هر محتوا باید چند کلمه کلیدی داشته باشه؟

در هر صفحه از چند کلمه کلیدی استفاده کنیم؟

اگر مطالب قبلی وبلاگ ترجمیک، پیرامون سئو و تولید محتوا را مطالعه کرده باشید، حتما این جمله برایتان آشناست «کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین ابزارهای سئو به شمار می‌روند.» علاوه بر این، حتما با ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی نیز آشنا هستید و می‌دانید که این ابزارها لیستی از کلمات کلیدی مختلف در اختیار ما قرار می‌دهند.

با این وجود، سوال مهم این جاست که در هر یک از صفحات وبلاگ یا وب‌سایت، از چند کلمه کلیدی استفاده کنیم؟ کدام یک از کلمات کلیدی ارزش بیشتری دارند و کدام یک نقش فرعی و حاشیه‌ای دارند؟

اغلب متخصصان سئو بر این باور هستند که هر صفحه باید یک کلمه کلیدی اصلی و چند کلمه کلیدی فرعی داشته باشد. به این ترتیب، می‌توان مطمئن بود که موضوع صفحه، به طور کامل مورد پوشش قرار گرفته است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. اگر به موفقیت پروژه‌های تولید محتوای متنی سایت خود اهمیت می‌دهید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

مطالب مرتبط:

استراتژی کلمات کلیدی چیست؟

مقایسه کلمات کلیدی اصلی و فرعی

پیش از هر چیز، بهتر است با مفهوم کلمه کلیدی اصلی و کلمه کلیدی فرعی آشنا شویم.

کلیدواژه اصلی که کلمه کلیدی هدف نیز نامیده می‌شود، همان موضوع اصلی صفحه است. علاوه بر این، کلمه کلیدی اصلی، تنها واژه یا عبارتی است که صفحه باید برای آن بهینه شود. در نقطه مقابل، کلمات کلیدی فرعی یا ثانویه قرار دارند که از نظر معنایی و مفهومی، به کلمه کلیدی اصلی نزدیک هستند.

مترادف‌ها، موضوعات مرتبط و کلمات کلیدی طولانی (long-tail keyword) را می‌توان جزء دسته کلمات کلیدی فرعی در نظر گرفت. با این حال موضوعات مرتبط (که در ادامه بیشتر مورد بحث قرار خواهند گرفت)، بهترین گزینه‌ای هستند که می‌توانند به عنوان کلمات کلیدی فرعی انتخاب شوند.

برای درک بهتر موضوع، این مثال را در نظر بگیرید: عنوان هر کتاب، حکم کلمه کلیدی اصلی را دارد. عنوان فصل‌های مختلف آن نیز، همان موضوعات مرتبط هستند که می‌توانند بهترین کلمات کلیدی فرعی باشند.

هر محتوا باید چند کلمه کلیدی داشته باشه؟

هر صفحه را برای یک کلمه کلیدی اصلی سئو کنید؛ اما چرا؟

گفتیم که سئو و بهینه‌سازی هر صفحه، باید تنها روی کلمه کلیدی اصلی متمرکز باشد. در این بخش، دلایل این ادعا را بررسی می‌کنیم.

هر صفحه باید یک موضوع مشخص و تعریف‌شده داشته باشد

مشخص بودن موضوع هر صفحه و متمرکز بودن آن، تاثیر زیادی روی تجربه کاربری یا UX صفحات شما دارد. کافیست خودتان را جای کاربر بگذارید تا این موضوع را بهتر درک کنید. تصور کنید که به دنبال چیز خاصی هستید و موضوع موردنظرتان را در اینترنت جست و جو می‌کنید؛ نخستین صفحه از نتایج گوگل را باز می‌کنید ولی با اولین نگاه، گیج و ناامید می‌شوید! چراکه این صفحه مطالب مختلف و پراکنده‌ای را هدف قرار داده و از موضوع اصلی دور شده است. آیا تجربه کاربری رضایت‌بخشی را احساس خواهید کرد؟ قطعا خیر!

گوگل به‌خوبی متوجه چنین مشکلی خواهد شد و از آن جایی که اساسا برای کمک به افراد و ارائه اطلاعات مفید ساخته شده است، رتبه بالایی به صفحات پراکنده و غیرمتمرکز نمی‌دهد. در عوض، صفحاتی که برای یک کلمه کلیدی مشخص بهینه شده‌اند را در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

گوگل، یک موتور جست‌وجوی هوشمند است

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام سرچ در گوگل، غلط املایی داشته باشید و در کمال ناباوری، ببینید که گوگل غلط املایی را تصحیح کرده و بهترین نتایج را به نمایش گذاشته است! علاوه بر این، حتما تجربه کرده‌اید که گوگل نتایج مرتبط با موضوع سرچ را نیز نشان می‌دهد. این موضوع، هنگام رتبه‌بندی صفحات نیز اتفاق می‌افتد.

در واقع کافیست صفحات خود را برای یک کلمه کلیدی مشخص سئو کنید تا گوگل برای کلمات و عبارات مترادف، مشابه و مرتبط نیز به شما رتبه دهد. به عبارت دیگر، لازم نیست همه صفحات را برای همه عباراتی که مخاطبان جست‌وجو می‌کنند، بهینه کنید. یکی از این کلمات را انتخاب کنید و بقیه کار را به گوگل بسپارید!

اهمیت کلمات کلیدی در تولید محتوا

یک کلمه کلیدی، کار صدها کلمه کلیدی را انجام می‌دهد!

