اسکیمای سوالات متداول

اسکیمای FAQ یا سوالات متداول چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

FAQ یا سوالات متداول، یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین کدهای اسکیما است. در صورت استفاده از این اسکیما، به گوگل نشان می‌دهید که در حال تلاش برای بهبود تجربه کاربری سایت‌تان هستید و برای کاربران ارزش قائل می‌شوید. ناگفته پیداست که ترافیک و بازدید بیشتر، پاداش این تلاش و توجه شما خواهد بود!

خبر خوب این است که اعمال اسکیمای FAQ کار سختی نیست و به‌راحتی انجام می‌شود. بنابراین در ادامه این مطلب با سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک همراه باشید تا با این کد اسکیما و دلایل اهمیت و تاثیر آن بر سئو آشنا شویم.

مطالب مرتبط:

آشنایی کامل با کدهای اسکیما و تاثیر آن‌ها بر سئو

FAQ چیست؟

FAQ مخفف عبارت Frequently Asked Questions به معنای «سوالات متداول» است. در دنیای وب، به صفحاتی که به بررسی سوالات رایج کاربران و پاسخ آن‌ها اختصاص می‌یابد، صفحات FAQ می‌گویند. حتما برای شما هم پیش آمده که با کلیک روی یک لینک، وارد چنین صفحه‌ای شوید و به دنبال پاسخ سوال موردنظرتان بگردید.

البته این روزها اکثر صفحات وب، بخشی تحت عنوان سوالات متداول دارند. به این ترتیب، کاربران بدون این که به صفحه دیگری منتقل شوند، پاسخ سوالات‌شان را پیدا می‌کنند. این قابلیت، در زمان کاربر صرفه‌جویی می‌کند و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد. اما چگونه به گوگل نشان دهیم که صفحات ما چنین قابلیتی دارند؟

اسکیمای FAQ چیست؟

می‌دانیم که استفاده از کدهای اسکیما، فرصتی عالی برای نشان دادن ویژگی‌ها و امکانات مختلف صفحات وب به گوگل است. با این اوصاف، مفهوم و کاربرد اسکیمای FAQ مشخص می‌شود. به زبانی ساده:

اسکیمای FAQ به نحوی اطلاعات مربوط به سوالات متداول را در صفحات لیبل‌گذاری می‌کند و این اطلاعات را در اختیار گوگل قرار می‌دهد. گوگل نیز از روی این لیبل، آن‌ها را درک می‌کند.

در چه مواردی می‌توانیم از اسکیمای FAQ استفاده کنیم؟

تمامی وب‌سایت‌ها اعم از وب‌سایت‌های خدماتی، اطلاعاتی، آموزشی و… می‌توانند از این کد اسکیما استفاده کنند. البته به این شرط که حداقل دارای یک جفت پرسش و پاسخ باشند.

نکته: تنها یک دسته از صفحات قابلیت اعمال اسکیمای FAQ را ندارند: صفحاتی مانند تالارهای گفتمان که پر از پرسش و پاسخ کاربران هستند. به عبارت دیگر شما نمی‌توانید سوالات کاربران را به عنوان سوالات متداول در نظر بگیرید و روی آن‌ها اسکیما اعمال کنید.

اسکیمای سوالات متداول

اهمیت سوالات متداول و تاثیر آن بر سئو

گفتیم که سوالات متداول نرخ تبدیل را بهبود می‌بخشد و برای سئو مهم است. حال در این بخش، دلایل این موضوع را بررسی می‌کنیم.

سوالات متداول تجربه کاربری را بهتر می‌کند

یک تجربه کاربری خوب زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران در سریع‌ترین و مختصرترین حالت، به اطلاعات موردنیازشان دسترسی پیدا کنند. سوالات متداول نیز دقیقا همین امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای روشن‌تر شدن موضوع به این مثال توجه کنید.

کاربران در حالی در گوگل جست‌وجو می‌کنند که سوالات مختلفی در سر دارند. حال تصور کنیم که با تلاش‌های فراوان جایگاه اول گوگل را اشغال را کرده‌ایم و در معرض دید کاربران قرار گرفته‌ایم. آیا می‌توانیم در همان نگاه اول پاسخ محتمل‌ترین سوالات کاربر را بدهیم و حتی او را از کلیک روی سایت‌مان بی‌نیاز کنیم؟ قطعا بدون اسکیمای FAQ چنین چیزی ممکن نیست. به تصویر زیر دقت کنید.

اسکیمای FAQ چیست

این سایت از اسکیمای FAQ کمک گرفته و پرتکرارترین سوالات کاربران را در معرض نمایش قرار داده است. روشن است که کاربران با مشاهده سوالات متداول به مفید بودن محتوای سایت پی می‌برند و به کلیک روی آن ترغیب می‌شوند.

