چگونه نگارش مقاله علمی خود را شروع کنیم

۵ راه کاربردی برای شروع نگارش مقالات علمی

آیا برای شروع نگارش مقاله خود با مشکل مواجه شده‌اید؟ روزها، اگر نگوییم هفته‌ها، به نگارش و ترجمه مقاله خود برای چاپ در یک مجله معتبر بین‌المللی فکر می‌کنید اما هرگز آن را شروع نمی‌کنید. به احتمال زیاد، انتظارات شما در ابتدا خیلی زیاد است. شاید فکر می‌کنید که هنوز آماده نیستید یا حتی به سادگی نمی‌دانید که چگونه شروع کنید.

البته نگران نباشید، شما تنها نیستید. این مشکلی است که افراد بسیاری با آن مواجه می‌شوند. ترس‌ها، انتظارات، چالش‌ها و … آن‌ها را احاطه می‌کند و نوشتن مقاله را به تعویق می‌اندازند. بعضی نیز همواره به دنبال بهترین زمان هستند، زمانی که هرگز فرا نمی‌رسد. توجه داشته باشید که فرایند نگارش مقاله، فرایندی زمان‌بر است و معمولا نگارش، ترجمه و چاپ مقاله، بین سه ماه تا یک سال و گاهی حتی بیشتر طول می‌کشد.

ما در ادامه این مقاله، به روش‌هایی می‌پردازیم که شروع نگارش مقاله را برای شما آسان‌تر می‌کند. برای آشنایی با این روش‌ها در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

بررسی ۲۰ سوال رایج درباره مقاله‌نویسی

در مورد مقاله خود با یک دوست صحبت کنید!

با یک دوست یا همکار خوب ملاقات کنید و در مورد مقاله بعدی خود گفت‌وگو کنید. واقعاً مفید است که به زبان خودتان توضیح دهید که ایده شما برای مقاله بعدی چیست؟ موضوع باید چه باشد؟ جنبه‌های کلیدی که می‌خواهید روی آن تمرکز کنید، چه هستند؟ چه مطالب و داده‌هایی را می‌خواهید، در آن به کار برید؟ چه نتایجی را می‌خواهید که نشان دهید؟ چرا می‌خواهید این مقاله را بنویسید و …

هنگامی که مکالمه را شروع کردید، ایده‌های خوب بیشتری به دست خواهید آورد. از دوستتان بخواهید در مورد ایده‌های شما نظر دهد و بگذارید که ایده‌های شما را به چالش بکشد. اجازه دهید که گفت‌وگو به بحثی علمی تبدیل شود.

این یک فرآیند بسیار خلاقانه است: در حالی که ایده‌های مقاله خود را برای دوست خود توضیح می‌دهید، به توسعه، اصلاح و بازسازی افکار خود پیرامون نگارش مقاله می‌پردازید. به زودی متوجه خواهید شد که چه چیزی درباره ایده اصلی مقاله شما قابل قبول و جالب است و چه چیزی نیاز به تفکر بیشتر یا حتی حذف شدن دارد.

در طول مکالمه یادداشت‌برداری کنید تا هیچ یک از ایده‌های بزرگی را که در این مکالمه به دست آورده‌اید، از دست نرود. هم‌چنین می‌توانید مکالمه را ضبط کنید تا مجبور نباشید که همه چیز را به خاطر بسپارید.

ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورید!

به دنبال مکانی راحت و آرام باشید، یک مداد و دفترچه بردارید و ایده‌هایتان را یادداشت کنید. هر چه به ذهن شما برسد، در این مرحله خوب است. شما هنوز نیازی به سازماندهی افکار خود با نظمی منطقی ندارید، اکنون زمان نوشتن ایده‌ها و افکار است.

نوشتن ایده‌ها روی کاغذ باعث می‌شود که کار پیش رو، رسمیت کمتری داشته باشد و شما با ترس‌ها و انتظارات کمتری احاطه شوید.
نوشتن ایده‌ها روی کاغذ باعث می‌شود که کار پیش رو، رسمیت کمتری داشته باشد و شما با ترس‌ها و انتظارات کمتری احاطه شوید.

اغلب، زمانی که از رایانه دور هستید، این فرآیند بهتر پیش می‌رود. نوشتن ایده‌ها روی کاغذ باعث می‌شود که کار پیش رو، رسمیت کمتری داشته باشد و شما با ترس‌ها و انتظارات کمتری احاطه شوید.

برای برخی افراد نیز ترسیم یک نقشه ذهنی کار بسیار مفیدی است. ابتدا با موضوع مقاله شروع کنید و سپس به جنبه‌های کلیدی که می‌خواهید در مقاله بگنجانید، فکر کنید. هر یک از این ایده‌ها می‌تواند یک شاخه در نقشه ذهنی نگارش مقاله شما باشد. بعدا می‌توانید خود این شاخه‌ها را به بخش‌های فرعی کوچکتر تقسیم کنید.

مطالب مرتبط:

۵ معیار برای درج نام افراد به عنوان نویسنده همکار

برای مثال تصور کنید که می‌خواهید مقاله‌ای درباره تاثیرات محصولات تراریخته بنویسید. در هنگام خط‌ خطی کردن به شاخه‌های مختلفی می‌رسید: تاثیر محصولات تراریخته بر انسان‌ها، حیوانات، طبیعت و … خود موضوع تاثیر محصولات تراریخته بر انسان‌ها می‌تواند به شاخه‌های متفاوتی چون تاثیر این محصولات در جهش‌های ژنتیکی، بیماری‌های مستقیم، بیماری‌های غیر مستقیم احتمالی و … تقسیم می‌شود. البه این یک مثال بود و مقالات معمولا موضوع جزئی‌تر و دقیق‌تری دارند.

