بررسی سختی و دشواری آزمون آیلتس

آزمون آیلتس چه‌قدر سخت است؟

آزمون آیلتس یکی از مهم‌ترین و معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی است که بسیاری از کشورها مانند کانادا، استرالیا، انگلستان و … آن را قبول دارند. این آزمون نمره قبولی یا رد ندارد و شرکت‌کنندگان در این آزمون با توجه پاسخ‌های خود، نمره‌‌ای از ۱ تا ۹ می‌گیرند. معمولا نمره بالای ۷ در آزمون آیلتس، نمره‌ای مناسب محسوب می‌شود.

اگر شما هم قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید، احتمالا این سوالات برایتان مطرح شده که آزمون آیلتس چه‌قدر سخت است؟ موفقیت در این آزمون خیلی سخت است؟ چه انتظاری باید از این آزمون داشته باشیم که بر طبق آن، برای آموزش آیلتس برنامه‌ریزی کنیم؟

پاسخی قطعی برای این سوال وجود ندارد که برای همه شرکت‌کنندگان این آزمون صدق کند. ابتدا باید به این سوال‌ها پاسخ دهید تا مشخص شود که این آزمون چه‌قدر برای شما سخت است. چه قدر بر زبان انگلیسی مسلط هستید؟ یادگیری زبان‌های جدید برای شما تا چه اندازه آسان است؟ در شرایط استرس‌زا چه‌قدر بر خودتان مسلط می‌مانید؟

به صورت کلی، همه با هم متفاوت هستیم، در موقعیت‌های مختلف، واکنش‌های متفاوتی داریم و با وجود همین تفاوت‌ها در آزمون آیلتس شرکت می‌کنیم. بنابراین بهتر است که این سوال را این‌گونه مطرح کنیم: «آزمون آیلتس چه‌قدر برای شما سخت است؟»

برای آشنایی با میزان سختی آزمون آیلتس تا انتهای این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه خودمان در خانه آیلتس بخوانیم؟

آیا آیلتس واقعا سخت است؟

بله، آزمون آیلتس سخت است اما سختی این آزمون از سایر آزمون‌ها بیشتر نیست. سوالات این آزمون کاملا دقیق هستند و موضوعی خارج از قاعده شما را غافل‌گیر نخواهد کرد. با این‌حال معمولا داوطلبان، تعداد سوالات و زمان کم را از مهم‌ترین سختی‌های این آزمون به شمار می‌آورند.

شما در دو ساعت و چهل و پنج دقیقه باید به سوالات خواندن، نوشتن، مکالمه و شنیدن پاسخ دهید. برای مثال شما تنها ۱ ساعت فرصت دارید که دو مقاله ۱۵۰ کلمه‌ای و ۲۵۰ کلمه‌ای بنویسید. پس علاوه بر دانستن زبان شما باید به آن مسلط هم باشید. به این زمان کم، استرس خود را نیز بیفزایید.

هم‌چنین آزمون آیلتس محدود به لهجه بریتیش نیست و در بخش‌ شنیداری شما با انواع لهجه‌ها مواجه خواهید شد. تمامی پاسخ‌نامه‌ها به دقت بررسی و تصحیح می‌شوند. از لحاظ اقدامات امنیتی نیز این آزمون زبانزد است، بنابراین به تقلب فکر هم نکنید. البته یکی از نقاط قوت آزمون آیلتس این است که سطح دشواری آن برای همه یکسان است. هم‌چنین قالب کلی سوالات نیز مشخص است.

مطالب مرتبط:

خرید مدرک آیلتس؛ واقعیت یا کلاه‌برداری؟

در کل آزمون آیلتس سخت است. ولی کسب نمره بالا در این آزمون غیرممکن نیست. سالانه افراد بسیاری با تحصیلات متفاوت از کشورهای گوناگون در این آزمون نمره خوبی به دست می‌آورند.

یکی از نقاط قوت آزمون آیلتس این است که سطح دشواری آن برای همه یکسان است و هم‌چنین قالب کلی سوالات نیز مشخص است.

آیلتس چه‌قدر برای شما سخت است؟

آزمون آیلتس دو نوع اصلی آکادمیک و جنرال دارد. آزمون آکادمیک تقریبا نسبت به آزمون جنرال سخت‌تر است، زیرا برای موفقیت در آن، شرکت‌کننده باید به لغات علمی‌تری نسبت به آزمون آیلتس جنرال مسلط باشد.

نمره آزمون آیلتس بین ۱ تا ۹ است. در این آزمون نمره مردودی وجود ندارد. در واقع استانداردهای موسسه هدف شما است که نمره مناسب را تعیین می‌کند. معمولا نمره بالای ۶.۵-۷ نمره مناسبی در این آزمون محسوب می‌شود. البته برای تحصیل در مقاطع بالاتر مانند ارشد و دکتری در دانشگاه‌های برتر به نمره بالاتری نیاز خواهید داشت.

