چگونه امنیت وب‌سایت وردپرسی خود را افزایش دهیم؟

۱۴ نکته مهم برای ایمن‌سازی سایت‌های وردپرسی

آیا وب سایت وردپرس شما امن است؟ بهتر است که باشد وگرنه همواره در معرض از دست دادن اطلاعات، حملات هکرها و … هستید. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، امنیت وردپرس در اولویت قرار دارد. هکرها و عوامل مخرب بی‌وقفه در تلاش برای دسترسی به وب سایت‌ها و داده‌های حساس آنها هستند.

برای پی بردن بیشتر به این موضوع،Wordfence بیش از ۱۰۰ میلیارد حمله برای به دست آوردن رمز عبور (password spray attack) را در سال ۲۰۲۳ مسدود کرد. تخمین زده می‌شود که روزانه به طور متوسط ۳۰۰۰۰ وب‌‌سایت جدید هک می‌شوند. این موضوعی است که بر مشاغل در هر اندازه‌ای تأثیر می‌گذارد.

بسیاری از حملات باج‌افزاری شرکت‌های بزرگ را هدف قرار می‌دهند اما کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نیز به دلیل کمبود منابع و تخصص امنیتی، هدف آسان‌تری برای هکرها هستند. در واقع، اکنون ۴۳ درصد از حملات آنلاین برای مشاغل کوچک انجام می‌شود و بدتر از آن این است که تنها ۱۴ درصد از این مشاغل آماده دفاع از خود هستند.

فرض کنید که برای فروش محصولات و خدمات خود مدت زمان زیادی است که یک وب‌سایت ایجاد کرده‌اید. از خدمات یک سایت سفارش تولید محتوا استفاده کرده‌اید یا با صرف زمان زیاد، یک استراتژی تولید محتوا برای بازاریابی دیجیتال وب سایت خود تهیه کرده‌اید. اگر به دلیل حملات هکرها وب‌سایت خود را از دست بدهید، چه احساسی خواهید داشت؟ اگر به طور فعال از امنیت وب‌سایت وردپرسی خود مراقبت نمی‌کنید، اگر فردی وب سایت شما را هدف قرار دهد، احتمالا با آسیب‌های بسیاری مواجه خواهید شد.

برای آشنایی با راه‌کارهای کاربردی برای افزایش امنیت وب‌سایت‌های وردپرسی در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی ۷ پلاگین‌ رایگان و کاربردی وردپرس

اصول امنیتی سریع و آسان برای وب‌سایت‌های وردپرسی

هنگام تنظیم امنیت سایت وردپرسی خود، چند کار اساسی وجود دارد می‌توانید انجام دهید. در زیر، به برخی از اولین کارهایی که باید برای محافظت از وب سایت خود انجام دهید، اشاره خواهیم کرد.

گواهینامه‌های SSL را پیاده‌سازی کنید!

گواهینامه‌های لایه سوکت‌های امن (SSL) یک فناوری استاندارد هستند که یک ارتباط رمزگذاری‌شده بین یک وب سرور (میزبان) و یک مرورگر وب (مشتری یا فردی که از سایت شما دیدن می‌کند) برقرار می‌کند. این اتصال تضمین می‌کند که تمام داده‌های ارسال‌شده بین این دو، خصوصی و محافظت‌شده باقی می‌مانند.

گواهینامه‌های SSL یک استاندارد صنعتی است که توسط میلیون‌ها وب سایت برای محافظت از تراکنش‌های آنلاین خود با مشتریان خود استفاده می‌شود. در واقع پیاده‌سازی ssl باید یکی از اولین گام‌هایی باشد که برای ایمن‌سازی وب سایت خود بر می‌دارید.

مطالب مرتبط:

گواهینامه SSL چیست؟

از رمز عبورهای پیچیده و قوی استفاده کنید!

در کنار دریافت گواهینامه SSL، یکی از اولین کارهایی که برای محافظت از سایت وردپرسی خود باید انجام دهید، استفاده از رمز عبورهای قوی برای همه بخش‌های وب‌سایت خود است. شاید ایجاد یا استفاده مجدد از یک رمز عبور آشنا یا آسان که به خاطر سپردن آن سخت نباشد، شما را وسوسه کند. با این حال با انجام این کار وب‌سایت‌تان را در معرض خطر قرار می‌دهید.

بهبود قدرت و امنیت رمز عبور، احتمال هک شدن وب‌سایت شما را کاهش می‌دهد.
بهبود قدرت و امنیت رمز عبور، احتمال هک شدن وب‌سایت شما را کاهش می‌دهد.

