشتن جمله‌ای ساده و واضح و استفاده از واژگان وسوسه‌انگیز، اقدام موردنظرتان را اعلام کنید.

شاید در حرف ساده باشد، اما به محض این که دست به قلم شوید، متوجه خواهید شد که نوشتن جملات منحصربه‌فرد و جدید کار ساده‌ای نیست. اگر به‌تازگی مشغول به کار شده‌اید، وب‌سایت‌ برند‌های بزرگ و معتبر را بررسی کنید و از CTAهای آن‌ها الهام بگیرید. به‌تدریج روح نویسندگی شما بیدار خواهد شد و خودتان بهترین جملات را خواهید نوشت.

القای احساس فوریت و اضطرار

زمانی که CTA می‌نویسیم، توقع داریم که مخاطب حتما از ما پیروی کند! پس بهترین راهکار این است که به جمله دعوت‌کننده، رنگ و بوی اضطرار و فوریت بدهیم. شاید فکر کنید که این کار، به نوعی فریب دادن مخاطب است. اما نه تنها اینگونه نیست، بلکه خیلی هم اصولی و صحیح است!

کافیست جزئیات و ویژگی‌های اقدام موردنظرتان را بررسی کنید تا با سرنخ را پیدا کنید! به عنوان مثال:

تنها چند روز به پایان مهلت استفاده از تخفیف شگفت‌انگیز شما باقی مانده است؟

تنها چند عدد از محصولات پرفروش در انبار باقی مانده است؟

مشتریان با یک بار خرید از شما کد تخفیف دریافت خواهند کرد؟

همه این‌ها مواردی هستند که اگر در CTA ذکر شوند، تاثیر و قدرت آن را دوچندان خواهند کرد. در واقع مشتری با دیدن جملات فوریتی، تصمیم می‌گیرد که خرید را به بعد موکول نکند و هرچه سریع‌تر اقدام کند.

کال تو اکشن چیست؟

مطالب مرتبط:

۹ نکته برای نوشتن پست‌های وبلاگی سئومحور

صداقت، صداقت و صداقت!

مخاطبان شما به طور پیش‌فرض از فریب‌های تبلیغاتی متنفر هستند. از سوی دیگر، CTAها مخاطبان را صراحتا دعوت به عمل می‌کنند و در تبلیغاتی بودن آن‌ها شکی نیست. بنابراین از فریب دادن مخاطب خودداری کنید و در طراحی CTAها صادق باشد.

در واقع CTAها باید مخاطبان را به همان چیزی برسانند که انتظارش را دارند. به عنوان مثال اگر برای کشاندن مخاطبان به صفحه خرید از جمله «برای شرکت در قرعه‌کشی کلیک کنید» استفاده کنید، قطعا اعتماد مخاطب را از دست خواهید داد.

از دست دادن اعتماد مخاطب نیز چیزی نیست که به این راحتی حل شود! چراکه افت رتبه گوگل و جریمه موتورهای جست و جو را به دنبال خواهد داشت.

همخوانی CTA با محتوا

گفتیم که هدف از طراحی CTA فروش و سوددهی بیشتر است. با این حال، نباید اجازه دهیم که دستیابی به این هدف، به قیمت کلافه کردن مخاطبان تمام شود.

اجازه دهید قضیه را کمی بازتر کنیم! تصور کنید که کسب و کار شما خدمات متنوعی ارائه می‌دهد. آیا منطقی است که در تمام محتواهایی که منتشر می‌کنید، همه این خدمات را معرفی کنید؟ مثلا معرفی خدمات ترجمه رسمی، در محتوایی که درخصوص آموزش سئو نوشته است، صحیح است؟ قطعا خیر!

بنابراین فراموش نکنید که هر محتوایی به CTA خاصی نیاز دارد. در غیر این صورت نه تنها مخاطب هدف، جلب نخواهد شد، بلکه ناخودآگاه، باعث سردرگمی و کلافگی مخاطب نیز خواهیم شد. با این تفاصیل مخاطب خاص محتوا را در نظر بگیرید و CTAها را در راستای کمک و پاسخگویی به نیازهای آن‌ها طراحی کنید.

۵ CTA ضروری که باید به وب‌سایت خود اضافه کنید

این بخش را به بررسی مهم‌ترین CTAهایی که احتمالا جای خالی‌شان در وب‌سایت شما احساس می‌شود، اختصاص می‌دهیم.