چه نمره‌‌ای در آزمون‌‌‌های آزمایشی و تعیین سطح کسب می‌کنید؟

اکنون نوبت آن می‌رسد که شرایط شما را مشخص کنیم. اگر الان در یک آزمون تعیین سطح زبان شرکت کنید، چه سطحی خواهید گرفت؟ A2، B1 یا C2؟ اگر سطح شما بالای C1 باشد، احتمالا برای آزمون آیلتس مشکلی نخواهید داشت. با چند جلسه کلاس خصوصی آیلتس احتمالا نمره بالایی در آزمون آیلتس کسب خواهید کرد.

اما اگر سطح شما پایین‌تر است، به یک برنامه آموزشی منظم نیاز خواهید داشت. هم‌چنین باید سطح خود در مهارت‌های مختلف را هم ارزیابی کنید. برای مثال، لیسنینگ، پیش‌نیاز اسپیکینگ و ریدینگ پیش‌نیاز رایتینگ است. بنابراین اگر این دو مهارت شما ضعیف باشد، احتمالا در آن دو مهارت دیگر هم نمره خوبی کسب نخواهید کرد.

مطالب مرتبط:

هم‌چنین معمولا افرادی که از طریق آکادمیک زبان را آموخته‌اند، معمولا در مهارت‌های شنیداری و مکالمه ضعف دارند. با این‌که نمره آزمون آیلتس، میانگینی از امتیاز ۴ مهارت شماست، با این‌ حال دانشگاه‌ها سقف امتیاز جدا برای نمره هر مهارت تعیین می‌کنند. بنابراین بهتر است که در تمامی مهارت‌ها حداقل از سطح متوسطی برخوردار باشید.

بنابراین با توجه به این‌که در چه سطحی هستید و وضعیت مهارت‌های ۴گانه شما در زبان انگلیسی به چه صورت است، سختی متفاوتی را برای آزمون آیلتس تجربه خواهید کرد. البته یک معیار مهم دیگر هم این است که با چه انگیزه‌ای زبان را می‌آموزید؟ اگر انگیزه شما قوی نباشد و به یادگیری زبان مانند خوردن دارویی تلخ نگاه کنید، شانس موفقیت شما کمتر می‌شود.

اگر انگیزه شما قوی نباشد و به یادگیری زبان مانند خوردن دارویی تلخ نگاه کنید، شانس موفقیت شما کمتر می‌شود.
اگر انگیزه شما قوی نباشد و به یادگیری زبان مانند خوردن دارویی تلخ نگاه کنید، شانس موفقیت شما کمتر می‌شود.

چه زمانی را برای مطالعه و آموزش آیلتس اختصاص می‌دهید؟

این نکته به صورت مسقیم ربطی به سختی آیلتس ندارد با این‌حال با نمره شما در ارتباط است. کیفیت و کمیت مطالعه شما در نمره آزمون تاثیر خواهد گذاشت. هم‌چنین نکته‌ای دیگر که باید به آن توجه کنید، نمرات آزمون‌های آزمایشی شما است. اگر در ماک آیلتس، معمولا نمره ۵-۴ کسب می‌کنید، توقع کسب نمره ۷.۵ در آیلتس دور از انتظار است.

چگونه در آزمون آیلتس نمره بهتری کسب کنیم؟

توجه داشته باشید که کسب نمره بالا در آزمون آیلتس به دو عامل مطالعه هدفمند و تلاش مستمر وابسته است. با این‌حال در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که موفقیت در آزمون آیلتس را برای شما ساده‌تر می‌کند:

  • درباره فرمت آزمون آیلتس اطلاعات کسب کنید.
  • نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.
  • برنامه‌ای جامع و در عین حال متناسب بریزید، برنامه شما نه باید خیلی سنگین و نه خیلی سبک باشد.
  • با مهارت‌های مدیریت زمان آشنا شوید.
  • برای بخش مکالمه لهجه شما مهم نیست با این‌حال تلفظ شما یکی از معیارهای اصلی نمره‌دهی است. بر روی تلفظ خود حتما کار کنید.
  • برای تقویت مهارت‌های خواندن، از مطالعه منابع گوناگون غافل نشوید!
  • آزمون را بارها برای خود شبیه‌سازی کنید تا در جلسه آزمون غافلگیر نشوید. استفاده از ماک آیلتس گزینه خوبی است. هم‌چنین شما می‌توانید نمونه سوالات آیلتس را دانلود و از آن‌ها نیز استفاده کنید. البته در صورت انجام این کار، شرایط محیط، زمان آزمون و … را باید مشابه آزمون آیلتس واقعی کنید.

مطالب مرتبط:

۷ نکته طلایی برای افزایش تمرکز در آزمون آیلتس

سخن پایانی

آیا آیلتس سخت است؟ بله، آزمون آیلتس سخت است ولی با برنامه‌ای اصولی، مطالعه و تمرین می‌توان نمره خوبی در آن کسب کرد. فراموش نکنید که شما اولین نفری نخواهید بود که در این آزمون شرکت می‌کنید و آخرین نفر هم نیستید. سوالات آزمون آیلتس استاندارد و دقیق است و فرمت آن نیز مشخص است.

اگر به دنبال مقالات کاربردی برای آزمون آیلتس هستید، مجله آیلتس دبستان ترجمیک را از دست ندهید! از صفر تا صد آزمون آیلتس را همراه شماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.