صفحه‌ای که برای یک کلمه کلیدی خاص در رتبه نخست قرار می‌گیرد، برای نزدیک به هزار کلمه کلیدی دیگر نیز همین جایگاه را خواهد داشت. به عنوان مثال، پست پاراگراف‌های خود را سئوپسند کنید! از وبلاگ ترجمیک، برای کلیدواژه «تولید محتوای متنی» سئو شده است. با این حال، برای کلمات زیر نیز جایگاه مشابهی کسب کرده است:

  • سئو
  • محتوای متنی
  • پاراگراف‌های سئوپسند
  • آموزش تولید محتوای متنی
  • پاراگراف‌بندی متنی
  • پاراگراف‌بندی برای سئو

خبر خوب این است که همه این کلمات کلیدی، ترافیک خوبی برای سایت به ارمغان می‌آورند.

چرا به کلمات کلیدی فرعی نیاز داریم؟

به طور خلاصه، می‌توان گفت که برای پوشش‌دهی کامل یک موضوع، باید به مطالب فرعی و مرتبط نیز اشاره کنیم. این مطالب مرتبط، همان کلمات کلیدی فرعی یا ثانویه هستند. گوگل، کلمات و عبارات کلیدی فرعی را تشخیص می‌دهد و از این طریق، صفحات شما را به کاربرانی که ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشند، نمایش می‌دهد.

عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی اصلی صفحه شما «بهترین غذای سگ» باشد، عباراتی مثل «غذای خشک سگ» یا «بهترین غذا برای سگ نگهبان» عبارات مرتبط و مناسبی هستند که می‌‌توانند به عنوان کلمات کلیدی فرعی انتخاب شوند. استفاده از این عبارات، محتوای شما را به کاربران بیشتری نمایش می‌دهد.

مطالب مرتبط:

چگونه کلمات کلیدی مناسب مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنیم؟

چگونه تولید محتوای متنی را برای کلمات کلیدی سئو کنیم؟

پیش از هر چیز در نظر داشته باشید که کلمه کلیدی اصلی یا موضوع محتوا شما، باید با هدف جست‌وجوی مخاطبان مطابقت داشته باشد؛ این همان چیزی است که گوگل از شما انتظار دارد. برای بررسی دقیق‌تر هدف جست‌وجوی کاربران، کلمه کلیدی اصلی خود را در گوگل سرچ کنید، نتایج صفحه اول (که همان رقبای شما هستند) را بررسی کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • محتوای این صفحات از چه نوعی هستند؟ ویدیو، مقاله، لندینگ پیج، صفحه خرید محصول یا …؟
  • این صفحات در چه قالبی تولید محتوا کرده‌اند؟ به بررسی محصولات پرداخته‌اند؟ آن‌ها را مقایسه کرده‌اند؟ فهرستی از مزایا و معایب را ارائه کرده‌اند؟ نظرات مشتریان را جمع‌آوری کرده‌اند؟
  • این صفحات از چه عبارات یا واژگان جذاب و متمایزکننده‌ای استفاده کرده‌اند؟ به دنبال عباراتی مثل «بهترین»، «رایگان»، «در ۵ دقیقه»، «برای سال ۲۰۲۳» و… باشید. این واژگان نقطه عطف تولید محتوای رقبای شما به حساب می‌آیند.

تا اینجا متوجه شدید که چگونه از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. در مرحله بعد، همان‌طورکه قبلا اشاره کردیم، باید موضوع انتخابی را به طور کامل پوشش دهیم. کلمات کلیدی فرعی این کار را برای شما انجام می‌دهند. با این حال، به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی فرعی می‌توانند پراکنده و بی‌شمار باشند. بنابراین، بهتر است صفحات رقبا و مشابه را بررسی کنید و ببینید که از کدام کلمات کلیدی فرعی استفاده کرده‌اند.

نکات زیر نیز برای سئو کردن محتوای متنی با کلمات کلیدی سودمند هستند.

محتوای خود را با کلمات کلیدی پر نکنید.

فراموش نکنید که پر کردن کلمات کلیدی یا کیورد استافینگ، نه تنها به ارتقای رتبه شما کمک نمی‌کند، بلکه با اخطار گوگل نیز همراه خواهد بود.

مطالب مرتبط:

کیورد استافینگ و راه‌های مقابله با آن

در استفاده از مترادف‌ها و کلمات مرتبط زیاده‌روی نکنید

گوگل تنها به این دلیل که نسبت به سایر صفحات، از کلمات بیشتری استفاده کرده‌اید، رتبه بالاتری به شما نخواهد داد.

در عنوان محتوا از کلمه کلیدی استفاده کنید

در هدینگ‌های فرعی متن، از کلمات کلیدی فرعی استفاده کنید

البته از استفاده بی‌مورد بپرهیزید و به ارتباط هدینگ با کلمه کلیدی دقت کنید.

کلمه کلیدی اصلی را در URL بگنجانید

این مورد الزامی نیست اما راهی ساده است که محتوای صفحه را برای گوگل و کاربران معرفی می‌کند.

جمع‌بندی

تمام مطالب گفته‌شده را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد.

نویسندگان سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک، کلمات کلیدی را به صورت صحیح و سئوشده استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توانید با خیالی آسوده، سفارش‌های خود را به ما بسپارید.

اگر به تولید محتوا و نویسندگی علاقه دارید، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید تا به صورت دورکاری مشغول به کار شوید.

یک دیدگاه در «در هر صفحه از چند کلمه کلیدی استفاده کنیم؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.