سئوی سایت سفارش غذا

۷ نکته طلایی برای سئوی سایت‌های سفارش آنلاین غذا

این روزها حضور فعال رستوران‌ها در فضای مجازی و اینترنت دیگر یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است. چراکه حتی غذا هم پای خود را به سبد خرید آنلاین افراد باز کرده است. تاجایی‌که بسیاری از افراد سفارش آنلاین غذا را به مراجعه حضوری به رستوران‌ها ترجیح می‌دهند.

اما چه راهی برای تقویت فعالیت‌های آنلاین یک رستوران وجود دارد؟ پاسخ ساده و کوتاه است: راه‌اندازی سایت و سئو کردن آن! جالب است بدانید که رستوران‌هایی که سیستم سفارش آنلاین دارند، ۱۳۰ درصد بیشتر از سایر رستوران‌ها سفارش می‌گیرند. علاوه بر این، نظرسنجی‌ها نشان داده است که ۶۰ درصد افراد برای بررسی منوی رستوران‌ها به وب‌سایت آن‌ها مراجعه می‌کنند.

حال با وجود همه این‌ها، چه راهی برای سئو کردن سایت‌های سفارش غذا وجود دارد؟ آیا سئو کردن سایت‌های رستورانی کاری فنی و پیچیده است؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، در این مطلب با سایت‌ سفارش تولید محتوا ترجمیک همراه باشید.

مطالب مرتبط:

از کجا بفهمیم که استراتژی سئو ما کار می‌کند؟

سئو چیست؟

اگر صاحب یک رستوران هستید و سال‌ها در این صنف فعالیت کرده‌اید، احتمالا چیزی درباره سئو نمی‌دانید و این کاملا طبیعی است. بنابراین اجازه دهید که پیش از بررسی راه‌های سئو کردن سایت‌های سفارش غذا، نگاهی به مفهوم سئو کردن آن‌ها بیندازیم.

به زبان ساده، سئوی یک وب‌سایت به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که جایگاه کلمات کلیدی آن وب‌سایت را در موتور جست‌وجوی گوگل بهبود می‌بخشد. ناگفته پیداست که هدف از انجام این اقدامات، جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش و سودآوری است.

به عنوان مثال، تصور کنید که صاحب یک پیتزافروشی در محله نیاوران هستید و برای رستوران خود یک وب‌سایت راه‌اندازی کرده‌اید. روشن است که «سفارش پیتزا در نیاوران» یکی از مهم‌ترین کلمات کلیدی وب‌سایت شماست. بنابراین می‌توانید با رعایت اصول سئو کاری کنید که در صورت جست‌وجوی این عبارت توسط کاربران، سایت شما در صدر نتایج ظاهر شود. نکته مهم دیگر این است که سئو، بر خلاف اسم پیچیده و نسبتا ترسناکی! که دارد، خیلی هم ساده است. کافیست نکات آن را بدانید و این نکات را گام به گام پیاده کنید.

سئو چیست؟

راهنمای گام به گام سئو کردن سایت‌های سفارش غذا

به محض ورود به دنیای سئو، با هزاران قاعده و قانون روبه‌رو می‌شوید؛ قواعد و قوانینی که هر یک به نوبه‌ی خود در بهبود جایگاه سایت‌ها نقش دارند و بخشی از پازل بزرگ سئو را تشکیل می‌دهند. اما برای سئو کردن یک سایت رستورانی، نیازی به پیاده‌سازی این همه نکته و قاعده نیست بلکه به‌کارگیری استراتژی‌های اصلی سئو کفایت می‌کند. این استراتژی‌ها در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

استراتژی کلمات کلیدی خود را مشخص کنید

اولین مرحله از سئو کردن سایت‌ رستوران‌ها، به تعیین استراتژی کلمات کلیدی اختصاص دارد. اما تعیین استراتژی کلمات کلیدی چیست؟ تعیین استراتژی کلمات کلیدی، عبارت است از تعیین عبارات و کلمات هدفی که برای کسب و کار شما سودآور است و می‌خواهید در صورت سرچ آن‌ها توسط کاربران، در رتبه بالایی ظاهر شوید. به عنوان مثال «بال سوخاری» یا «بهترین مرغ سوخاری صادقیه» می‌توانند عبارات کلیدی شما باشند.

