چگونه لهجه امریکن یا آمریکایی داشته باشیم؟

چگونه لهجه امریکن یا آمریکایی داشته باشیم؟

برای بهتر شدن لهجه امریکن یا آمریکایی خود، نیازی به معلم خصوصی ندارید! روشی که باید به کار بگیرید؛ یاد گرفتن اصول اولیه صداهای لهجه امریکن، درک چگونگی تولید آن‌ها و در نهایت منابعی برای تمرین هر چه بیشتر است. با این تفاسیر، چرا با کمک هم این موارد را یاد نگیریم؟

در پست‌‌های قبلی وبلاگ ترجمیک مقاله‌ای درباره قواعد و اصول لهجه بریتیش یا بریتانیایی تهیه کردیم. نوبتی هم که باشد، نوبت لهجه امریکن یا آمریکایی است. از آنجایی که گستردگی این لهجه به نسبت لهجه بریتیش بالاتر است، یادگیری آن نیز اهمیت بیشتری دارد.

یک مترجم شفاهی حرفه‌ای به نوع گویش و لهجه خود بسیار اهمیت می‌دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید که این حرفه را در پیش بگیرید، به شما هشت روش موثر برای تقویت لهجه امریکن یا آمریکایی یاد خواهیم داد. تا انتها با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه لهجه بریتیش یا بریتانیایی داشته باشیم؟

عناصر خاص و مهم در لهجه امریکن یا آمریکایی را بیاموزید

ویژگی اصلی که لهجه امریکن را از بسیاری از لهجه‌های دیگر انگلیسی متمایز می‌کند، استفاده از حرف “r” در گفتار است. این یعنی بیشتر آمریکایی‌زبان‌ها حرف “r” را در کلماتی مانند “hard” به‌صورت “har-d” تلفظ می‌کنند. حرف “r” در لهجه آمریکایی، بسیار غلیظ‌تر از دیگر لهجه‌ها است.

سخنرانان بریتانیایی حرف “r” را تلفظ نکرده و کلمه “hard” را مثلاً به‌صورت “hah-d” تلفظ می‌کنند. البته استثنائاتی نیز وجود دارد. مثلا برخی از آمریکایی‌ها در منطقه نیو انگلند نیز همین گفتار را به کار می‌گیرند. از دیگر ویژگی‌های لهجه آمریکایی عبارتند از:

  • استفاده از صدای a کوتاه در کلماتی مانند “man” و “cat”.
  • استفاده از یک تلفظ غیر گرد (آرام) در کلماتی مانند “lot” (تلفظ laht).
  • حذف برخی کلمات: سخنرانان آمریکایی‌زبان اغلب از جملات کوتاه استفاده می‌کنند که در واقع همان منظور را می‌رساند، اما از لحاظ گرامری کامل نیست. در لهجه بریتانیایی، این مورد کمتر رخ می‌دهد. به جملات زیر توجه کنید:

Jim: “Are you going to the store on your way home”?

Jan: “I could. What you need?” (I could go to the store. What do you need?)

-جیم: سر راه خونه به مغازه می‌ری؟

+جان: می‌تونم (برم)، چی می‌خوای؟ (می‌تونم به مغازه برم، چی نیاز داری؟)

آموزش لهجه امریکن
ویژگی اصلی که لهجه امریکن را از بسیاری از لهجه‌های دیگر انگلیسی متمایز می‌کند، استفاده از حرف “r” در گفتار است.

تلفظ حرف R را یاد بگیرید

همانطور که گفته شد، حرف “r” در لهجه امریکن بسیار غلیظ تلفظ می‌شود. برای درک بهتر تلفظ کلمات “r”، به تلفظ کلمات زیر گوش دهید:

هنگامی که صدای “r” را در لهجه انگلیسی آمریکایی تلفظ می‌کنید، لب‌های خود را کمی باز کرده و زبان خود را به وسط دهان قرار دهید و گوشه‌ زبان را به دندان‌های پشتی دهان خود بچسبانید. سپس نوک زبان خود را به سمت بالای دهان خم کنید. تمام! روش صحیح تلفظ “r” در لهجه امریکن آموختید!

