پیدا کردن تصویر مناسب برای مقالات علمی و تخصصی

تهیه تصویر برای مقالات علمی و تخصصی

حالا که نگارش و ویراستاری مقاله خود را به اتمام رساندید، وقت آن است که به فکر پیدا کردن تصاویر مناسب باشید. تصاویر مقالات علمی و تخصصی نه تنها به زیبایی بصری مقاله می‌افزایند، بلکه آن را تاثیرگذارتر جلوه می‌دهند.

در صورتی که تصاویر درست استفاده شوند، بینشی بصری از تحقیق ارائه می‌دهند. علاوه بر آن، تصاویر حقایق موجود در مقاله را به شکل محکم‌تری اثبات می‌کنند. با توجه به این موضوع، وجود تصاویر مناسب در مقالات علمی بسیار مهم است، اما پیدا کردن این تصاویر تا حدودی دشوار به نظر می‌رسد.

تصاویر در مجلات و مقالات علمی بر خلاف تصاویر معمولی و تبلیغاتی، زیاد نیستند و منابع خاص و مشخصی دارند. این تصاویر باید اطلاعات ارزشمندی را شامل شوند و از لحاظ کیفیت، ابعاد و حجم در جایگاه درستی قرار گیرند.

با توجه به این موضوع، در این مقاله به بررسی تصاویر مناسب برای مقالات علمی و تخصصی می‌پردازیم. علاوه بر آن، به معرفی منابعی می‌پردازیم تا به راحتی بتوانید که تصاویر مد نظر مقاله علمی خود را بیابید. در ادامه با سایت ترجمه ترجمیک، همراه همیشگی شما در ترجمه مقاله، همراه باشید.

مطالب مرتبط:

پاسخ به ۱۲ سوال متداول درباره فرایند داوری مقالات علمی

آیا وجود تصویر در مقاله علمی یا تخصصی مهم است؟

بله، البته. بخشی از توصیف داده‌ها و اطلاعات موجود در مقاله با کمک تصاویر میسر می‌شود. اگر تصاویر با کیفیت و دقت بالایی انتخاب شده باشند، به این موضوع کمک بزرگی می‌کند. ویراستاران و داوران پیش از مطالعه مقاله و بررسی محتوای آن، شکل ظاهری را می‌بینند. اگر مقاله از شکل ظاهری مناسبی برخوردار نباشد، بدون خواندن آن را رد خواهند کرد.

اما این موضوع که چگونه تصاویر را برای مقالات علمی و تخصصی بسازیم یا از کجا پیدا کنیم، چالش اصلی ما است. علاوه بر آن، توجه به نحوه استفاده و قرار دادن تصاویر در این مقالات، خالی از لطف نیست. در ادامه بیشتر درباره این موضوع خواهیم خواند.

کدام فرمت برای تصاویر مقالات علمی و تخصصی مناسب است؟

تصاویر مقالات علمی و تخصصی به دو دسته تقسیم می‌شوند: قابل ویرایش و غیرقابل ویرایش. تصاویر قابل ‌ویرایشی که به طور کامل شخصی‌سازی می‌شوند و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند را تصاویر وکتور می‌نامند. بر خلاف آن، در تصاویر غیرقابل ویرایش امکان تغییر رنگ، طرح یا هیچ عنصر دیگری وجود نخواهد داشت و در فرمت‌ها و کیفیت (وضوح) متفاوتی قابل استفاده هستند.

دسته اول: تصاویر قابل ویرایش

بهترین نوع تصاویر علمی، فایل‌های وکتور قابل ویرایش هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا طرح‌ها را با نکات اصلی تحقیق خود تطابق دهید. این فایل‌ها در فرمت‌های (.svg)، (.ai)، (afdesign.)، (.eps) و (pptx.) قابل استفاده هستند.

حتما باید قوانین کپی رایت مرتبط با دانلود تصاویر مقالات علمی خود را رعایت کنید. برخی از پایگاه‌های داده تصویربرداری نیاز به ذکر منبع دارند. البته بسیاری از آن‌ها اجازه نشر تصاویر خود را بدون شرط می‌دهند.

از کجا تصاویر قابل‌ویرایش یا وکتور را برای مقالات خود بیابیم؟

راحت‌ترین راه برای پیدا کردن این تصاویر، استفاده از پایگاه‌های داده تصاویر علمی (science image databases) یا استفاده از خود موتورهای جست‌وجوی گوگل است. حتما توجه داشته باشید که اگر از گوگل استفاده می‌کنید، عبارات صحیح و جزئی را وارد کنید تا تصاویر درستی برای شما به نمایش دربیایند.

برای مثال، تصور کنید که برای بخش «سلول‌های سرطانی» دنبال تصویر هستیم. در سرچ گوگل خود، عبارت «cancer cell drawings» را جست‌وجو کرده و تصاویر مرتبط با آن را برمی‌داریم و سپس ویرایش می‌کنیم.

فرمت تصاویر مقالات علمی و تخصصی
برای پیدا کردن تصاویر مناسب مقالات علمی، عبارت را در سرچ گوگل خود جست‌وجو ک و تصاویر مناسب را انتخاب کنید.

دسته دوم: تصاویر غیرقابل ویرایش

دومین فرمت مناسب جهت تصاویر مقالات علمی و تخصصی، تصاویر غیرقابل ویرایش است. فرمت‌های PNG، TIFF یا JPEG، متداول‌ترین فرمت‌های تصاویر غیرقابل ویرایش به حساب می‌آیند. با رعایت حق کپی‌رایت و وضوح بالا، از این تصاویر به بهترین شکل استفاده کنید.

