چگونه اپلای کنیم؟

صفر تا صد اپلای: مراحل اپلای به زبان ساده

در دنیای امروز، رویاها از چیزی که فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر هستند. وقتی در موتورهای جست‌وجوی خود عبارت «مراحل اپلای» را جست‌وجو می‌کنیم، یعنی یک گام برای رویای خود جلو رفته‌ایم. با به پایان رساندن مطالعه و آشنایی با شرایط اپلای، گام دیگری برای اهداف خود برمی‌داریم. در نهایت وقتی به دنبال انجام مراحل اپلای هستیم، به هدف خود نزدیک و نزدیک‌تر خواهیم شد.

آشنایی با مراحل اپلای پیش از انجام هر اقدامی مهم است؛ چراکه مسیر ما را روشن می‌سازد. در این مسیر از شرایط اپلای، مدارک لازم، هزینه‌های پیش‌ رو و باقی جنبه‌های اپلای آگاه خواهیم شد. با توجه به این موضوع، چرا یک بار برای همیشه صفر تا صد اپلای را بررسی نکنیم؟

حتما می‌دانید که در مسیر اپلای اقدامات متفاوتی لازم است؛ از جمله ترجمه رسمی مدارک. ترجمیک با هدف آگاه‌سازی مخاطبان خود، این بار درباره صفر تا صد مسیر اپلای و ترجمه مدارک لازم برای آن می‌نویسد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

هزینه ترجمه مدارک برای اپلای

اپلای چیست؟ (تعریف جامع اپلای)

اول از همه بهتر است که اپلای را تعریف کنیم: اپلای (apply) به منظور درخواست برای پذیرش در یک دانشگاه خارجی است». درخواست پذیرش از یک دانشگاه به اخذ نامه پذیرش تحصیلی منتهی می‌شود. این فرایند به طور کلی اپلای نام دارد. برای ورود به یک دانشگاه و هنگام اخذ ویزای تحصیلی، نامه پذیرش تحصیلی مهم‌ترین مدرک به حساب می‌آید.

فرایند اپلای تحصیلی برای ایران پیچیده‌تر از سایر کشورها است. به دلیل وجود تحریم‌ها و نبود ارتباط مستقیم با بسیاری از کشورهای خارجی، سختی این راه بیشتر خواهد شد. با این حال،‌ هر مشکلی چاره‌‌ای دارد! علاوه بر آن، نکاتی در پیش از شروع فرایند اپلای وجود دارد که دیگران به شما نمی‌گویند. چطور است این نکات را با هم بررسی کنیم؟

چیزهایی که مردم پیش از اپلای به شما نمی‌گویند!

برخی از کشورها قوانین متفاوتی برای دانشجویان بین‌المللی دارند. برای مثال، دانشجویان اروپایی برای تحصیل در یک کشور دیگر قاره اروپا فرایند ساده‌تری در پیش خواهند داشت. حتی دانشجویان ایرانی نیز برای تحصیل در کشورهای چین، هند، ترکیه، ارمنستان و دیگر کشورهای آسیایی، راحت‌تر اقدام می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روند اپلای تحصیلی،‌ به سایت اصلی دانشگاه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید که از سایت‌های معتبر خارجی، مانند مستر پورتال، کمک بگیرید. مستر پورتال یک وبسایت معتبر انگلیسی‌زبان است. این سایت در رابطه با شرایط تحصیلی کشورهای مختلف، اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد.

چگونه اپلای کنیم؟ (مراحل اپلای به زبان ساده)

نوبتی هم باشد، نوبت پرداختن به بخش مهم این مقاله است: مراحل اپلای تحصیلی. خیلی از افراد پیش از شناخت مراحل اپلای تحصیلی، درکی از چگونگی این فرایند ندارند. طبیعی است که در ذهن خود از این مراحل غول بزرگی می‌سازند. با وجود موانع متعدد در این راه، اوضاع آنقدرها هم بد نیست. با یک برنامه‌ریزی مناسب، همه چیز راحت می‌شود.

برای اپلای تحصیلی دو راه خواهید داشت: کمک از موسسات مهاجرتی یا اقدام شخصی. اینکه از کدام راه مراحل اپلای را طی می‌کنید به انتخاب شخصی خودتان بستگی دارد. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند خودشان مراحل را طی کنند، در حالی که بقیه از وکلا یا مراکز مهاجرتی کمک می‌گیرند.

چگونه اپلای کنیم؟ مراحل اپلای از صفر تا صد
برای اپلای تحصیلی دو راه خواهید داشت: کمک از موسسات مهاجرتی یا اقدام شخصی.

انتخاب دانشگاه مقصد

اولین مر‌حله‌ای که از اپلای طی می‌کنید، انتخاب دانشگاه‌ مقصد است. شما باید ضمن تحقیقات مناسب برای دانشگاه، شرایط خود را بشناسید. برای مثال، خیلی از دانشجویان بر حسب شرایط خود ایتالیا را مناسب‌تر می‌دانند تا کشورهای دیگر. بنابراین تمام حواس خود را روی دانشگاه‌های معتبر ایتالیا متمرکز می‌کنند.

