چگونه کلمات کلیدی مناسب مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنیم؟

صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید و تولید محتوای متنی را به عنوان بخش مهمی از بازاریابی محتوایی خود در نظر گرفته‌اید؟ پس حتما نیم‌نگاهی به بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، جذب مشتریان از طریق سئو و اهمیت کلمات کلیدی دارید. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنیم؟

در این مطلب با ما همراه باشید تا با هم پاسخ این سوال مهم را پیدا کنیم و با تحقیق کلمات کلیدی آشنا شویم. شک نکنید که مطالعه این مطلب، پروژه‌های تولید محتوای متنی شما را یک گام به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.

مطالب مرتبط:

برای بیشترین اثر مثبت، کلمات کلیدی را چه جاهایی استفاده کنم؟

چرا استفاده از کلمات کلیدی تا این اندازه مهم است؟

پیش از این که سراغ بحث اصلی، یعنی راه‌های پیدا کردن کلمات کلیدی، برویم بهتر است علت اهمیت استفاده از آن‌ها را مرور کنیم. در واقع کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین ابزارهای سئوی محتوا به حساب می‌آیند و اگر درست استفاده شوند، دسترسی مخاطبان به محتوای شما را تسهیل می‌کنند. در نتیجه کاربران بیشتری از سایت شما بازدید می‌کنند و نرخ فروش و سوددهی شما را افزایش می‌دهند.

با این اوصاف، نقش کلمات کلیدی در افزایش ترافیک سایت غیر قابل انکار است. تا جایی که موفقیت پروژه‌های سئو و تولید محتوای متنی، بدون کیوردها تقریبا بعید به نظر می‌رسد.

راهکارهای تحقیق کلمات کلیدی

حال در این بخش، به صورت گام به گام به بررسی مراحل تحقیق کلمات کلیدی می‌پردازیم.

کلمات کلیدی را پیش‌بینی کنید

تکیه بر حدسیات شخصی، اولین گام در یافتن کلمات کلیدی است. برای این کار لازم است تا به چند سوال مهم پاسخ دهید. دوست دارید کاربران با جست‌وجوی چه عباراتی به وب‌سایت شما برسند؟ احتمال می‌دهید که مخاطبان هدف شما چه عباراتی را در موتورهای جست‌وجو سرچ می‌کنند؟ چه کلماتی محصولات یا خدمات شما را به بهترین شکل توصیف می‌کنند؟ مخاطبان هدف در چه نقاطی زندگی می‌کنند؟

با پاسخ به این سوالات و سوالات مشابه، به لیستی از کلمات کلیدی دست پیدا می‌کنید. جالب است بدانید که کیوردهایی که از این راه به دست می‌آیند، ماده خام سایر مراحل تحقیق کلمات کلیدی هستند و از این جهت ارزش بالایی دارند.

از ابزار‌های کمکی استفاده نمایید

با استفاده از ابزار‌های آنلاین، بین کلماتی که در مرحله قبل حدس زدید و کلماتی که کاربران جست‌وجو می‌کنند، ارتباط برقرار کنید. خوشبختانه ابزارهای متنوعی برای این کار وجود دارد که نرخ جست‌وجوی کلمات کلیدی توسط کاربران را نشان می‌دهند. گوگل کیورد پلنر (Google Keyword planner) که به رایگان در دسترس عموم قرار دارد، از مهم‌ترین ابزارهایی است که کلمات کلیدی پرجست‌وجو را متناسب با حوزه فعالیت شما پیشنهاد می‌دهد.

ابزار‌های AHREFS ، SEMrush، keywordtool.io و AdWords search terms و وب‌سایت‌هایwordstream.com keywordeye.com و ubersuggest.io نیز می‌توانند در این زمینه به شما یاری برسانند.

هر یک از ابزار‌های ذکر شده و همچنین ابزار‌های مشابه، تنها بخشی از جامعه آماری را در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین اگر از آن‌ها به‌تنهایی استفاده شود، ممکن است بخشی از کلمات کلیدی را از دست بدهید.

مطالب مرتبط:

گوگل ترند؛ ابزاری برای تحلیل کلمات کلیدی

نظرات مشتریان و مخاطبان خود را بررسی کنید

بر کسی پوشیده نیست که کاربران همه سوالات و دغدغه‌هایشان را در گوگل جست‌وجو می‌کنند. بنابراین آشنایی با نیازها و سوالات مشتریان، یکی از ساده‌ترین و در عین حال راحت‌ترین راه‌های تحقیق کلمات کلیدی به شمار می‌رود.

برای دسترسی به این اطلاعات، می‌توانید نظرسنجی کنید یا نظرات مشتریان را در شبکه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین قرار دهید.