خبر خوب این است که ابزارهای رایگان زیادی برای پیدا کردن کلمات کلیدی کسب و کارها وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. کافیست موضوع موردنظرتان را در این ابزارها سرچ کنید تا کلمات کلیدی مرتبط، میزان سختی، میزان محبوبیت و میزان جست‌وجوی آن‌ها به شما نمایش داده شود.

کلمات کلیدی که از این طریق به دست می‌آیند، در سه زیرگروه تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • اصطلاحات کلی و عمومی و در عین حال ارزشمند و محبوب مثل «رستوران‌های شهر تهران»، «بهترین رستوران‌های تهران» و…
  • کلمات کلیدی نیچ که به طور خاص به خدمات رستوران شما اشاره دارد مثل «تخفیف‌های ویژه جمعه شب در رستوران‌های تهران»، «ارسال فوری مرغ سوخاری در طرشت» و… . همان‌طورکه می‌بینید، این کلمات کلیدی جزئی‌تر و دقیق‌تر هستند و دقیقا مخاطبان هدف شما را نشانه می‌گیرند.
  • کلمات کلیدی برند که شامل اسم برند شما می‌شود و به هدف افزایش معروفیت آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در مرحله بعد، فهرستی از مشتریان بالقوه‌ای که ممکن است به رستوران شما بیایند تهیه کنید. به این ترتیب می‌توانید نیاز آن‌ها را شناسایی کنید و به دنبال کلمات کلیدی مخصوص آن‌ها بگردید. فراموش نکنید که کلمات کلیدی استخراج‌شده از این مرحله را با ابزارهای معرفی‌شده بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که این کلمات واقعا مفید هستند.

مطالب مرتبط:

استراتژی کلمات کلیدی چیست؟

سئوی محلی (لوکال) را بهینه‌سازی کنید

بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶، گوگلی ترتیبی اتخاذ کرد تا هر کسب و کار برای مخاطبان محلی خود قابل شناسایی شود. برای استفاده از این قابلیت گوگل باید کسب و کار خود را سئوی محلی کنید. برای درک بهتر این موضوع، تصور کنید که در خیایان فرشته تهران رستوران دارید و آدرس رستوران خود را در گوگل ثبت می‌کنید. در این صورت با جست‌وجو کلیدواژه‌هایی مثل «رستوران در خیابان فرشته» یا «رستوران نزدیک من» سایت رستوران شما در صدر نتایج ظاهر می‌شود.

نکته: البته اگر افراد ساکن فرشته یا محله‌های نزدیک به آن کلیدواژه «رستوران نزدیک من» را سرچ کنند رستوران شما نمایش داده می‌شود.

با این اوصاف حتما آدرس محل کسب و کار خود را در Google Business Profile ثبت کنید و از اسکیمای لوکال بیزینس نیز استفاده کنید.

سئوی سایت رستورانی

مطالب مرتبط:

سئو محلی چیست و چه کاربردی دارد؟

مطالب مرتبط:

اسکیمای local business

از رستوران‌های معروف بک‌لینک بگیرید

لینک‌هایی که از سایر سایت‌ها به سایت شما داده می‌شوند، بک‌لینک نام دارند. این لینک‌ها به منزله اعتماد و اعتبار سایر سایت‌ها به سایت شما هستند. بنابراین هرچه بک‌لینک‌های بیشتری داشته باشید، در چشم گوگل معتبرتر و معتمدتر شناخته می‌شوید و این برای وب‌سایت شما بهتر است.

در این راستا سعی کنید از رستوران‌های معروف و محبوب بک‌لینک دریافت کنید. به این ترتیب علاوه بر جلب اعتماد گوگل، مشتریان بالقوه بیشتری نیز جذب می‌کنید.

