یک مقاله خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟۱۱نکته برای نوشتن مقالات آکادمیک

انتشار مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی، یکی از ملاک‌های ارزیابی سطح علمی و بنیه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. علاوه بر این، انتشار مقاله برای دانشجویان مقطع دکتری اجباری است و بی‌توجهی به این موضوع، اجازه دفاع از رساله را از آن‌ها سلب می‌کند.

با این حال، نکته حائز اهمیت این است که ژورنال‌های معتبر، به کدام دسته از مقالات اجازه چاپ می‌دهند و به طور کلی یک مقاله خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا تنها ترجمه فارسی به انگلیسی مقاله کافیست تا نام خود را در لیست نویسندگان مجلات وارد کنیم؟

اگر شما هم به فکر نوشتن یک مقاله استاندارد و اصولی هستید، در این مطلب با ما همراه باشید تا با هم پاسخ این سوالات را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالب مرتبط:

چه مجله‌ای برای انتشار مقاله مناسب است؟

چگونه یک مقاله علمی خوب بنویسیم؟

در این بخش، ۱۱ ویژگی مهم که کیفیت مقاله شما را تضمین می‌کنند، معرفی می‌شوند. رعایت این نکات شانس پذیرش مقاله شما و به ثمر رسیدن زحمات‌تان را دوچندان می‌کند.

پیروی از ساختار استاندارد مقالات

یک مقاله خوب، باید پیش از هر چیز ساختار درستی داشته باشد. این ساختار، به ترتیب، شامل عنوان، اطلاعات نویسنده، چکیده، کلمات کلیدی، متن اصلی، مراجع و پیوست‌ها می‌شود. در این میان، عنوان مقاله، از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در عین کوتاه بودن، جامع باشد و ایده اصلی مقاله شما را نشان بدهد.

چگونه یک مقاله خوب بنویسیم؟

چکیده مقاله، همان‌طورکه از نامش پیداست، خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات مقاله را گردآوری و اهداف کلی آن را ترسیم می‌کند و چیزی حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه است. البته ممکن است برخی مقالات، دستورالعمل دیگری درباره طول مقدمه داشته باشند.

کلمات کلیدی نیز پس از چکیده مقاله می‌آیند و در پیدا کردن مقاله شما را تسهیل می‌کنند. در واقع با ذکر کلمات کلیدی و مهم مقاله، به سایر پژوهشگران اجازه می‌دهید تا به‌راحتی مقاله شما را پیدا کنند. بنابراین سعی کنید ذهن مخاطب را بخوانید و کلماتی را در این قسمت قرار دهید که زیاد سرچ می‌شوند.

متن اصلی مقاله شما باید جامع و منسجم باشد. علاوه بر این، تمامی روش‌های تحقیق و نتایج حاصل، باید در این بخش ذکر شوند و مورد بررسی قرار بگیرند.

فهرست منابع نیز باید دربردارنده تمام منابع استفاده‌شده باشد و به‌گونه‌ای تنظیم شده باشد که امکان دسترسی به منابع را برای خوانندگان مقاله، فراهم کند. بدین ترتیب، صحت محتوای مقاله شما نیز تایید می‌شود.

مطالب مرتبط:

چه نکاتی را در مقاله‌نویسی باید رعایت کنیم؟

بررسی دقیق پیشینه تحقیق

در اغلب موارد، مقالات علمی برای محققانی که در زمینه خاصی مشغول به تحقیق هستند، نوشته می‌شوند. طبیعتا این محققان، به بررسی تحقیقات انجام‌شده قبلی نیز نیاز دارند. بنابراین هنگام نگارش مقاله، باید پیشینه علمی موضوع را نیز بررسی و تحلیل کنید.

برای این کار، چند مورد از مقالات مهم و تاثیرگذاری که به آن‌ها استناد کرده‌اید را انتخاب کنید. سپس به طور مختصر هدف و نتایج آن‌ها را بیان کنید. بررسی نقاط ضعف و قوت این مقالات نیز خالی از لطف نیست.

فراموش نکنید که بررسی پیشینه تحقیق، برای خود شما مفید است. چراکه از این طریق، حوزه‌هایی که هنوز مورد بحث قرار نگرفته‌اند را شناسایی می‌کنید و فرصت‌های جدیدی برای تحقیق و مطالعه پیدا خواهید کرد.