Ts و Ds خود را درست تلفظ کنید

حرف “t” از دیگر حروفی است که هنگام شنیدن آن، تشخیص می‌دهید آیا یک نفر لهجه امریکن دارد یا خیر. اولین چیزی که باید در مورد حرف t به خاطر بسپارید این است که در لهجه آمریکایی، زمانی که این حرف بین صداهای مصوت باشد، چیزی مانند حرف d به نظر می رسد. مثال‌های زیر شما را با تلفظ صحیح این کلمه آشنا می‌کند:

قانون دیگری که باید در مورد t آمریکایی به خاطر بسپارید این است که اگر t آخرین حرف یک کلمه باشد و همانطور که قبلا دیدیم با یک مصوت همراه نباشد، صدا “کات” یا “stop” می‌شود. به عبارت دیگر، شما برای تلفظ آن آماده می‌شوید اما صدا را متوقف می‌کنید. به چند نمونه گوش کنید:

در نهایت، هنگامی که صدای t را قبل از صدای n دیدید، صدا را مانند قبل متوقف یا قطع کرده و آن را به n سخت تبدیل کنید:

حرف “D”

حرف d نیز قوانین یکسانی مانند t دارد. اگر چه قوانین درباره حرف d کمتر از حرف t رایج است، با این حال برخی مثال‌های مهم و کاربردی را با هم بررسی می‌کنیم:

  • Medal
  • Ladder
  • Pudding
  • Wedding
تلفظ حرف d در لهجه امریکن
تلفظ حرف “D” در لهجه امریکن یا آمریکایی

صدای شوآ را فراموش نکنید /ə/

صدای «شوآ» یا حرف /ə/ (الفبای آوانگاری بین المللی) کمک زیادی به بهتر شدن لهجه آمریکایی می‌کند. این صدا تقریبا در هر کلمه یافت می‌شود! وقتی به زبان‌آموزان حرفه‌ای گوش می‌دهید که انگلیسی آمریکایی را روان صحبت می‌کنند اما لهجه خوبی ندارند، به این دلیل است که گاهی اوقات شوآ را تلفظ نمی‌کنند.

صدای شوآ صدای تنبلی نامیده می‌شود، زیرا باید آن را بسیار آرام تلفظ کنید. برای تلفظ این کلمه تنها باید کمی دهان خود را باز نگه دارید. همه حروف صدادار در زبان انگلیسی می‌توانند که به صورت شوآ تلفظ شوند.

برای مثال، کلمه رایج “problem” را در نظر بگیرید. وقتی آن را می‌گویید، e کاملا تلفظ می‌شود؛ اما در واقع، تلفظ باید به صورت pro-bluhm باشد. این صدای شوآ است! به تلفظ کلمات زیر گوش دهید:

مراقب صدای /j/ باشید

صدای /j/ از جمله حروفی است که اطلاعاتی را درباره لهجه امریکن یک فرد می‌دهد. بسیاری از سخنرانان آمریکایی این صدا را بعد از حروف d، n و t تلفظ نمی‌کنند. این قاعده به طور رسمی «yod-dropping» نامیده می‌شود و کلمات روزمره‌ای مانند:

یافت می‌شوند!

یاد بگیرید که چطور پیوسته کلمات را تلفظ کنید

سخنوران نیتیو و بومی آمریکا بین کلمات مکث نمی‌کنند و آن را پیوسته تلفظ می‌کنند. در قاعده Catenation، وقتی کلمه‌ای به یک حرف بی صدا ختم شده و کلمه بعدی با یک حرف صدادار شروع می‌شود، این دو کلمه به هم می‌چسبند. مثال‌های زیر را خوب گوش دهید و تمرین کنید:

  • I usually get up at six AM. (getup)
  • She’s eating an egg. (anegg)
  • Don’t take it personally. (takeit)

