۴ گام ساده برای تحقیق کلمه کلیدی نیچ (Niche Keyword)

ارتقای رتبه سئو را به عنوان راهی برای افزایش فروش و جذب مخاطبان انتخاب کرده‌اید؟ دوست دارید نرخ تبدیل تبلیغات کلیکی (PPC) خود را افزایش دهید؟ اگر این سوالات شما را به وجد می‌آورد و پاسخ‌تان مثبت است، بهتر است بدانید که کلمات کلیدی نیچ، مهم‌ترین ابزار شما برای دستیابی به این اهداف هستند.

در واقع کلمات کلیدی نیچ، ترافیک سایت شما را به طرز شگفت‌آوری افزایش می‌دهند و مخاطبان شما را به مشتری تبدیل می‌کنند. حال سوال اینجاست که کلمات کلیدی نیچ چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را پیدا کرد؟

در این مطلب، افراد فعال در حوزه تولید محتوای متنی را مخاطب قرار می‌دهیم و پاسخ این سوالات را با هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

با بیش از ۹۰ اصطلاح پرکاربرد سئو آشنا شوید!

کلمه کلیدی نیچ (Niche Keywords) چیست؟

کلمات کلیدی نیچ، کلمات کلیدی بسیار خاصی هستند که روی یک منطقه یا صنعت خاص تمرکز دارند. این دسته از کلمات کلیدی، معمولا چندبخشی هستند و به همین دلیل، لانگ تیل (long-tail) نامیده می‌شود.

تحقیق کلمات کلیدی نیچ چگونه است؟

نکته جالب این که، کلمات کلیدی نیچ معمولا حجم جست‌وجوی کمتری دارند. چراکه خاص‌تر هستند. با این حال، سیلی از مخاطبان واقعی را روانه سایت شما می‌کنند. این دسته از مخاطبان، دقیقا همان مخاطبانی هستند که از شما خرید می‌کنند و احتمالا به مشتری دائمی تبدیل می‌شوند.

مثالی از کلمه کلیدی نیچ (Niche Keywords)

تصور کنید صاحب یک کسب و کار هستید و مواد شوینده طبیعی می‌فروشید. در این حالت، احتمالا موارد زیر، از کلمات کلیدی مهم کسب و کار شما به حساب می‌آیند.

  • محصولات شوینده غیرسمی برای خانم‌های خانه‌دار
  • محصولات شوینده سازگار با محیط‌زیست

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید این کلمات کلیدی بسیار خاص هستند و گروهی کوچک از افراد علاقه‌مند به شوینده‌های ارگانیک را مورد هدف قرار می‌دهند. در واقع تنها افرادی کلیدواژه «محصولات شوینده سازگار با محیط‌زیست» را سرچ می‌کنند که دقیقا به دنبال چنین محصولی هستند.

مطالب مرتبط:

کیورد استافینگ و راه‌های مقابله با آن

در چه مواردی از کلمه کلیدی نیچ (Niche Keywords) استفاده کنیم؟

کلمات کلیدی نیچ، نقش مهمی در کمپین‌های سئو و تبلیغات کلیکی دارند. اگر روی ارتقای رتبه سئو تمرکز کرده‌اید، کلمات کلیدی شما را به صفحه اول گوگل می‌رسانند. به عنوان مثال، اگر درباره شوینده‌های طبیعی پست وبلاگی می‌نویسید، کافیست کلمات کلیدی نیچ را در عناوین، هدینگ‌ها و پاراگراف‌های مختلف استفاده کنید. خواهید دید که در مدت زمانی کوتاه، برای این عبارات کلیدی خاص رتبه بالایی کسب کرده‌اید.

کلمات کلیدی نیچ، در تبلیغات کلیکی نیز حرفی برای گفتن ندارند. شما در تبلیغات کلیدی، مجاز به استفاده از تعداد محدودی از کلمات کلیدی خواهید بود. از سوی دیگر این کلمات، تنها راه ارتباطی شما و مخاطبان خواهند بود. به عنوان مثال، اگر «ترجمه رسمی مدارک» را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنید، هیچ گاه مخاطبانی که «ترجمه رسمی» را سرچ کرده‌اند، شما را پیدا نخواهند کرد. بنابراین، چه بهتر که از کلمات کلیدی نیچ استفاده کنید.