مطالب مرتبط:

ضریب تاثیر و استناددهی چه تفاوتی دارند؟

قرار گرفتن در فرایند داوری همتا

یک مقاله خوب و باکیفیت، پیش از انتشار حتما تحت فرایند داوری همتا قرار می‌گیرد. این فرایند، به بررسی میزان اعتبار تحقیقات علمی می‌پردازد و از این نظر نقش حیاتی دارد. افرادی که مسئولیت داوری همتا را بر عهده می‌گیرند، موارد زیر را مورد بررسی قرار می‌دهند:

  • منحصربه‌فرد بودن موضوع تحقیق
  • روش‌شناسی تحقیق
  • نتایج حاصل و تحلیل آن‌ها
  • دستور زبان، نکات نگارشی و واژگان
  • سرقت ادبی
چگونه یک مقاله خوب بنویسیم؟

نتایج داوری همتا نیز می‌تواند ریوایز جزئی، ریوایز مفصل یا ریجکت باشد. البته اگر اثر شما به مرحله ریوایز برسد، می‌توانید امیدوار باشید که مرحله بعدی، پذیرش مقاله است با این حال، رد شدن مقاله نیز اتفاقی رایج است و جای نگرانی و ناامیدی ندارد. پس اگر ریجکت شدید، نکات لازم را رعایت و شانس‌تان را در مجله دیگری امتحان کنید.

مطابقت با دستورالعمل‌های مجله

پیش از ارسال مقاله، حتما دستورالعمل‌های مجله موردنظرتان را به‌دقت مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید که از همه آن‌ها پیروی کرده‌اید. معمولا این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • چگونگی ارائه نمودارها و جداول
  • وضوح تصاویر
  • فونت و سایز متن
  • استایل استناددهی
  • فرمت کلی مقاله

مطالب مرتبط:

قابلیت‌های پیشرفته ورد برای مقاله‌نویسی

اطلاعات کتاب‌شناختی (bibliographic) کامل و دقیق

عدم ارائه کامل و دقیق اطلاعات کتاب‌شناختی، یکی از اشتباهات رایج اکثر نویسندگان مقالات علمی است. به عنوان مثال در بسیاری از موارد هنگام استناددهی، سال انتشار، نام نویسنده، عنوان نشریه، نام مجله، شماره صفحات و … به اشتباه ذکر می‌شود.

ممکن است این جزئیات اشتباه به نظر برسند. حال آن که ارائه کامل و صحیح این اطلاعات، امکان دسترسی به تمام منابع را در اختیار خوانندگان مقاله قرار می‌دهد و از این نظر حائز اهمیت است.

اصیل بودن

یک مقاله علمی خوب و باکیفیت، باید اصیل باشد؛ یعنی در مجلات یا سایر نشریات به چاپ نرسیده باشد. در غیر این صورت، به دردسر بزرگی خواهید افتاد و حتی ممکن است از انتشار آثار علمی بعدی‌تان نیز منع شوید.

مطالب مرتبط:

۴ نکته برای جلوگیری از سرقت ادبی غیرعمدی

تایید یا رد نظریات و فرضیات علمی

یک مقاله علمی خوب، باید یافته‌ها و اطلاعات جدیدی را درباره موضوع تحقیق، ارائه کند و نظریات و فرضیات قبلی را رد کند یا مورد تایید قرار دهد. البته فراموش نکنید که برای رد تحقیقات قبلی، باید شواهد و مدارک کافی ارائه کنید.

اشاره به نواقص و کاستی‌های مقاله

با اشاره به مواردی که مورد بحث قرار نگرفته‌اند، محققین را دعوت به تحقیق و پژوهش کنید. بدین ترتیب، به طور غیرمستقیم، به ترویج تحقیقات خود کمک خواهید کرد. به عنوان مثال، ممکن است به دلیل محدودیت امکانات یا سختی شرایط، از تکمیل برخی بخش‌های تحقیق صرف نظر کرده باشید.

نکات نوشتن مقالات علمی باکیفیت

مثلا نمونه‌برداری در تمام موقعیت‌های جغرافیایی یا بهره‌برداری از دستگاه‌های آنالیز پیشرفته برای شما امکان‌پذیر نبوده است. در چنین مواردی، صادقانه نواقص و کاستی‌ها را نشان دهید. شاید محقق دیگری این شکاف‌ها را پر و تحقیق شما را تکمیل کند.

اشاره به آثار علمی اخیر

مقالات علمی خوب و باکیفیت، آثار علمی معتبر اخیر را مورد اشاره قرار می‌دهد. این ویژگی، از دو نظر حائز اهمیت است:

  • استناد به مقالات معتبر، تاییدی بر اعتبار مقاله شماست.
  • استناد به مقالات علمی به‌روز و جدید نشان می‌دهد که تحقیق شما قدیمی یا غیرضروری نیست.

نکته پایانی

به طور کلی یک مقاله خوب، از ساختار استاندارد مقالات علمی پیروی می‌کند، منسجم است، منابع معتبری دارد، پس از تجزیه و تحلیل نظریه‌های قبلی، آن‌ها را تایید یا رد می‌کند و در نهایت در یک مجله با ضریب تاثیر بالا، به چاپ می‌رسد.

همه روزه افراد زیادی ترجمه متون تخصصی خود را به مترجمان متخصص ترجمیک می‌سپارند. اگر شما هم این خدمات نیاز دارید، به صفحه ترجمه متون مراجعه کنید.

ویراستاری نیتیو از دیگر خدمات ترجمیک است و تاثیر زیادی بر شانس پذیرش مقاله شما دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ویرایش نیتیو ترجمیک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.