آموزش مقاله‌نویسی

۸ نکته طلایی برای بهبود طول جملات و خوانایی مقالات علمی

به فکر نوشتن مقاله علمی و انتشار آن در یک مجله معتبر بین‌المللی هستید؟ تبریک می‌گوییم! هدف ارزشمند و بزرگی دارید اما باید یک نکته مهم را به خاطر داشته باشید: نگارش آکادمیک با سایر اشکال نویسندگی از زمین تا آسمان فرق دارد. متاسفانه بسیاری از محققان تازه‌کار این نکته را در نظر نمی‌گیرند و علیرغم زحماتی که برای نگارش و ترجمه مقاله می‌کشند، فرصت راهیابی به لیست نویسندگان مجلات معتبر را به دست نمی‌آورند.

جملات طولانی، پیچیده و مبهم، یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف مقالات این نویسندگان است. نقطه ضعفی که خوانایی مقاله را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و باعث سردرگمی خوانندگان می‌شود. از این رو، طبق توصیه پژوهشگران کهنه‌کار، طول جملات مقالات علمی باید به ۱۲ تا ۱۵ کلمه محدود شود.

در این مطلب از سایت ترجمه تخصصی ترجمیک به بررسی نکاتی کاربردی برای بهبود طول جملات مقالات و افزایش خوانایی آن‌‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی مهم‌ترین شیوه‌های ویرایش مقالات

نکات کلیدی و کاربردی برای بهینه‌سازی طول جملات مقالات علمی

در این بخش ۸ نکته طلایی و قابل اجرا، برای کاهش تعداد کلمات هر جمله معرفی خواهیم کرد.

آموزش مقاله نویسی

مفاهیم پیچیده را به جند بخش تقسیم کنید

ساده‌سازی مفاهیم پیچیده، یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از طولانی شدن جملات است. با این کار، جملات طولانی به چند بخش تقسیم می‌شوند و مفهوم آن‌ها در قالب چند جمله کوتاه‌تر به خواننده منتقل می‌شود. به این ترتیب، درک و مطالعه مقاله ساده‌تر، سریع‌تر و شیرین‌تر می‌شود. درست بر خلاف وقتی که جملات طولانی و پیچیده هستند و گاها ناگزیر به مطالعه چندباره‌ی آن‌ها می‌شویم. البته توجه داشته باشید که شکستن جملات طولانی نباید انسجام و یکپارچگی آن‌ها را از بین ببرد. بنابراین حتما به این مورد توجه کنید.

جملات کوتاه و طولانی را ترکیب کنید

بهینه‌سازی طول جملات، اصلا به معنی زیاده‌روی و استفاده بی‌رویه از جملات کوتاه نیست. چراکه اگر مقاله شما سراسر از جملات کوتاه تشکیل شده باشد، خسته‌کننده و یکنواخت و حتی غیرمنجسم به نظر می‌رسد. به عنوان مثال به دو پاراگراف کوتاه زیر توجه کنید. حتما شما هم پاراگراف دوم را بیشتر می‌پسندید.

امروز آسمان آفتابی است. هوا عالی است. من خیلی خوشحالم. حتما به پیاده‌روی خواهم رفت.

امروز آسمان آفتابی و هوا عالی است. به خاطر همین خیلی خوشحالم و حتما می‌خواهم به پیاده‌روی بروم.

بنابراین وقتی که خودتان هم در مقام نویسندگی قرار گرفتید، از قطار کردن جملات کوتاه بپرهیزید و در عوض از ترکیبی از جملات کوتاه و طولانی استفاده کنید. برای این کار از کلمات انتقالی کمک بگیرید. این کلمات جملات را به هم مرتبط می‌کنند و پیوستگی بین آن‌ها را حفظ می‌کنند.

مطالب مرتبط:

۴ کلمه انتقالی (Transition Words) پرکاربرد برای نگارش مقالات آکادمیک

از جملات معلوم استفاده کنید

سردبیران و ویراستاران مجلات بین‌المللی، جملات معلوم را به جملات مجهول ترجیح می‌دهند. چراکه این جملات به مقالات احساس اقتدار می‌دهند و جملات را کوتاه‌تر و مستقیم‌تر می‌کنند. البته در برخی موارد، ناچار به استفاده از جملات مجهول هستیم. به خاطر داشته باشید که این موارد استثناء هستند و باید حداقل نگه داشته شوند.

