روزهای هفته به اسپانیایی

روزهای هفته به اسپانیایی چطور نام‌گذاری شده‌اند؟

شنبه، یکشنبه، دوشنبه … . روزهای هفته، از جمله اولین واژگانی هستند که هنگام یادگیری یک زبان جدید، می‌آموزیم. با این وجود، تا به حال به این فکر کرده‌ایم که روزهای هفته به اسپانیایی چطور نام‌گذاری شده‌اند یا از کجا آمده‌اند؟ این همان مسئله‌ای است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

روزهای هفته به اسپانیایی اسامی جالب و منحصر به فردی دارند. پشت برخی از این کلمات تاریخچه جالبی وجود دارد که به خود کلمه مربوط است. شناخت این کلمات و ریشه آن‌‌ها کمک می‌کند تا این زبان جالب را به راحتی هر چه تمام‌تر، یاد بگیریم.

تمام روزهای هفته به اسپانیایی، ریشه در لاتین دارند. پیش از اینکه به یادگیری این ریشه‌ها بپردازیم، بهتر است که با خود اسامی نام روزها به اسپانیایی آشنا شویم. بنابراین،‌ تا آخر این مقاله با شرکت ترجمه اسپانیایی ترجمیک، همراه باشید.

مطالب مرتبط:

۶ گام موثر برای یادگیری زبان اسپانیایی

روزهای هفته به زبان اسپانیایی

به جدول زیر دقت کنید و نام روزها را به زبان اسپانایی، بیاموزید. توجه داشته باشید در زبان اسپانیایی، هر آن چیزی که نوشته می‌شود، خوانده می‌شود. بنابراین مسئله را پیچیده نکنید و به راحتی کلمات را بخوانید:

نام روز هفته

ترجمه به اسپانیایی

تلفظ

شنبه

Sabado

سابادو

یکشنبه

Domingo

دومینگو

دوشنبه

Lunes

لونِس

سه‌شنبه

Martes

مارتِس

چهارشنبه

Miércoles

میِرکُلِس

پنجشنبه

Jueves

خواِوِس

جمعه

Viernes

ویِرنِس

پیدایش اسامی روزهای هفته به اسپانیایی

همانطور که اشاره کردیم، روزهای هفته به اسپانیایی ریشه در اساطیر رومی و کلمات لاتین دارند. برای مثال، کلمه هفته به اسپانیایی می‌شود «semana» که از کلمه لاتین «septimana» گرفته شده است. داستان از این قرار است که رومی‌ها بین خدایان خود و آسمان شب، متوجه یک ارتباطی شدند که بین روزها تغییر می‌کرد. به همین ترتیب، رفته رفته اسامی خدایان خود را بر روی سیارات مختلف گذاشتند؛ سیاراتی که به راحتی از زمین قابل دیدن بودند.

اسامی خدایان رومی

  • (Luna)= الهه ماه
  • (Mars)= خدای جنگ و به دلیل رنگ قرمز، شبیه خون
  • (Mercury)= خدای تجارت، پیام‌آور خدایان و نزدیک‌ترین سیاره به خورشید
  • (Jupiter/ Zeus)= پدر خدایان
  • (Venus /Aphrodite)= الهه زیبایی و عشق، به دلیل درخشان ترین سیاره
  • (Saturn)= خدای زمان
روزهای هفته به اسپانیایی مطابق اسامی خدایان رومی
روزهای هفته به اسپانیایی با توجه به اسامی خدایان رومی نام‌گذاری شده‌اند.

روزهای هفته به اسپانیایی نیز با توجه به همین خدایان و سیارات نام‌گذاری شده‌اند. روز اول هفته در اسپانیایی، دوشنبه بوده که با اشاره به ماه نامیده شده و به ترتیب، روز دوم به مریخ، روز سوم به نام تیر، روز چهارم به نام مشتری و در نهایت روز پنجم نیز به نام زهره نام‌گذاری شده است. پایان روزهای هفته هم با پسوند «es» و با توجه به کلمه «dies» در لاتین، مزین شده‌اند.

شنبه و یکشنبه به اسپانیایی

شاید بپرسید که پس تکلیف شنبه و یکشنبه چه می‌شود؟ کلمه «سابادو» از یک کلمه عبری به نام «شبات»، روز استراحت یهودیان آمده است. کلمه «دومینگو» نیز تاریخچه جالبی دارد. ابتدا روز هفتم هفته به خورشید اختصاص داشت. با گذشت زمان به «روز خدا» یا «دومینیکوس» در لاتین به پایان رسید.

البته، روز خدا و خورشید نیز با هم ارتباط نزدیکی دارند. از این جهت که مطابق افسانه‌ها، امپراتور روم «کنستانتین»، خدای خورشید را می‌پرستید. یک روز خواب صلیبی را در داخل خورشید دید که روی آن نوشته شده بود «با این نماد شما فتح خواهید شد». از آن لحظه به بعد، او خود را مسیحی اعلام کرد و یکشنبه را به عنوان «روز خداوند» اختصاص داد.

مطالب مرتبط:

۸ سایت آموزش زبان اسپانیایی

سخن پایانی

همانطور که دانستیم، روزهای هفته به اسپانیایی ریشه در لاتین و اعتقادات روم باستان دارند. علاوه بر آن، پیدایش هر کلمه با توجه به نوع آن را بررسی کردیم. هر روز در اسپانیایی متعلق به نام یک خداوند رومی و سیارات است. با این وجود، کلمات شنبه و یکشنبه تاریخچه متفاوتی دارند.

اگر به دنبال خدمات مرتبط با زبان اسپانیایی هستید، ترجمیک را فراموش نکنید. ترجمیک، پلتفرم جامع خدمات زبانی است که انواع خدمات مرتبط با ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی، ویراستاری نیتیو و غیره را انجام می‌دهد. همین حالا در صفحه «ثبت سفارش»، سفارش مورد نظر خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.