چرا کلمات کلیدی نیچ برای کسب و کار من مهم هستند؟

حال که با کلمات کلیدی نیچ آشنا شدیم، ممکن است بپرسید که چرا این دسته از کلمات، به کلمات کلیدی ترند که حجم جست‌وجوی بیشتری دارند، ارجحیت دارند؟ پاسخ این سوال، به پرسونای مخاطب و به عبارت بهتر دغدغه‌‌ها و نیازهای مخاطب شما برمی‌گردد.

چگونه کلمات کلیدی نیچ را پیدا کنیم؟

به عنوان مثال، تصور کنید که خدمات نصب پنجره آلومینیومی را در شهر تبریز ارائه می‌کنید. از سوی دیگر، کلید واژه «نصب پنجره»، روزانه توسط عده افراد بسیار زیادی سرچ می‌شود. اما چند درصد از این افراد، به نصب پنجره آلومینیومی نیاز دارند؟ چند درصد از آن‌ها ساکن تبریز هستند؟ قطعا پاسخ به این سوال‌ها کار ساده‌ای نیست.

به عبارت دیگر، تعداد زیادی از مخاطبانی که با جست‌وجوی کلیدواژه «نصب پنجره» وارد صفحه شما می‌شوند، به مشتری تبدیل نمی‌شوند. در نتیجه تمام زحمات شما بی‌ثمر خواهد ماند.

مطالب مرتبط:

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی چیست؟

چگونه کلمات کلیدی نیچ کسب و کار خود را پیدا کنیم؟

در این مرحله، با سوالی که در عنوان مطلب مطرح کرده بودیم، پاسخ می‌دهیم و ۴ گام پیدا کردن کلمات کلیدی نیچ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جایگاه خود را مشخص کنید

پیش از این که به تحقیق کلمات کلیدی بپردازید، جایگاه یا به عبارت بهتر مختصات خاص کسب و کار خود را مشخص کنید. در غیر این صورت، در پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با شکست مواجه خواهید شد. بنابراین با در نظر گرفتن مراحل زیر، جایگاه کسب و کارتان را مشخص کنید.

  • نوع خدمات خود را مشخص کنید

در نگاه اول، این مرحله بدیهی به نظر می‌رسد. با این حال، از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال، اگر کارخانه تولید شوینده‌های طبیعی دارید، کسب و کار شما در دسته تولید محصولات نظافتی قرار می‌گیرد.

  • محصولات یا خدمات خود را بررسی کنید

در مرحله بعدی، باید دقیقا مشخص کنید که چه محصولات و خدماتی ارائه می‌کنید. به عنوان مثال، ترجمیک در حوزه خدمات زبانی فعالیت می‌کند و به طور خاص، خدمات ترجمه تخصصی، ترجمه رسمی، ترجمه کتاب، ویرایش نیتیو، تولید محتوای انگلیسی و… ارائه می‌کند.

  • مشخص کنید که خدمات شما چه مشکلاتی را حل می‌کند

در گام آخر باید مشخص کنید که با ارائه محصولات و خدمات خود، چه دردی از مخاطبان دوا می‌کنید؟! مثلا ما با ارائه خدمات ترجمه رسمی در تهران، به افرادی که در فرایند اپلای به ترجمه رسمی مدارک نیاز دارند، کمک می‌کنیم و به صورت آنلاین فعالیت می‌کنیم. بنابراین «دارالترجمه رسمی آنلاین در تهران» می‌تواند کلمه کلیدی نیچ ما باشد.

تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید

اصلی‌ترین بخش کار شما، در این مرحله انجام می‌شود. حال برای راحتی کار، می‌توانید از ابزارهای قدرتمندی مثل گوگل ترند، Keyword Tool و KeywordsFX کمک بگیرید.

