چگونه به کمک سئو نرخ بازدید مقالات علمی را افزایش دهیم؟

تقریبا همه محققان و پژوهشگران از نخستین روزی که کلید پروژه تحقیقاتی خود را می‌زنند، به لحظه شیرین دریافت ایمیل اکسپت مقاله فکر می‌کنند! اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، بهتر است بدانید که انتشار مقاله، با این که بسیار ارزشمند و مهم است، پایان راه نیست.

در واقع پس از انتشار مقاله، باید برای دیده شدن هرچه بیشتر آن تلاش کنید. چراکه دیده شدن مقاله، ارجاعات آن را افزایش می‌دهد و به تبع آن رزومه علمی شما را تقویت می‌کند. از سوی دیگر، هیچ راه قطعی و واحدی برای افزایش نرخ بازدید یک مقاله وجود ندارد. این در حالی است که برخی استراتژی‌های سئو می‌توانند شانس دیده شدن مقاله شما را افزایش دهند.

در این مطلب با راهکارهای سئو کردن مقالات علمی آشنا خواهیم شد. اگر در حال ترجمه فارسی به انگلیسی مقاله خود هستید، تا انتها همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

دابل کوتیشن یا تک کوتیشن؟

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search engine optimization به معنای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است و به منظور افزایش نرخ بازدید و ارتقای رتبه گوگل یک وب‌سایت یا یک صفحه وب انجام می‌شود. به طور کلی ایده و طرح کلی سئو، بسیار ساده است ولی کاربرد آن می‌تواند پیچیده باشد.

با این حال، شما به عنوان یک محقق، نیازی به آشنایی با تعاریف فنی و پیچیده سئو ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ترجمه مقالات خود را برای موتورهای جست و جو بهینه کنید و اطمینان حاصل کنید که مقاله شما در نتایج جست و جوی ارگانیک نشان داده می‌شود.

راهکارهای سئو برای افزایش نرخ بازدید مقالات علمی

در حالت کلی، مقالات علمی مخاطبان زیادی ندارند. با این وجود، می‌توان با استفاده از برخی ترفندهای سئو، آن‌ها را در معرض دید افراد بیشتری قرار داد. بنابراین به‌جرات می‌توان گفت که سئو، تاثیر قابل توجهی بر میزان دیده‌شدن مقالات آکادمیک و دانشگاهی دارد.

سئو چیست؟

برای انتقال مفهوم اصلی مقاله از کلمات کلیدی استفاده کنید

حتما می‌دانید که بعد از چکیده مقالات علمی، نوبت به کلمات کلیدی می‌رسد. در واقع هر مجله‌ای با توجه به دستورالعمل خاصی که دارد، نویسنده را ملزم به ذکر تعداد مشخصی کلمه کلیدی می‌کند.

در این بخش، کلمات پرتکرار مقاله که احتمالا در عنوان، چکیده و متن نیز آمده است را قید کنید. این کلمات، به مخاطبان کمک می‌کنند تا با سهولت بیشتری به مقاله شما دسترسی پیدا کنند. بهتر است بخش نتیجه‌گیری، منابع، تقدیرها و… نیز حاوی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع مقاله باشد.

کلمات کلیدی مقاله را دقیق انتخاب کنید

استفاده از کلمات کلیدی در ترجمه مقالات، ظرافت خاصی دارد و باید به طور دقیق انجام شود. به عبارت دیگر، کلمات کلیدی مقاله شما، باید در ارتباط کامل با موضوع و مختص آن باشد. به عنوان مثال تصور کنید که مقاله‌ای درباره سگ‌ها می‌نویسید. قطعا در این مقاله جنبه خاصی از زندگی این حیوانات را بررسی می‌کنید و به جزئیات خاصی مثل «عوامل موثر بر تربیت و اهلی کردن سگ‌ها» اشاره می‌کنید.

روشن است که برای چنین تحقیقی کلمه کلیدی «سگ» خیلی کلی خواهد بود و جزئیات تحقیق شما را نشان نمی‌دهد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی منتخب شما خیلی کلی نیستند و در راستای جذب مخاطبان اصلی مقاله، عمل می‌کنند.

عنوانی کوتاه بنویسید و کلمات کلیدی را در آن قید کنید

عنوان مقاله، نخستین چیزی است که در معرض دید مخاطبان و خوانندگان احتمالی مقاله قرار می‌گیرد. بنابراین باید برای جلب توجه مخاطبان فکری کنید و چه فکری بهتر از آوردن کلمات کلیدی در عنوان مقاله! علاوه بر این، فراموش نکنید که کوتاه و مختصر نگه داشتن عنوان نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید. بنابراین، عنوان مقاله خود را نهایتا در حد ۶۰ کاراکتر نگه دارید.

سئو مقالات علمی

از کلمات کلیدی مهم و پرکاربرد استفاده کنید

پژوهشگرانی که در حوزه تخصصی فعالیت شما مشغول تحقیق و پژوهش هستند، برخی کلمات کلیدی را بیشتر جست و جو می‌کنند. بنابراین این کلمات کلیدی، کلمات مهم و پرکاربرد حوزه پژوهش شما محسوب می‌شوند.

کافیست مقالات مرتبط روز را بررسی و به عنوان، چکیده و بدنه آن‌ها توجه کنید. بعد از بررسی چند مقاله، خواهید دید که برخی کلمات، عبارات و اصطلاحات نرخ تکرار بیشتری دارند. پس حتما استفاده از این کلمات را در چک لیست ترجمه مقاله خود قرار دهید.

لینک‌سازی کنید

لینک‌سازی یکی از کاربردی‌ترین ترفندهای سئو است و برای سئو کردن مقالات علمی نیز مفید است. برای لینک‌سازی، کلمات کلیدی مهم و اصلی مقاله را به عنوان انکرتکست انتخاب کنید. برای درک بهتر این نکته، به این مثال توجه کنید.

تصور کنید که در حال ترجمه فارسی به انگلیسی مقاله‌ای درباره «دیدگاه افلاطون درباره اهمیت آموزش» هستید و از این عبارت در متن مقاله نیز استفاده کرده‌اید. در چنین مقاله‌ای، می‌توانید همین عبارت را به عنوان انکرتکست انتخاب کنید و آن را به یکی از منابع معتبر و مرتبط لینک کنید.

بدین ترتیب، به موتورهای جست و جو نشان می‌دهید که مقاله شما درباره چیست و حول چه موضوعی می‌گردد. با این وجود، فراموش نکنید که انکرتکست و لینک، در ارتباط کامل با هم باشند. در غیر این صورت، این عدم ارتباط توسط موتورهای جست و جو تشخیص و به جریمه صفحه شما منجر می‌شود.

سخن پایانی

شما می‌توانید ترجمه مقالات تخصصی خود را به سایت ترجمه ما بسپارید و در زمانی معقول و مناسب، بالاترین کیفیت را تحویل بگیرید.

اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، می‌توانید مترجم متخصص رشته خودتان شوید. کافیست به صفحه استخدام مترجم رزومه بفرستید.

2 دیدگاه در «چگونه به کمک سئو نرخ بازدید مقالات علمی را افزایش دهیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.