نکته: می‌توانید به سایت‌های معرفی غذا نیز درخواست بک‌لینک بدهید. احتمالا این سایت‌ها به ازای دریافت هزینه، به سایت شما بک‌لینک می‌دهند.

وب‌سایت خود را برای موبایل بهینه‌سازی کنید

از سال ۲۰۱۸، بیش از ۸۰ درصد از افراد برای جست‌وجو در اینترنت از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. البته هنوز هم استفاده از رایانه و لپتاپ رایج است ولی بیایید قبول کنیم که تلفن‌های همراه در دسترس‌تر هستند و کارمان را سریع‌تر راه می‌اندازند. حال این نکته چه اهمیتی برای رشد وب‌سایت رستورانی شما دارد؟

همه روزه افراد زیادی برای پر کردن وعده‌های غذایی خود سراغ تلفن همراه‌شان می‌روند و با جست‌وجو در اینترنت، دنبال چیزی برای خوردن می‌گردند! بنابراین سایت رستوران شما باید برای این نوع جست‌وجو نیز بهینه‌سازی شود. در غیر این صورت، مشتریان بالقوه زیادی که از طریق موبایل غذا سفارش می‌دهند را از دست خواهید داد.

سیستم سفارش آنلاین خود را آزمایش کنید

حتما می‌دانید که گرفتن سفارش غذا، یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی وب‌سایت رستورانی است. بنابراین باید از عملکرد صحیح فرایند سفارش‌گیری مطمئن باشید. توصیه می‌کنیم که خودتان را جای مشتری بگذارید و سفارش آنلاین ثبت کنید. آیا همه مراحل واضح و ساده است؟ همه نیازهای مشتریان در نظر گرفته شده است؟ پیدا کردن پاسخ این سوالات از دو جهت اهمیت دارد:

  • هرچه مراحل خرید شفاف‌تر و ساده‌تر باشد، مشتریان تجربه کاربری بهتری را پشت سر می‌گذارند و به خرید مجدد از شما ترغیب می‌شوند
  • گوگل تشخیص می‌دهد که کاربران زمان مناسبی را در صفحه‌ی خرید شما می‌مانند یا آن را به‌سرعت ترک می‌کنند. روشن است که هرچه نرخ پرش سایت شما بیشتر ارزیابی شود، از جانب گوگل نمره منفی بیشتری دریافت خواهید کرد.

نکته: شما می‌توانید برای اطمینان از کیفیت روند ثبت سفارش، از یک طراح UX کمک بگیرید.

وبلاگ‌نویسی را فراموش نکنید

معمولا تعداد صفحات وب‌سایت‌های رستورانی انگشت‌شمار است و به صفحه اصلی، درباره ما، منو، اطلاعات تماس و احتمالا صفحه نقد مشتریان محدود می‌شود. با این تفاصیل، در حالت عادی فرصت زیادی برای تولید محتوای متنی و استفاده از کلمات کلیدی نخواهید داشت. در عوض راه‌اندازی وبلاگ، این محدودیت را برطرف می‌کند و امکان انتشار مطالب متنوع و استفاده از کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخن پایانی

رعایت نکاتی که در این مطلب آموختیم، به شما کمک می‌کند تا به مرور زمان سئوی سایت سفارش غذای خود را بهبود ببخشید و روز به روز به نرخ فروش و تعداد مشتریان خود اضافه کنید. شما چه تجربه‌ای از بازاریابی دیجیتال دارید؟

اگر صاحب رستوران هستید و به‌تازگی سایت خود را نیز راه‌اندازی کرده‌اید، از خدمات تولید محتوای متنی ترجمیک استفاده کنید. این خدمات به صورت سئوشده است و به توسعه سایت شما کمک می‌کند.

استخدام مترجم، نویسنده و ویراستار، یکی از سیاست‌های همیشگی ترجمیک است. برای اطلاع از شرایط استخدام روی لینک رنگی کلیک کنید.

یک دیدگاه در «۷ نکته طلایی برای سئوی سایت‌های سفارش آنلاین غذا»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.