یادگیری برخی نکات برای موفقیت در آزمون آیلتس لازم است.

چگونه برای آیلتس کامپیوتری آماده شویم؟

حتما اطلاع دارید که آزمون آیلتس به دو شیوۀ کامپیوتری و کاغذی برگزار می‌شود. هر دو شیوۀ این آزمون مبتنی بر سنجش چهار مهارت لیسنینگ، رایتینگ، ریدینگ و اسپیکینگ است. نکته دیگر اینکه بخش اسپیکینگ هر دو آزمون با حضور یک ممتحن به صورت مستقیم برگزار می‌شود.

در آیلتس کامپیوتری از صفحه‌کلید و رایانه برای پاسخ به سه بخش دیگر استفاده می‌شود. این در حالی است که در آیلتس کاغذی، پاسخ‌برگ برای این منظور به کار گرفته می‌شود. بنابر این با توجه به شباهت‌های زیاد آیلتس کامپیوتری و کاغذی، لازم است داوطلبان شناخت دقیقی از خصوصیات و تفاوت‌های این دو آزمون داشته باشند.

اگر در مسیر آموزش آیلتس هستید یا آن را به پایان برده‌اید و به دنبال کسب اطلاعاتی در خصوص آمادگی آزمون آیلتس کامپیوتری هستید، با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

آزمون آیلتس کامپیوتری چگونه برگزار می‌شود؟

تقویت مهارت‌های رایانه‌ای

بسیاری از شرکت‌کنندگان آزمون آیلتس با فرمت سنتی این آزمون بیشتر آشنا هستند. برای آزمون آیلتس کاغذی داوطلبان معمولا از کاغذ، مداد و پاک‌کن استفاده می‌کنند. این در حالی است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این موضوع برای آیلتس کامپیوتری کمی متفاوت‌تر است.

زندگی روزمره کنونی، مملو از حضور رایانه و اینترنت در تمامی حوزه‌ها شده است. تلفن‌های هوشمند، بانکداری اینترنتی، خرید آنلاین، کلاس‌های مجازی و… بنابراین آشنایی داوطلبان با رایانه و مهارت‌های آن امری اجتناب‌ناپذیر است. اگر به دنبال شرکت یا ثبت‌نام در آزمون آیلتس کامپیوتری هستید در گام اول باید مهارت‌های ابتدایی کامپیوتری خود را تقویت کنید.

تقویت تایپ

آزمون آیلتس کامپیوتری یا CD IELTS test آزمونی است که با استفاده از یک مانیتور بر یک میز، ماوس، کیبورد با فونت انگلیسی برگزار می‌شود. دقت کنید که این صفحه‌کلید با صفحه‌کلید انگلیسی تلفن همراه متفاوت است. بنابر این قبل از آزمون حتما مهارت‌های تایپ انگلیسی و سرعت خود را تقویت کنید.

تقویت مهارت تایپ در آزمون آیلتس کامپیوتری.
قبل از شرکت در آزمون آیلتس کامپیوتری، مهارت تایپ انگلیسی خود را تقویت کنید.

دقت در وارد کردن نام کاربری و رمز عبور

هنگامی که برای نخستین بار در جایگاه رایانه‌‎ای مربوط به خود مستقر می‌شوید، لحظه‌ای فکر خود را از هر موضوعی خالی کنید. پس از آن برای وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، عجله نکنید. دقت کنید که با دقت به دستورالعمل‌هایی که ارائه می‌شود گوش کنید و اطلاعات خود را به دقت وارد کنید.

رفع خطاهای ورود رمز عبور

هنگامی که رمز عبور خود را وارد می‌کنید، سیستم تست آزمون، برای حفظ حریم خصوصی و امنیت، آن را پشت ستاره پنهان می‌کند. اگر با پیغام “Your password is not correct” یا رمز عبور شما درست نیست، روبه‌رو شدید می‌توانید این ترفند را به کار بگیرید.

برای استفاده از این ترفند ابتدا باید رمز عبور خود را به عنوان نام کاربری وارد کنید. پس از آن از Ctrl+X برای برش این نام کاربری استفاده کنید. پس از آن Ctrl+V برای پیست یا چسباندن رمز عبور خود در بخش مربوط به خود استفاده کنید.

استفاده از رمز عبور صحیح

IDP برای بخش‌های Reading و Listening آزمون کامپیوتری آیلتس، رمز عبور جداگانه‌ای در نظر گرفته است. بنابر این از رمز عبور خود در بخش Listening یا بالعکس استفاده نکنید.