رقبا را زیر نظر بگیرید

بررسی میزان رقابت بر سر کلمات کلیدی، یکی دیگر از اقدامات مهمی است که باید انجام دهید. چراکه رتبه‌بندی برای کلماتی که میزان رقابت بالایی دارند، کار ساده‌ای نیست. در نقطه مقابل، سرمایه‌گذاری روی کلماتی که رقابت کمتری دارند، خیلی زود به نتیجه می‌رسد.

بنابراین باید کیوردهایی که توسط رقبا استفاده می‌شوند را شناسایی کنیم. سپس تمرکزمان را روی کلماتی متمرکز کنیم که چندان رقابتی نیستند.

برای تشخیص میزان رقابت روش ساده‌ای وجود دارد. کافیست در موتور جست‌وجوی گوگل، کلمات کلیدی مورد نظر را جستجو کنید. خواهید دید که در قسمت بالای سایت‌های پیشنهاد شده آمار و ارقام استفاده از آن کلمه نشان داده می‌شود. با توجه به این آمار، میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی موردنظر تشخیص داده می‌شود.

تشخیص میزان رقابتی بودن کلمات کلیدی

مطالب مرتبط:

چرا جست‌وجوی کلمه کلیدی مهم‌ترین بخش تولید محتواست؟

کلمات کلیدی دم‌بلند را فراموش نکنید

کلمات کلیدی دم‌بلند یا Long Tail Keywords هدفمندتر هستند و قدرت نشانه‌گیری دقیق مخاطبان هدف شما را دارند. به عنوان مثال «خرید مبل» یک کلمه کلیدی ارزشمند ولی به‌شدت کلی است. در عوض «خرید مبل راحتی در تهران» به جزئیات بیشتری اشاره دارد و اختصاصی‌تر عمل می‌کند. با این تفاصیل کلمات کلیدی لانگ تیل، نرخ تبدیل بسیار بالایی دارند.

مطالب مرتبط:

۴ گام ساده برای تحقیق کلمه کلیدی نیچ (Niche Keyword)

کلماتی که از قلم افتاده‌اند را پیدا کنید

گاهی کلماتی وجود دارند که بسیاری از کاربران در هنگام جست‌وجو از آن‌ها استفاده می‌کنند، ولی مطلبی در مورد آن‌ها نوشته نشده است. اگر بتوانید چنین کلماتی را پیدا کنید، می‌توانید ترافیک سایت خود را به چند برابر افزایش دهید.

مترداف‌ها را فراموش نکنید

هر کلمه کلیدی دارای کلمات مشابه یا مترادف است. این کلمات را نیز شناسایی کنید و در تولید محتوا مورد استفاده قرار دهید.

از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید

کلمات کلیدی (Latent Semantic Indexing) LSI، کلماتی هستند که موتورهای جست‌وجو از آن‌ها برای کشف ارتباط کلمات و عبارت‌ها استفاده می‌کنند. موتورهای جست‌وجو به اندازه‌ای هوشمند شده‌اند که ارتباط معنا و مفهوم محتوای شما را با کلمات کلیدی به کار رفته در متن محتوا، تشخیص می‌دهند.

از‌این‌رو، بدون کلمات کلیدی LSI، موتورهای جست‌وجو، ارتباط میان کلمات کلیدی و محتوا وب سایت را به سختی پیدا می‌کنند و رتبه سایت کاهش می‌یابد.

برای یافتن کلمات LSI، واژه کلیدی مورد نظر خود را در قسمت سرچ گوگل وارد نمایید و به واژگانی که توسط گوگل پیشنهاد می‌شود، توجه کنید.

سخن پایانی

در پایان باید خاطر نشان کنیم که استفاده زیاد از کلمات کلیدی نه تنها نتیجه خوبی به دنبال ندارد، بلکه کیورد استافینگ محسوب می‌شود و با جریمه گوگل همراه است. بنابراین در استفاده از کلمات کلیدی افراط نکنید. برای ساده‌تر شدن کار، به خاطر داشته باشید که چگالی کلمات کلیدی در متن نباید از۱/۵ درصد کمتر و از ۳ درصد بیشتر باشد.

بسیاری از کسب و کارهای آنلاین، پروژه‌های تولید محتوای خود را به سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک می‌سپارند و از این طریق مشتریان زیادی جذب می‌کنند. برای استفاده از خدمات ما روی لینک رنگی کلیک کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه استخدام مترجم و ارسال رزومه، به خانواده بزرگ مترجمان و نویسندگان ترجمیک بپیوندید.

8 دیدگاه در «چگونه کلمات کلیدی مناسب مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.