بررسی انواع محتوای ضعیف و راه‌‌های مقابله با آن

چگونه محتوای ضعیف (thin content) رتبه سایت شما را تهدید می‌کند؟

محتوا بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد در هر زمانی بوده، است و خواهد ماند. در واقع از اولین کتاب‌ها تا محتواهایی که امروزه در اطراف خود می‌بینیم؛ ما همیشه با محتواها احاطه شده‌ایم. اما از زمان پدید آمدن اینترنت و به خصوص گوگل، با نوع دیگری از محتوا هم مواجه شدیم: محتوای دیجیتالی.

همین محتوایی هم که شما مشغول خواندن آن هستید، نوعی محتوای دیجیتالی است. محتوای دیجیتالی باعث دسترسی آسان‌تر مردم به اطلاعات مختلف شده است. اگر یک سوال در هر زمینه‌ای برایتان پیش بیاید، در لحظه آن را در گوگل جست و جو می‌کنید و به پاسخ سوال خود دست خواهید یافت. اما این نوع تولید محتوا، برای صاحبان کسب و کارها و فعالان فضای مجازی متفاوت است.

تولید محتوای متنی که سئوشده باشد و برای مخاطبان هم جالب باشد، یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که قصد افزایش فروش خود را با فضای مجازی دارند. اگر محتوایی معنی‌دار، فوق‌العاده و خاص ننویسید، گوگل هم محتوای شما را به مخاطبان نشان نخواهد داد، در نتیجه فروش شما نیز افزایش نخواهد یافت. یکی از مواردی که باعث افت رتبه شما توسط موتورهای جست و جو و مخصوصا گوگل می‌شود، محتوای ضعیف (thin content) یا محتوای بی‌کیفیت است.

در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک، به مفهوم محتوای ضعیف و راه‌های مقابله با این نوع محتوا، می‌پردازیم.

مطالب مرتبط:

هر آنچه باید برای ورود به دنیای تولید محتوا دیجیتال بدانید

محتوای ضعیف چیست؟

محتوای ضعیف محتوایی است که برای کاربر ارزش کمی دارد یا اصلا ارزش ندارد. گوگل صفحات درگاهی (doorway pages)، صفحات وابسته با کیفیت پایین یا صفحاتی که محتوای بسیار کم یا بدون محتوا را دارند، به عنوان صفحاتی با محتوای ضعیف در نظر می‌گیرد. البته صفحات با محتوای ضعیف، نمونه‌های دیگری نیز دارند: صفحاتی با محتوای غیرجالب و تکراری نیز محتوای ضعیف به حساب می‌آیند.

هم‌چنین، گوگل صفحاتی را که تعداد زیادی کلمه کلیدی در آن‌ها به کار رفته است، دوست ندارد. الگوریتم‌های گوگل هوشمندتر شده است و یاد گرفته است که بین محتوای با ارزش و بی‌کیفیت تمایز قائل شود. این هوشمندی و رتبه‌بندی محتواها مخصوصا از زمان الگوریتم پاندا نیز بیشتر شده است.

تهیه محتوای با کیفیت اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد!

گوگل چه نوع محتوایی را می‌پسندد؟

سعی و هدف گوگل همواره این بوده است که بهترین نتایجی را ارائه دهد که با هدف جست و جوی کاربر مطابقت داشته باشد. اگر هدف شما کسب رتبه‌‌ای بالا در گوگل است، باید گوگل را متقاعد کنید که محتوای شما به سوال کاربر پاسخ می‌دهد.

دلیل عدم استفاده گوگل از محتوای ضعیف
به نظر شما اگر افراد هنگام جست و جو در گوگل با محتواهای ضعیف روبه‌رو شوند، باز هم از گوگل استفاده می‌کنند؟

هر محتوایی ارزش نشان داده شدن به مخاطبان را ندارد. گوگل به ندرت، محتواهای ضعیف سایت شما (چه در وبلاگ باشد و چه در لندینگ پیج‌های اصلی سایت شما) را به کاربران نشان می‌دهد. بنابراین همیشه در ابتدا محتوایی بنویسید که کاربران راضی کند و سپس موتورهای جست و جویی مانند گوگل را در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط:

UX چیست و چرا برای سئو مهم است؟

چگونه محتوایی با کیفیت بنویسیم؟

ابتدا باید لیستی از کلمات کلیدی صنعت خود را پیدا کنید و ببینید که هدفتان از تولید محتوا چیست. اگر وبلاگی درباره سرگرمی مورد علاقه خود دارید، در این زمینه مشکل چندانی نخواهید داشت. اگر در مورد چیزی می‌نویسید که به آن علاقه دارید و همه چیز را در مورد آن می‌دانید، گوگل به راحتی متوجه خواهد شد که صفحات شما حاوی پاسخ‌هایی است که مخاطبان دنبال آن هستند.

اما این ماجرا برای افرادی که هدفشان تولید محتوا برای سایت خود با هدف افزایش فروش محصولات و خدمات خود است، متفاوت است. محتوای باکیفیت برای این افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است. هر موقعیتی متفاوت است و همیشه نمی‌توان که متنی مفصل درباره همه چیز نوشت.

برای مثال، اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید که صدها قطعه مختلف کامپیوتر را می‌فروشید، نوشتن متن‌های طولانی برای هر قطعه کامپیوتری احتمالا چالش‌برانگیز است. یکی از ساده‌ترین کارهایی که از دستتان بر می‌آید، این است که در هر صفحه فروش محصول یک محتوای مقدماتی قرار دهید. این اقدام بسیار بهتر از زمانی است که در صفحه خود فقط تصویری از محصول و دکمه خرید را قرار می‌دهید.

مطالب مرتبط:

چگونه برای محصولات کسل‌کننده، محتوا بنویسیم؟

اگر تعداد زیادی از محصولات شما مشابه هم هستند، صفحه اصلی دسته را به جای صفحه محصول سئو کنید. هم‌چنین می‌توانید که با استفاده از اقداماتی مانند پارافریز، از نگارش محتوای تکراری جلوگیری کنید. فراموش نکنید که همواره راه‌حلی برای تولید محتوا پیرامون موضوعات مختلف حتی برای محصولات کسل‌کننده نیز وجود دارد.

اگر برای تولید محتوای سایت خود به خدماتی مانند استراتژی تولید محتوا، تولید محتوای متنی و … نیاز دارید. به صفحه سفارش تولید محتوا مراجعه کنید و تولید محتوا و سئو سایت خود را به ترجمیک بسپارید. ترجمیک با کمک نویسندگان مجرب و متخصص، محتوایی باکیفیت و سئوشده به شما تحویل خواهد داد.

2 دیدگاه در «چگونه محتوای ضعیف (thin content) رتبه سایت شما را تهدید می‌کند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.