بهبود قدرت و امنیت رمز عبور، احتمال هک شدن وب‌سایت شما را کاهش می‌دهد. هرچه رمز عبور شما قوی‌تر باشد، احتمال اینکه قربانی یک حمله سایبری شوید، کمتر می‌شود. هنگام ایجاد رمز عبور، نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • رمز عبور شما باید بیش از ۸ کاراکتر داشته باشد.
  • رمز عبور شما باید ترکیبی از اعداد، حروف بزرگ، حروف کوچک و کاراکترها باشد.
  • ترجیحا از رمز عبورهای تکراری استفاده نکنید.
  • و …

یک پلاگین امنیتی نصب کنید!

افزونه‌های امنیتی وردپرس یک راه عالی برای محافظت سریع از وب‌سایت وردپرسی شما هستند. نصب یک افزونه امنیتی می‌تواند بدون تلاش زیاد، چندین لایه حفاظتی اضافی به وب‌سایت شما اضافه کند. برای شروع، این لیست از افزونه‌های امنیتی وردپرس را بررسی کنید.

  • Wordfence Security – Firewall & Malware Scan
  • All-in-One WP Security & Firewall
  • Solid Security
  • MalCare WordPress Security

فایل‌های اصلی وردپرس را به روز نگه دارید!

تا سال ۲۰۲۴، حدود ۱٫۰۹ میلیارد وب‌سایت در وب وجود دارد که بیش از ۸۱۰ میلیون از این سایت‌ها از وردپرس استفاده می‌کنند. وب‌سایت‌های وردپرسی به دلیل محبوبیت آن‌ها، اغلب هدف هکرها، حملات بدافزارها و سارقان داده‌ها قرار می‌گیرند.

به روز نگه داشتن فایل‌های وردپرس برای حفظ امنیت و ثبات سایت شما بسیار مهم است. هر بار که یک آسیب‌پذیری امنیتی وردپرس گزارش می‌شود، تیم اصلی شروع به کار برای انتشار به‌روزرسانی می‌کند که مشکل را برطرف می‌کند.

اگر وب سایت وردپرسی خود را به روز نمی‌کنید، احتمالاً از نسخه‌ای از وردپرس استفاده می‌کنید که آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده‌ای دارد. مخصوصا از زمان معرفی به روز رسانی خودکار هیچ بهانه‌ای برای استفاده از نسخه قدیمی وردپرس وجود ندارد.

با استفاده از نسخه قدیمی وردپرس، خود را در معرض حمله قرار ندهید.

به قالب‌ها و پلاگین‌ها توجه کنید!

به روز نگه داشتن وردپرس تضمین می‌کند که فایل‌های اصلی شما کنترل می‌شوند. با این حال، مناطق دیگری نیز وجود دارد که شاید به‌روزرسانی‌های وردپرس از پس محافظت از آن‌ها بر نیایند. این موارد عبارتند از قالب‌ها و پلاگین‌هایی که در وب‌سایت وردپرسی خود استفاده می‌کنید!

برای شروع، پلاگین‌ها و قالب‌ها را فقط از توسعه دهندگان قابل اعتماد نصب کنید. اگر یک پلاگین یا قالب توسط یک منبع معتبر ایجاد نشده باشد، بهتر است که از آن استفاده نکنید.

علاوه بر این، مطمئن شوید که افزونه‌ها و قالب‌های وردپرسی خود را به روز کرده‌اید. درست مانند استفاده از نسخه قدیمی وردپرس، استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های قدیمی، وب سایت شما را در برابر حملات، آسیب‌پذیرتر می‌کند.

از وب‌سایت خود همواره یک نسخه پشتیبان داشته باشید!

یکی از راه‌های محافظت از وب سایت وردپرسی این است که همیشه یک نسخه پشتیبان از سایت و فایل‌های مهم خود داشته باشید. فرض کنید که شما هزینه و زمان زیادی برای تولید محتوای متنی و سئو وب‌سایت خود صرف کرده‌اید. سپس به علت یک حمله، وب‌سایت شما از دسترس خارج می‌شود. اگر از وب‌سایت خود نسخه پشتیبان نداشته باشید، چه کاری از دستتان بر می‌آید؟

یکی از راه‌های محافظت از وب سایت وردپرسی این است که همیشه یک نسخه پشتیبان از سایت و فایل‌های مهم خود داشته باشید.
یکی از راه‌های محافظت از وب سایت وردپرسی این است که همیشه یک نسخه پشتیبان از سایت و فایل‌های مهم خود داشته باشید.