مطالب مرتبط:

با جملات معلوم و مجهول انگلیسی آشنا شوید!

کلمات غیرضروری را حذف کنید

اغب نویسندگان مقالات آکادمیک، به صورت ناخودآگاه از کلمات و عبارات غیرضروری استفاده می‌کنند و متاسفانه به این کار عادت کرده‌اند. غافل از این که کلمات و عبارات غیرضروری نه‌تنها جملات را طولانی می‌کنند، بلکه دنبال کردن مفهوم و ایده اصلی را نیز برای خوانندگان سخت می‌کند. بنابراین از قطار کردن بی‌دلیل مترادف‌ها و کلمات اضافی و حشوآمیز خودداری کنید.

آموزش مقاله نویسی

تاثیر استفاده صحیح از علائم نگارشی را دست‌کم نگیرید

جملات شما می‌توانند طولانی و در عین حال خوانا، روان و قابل‌فهم باشند. می‌پرسید چگونه؟ علائم نگارشی این لطف را در حق ما می‌کنند. کافیست بخش‌های مختلف جمله را با علائمی مثل ویرگول یا نقطه ویرگول از هم جدا کنید. این علائم به خوانندگان اجازه می‌دهند که هر جا لازم بود کمی مکث کنند و خط فکری شما را راحت‌تر دنبال کنند. به این ترتیب نه تنها داور مجله ایرادی به خوانایی مقاله وارد نمی‌کند، بلکه مهارت شما را برای حفظ انسجام و پیوستگی جملات تحسین می‌کند.

مطالب مرتبط:

کاربرد علائم نگارشی (نشانه گذاری)

مخاطبان خود را در نظر بگیرید

انتخاب محدوده مناسب طول جملات، تا حد زیادی به نوع مخاطبان شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر افراد متخصص و حرفه‌ای حوزه موردنظر خود را مخاطب قرار دهید، می‌توانید از اصطلاحات تخصصی و مفاهیم پیچیده‌تری استفاده کنید. از این رو، طولانی بودن جملات مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد. در نقطه مقابل، مخاطبان عام‌تر و مبتدی‌تر اصلا جملات طولانی و پیچیده را نمی‌پسندند و برای درک مفاهیم و ایده‌های مقاله به زبان ساده‌تری نیاز دارند.

مقاله را با صدای بلند بخوانید

در نگاه اول، این ایده کمی ساده و عجیب به نظر می‌رسد ولی کمک زیادی به تشخیص و ارزیابی خوانایی مقاله می‌کند. چراکه با این کار، می‌توانید خودتان را جای خواننده بگذارید و خوانایی مقاله را قضاوت کنید. بعد از پایان هر جمله مفهوم را به‌درستی متوجه می‌شوید یا به‌ناچار آن را دوباره می‌خوانید؟ اگر به این سوال پاسخ مثبت بدهید یعنی خوانندگان نیز با مقاله شما احساس راحتی نخواهند کرد و هنگام خواندن آن دچار مشکل خواهند شد. در این صورت باید اصلاحات لازم را انجام دهید و مقاله را طوری تغییر دهید که کاملا خوانا و روان به نظر برسد.

از یک محقق دیگر کمک بگیرید

شما خود، نویسنده مقاله هستید و تعجبی ندارد که اگر مشکلی از بابت درک مفاهیم آن نداشته باشید. بنابراین بهتر است از یک محقق دیگر نیز کمک بگیرید و بخواهید که خوانایی مقاله شما را بررسی و قضاوت کند. اگر مقاله شما از این مرحله هم عبور کند، می‌توانید تقریبا مطمئن باشید که در مرحله داوری همتا نیز به مشکل خاصی برنخواهید خورد.

سخن پایانی

در این مطلب با نکاتی ساده و در عین حال کاربردی برای بهبود خوانایی و طول جملات مقالات علمی آشنا شدیم. شما چه راهکار دیگری برای بهبود این معیارها سراغ دارید؟ پاسخ خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ما در ترجمیک برای آسودگی خاطر مشتریان عزیز تعرفه خدمات ترجمه مقاله را کاملا منطقی و مناسب انتخاب کرده‌ایم. برای اطلاع از هزینه ترجمه در ترجمیک کلیک کنید.

اگر به دنبال یک شغل پاره‌وقت با امکان دورکاری هستید، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.