بهترین دانشگاه‌های جهان برای ادامه تحصیل کدامند؟

معرفی برترین دانشگاه‌های جهان (رتبه‌بندی QS)

پیش از طی مراحل آموزش آیلتس و تافل برای کسب مدرک زبان معتبر و ترجمه رسمی مدارک تحصیلی، کسب آگاهی در خصوص رتبه جهانی دانشگاه‌ مقصد برای مهاجرت تحصیلی لازم است. در واقع، کسب اطلاعات در خصوص دانشگاه‌های مورد نظر باعث می‌شود با اطمینان خاطر بالاتر و شانس بیشتری دانشگاه خود را انتخاب کنید.

هر یک از دانشگاه‌های جهان بر اساس شیوه‌های مختلفی رتبه‌بندی می‌شوند. به عبارت دیگر، مجموعۀ معیارهای مختلفی در این رتبه‌بندی‌ها موثر و نقش‌آفرین هستند. به شکل کلی، سطح کیفی و علمی دانشجویان و اساتید، تجهیزات پژوهشی، آمار پژوهش‌های علمی، تعداد دانشجویان و… در این رتبه‌بندی‌ها موثر هستند.

در این مطلب از وبلاگ ترجمیک قصد داریم به معرفی برترین دانشگاه‌های جهان بر اساس رتبه‌بندی کیو اس (QS Ranking)بپردازیم، با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

تفاوت فرهنگ دانشجویی در دانشگاه‌های انگلستان و آمریکا

معیارهای رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها

می‌توان گفت به طور کلی دانشگاه‌های بر اساس شش معیار کلی ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند. به عبارت دیگر، این شاخص‌ها عملکرد نهایی یک دانشگاه را می‌سنجد و در میان سایر دانشگاه‌های جهان، آن را رتبه‌بندی می‌کند. در ادامه، به این شاخص‌ها اشاره می‌کنیم:

معیارهای رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها
معیارهای رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها

اعتبار علمی

عامل اصلی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را می‌توان کیفیت آموزش و پژوهش آن دانشگاه‌ دانست. به عبارت دیگر هرچه میزان پژوهش و آموزش در یک دانشگاه از کیفیت و کمیت بالاتری برخوردار باشد، آن دانشگاه رتبۀ جهانی بهتری را کسب می‌کند.

کم بودن تعداد دانشجویان

این شاخص به این معناست که تعداد دانشجویان یک دانشگاه باید نسبت به اساتید و کارکنان کمتر باشد. این موضوع به معنای افزایش تعامل با دانشجویان، حمایت بهتر، توجه بیشتر و… است.

تعداد دانشجویان بین‌المللی

این معیار نشان‌دهندۀ میزان تنوع نژادی در یک دانشگاه با محوریت علمی است. به عبارت دیگر، این شاخص این موضوع را نمایان می‌کند که یک دانشگاه می‌تواند استعدادهای دانشجویی را از سراسر جهان جذب کند و چشم‌اندازی جهانی دارد.

بالا بودن تعداد کارمندان بین‌المللی

این شاخص به معنای کیفیت بالای علمی، بالا بودن میزان همکاری‌های پژوهشی و توجه به طیف‌های گوناگون نظرات علمی و پژوهشی است.

اعتبار علمی دانشکده‌

این معیار، ناظر بر عملکرد یک دانشگاه از منظر نوآوری و پژوهش است. در حقیقت می‌توان گفت این معیار میزان سلامت و کیفیت علمی دانشگاه‌ها را بررسی می‌کند.

۱۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۳

عنوان برترین دانشگاه جهان در سال ۲۰۲۳ به موسسه فناوری ماساچوست تعلق گرفته است. این دانشگاه در آمریکا برای یازدهمین سال متوالی، ۱۰۰ امتیاز کامل این رتبه‌بندی را از آن خود کرد و در جایگاه اول دانشگاه‌های جهان ایستاد.

۱۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۳
۱۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۳

دانشگاه کمبریج در جایگاه دوم، دانشگاه استنفورد در جایگاه سوم قرار گرفتند و دانشگاه آکسفورد با دو پله سقوط، در جایگاه چهارم جای گرفتند. دانشگاه هاروارد که از مشهورترین دانشگاه‌های آیوی لیگ است، جایگاه پنجم را از آن خود کرد.