عیب‌یابی صفحه کلید یا ماوس

تمامی رایانه‌‎های مرکز آزمون آیلتس با دقت محافظت می‌شوند و در وضعیت مناسبی هستند. با این حال گاهی اوقات یک صفحه کلید یا ماوس به لمس پاسخ نمی‌دهد. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد، وحشت نکنید و دچار استرس نشوید. کافی است ماوس خود را به اطراف حرکت دهید و چندبار کلیک کنید. پس از آن ماوس را به موقعیت خود برگردانید تا بتوانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، امتحان خود را به پایان برسانید.

یاد گرفتن نحوۀ جابه‌جایی بین سوالات و بخش‌ها

دقت کنید فلش‌های بزرگ سمت راست پایین صفحه فقط به سوال بعدی یا قبلی می‌روند. اگر قصد دارید از چند سوال گذر کنید، از شماره سوال‌هایی که پایین صفحات داده شده است، استفاده کنید. اگر قصد دارید از اعداد سوالات استفاده کنید، به شما این امکان را می‌دهد که قبل از شروع هر بخش آزمون، با زمینه و موضوعات سوالات آشنا شوید.

استفاده از TAB

به جای ماوس از دکمۀ tab استفاده کنید. این موضوع به خصوص در هنگام پخش لیسنینگ برای رفتن به سوال بعدی، سریع‌تر از ماوس کاربرد دارد.

استفاده از کاغذ برای اعداد

برای تایپ اعداد به سرعت خود مطمئن نباشید و حتما برای سوالاتی که پاسخ‌شان به اعداد خلاصه می‌شود از کاغذ استفاده کنید. برای این قبیل سوالات می‌توان به نوشتن کدپستی یا پلاک‌ها اشاره کرد. پس از یادداشت آن‌ها روی کاغذ و اطمینان از درستی‌شان، آن‌ها را تایپ کنید.

استفاده از کاغذ برای تایپ اعداد آزمون می‌تواند مفید باشد.
استفاده از کاغذ برای تایپ اعداد آزمون توصیه می‌شود.

یاد گرفتن Drag-Drop در رایانه

برای جابه‌جایی پاسخ‌ها به فضاهای خالی مربوطه، حتما نحوه کشیدن و رها کردن فایل‌ها را در رایانه یاد بگیرید. سعی نکنید پاسخ‌ها را کلیک کنید یا وارد کنید چون سیستم به شما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. بنابراین به جای اتلاف وقت، با یادگیری این مهارت سعی کنید از زمان خود بهترین استفاده را بکنید.

برجسته کردن کلمات کلیدی

حتما کلمات کلیدی مربوط به بخش ریدینگ و سوالات را هایلایت کنید. برای اینکار کلیک راست کنید تا بتوانید سریع‌تر و راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

کلاس آیلتس بهتر است یا خودخوانی؟

مدیریت زمان در بخش رایتینگ

برخی از افراد در آزمون آیلتس زمان زیادی را به تسک ۱ رایتینگ اختصاص می‌دهند؛ بنابراین زمان کمی برای تسک ۲ برایشان باقی می‌ماند. برای موفقیت در این بخش لازم است مدیریت زمان مناسبی بداشته باشیم. تمرینات قبلی روز قبل از آزمون است.

یاد گرفتن کلیدهای میانبر

حتما از کلیدهای میانبر صفحه‌کلید برای آزمون استفاده کنید. اینکار باعث افزایش سرعت شما نیز می‌شود. در ادامه چند کلید میانبر کاربردی و پرتکرار را ذکر می‌کنیم:

Ctrl+C کپی کردن

Ctrl+V پیست کردن یا چسباندن

Ctrl+Zبازگشت به تغییرات قبلی

Ctrl +Xکات کردن

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا نکاتی را در خصوص آزمون آیلتس کامپیوتری به شما معرفی کنیم. نکته مهم این است که داوطلبان در این آزمون با اعتمادبه‌نفس اما بادقت باشند. تمامی دستورالعمل‌های مربوط به این آزمون را به دقت دنبال کنید و آن‌ها را بررسی کنید. از یاد نبرید کلید موفقیت در این آزمون دقت و تمرکز است.

اگر به دنبال کسب اطلاعاتی در خصوص آزمون ماک آیلتس و مراکز معتبر برگزارکنندۀ این آزمون هستید، ماک آیلتس ترجمیک را بررسی کنید!

4 دیدگاه در «چگونه برای آیلتس کامپیوتری آماده شویم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.