سرنخ فروش (Lead Generation)

متخصصان بازاریابی دیجیتال، لید جنریشن را یکی از مهم‌ترین انواع CTA می‌دانند. این نوع از CTAها سرنخ خرید را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. بنابراین باید در پربازدیدترین بخش وب‌سایت، قرار بگیرند.

معمولا ترافیک وبلاگ، در مقایسه با سایر بخش‌های وب‌سایت، بیشتر است. از این رو، اکثر تولیدکنندگان محتوا بخش پایانی پست‌های وبلاگی را با CTAهای مناسب به اتمام می‌رسانند. به عنوان مثال، به تصویر زیر که بخش پایانی یکی از پست‌های وبلاگ ترجمیک را نشان می‌دهد، توجه کنید.

Lead Generation چیست؟

ارسال فرم

فرض می‌کنیم که مخاطبان پس از بازدید از صفحات اصلی شما، تصمیم به استفاده از خدمات یا خرید گرفته‌اند. در این صورت باید خوشحال باشید چراکه نصف راه را رفته‌اید. حال در این مرحله باید از طریق طراحی CTA امکانی را فراهم کنید تا مخاطبان اطلاعات تماس خود را برای شما ارسال کنند.

بدین ترتیب می‌توانید خرید یا عدم خرید مشتری را پیگیری کنید. حتی فرصتی برای دادن مشاوره به مشتری و ترغیب به خرید نیز خواهید داشت. به عنوان مثال، ما در لندینگ پیج صفحه خدمات استراتژی محتوا قسمتی را برای فرم ارسال تیکت در نظر گرفته‌ایم.

خدمات استراتژی محتوا ترجمیک

فراموش نکنید که دائما فرم‌های دریافتی را بررسی کنید و در صورت لزوم با مخاطبان تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید

همه ما با بارها با مطالبی برخورد کرده‌ایم که بسیار جالب به نظر می‌رسند ولی تنها قسمتی از آن‌ها قابل مشاهده است. برای مشاهده کامل این مطالب با گزینه «بیشتر بخوانید» را انتخاب کنیم. شاید تا به حال به این CTA جالب، توجه نکرده باشید ولی ایده جالبی پشت آن‌هاست:

با استفاده از این CTAها مطالب بیشتری در صفحه اصلی شما جا می‌شود. علاوه بر این، با تحلیل میزان کلیک روی CTA، می‌توانید مطمئن شوید که پست‌های شما توجه کافی را دریافت می‌کنند.

اشتراک‌گذاری

دعوت به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین CTAها است. با این حال، سعی کنید این نوع CTAها را در جای مناسب استفاده کنید. پست‌های وبلاگی و به طور کلی هر جایی که نکته جالب توجهی دارد برای این نوع CTA مناسب است.

لید نرچرینگ (Lead Nurturing)

برخی مخاطبان، پس از ورود به سایت شما، هنوز آمادگی کافی برای خرید را ندارند. برای جذب این دسته از مشتریان باید ترفند دیگری به کار بگیرید. این ترفند باید به حفظ مشتری کمک کند و در راستای فروش طراحی شده باشد.

به عنوان مثال، در بخش‌هایی از وب‌سایت که بیشتری بازدید یا CTA خرید را دارد، از گزینه‌هایی مثل «اشتراک رایگان»، «نمایش دموی محصول» یا «خرید آزمایشی» استفاده کنید.

سخن پایانی

ترغیب مخاطبان به خرید و استفاده از خدمات، یکی از اصلی‌ترین اهداف بازاریابی محتوایی است و طراحی CTA نیز در راستای این هدف انجام می‌شود. در این مطلب مهم‌ترین نکات طراحی CTA و ضروری‌ترین CTAهایی که وب‌سایت شما نیاز دارد را بررسی کردیم.

با این وجود، فراموش نکنید که CTAها برای اهداف دیگری مثل افزایش آگاهی مخاطب و دادن اطلاعات تکمیلی نیز استفاده می‌شوند. بنابراین هر جا نیاز بود، لینک مطالب آموزشی سایت‌تان را در تولید محتوا بگنجانید.

بسیاری از کسب و کارها برای ارتقای رتبه سئو خود از خدمات تولید محتوا ترجمیک استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید با کلیک روی لینک رنگی از این خدمات استفاده کنید.

ترجمیک از بین نویسندگان خوش‌ذوق و نویسندگان محتوا اقدام به جذب نیرو می‌کند. در صورت تمایل رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.