آخرین چیزی که هر ادمین یا صاحب سایتی می‌خواهد، این است که اتفاقی برای سایتش بیفتد و نسخه پشتیبانی از آن نداشته باشد. دائما از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. به این ترتیب اگر اتفاقی برای وب سایت شما بیفتد، می‌توانید به سرعت نسخه قبلی آن را بازیابی کنید و آن را سریعا راه‌اندازی و اجرا کنید.

مطالب مرتبط:

۱۰ نکته مهم برای سازگاری وب‌سایت‌ با موبایل

اقدامات امنیتی متوسط وردپرس برای محافظت بیشتر از وب‌سایت خود

اگر تمام اصول اولیه را که در بالا گفیتم، انجام دادید، حداقل‌های امنیتی را برای وب‌سایت خود فراهم کرده‌اید. با این حال، اگر می‌خواهید برای محافظت از وب‌سایت خود کارهای بیشتری انجام دهید، مراحل پیشرفته‌تری هم وجود دارد. در ادامه به آنچه در مرحله بعد باید انجام دهید، نگاهی می‌اندازیم.

هرگز از نام کاربری Admin استفاده نکنید!

هرگز از نام کاربری admin استفاده نکنید. انجام این کار شما را مستعد حملات بی‌رحمانه و کلاهبرداری‌های مهندسی اجتماعی می‌کند. از آنجایی که «admin» نام کاربری بسیار رایجی است، به راحتی قابل حدس زدن است. هم‌چنین کار را برای کلاهبرداران آسان‌تر می‌کند تا افراد را فریب دهند تا رمز ورود به سیستم خود در اختیار آنان قرار دهد.

از آنجایی که «admin» نام کاربری بسیار رایجی است، به راحتی قابل حدس زدن است، پس کار را برای هکرها ساده‌تر می‌کند.
از آنجایی که «admin» نام کاربری بسیار رایجی است، به راحتی قابل حدس زدن است، پس کار را برای هکرها ساده‌تر می‌کند.

مانند داشتن یک رمز عبور قوی، استفاده از یک نام کاربری منحصر به فرد برای ورود به سیستم ایده خوبی است. زیرا شکستن اطلاعات ورود شما را برای هکرها بسیار سخت‌تر می‌کند.

اگر در حال حاضر از نام کاربری admin استفاده می‌کنید، نام کاربری خود برای مدیریت وردپرس را تغییر دهید.

صفحه ورود مدیریت وردپرس خود را پنهان کنید!

علاوه بر استفاده از یک نام کاربری منحصر به فرد، کار دیگری که می‌توانید برای محافظت از رمز ورود خود انجام دهید، پنهان کردن صفحه ورود به سیستم مدیریت وردپرس خود با افزونه‌ای مانند WPS Hide Login است.

به‌طور پیش‌فرض، اکثر صفحات ورود به وردپرس با افزودن «/wp-admin» یا «/wp-login.php» به انتهای URL وب‌سایت قابل دسترسی هستند. هنگامی که یک هکر یا کلاهبردار صفحه ورود شما را شناسایی کرد، می‌تواند برای دسترسی به داشبورد مدیریت شما، نام کاربری و رمز عبور شما را حدس بزند.

پنهان کردن صفحه ورود به وردپرس یک راه خوب برای تبدیل شدن به یک هدف کمتر آسان است.

XML-RPC را غیرفعال کنید!

وردپرس از اجرای پروتکل XML-RPC برای گسترش عملکرد به مشتریان استفاده می‌کند. بیشتر کاربران به عملکرد وردپرس XML-RPC نیاز ندارند و این یکی از رایج‌ترین آسیب‌پذیری‌هایی است که راه را برای سواستفاده هکرها باز می‌کند.

به همین دلیل غیرفعال کردن آن ایده خوبی است. به لطف افزونه Wordfence Security، انجام این کار واقعاً آسان است.

از فایل کانفیگ وردپرس (wp-config.php) خود محافظت کنید!

فرآیند افزودن ویژگی‌های امنیتی اضافی به سایت وردپرس شما گاهی اوقات به عنوان harden شناخته می‌شود زیرا اساساً به سایت خود زره اضافی در برابر هکرها می‌دهید.

می‌توانید با محافظت از فایل wp-config.php از طریق فایل htaccess. از وب‌سایت خود محافظت کنید. فایل wp-config.php وردپرس شما حاوی اطلاعات بسیار حساسی در مورد نصب وردپرس شما از جمله کلیدهای امنیتی وردپرس و جزئیات اتصال پایگاه داده وردپرس است. به همین دلیل احتمالا شما نمی‌خواهید که دسترسی به آن آسان باشد.

مطالب مرتبط:

زامبی پیچ چیست و چگونه زحمات تیم سئو را از بین می‌برد؟

از ابزارهای اسکن امنیتی استفاده کنید!