نکات مهم جهت استفاده از تصاویر غیرقابل ویرایش با فرمت‌های متفاوت:

  • رزولوشن تصاویر دانلود شده را پیش از انتشار، بررسی کنید. مطمئن شوید که وضوح و کیفیت آن‌ها به اندازه کافی بالا است تا در مقالات علمی و تخصصی منتشر شود.
  • تصاویر PNG با پس‌زمینه شفاف بیابید تا به راحتی در قالب‌ها و پوسترهای علمی خود بگنجانید.
  • در بررسی منبع تصاویر غیرقابل ویرایش بسیار مراقب باشید و تمام قوانین کپی رایت مرتبط با تصویر را رعایت کنید. بیشتر این تصاویر با (حق) کپی‌رایت هستند.

از کجا تصاویر غیرقابل ‌ویرایش را برای مقالات خود بیابیم؟

درست مانند تصاویر وکتور، بهترین منبع برای این تصاویر پایگاه‌های داده تصاویر علمی است. در غیر این صورت، برای جست‌وجو در گوگل، تصویر مد نظر خود را با عباراتی مانند «پس‌زمینه شفاف» محدود کنید. همچنین، با استفاده از گزینه «ابزار» گوگل، جست‌وجوی خود را بر اساس نیازتان فیلتر کنید.

جست‌وجوی تصاویر مقالات علمی با گوگل
برای جست‌وجو در گوگل، تصویر مد نظر خود را با عباراتی مانند «پس‌زمینه شفاف» محدود کنید.

اندازه و وضوح تصاویر مقالات علمی و دانشگاهی باید چقدر باشد؟

برای انتخاب یک تصویر یا درست کردن آن برای مقالات علمی، دو فاکتور اساسی را در نظر بگیرید: «کیفیت یا وضوح» و «اندازه». تصاویر باید به اندازه کافی وضوح داشته باشند و اندازه آن‌ها هم باید بر اساس مقاله علمی تنظیم شود.

وضوح تصویر (رزولوشن= Resolution)

وضوح یا رزولوشن تصویر به طور مستقیم بر کیفیت مقاله علمی یا ترجمه تخصصی مقاله اثرگذار است. تصاویر با وضوح پایین حدود PPI72 و با وضوح بالا حداقل PPI300 هستند. معمولا مقالات علمی به تصاویر حداقل PPI/DPI300 نیاز دارند. «PPI» مخفف Pixels Per Inch برای فایل دیجیتال و «DPI» مخفف Dots Per Inch است برای نسخه چاپی است.

چگونه مقدار وضوح تصاویر را مشاهده کنیم؟

  • کامپیوتر (ویندوز): بر روی فایل کلیک راست کرده، گزینه Properties و سپس Details را انتخاب کنید و DPI را در قسمت Image با عنوان Horizontal Resolution و Vertical Resolution مشاهده خواهید کرد.
  • کامپیوتر مک: تصویر را در پیش نمایش باز کنید و Tools و سپس Adjust Size را انتخاب کنید و برچسب Resolution را ببینید.

اندازه تصویر (Size)

اندازه مورد نیاز به نحوه استفاده از تصویر بستگی دارد؛ نحوه قرار گرفتن آن در مقاله، کاربرد تصویر (اطلاع‌دهنده یا صرفا برای مثال) و غیره. با این حال، اگر می‌خواهید که از تصاویر در اسلایدهای ارائه خود استفاده کنید، باید تصاویر بسیار بزرگ‌تری قرار دهید تا هنگام نمایش بر روی صفحه‌نمایش بزرگ ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل، مشکلی نداشته باشید.

مطالب مرتبط:

چرا یک مقاله ریترکت یا سلب‌اعتبار می‌شود؟

چگونه برای مقالات علمی و دانشگاهی خود تصاویر بدون کپی‌رایت پیدا کنیم؟

قوانین کپی رایت یعنی یک اثر به روشی استفاده شود که صاحب اثر آن را تایید کند. برای اینکه ببینید آیا تصویری که استفاده خواهد شد، کپی‌رایت دارد یا نه، منبع تصاویر و مفاد آن را مطالعه کنید. در پایگاه‌های داده تصاویر علمی، توضیحات لازم برای هر تصویر به نمایش درآمده است.

منابعی که تصاویر بدون کپی‌رایت در اختیار شما قرار می‌دهند!

سایت‌های زیر از جمله منابعی هستند که تصاویر را بدون کپی‌رایت در اختیار شما قرار می‌دهند:

توجه: برخی از تصاویر با وجود اینکه کپی‌رایت ندارند، اما باید با ذکر منبع استفاده شوند.

مطالب مرتبط:

جدیدترین آدرس‌ ورود به Sci-hub ،Libgen و Zlib

سخن پایانی

جهت پیدا کردن تصاویر مناسب برای مقالات علمی، به دنبال منابع خاص آن باشید‌ (که در این مقاله نیز معرفی شدند). علاوه بر آن، تصاویر را با فرمت مناسب، وضوح بالا و اندازه سازگار قرار دهید. اینکه تصاویر در چه سایز و اندازه‌ای باشند، به محتوای مقاله و کاربرد تصویر بستگی خواهد داشت.

اگر به خدمات ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی، ترجمه کتاب، پارافریز تخصصی و ویراستاری تخصصی و نیتیو نیاز دارید، ترجمیک همراه شما است. برای ثبت سفارش هر نوع ترجمه در ترجمیک، به صفحه مربوط به آن مراجعه کرده و به آسانی سفارش خود را ثبت کنید.

یک دیدگاه در «تهیه تصویر برای مقالات علمی و تخصصی»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.