به خوانندگان مقاله خود فکر کنید!

در این رویکرد، شما مقاله خود را با فکر کردن به مخاطبان و پیامی که می‌خواهید، به آنها منتقل کنید، شروع می‌کنید. شما تحقیقات بسیار خوبی انجام داده‌اید و می‌خواهید آن را در یک مجله منتشر کنید. خوب، اما به نظر شما این مقاله برای چه کسی جالب‌تر است؟ افرادی که انتظار دارید این مقاله را بخوانند، چه افرادی هستند؟ و به نظر شما چه چیزی از تحقیقات شما برای آنها جالب‌تر است؟

این تمرین در مورد عرضه و تقاضا است: شما چیزی برای ارائه دارید که برای سایر افراد در حوزه کاری خود ارزشمند می‌دانید. اکنون، تصمیم بگیرید که بیشتر دوست دارید چه اطلاعات ارزشمندی را به اشتراک بگذارید. هم‌چنین چه کسی را به عنوان مخاطب ایده‌آل پیام پژوهشی ارزشمندی که نوشته‌اید، می‌بینید.

با شناخت و مشخص شدن مخاطبان، نگارش مقاله آسان‌تر خواهد شد.

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین روش‌های رفرنس‌نویسی

به پنج سوال کلیدی درباره مقاله خود پاسخ دهید!

راه دیگر برای شروع مقاله این است که بنشینید و پنج سوال زیر را در رایانه خود تایپ کنید:

  • به چه چیزهایی در زمینه پژوهشی شما بسیار پرداخته شده است؟
  • چه چیزی در این زمینه کم است؟
  • در تحقیقات خود چه کرده‌اید؟
  • چگونه این کار را انجام داده‌اید؟
  • چه چیزی پیدا کرده‌اید؟

البته هنگام پاسخ دادن به این سوالات همواره موضوع مورد علاقه خود را هم در نظر داشته باشید، زیرا در غیر این صورت پاسخ دادن به سوال شماره ۱ زمان زیادی از شما خواهد برد. زمینه‌هایی که در یک رشته تحقیقاتی به آن‌ها پرداخته‌ شده است، بسیار گسترده است. مهم این است که شما می‌خواهید به چه موضوعی بپردازید. به تمام سوالات تا حد امکان در رابطه با ایده اصلی مقاله خود پاسخ دهید.

برای هر یک از سوالات، یک پاراگراف با چند جمله بنویسید تا به خودتان توضیح دهید که چه کاری انجام داده‌اید و چرا. اکنون یک خلاصه یک صفحه‌ای از ایده اصلی مقاله خود دارید که می‌توانید از آن برای پیش‌نویس کلی طرح و شروع نوشتن آن استفاده کنید.

پنج مقاله مرتبط را بردارید و شروع به معرفی خود کنید!

آیا اخیراً مطالب زیادی در مورد موضوع خود مطالعه کرده‌اید؟ پس احتمالا این رویکرد آخر، راه خوبی برای شروع مقاله شما است. بار دیگر این مقالات را مرور و از بین آن‌ها ۵ مقاله کلیدی را انتخاب کنید که به خوبی با تحقیق و ایده اصلی پژوهش شما مرتبط باشد.

بنشینید و بنویسید که هر یک از این مقالات چه معنایی برای حوزه تحقیقاتی شما دارند، چه کارهایی انجام داده‌اند و چه کاستی‌های احتمالی آنها وجود دارد. برای هر مقاله، نوشتن ۳ تا ۴ جمله، خوب است.

از این مطالب می‌توان برای ایجاد مقدمه برای مقاله خود استفاده کرد. در این مطالب به موضوع کلی و چند مطالعه کلیدی که قبلاً به توسعه این زمینه کمک کرده‌اند ( و هم‌چنین به روزترین آن‌ها) مراجعه خواهید کرد. همچنین می‌توانید آنچه را که در این مطالعات از چشم پنهان مانده و هدفتان از پرداختن به آن را توضیح دهید. این گام می‌تواند گام مهمی برای ادامه مسیر نگارش و ترجمه مقاله شما باشد.

سخن پایانی

اگر تصمیم گرفته‌اید که به مقاله‌نویسی بپردازید، یک حرکت عالی انجام داده‌اید. البته همه می‌دانند که مسیر مقاله‌نویسی تا حدودی سخت، زمان‌بر و چالش‌برانگیز است. بنابراین بسیاری شروع این مسیر را به تعویق می‌اندازند. مهم‌ترین توصیه‌ سایت ترجمه ترجمیک در این زمینه این است که منتظر بهترین زمان نمانید، فقط همین الان این کار را انجام دهید.

شما تصمیم خود را گرفته‌اید، تحقیقات را انجام داده‌اید و اگر یکی از پنج روشی را که در اینجا بیان کردیم، دنبال کنید، شروع کردن مقاله آسان‌تر می‌شود. با برداشتن اولین قدم، ادامه مسیر نیز سریع‌تر طی می‌شود.

سایت ترجمه ترجمیک دستیار پژوهشی شما است. از ترجمه مقاله و کتاب گرفته تا ویرایش نیتیو و پارافریز، تنها با چند کلیک بهترین خدمات را از ترجمیک بخواهید. برای اطلاع از تعرفه خدمات به صفحه هزینه ترجمه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.