شرایط انتخاب دانشگاه کشور مقصد

برای انتخاب کشور مورد نظر برای تحصیل، به رشته‌ای که در آن درس خوانده‌اید توجه کنید. برخی از کشورها و دانشگاه‌ها به یک رشته خاص معروف هستند. برای مثال، دانشگاه پلی ‌تکنیک میلان برای رشته‌های صنعتی بسیار مناسب است. به طور کلی برای انتخاب دانشگاه کشور مقصد، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • تطابق فرهنگ و روحیه شخصی
  • مقرون به صرفه بودن
  • ایمنی جامعه
  • زبان اولیه
  • رتبه دانشگاه
  • فرصت‌های شغلی
  • سیاست‌های مهاجرتی
  • استانداردهای اولیه زندگی
چگونه دانشگاه مورد نظر خود را بیابیم؟

روش‌های زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا به بررسی دانشگاه‌های مورد نظرتان بپردازید. این یعنی پس از اینکه کشور مقصد خود را مشخص کردید، دانشگاه‌های برتر آن را بر اساس شرایط زیر بیابید:

  • بررسی سایت دانشگاه
  • تحقیق درباره رتبه دانشگاه
  • خواندن نظرات دانشجویان دیگر
  • بررسی هزینه‌ها و تطابق آن با بودجه خود
  • استفاده از تجربیات دیگران در شبکه‌های اجتماعی

انتخاب دوره یا مقطع تحصیلی

پس از اینکه دانشگاه خود را انتخاب کردید، باید تصمیم خود را در رابطه با مقطع اپلای نهایی کنید. هر کشوری بر اساس مقاطع مختلف دانشجویان بیشتری را پذیرش می‌کند. برای مثال، شانس پذیرش در دانشگاه‌های اروپا در مقطع کارشناسی بیشتر است. با این وجود، آمریکا در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری بیشتر دانشجو می‌پذیرد.

با انتخاب مقطع تحصیلی موردنظر، لیست برنامه‌های تکمیلی آن رشته در سایت دانشگاه‌ها قابل مشاهده است. پس از بررسی برنامه‌های آموزشی، می‌توانید که یکی را برای اپلای انتخاب کرده تا در همان مقطع درخواست دهید.

انتخاب مقطع تحصیلی برای اپلای
پس از اینکه دانشگاه خود را انتخاب کردید، باید تصمیم خود را در رابطه با مقطع اپلای نهایی کنید.

مکاتبه با اساتید دانشگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین مراحل اپلای مکاتبه با اساتید است. مکاتبه با اساتید و دانشگاه‌ها، یعنی با مراجعه به وبسایت دانشگاه، از طریق ایمیل بخش پذیرش برای اپلای اقدام کنید. خیلی از دانشجویان دکتری و کارشناسی‌ارشد از طریق گفت‌وگوی تحصیلی با اساتید یک دانشگاه، نسبت به شرایط پذیرش تحصیلی آنجا آگاه می‌شوند.

بررسی شرایط اپلای

پیش از اپلای، مطمئن شوید برنامه‌ای که برای ادامه تحصیل انتخاب کردید با شرایط شما همخوانی دارد. شرایط اپلای معمولا در بخش‌های زیر سنجیده می‌شود:

  • ددلاین (بازه زمانی درخواست پذیرش تحصیلی و ارسال مدارک)
  • اپلیکیشن فی (هزینه‌ای که برای بررسی مدارک به دانشگاه می‌دهید)
  • شهریه دانشگاه
  • مدارک مورد نیاز و حداقل شرایط ارسال درخواست پذیرش

جمع‌آوری مدارک تحصیلی

به بخش مهم جمع‌آوری مدارک تحصیلی برای اپلای می‌رسیم. برای اینکه به دانشگاه کشور مقصد ثابت کنید که واجد شرایط هستید، باید مدارکی را جمع‌آوری کنید. مهم‌ترین مدارکی که برای اپلای نیاز دارید، موارد زیر هستند:

  • ریزنمرات
  • پاسپورت و کارت شناسایی
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه
  • دیگر مدارک

ثبت‌نام آزمون ورودی

اگر دانشگاه شما دارای آزمون ورودی است، برای آن ثبت نام کنید. برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش تحصیلی این آزمون‌ها را ضروری اعلام کرد‌ه‌اند. این در حالی است که برخی دیگر به هیچ کدام از این مدارک نیاز ندارند. آزمون‌های ورودی در دانشگاه‌ها دو دسته هستند:

  • آزمون‌های استعدادیابی: SAT، GMAT، GRE
  • آزمون‌های زبان انگلیسی: آیلتس، تافل، PTE

ترجمه رسمی مدارک تحصیلی

پس از پذیرش از دانشگاه، نوبت به ترجمه رسمی مدارک تحصیلی برای اخذ ویزای تحصیلی می‌رسد. سفارت کشور مقصد تنها زمانی مدارک تحصیلی شما را می‌پذیرد که همراه با مهر مترجم رسمی (و گاهی تاییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه) باشد. پس از ترجمه اسناد هویتی و تحصیلی مورد نیاز، می‌توانید که برای مراحل بعد اقدام کنید.