سوالات متداول، دلیل دیگری نیز برای اثبات مفید بودن خود دارند! شما می‌توانید در هر یک از صفحات وب، سوالات متداول را به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی کنید. به عنوان مثال ما سوالات متداول صفحه تولید محتوای متنی را به دسته‌های زیر تقسیم کرده‌ایم.

  • سوالات مربوط به خدمات استراتژی محتوا
  • سوالات مربوط به هزینه و زمان تحویل
  • سوالات مربوط به گارنتی
  • و…

به این ترتیب، جست‌وجو در میان سوالات و پیدا کردن آن‌ها برای مخاطب ساده‌تر شده و به تبع آن تجربه کاربری ارتقا می‌یابد.

سوالات متداول می‌تواند در رتبه صفحات تاثیرگذار باشد

صفحاتی که به معرفی محصولات اختصاص دارند و صرفا به همین هدف طراحی شده‌اند، بدون محتوایی کاربردی و در عین حال کوتاه، ناقص به نظر می‌رسند. اگر این صفحات را به فروشگاهی حضوری تشبیه کنیم، محتوای مناسب حکم دکوری‌های این فروشگاه را دارد و زیبایی بصری آن را به افزایش می‌دهد. علاوه بر این، صفحات محصول نیز باید برای کلمه کلیدی خاصی سئو شوند. در غیر این صورت، از دید کاربران مخفی خواهند ماند.

حال به نظر شما کاربری که در حال بررسی یک محصول است، به چه چیزی نیاز دارد؟ قطعا به پرسش سوالات خود! پس با اضافه کردن سوالات متداول و اعمال اسکیمای مربوطه با یک تیر دو نشان بزنید؛ رتبه صفحه را بهبود ببخشید و به کاربر نیز خدمت کنید.

سوالات متداول به افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند

شاید به این فکر افتاده باشید که با در نظر گرفتن پشتیبانی آنلاین شبانه‌روزی، فرایند خرید را برای کاربران سایت‌تان ساده‌تر کنید. اما جالب است بدانید که کاربران سایت شما بی‌حوصله‌تر از آن هستند که حتی چند دقیقه را به چت آنلاین و صحبت با تیم پشتیبانی شما اختصاص دهند!

مزایای اسکیمای FAQ چست

بنابراین کافیست تا با صرف هزینه کمتر سوالات متداول را به صفحات خود اضافه کنید. آمارها نشان می‌دهد که کاربران تمایل بیشتری به بررسی سوالات متداول دارند. لذا این کار، احتمال خرید را افزایش می‌دهد. همچنین بهتر است تا طراحی صفحه را طوری انجام دهید که تنها سوالات به کاربر نمایش داده شود و با کلیک روی هر سوال، پاسخ آن باز شود. به این ترتیب، از شلوغی صفحه نیز کاسته می‌شود.

مطالب مرتبط:

تگ H1 چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

در چه مواردی نباید از اسکیمای FAQ استفاده کنیم؟

اسکیمای FAQ با وجود همه مزایا و فوایدی که دارد، در برخی موارد مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند و نتیجه معکوس می‌دهد. به عنوان مثال اعمال اسکیمای FAQ، به یک فایل جاوا اسکریپت نیز نیاز دارد. در غیر این صورت، مخفی کردن پاسخ سوالات امکان‌پذیر نیست و صفحه شلوغ به نظر می‌رسد. از سوی دیگر فایل‌های جاوا اسکریپت، سرعت صفحه را کاهش می‌دهند و به همین دلیل باید به تعداد کمتری مورد استفاده قرار بگیرند.

بنابراین اگر سرعت صفحه برای شما در اولویت است و همین حالا هم فایل‌های جاوا اسکریپت زیادی بارگذاری کرده‌اید، بهتر است FAQ را فراموش کنید. همچنین در برخی موارد محتوای موجود در صفحه کافی است و حق مطلب را ادا می‌کند. در چنین مواردی اضافه کردن سوالات متداول نتیجه معکوس به دنبال دارد و کیفیت محتوای صفحه را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی: ساخت اسکیمای FAQ و اعتبارسنجی آن

خوشبختانه ابزارهای مختلفی برای ساخت انواع اسکیما از جمله اسکیمای FAQ وجود دارد. یکی از بهترینِ این ابزارها سایت Schema Markup Generator است. برای اعتبارسنجی کد اسکیمای ساخته‌شده توسط این ابزار نیز می‌توانید از این سایت استفاده کنید.

ترجمیک از میان نویسندگان خلاق و خوش‌ذوق کشور و کلیه افرادی که به اصول سئو آشنایی دارند، دعوت به همکاری می‌کند. برای اطلاع از شرایط همکاری به صورت دورکاری به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.