کلمه‌هایی که در لهجه آمریکایی پرکاربرد هستند را بشناسید

حتما می‌دانید که برخی کلمات وجود دارند که مختص لهجه آمریکایی بوده و لهجه بریتانیایی آن‌ها را ندارد. این کلمات لهجه امریکن یا آمریکایی شما را طبیعی‌تر می‌کند. رایج‌‌ترین مثال برای این موضوع، کلمه «شلوار» است که در انگلیسی آمریکایی «pants» و در انگلیسی بریتانیایی «trousers» شناخته می‌شود. از‌ آنجایی که فهرست این کلمات بسیار زیاد است، برخی از آن‌ها را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم:

  • to bail / to ditch (لغو کردن برنامه)
  • to slay (بسیار خوب انجام دادن کاری)
  • tea (شایعه)
  • wack (کسل‌کننده)
  • juiced (بسیار هیجان‌زده برای انجام کاری)
  • swag (باحال بودن)
  • zonked (بسیار خسته)
  • hyped (بسیار هیجان‌زده)
  • hit someone up (ارتباط گرفتن با کسی)
  • vanilla (معمولی)

تفاوت have و get در لهجه آمریکایی

آمریکایی‌ها معمولا از همان «have» در منظور «داشتن» استفاده می‌کنند و واژه «get» در معنای داشتن متعلق به گویش بریتانیایی‌ها است. بنابراین، در کاربرد این کلمه دقت لازم را به خرج دهید. همچنین خوب است بدانید که “have got” در گویش آمریکایی برای تاکید بر چیزی استفاده می‌شود:

You’ve got to see this!

-حتما باید ببینیش!

تفاوت have و get در لهجه آمریکایی
آمریکایی‌ها معمولا از همان «have» در منظور «داشتن» استفاده می‌کنند و واژه «get» در معنای داشتن متعلق به گویش بریتانیایی‌ها است.

از فیلم‌های آموزشی استفاده کنید

ویدیوهای یوتیوب، وبسایت‌های آموزش زبان، کانال‌های تلگرامی و منابع بسیار گسترده‌ای در اینترنت وجود دارند که به شما کمک می‌کنند لهجه امریکن یا آمریکایی را هر چه سریع‌تر یاد بگیرید! علاوه بر آن، به کمک فیلم و سریال‌های آمریکایی نیز گویش آمریکایی خود را تقویت خواهید کرد. این منابع محدودیت ندارند، اما در اینجا به معرفی چند منبع مهم برای یادگیری لهجه امریکن می‌پردازیم:

  • Learn English with Let’s Talk (چنل یوتیوب)
  • Amy Walker’s “How to Do an American Accent” (چنل یوتیوب)
  • Friends (سریال)
  • Full House (سریال)
  • The Simpsons (سریال)

تماشای شبکه‌های خبری برای تقویت لهجه آمریکایی

یکی از راه‌های موثر برای تقویت زبان جدید، گوش دادن به شبکه خبر است. شبکه‌های خبری زیر اخبار جهان را با لهجه امریکن به شما می‌دهند! عالی نیست؟ همین حالا آن‌ها را دنبال کرده و زبان خود را تقویت کنید!

مطالب مرتبط:

۵ سایت کاربردی برای یافتن تلفظ واژگان انگلیسی

سخن پایانی

حالا می‌توانید که به سوال «چگونه می‌توانم لهجه امریکن یا آمریکایی خود را تقویت کنم؟» پاسخ دهید. دانش کافی نسبت به تلفظ واژگان، دایره لغات وسیع آمریکایی، تماشای فیلم، سریال، منابع آموزشی و خبر از جمله مهم‌ترین کارهایی هستند که در این زمینه انجام خواهید داد!

می‌دانستید که ترجمیک یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات زبانی است؟ در ترجمیک، انواع خدمات ترجمه از جمله ترجمه فوری مقاله،‌ ترجمه همزمان و ترجمه رسمی انجام می‌شود. تنها با چند کلیک سفارش خود را به ما بسپارید‍!

یک دیدگاه در «چگونه لهجه امریکن یا آمریکایی داشته باشیم؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.