کلمه کلیدی نیچ چیست؟

پس از این که ابزار موردنظرتان را انتخاب کردید، جست‌وجو را شروع کنید و برای یافتن لانگ تیل‌ها، از کلمات کلیدی کوتاه‌تر کمک بگیرید. به عنوان مثال، «ترجمه رسمی» عبارت خوبی برای رسیدن به لانگ تیل‌های این نوع خدمات است و احتمالا با تشخیص موقعیت مکانی شما، کلمات کلیدی نیچ را به نمایش درمی‌آورند.

مثلا «ترجمه رسمی مدارک تحصیلی» یا «ترجمه رسمی شناسنامه در تهران» احتمالا از نتایج جست‌وجوی شما خواهند بود.

مطالب مرتبط:

گوگل ترند؛ ابزاری برای تحلیل کلمات کلیدی

لیست کلمات کلیدی خود را تجزیه و تحلیل کنید

فراموش نکنید که نیاز نیست از تمام لانگ تیل‌ها استفاده کنید. همین که به چند کلمه کلیدی مهم لیست اکتفا کنید، کافیست. بنابراین پس از تحقیق کلمات کلیدی، لیست نهایی را تجزیه و تحلیل کنید و مهم‌ترین‌ها را انتخاب کنید.

برای بررسی لیست کلمات کلیدی، روی حجم جست‌وجوی آن‌ها تمرکز کنید. استفاده از ابزارهایی مانند Ubersuggest، می‌تواند در این راه برای شما سودمند باشد.

سختی کلمات کلیدی (keyword difficulty)، معیار دیگری است که باید هنگام انتخاب کلمات کلیدی نیچ مورد ارزیابی قرار بگیرد و میزان رقابتی بودن کلمات را نشان می‌دهد. البته نام این معیار، در ابزارهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است سختی کلمات کلیدی را با نام SEO difficulty یا keyword competition ببینید.

نتایج حاصل از استفاده‌ی کلمات کلیدی نیچ را بررسی کنید

تحقیق کلمات کلیدی نیچ و یک بار استفاده از آن‌ها، پایان راه نیست. شما باید به طور مداوم از این کلمات استفاده کنید و نتایج حاصل را مورد ارزیابی قرار دهید. بدین ترتیب، می‌توانید از درستی مسیری که طی می‌کنید، مطمئن باشید. بنابراین، پس از اضافه کردن کلمات کلیدی به کمپین سئو، عملکرد آن‌ها را تا چند ماه زیر نظر بگیرید.

این نکته را نیز در نظر بگیرید که سئو، نوعی هدف‌گذاری طولانی‌مدت است و فورا به نتیجه نمی‌رسد. با این حال، اگر حتی پس از گذشت چند ماه، شاهد هیچ پیشرفتی نبودید، احتمالا نیاز است تا سایر عوامل موثر بر سئو، مثل لینک‌دهی را نیز به کار بگیرید.

در مورد تبلیغات کلیکی نیز ممکن است متوجه شوید که کلمات کلیدی منتخب شما، بیش از حد رقابتی هستند. در این صورت، به جای هدر دادن منابع و زمان برای رتبه بندی کلمه کلیدی، به تحقیقات اولیه خود بازگردید و کلمه کلیدی دیگری برای صفحه پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

چه‌قدر طول می‌کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟

کلام آخر

کلمات کلیدی نیچ، کلمات کلیدی خاص و در اکثر موارد لانگ تیل هستند که نرخ جست‌وجوی پایین ولی نرخ تبدیل بالایی دارند. تحقیق این دسته از کلمات کلیدی و استفاده صحیح از آن‌ها، می‌تواند کسب و کار شما را از این رو به آن رو کند! پس حتما به نکات ذکرشده در این مطلب دقت کنید.

استفاده از خدمات یک سایت سفارش تولید محتوا بهترین راه برای کسب رتبه عالی در سئو است. ما در ترجمیک، در خدمت شما هستیم.

تولید محتوای انگلیسی یکی از خدمات مختلف ترجمیک است که توسط نویسندگان مسلط به این زبان انجام می‌شود. برای استفاده از این خدمات روی لینک رنگی کلیک کنید.

2 دیدگاه در «۴ گام ساده برای تحقیق کلمه کلیدی نیچ (Niche Keyword)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.