مطالب مرتبط:

مراحل ترجمه مدارک تحصیلی

گرفتن وقت مصاحبه و سفارت

برخی از دانشگاه‌ها به صورت آنلاین با دانشجو مصاحبه می‌کنند. برای زمان انجام این مصاحبه، مطابق برنامه باید وقت بگیرید. ضمن مصاحبه آنلاین، پس از آن برای دریافت وقت سفارت اقدام خواهید کرد. گرفتن وقت سفارت هر کشوری متفاوت است و باید بر اساس شرایط آن اقدام شود.

پس از گذراندن تمام این مراحل، احتمالا ویزای تحصیلی خود را اخذ کرده و برای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنید. وقت آن است که بهترین خود باشید و به سمت آینده‌ای درخشان بروید!

مراحل اپلای تحصیلی
مراحل اپلای: پیش به سوی آینده‌ای متفاوت

چه نکاتی را باید برای اپلای در نظر بگیریم؟ (نکات مهم اپلای)

برخی از موسسات مهاجرتی نامعتبر یا وکلای غیررسمی، برای جذب مشتری «رویافروشی» می‌کنند. بهتر است که در این مسیر، حقایق را در نظر بگیریم و بر اساس آن اقدام کنیم. با توجه به این موضوع، ترجمیک نکات ضروری اپلای را برای شما بازگو می‌کند.

داشتن انتخاب‌های متعدد برای دانشگاه خارجی

حتی اگر برای اپلای در یک دانشگاه خاص اشتیاق دارید، نباید انتخاب‌های خود را محدود کنید. داشتن دانشگاه‌های مختلف حتی در کشورهای متفاوت عاقلانه به نظر می‌رسد. این مسئله را فراموش نکنید که همیشه آن‌طور که برنامه‌ریزی کرده‌اید پیش نخواهد رفت. بنابراین، داشتن انتخاب‌های متعدد در فرایند اپلای حیاتی و منطقی است.

آگاه و واقع‌بین بودن

الزامات هر دانشگاه را به خوبی بررسی کنید و از خود بپرسید: «آیا برای اپلای در این دانشگاه واجد شرایط هستم»؟ اگر جواب شما آری بود که هیچ، در غیر این صورت، منطقی عمل کنید و واقع‌بین باشید. برای مثال، پذیرفته شدن در دانشگاه‌های مطرح جهان بدون رزومه قوی و معدل خوب، تا حدی ناممکن است.

کشف کردن بهترین راه اپلای

بهترین مسیر اپلای برای دانشگاه‌های مد نظر خود را بشناسید: آیا صرفا باید از وبسایت اقدام کنید یا شرایط دیگری نیز وجود دارد؟ به خوبی قوانین هر دانشگاه را مطالعه کنید تا اطلاعات خود را برای اپلای بالا ببرید. مکاتبه موثر با اساتید نیز بسیار کمک‌کننده است.

نوشتن انگیزه‌نامه موثر

انگیزه‌نامه خوب و قوی در فرایند پذیرش شما از دانشگاه بسیار موثر است. تا به حال خیلی از افراد توانسته‌اند با نوشتن یک انگیزه‌نامه منطقی و تاثیرگذار، از دانشگاه دلخواه خود پذیرش بگیرند. بنابراین،‌ تاثیر انگیزه‌نامه و وجود آن را جدی بگیرید.

مطالب مرتبط:

نکات ضروری ترجمه sop

آگاهی از فرایند اداری

یکی دیگر از نکات مهم در فرایند و مراحل اپلای، آگاهی از کاغذبازی‌ها و نامه‌نگاری‌های اداری است. خیلی از افراد برای متخصص شدن در این زمینه، از وکلای خبره مشورت می‌گیرند. با این وجود، افرادی هم هستند که خودشان در رابطه با این مسائل تحقیق می‌کنند.

چگونه در فرایند اپلای از ترجمیک کمک بگیریم؟

حالا که تا اینجا آمده‌اید، یعنی درک کاملی از شرایط و مراحل اپلای اخذ کردید. شناخت هزینه‌ها، اقدامات و مدارک لازم برای اپلای، اولین گامی است که در این مسیر پر پیچ و خم برمی‌دارید. اطلاعات کافی به شما این اطمینان را می‌دهد که در مسیر اپلای به خوبی عمل می‌کنید.

شاید از خود بپرسید که ترجمیک چگونه به عملی شدن نقشه‌ راه اپلای کمک می‌کند. بد نیست که خدمات ترجمیک را مرور کنیم تا بهتر از این موضوع آگاه شویم. تمام خدمات ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی، ترجمه کتاب و دیگر مدارک لازم برای اپلای در ترجمیک انجام می‌شود.

علاوه بر آن، یکی از مهم‌ترین خدمات، خدمات ترجمه رسمی در دارالترجمه رسمی ترجمیک است. پس از پذیرش از دانشگاه کشور مقصد، به راحتی برای ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود اقدام کنید؛ تنها کافی است که با چند کلیک کار را به ترجمیک بسپارید.

2 دیدگاه در «صفر تا صد اپلای: مراحل اپلای به زبان ساده»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.