در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان، آمریکا ۵ دانشگاه را در اختیار دارد و انگلستان نیز ۴ جایگاه را به دست آورده‌اند. دانشگاه زوریخ سوئیس هم جایگاه نهم این لیست را به خود اختصاص داده است. در ادامه به نام ده دانشگاه برتر جهان اشاره می‌کنیم:

  • موسسه فناوری ماساچوست؛
  • دانشگاه کمبریج؛
  • دانشگاه استنفورد؛
  • دانشگاه آکسفورد؛
  • دانشگاه هاروارد؛
  • موسسه فناوری کالیفرنیا؛
  • امپریال کالج لندن؛
  • کالج دانشگاهی لندن؛
  • دانشگاه زوریخ سوئیس؛
  • دانشگاه شیکاگو.

مطالب مرتبط:

نکات و فرمت نوشتن رزومه (cv) برای دانشگاه‌های انگلستان

۲۵ دانشگاه برتر جهان

یکی از نکات مثبت و قابل توجه در رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان، حضور دانشگاه‌های آسیا به ویژه چین و سنگاپور در میان ۱۵ دانشگاه برتر جهان است. دانشگاه‌هایی که در سال ۲۰۲۳ رتبه‌های بین ۱۱ تا ۲۵ جهان را به خود اختصاص داده‌اند، به ترتیب زیر است:

۱۱

دانشگاه ملی سنگاپور

۱۲

دانشگاه پکن

۱۳

دانشگاه پنسیلوانیا

۱۴

دانشگاه چینهوا

۱۵

دانشگاه ادینبورگ

۱۶

دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان

۱۷

دانشگاه پرینستون

۱۸

دانشگاه ییل

۱۹

دانشگاه صنعتی نانیانگ

۲۰

دانشگاه کرنل

۲۱

دانشگاه هنگ‌کنگ

۲۲

دانشگاه کلمبیا

۲۳

دانشگاه توکیو

۲۴

دانشگاه جانز هاپکینز

۲۵

دانشگاه میشیگان

۲۵ دانشگاه برتر جهان

۵۰ دانشگاه برتر جهان

کشورهای آمریکا با ۱۳، انگلستان با ۸، استرالیا با ۵ و کانادا با ۳ دانشگاه، بیشترین تعداد ۵۰ دانشگاه‌ برتر جهان را در اختیار دارند. سه دانشگاه برتر استرالیا در این رتبه‌بندی به شرح زیر است:

  • دانشگاه ملی استرالیا؛
  • دانشگاه ملبورن؛
  • دانشگاه سیدنی.
دانشگاه سیدنی یکی از سه دانشگاه برتر استرالیا است
دانشگاه سیدنی یکی از سه دانشگاه برتر استرالیا است

سه دانشگاه برتر کانادا نیز شامل دانشگاه‌های زیر است:

  • دانشگاه مک‌گیل؛
  • دانشگاه تورنتو؛
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا.

دانشگاه‌های استرالیا از لحاظ رتبه پژوهش تا ۷۰ درصد امتیاز خود را ارتقا دادند. هم‌چنین دانشگاه‌های انگلستان با همکاری‌های بین‌المللی خود در حوزۀ پژوهش تا ۳۰ درصد افزایش رتبه پیدا کردند.

دانشگاه‌های برتر ایران

برترین دانشگاه‌های ایران نیز در این رتبه‌بندی، رده‌هایی را به خود اختصاص داده‌اند. بیشتر این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های حوزه صنعتی و مهندسی بوده‌اند. در این میان، دانشگاه صنعتی شریف با کسب امتیاز ۶/۲۹ برترین دانشگاه ایران است که در رتبۀ ۳۸۰ جهانی ایستاده است.

دانشگاه امیرکبیر نیز با امتیاز ۳/۲۶ رتبه ۴۴۳ جهان را به خود اختصاص داده است. در ادامه به نام دانشگاه‌های ایران که در این رتبه‌بندی، جایگاهی را کسب کرده‌اند، اشاره می‌شود:

  • دانشگاه صنعتی شریف؛
  • دانشگاه امیرکبیر؛
  • دانشگاه تهران؛
  • دانشگاه علم و صنعت؛
  • دانشگاه شیراز؛
  • دانشگاه شهید بهشتی.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ ترجمیک، تلاش کردیم مطالبی را در خصوص برترین دانشگاه‌های ایران و جهان بیان کنیم. هم‌چنین دربارۀ شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نیز به معیارهایی اشاره شد. نکته مهم این است که با تحقیق و مقایسه دانشگاه مدنظر خود را انتخاب کنید و مسیر آرزوهای خود را سریع‌تر طی کنید.

اگر به دنبال مطالبی جامع در خصوص آزمون آیلتس هستید، مطالعۀ مجله آیلتس ترجمیک را از دست ندهید!

3 دیدگاه در «معرفی برترین دانشگاه‌های جهان (رتبه‌بندی QS)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.