گاهی اوقات وب سایت وردپرسی شما آسیب‌پذیری‌هایی دارند که شما از وجود آن‌ها مطلع نیستید. به همین دلیل عاقلانه است که از ابزارهایی استفاده کنید که آسیب‌پذیری‌ها را پیدا می‌کنند و حتی آنها را برای شما برطرف می‌کنند.

افزونه WPScan آسیب‌پذیری‌های شناخته شده در فایل‌های هسته وردپرس، افزونه‌ها و قالب‌ها را اسکن می‌کند. این افزونه همچنین در صورت یافتن آسیب‌پذیری‌های امنیتی جدید از طریق ایمیل به شما اطلاع می‌دهد. هم‌چنین شما می‌توانید از سایر پلاگین‌های مطمئن نیز برای این

امنیت سمت سرور خود را تقویت کنید!

اگر شما تمام اقدامات فوق را برای محافظت از وب‌سایت خود انجام داده‌اید، مسیر خوبی را برای محافظت از وب‌سایت خود طی کرده‌اید. با این حال، کارهای دیگری هم وجود دارد که شما برای افزایش امنیت وب‌سایت خود می‌توانید انجام دهید!

سایر اقداماتی که می‌توانید برای تقویت امنیت وب‌سایت خود انجام دهید، باید در سمت سرور وب سایت شما انجام شود.

به دنبال یک شرکت میزبانی (خدمات هاست) مطمئن باشید!

یکی از بهترین کارهایی که برای محافظت از سایت خود می‌توانید انجام دهید، این است که شرکت هاستینگ مناسبی را برای میزبانی وب سایت وردپرس خود انتخاب کنید. هنگامی که به دنبال یک شرکت میزبانی هستید، باید شرکتی را پیدا کنید که سریع، قابل اعتماد و ایمن باشد و با خدمات مشتری عالی از شما پشتیبانی کند.

هنگامی که به دنبال یک شرکت میزبانی هستید، باید شرکتی را پیدا کنید که سریع، قابل اعتماد و ایمن باشد
هنگامی که به دنبال یک شرکت میزبانی هستید، باید شرکتی را پیدا کنید که سریع، قابل اعتماد و ایمن باشد

این بدان معناست که آنها باید منابع خوب و قدرتمندی داشته باشند، حداقل ۹۹٫۵٪ uptime داشته باشند و از تاکتیک های امنیتی در سطح سرور استفاده کنند. اگر شرکتی نتواند که این امکانات اولیه را در اختیار شما قرار دهد، ارزش وقت یا پول شما را ندارند.

از آخرین نسخه PHP استفاده کنید!

مانند نسخه‌های قدیمی وردپرس، نسخه‌های قدیمی PHP دیگر برای استفاده، امن نیستند. اگر از آخرین نسخه PHP استفاده نمی‌کنید، نسخه PHP خود را ارتقا دهید تا از وب‌سایت خود در برابر حملات محافظت کنید.

از فایروال برنامه وب استفاده کنید!

یکی از آخرین کارهایی که می‌توانید برای افزودن اقدامات امنیتی اضافی به وب‌سایت وردپرسی خود انجام دهید، استفاده از فایروال برنامه وب (WAF) است.

WAF معمولاً یک سیستم امنیتی مبتنی بر فضای ابری است که لایه دیگری از محافظت را در اطراف سایت شما ارائه می‌دهد. به آن به عنوان دروازه‌ای امنیتی برای سایت خود فکر کنید. این ابزارها تمام تلاش‌های هک را مسدود می‌کند و انواع دیگر ترافیک مخرب مانند حملات دیداس (DDoS) یا هرزنامه‌ها را فیلتر می‌کند.

WAF ها معمولاً به هزینه اشتراک ماهانه نیاز دارند. اما اگر برای امنیت وب سایت وردپرس خود ارزش زیادی قائل هستید، اضافه کردن یکی از آن‌ها به و‌ب‌سایت‌تان ارزش هزینه کردن را دارد.

سخن پایانی

شما باید مطمئن شوید که وب سایت و کسب و کار شما ایمن است. اگر وب سایت شما ایمن نیست، ممکن است که خود را در معرض حملات سایبری قرار دهید. خوشبختانه، ایمن‌سازی یک سایت وردپرسی به دانش فنی زیادی نیاز ندارد. به راحتی و با کمک ترفندهای ساده و با استفاده از ابزارها و شرکت هاستینگ مناسب امنیت وب‌سایت وردپرسی خود را تامین کنید.

اگر به انواع خدمات تولید محتوا از جمله تولید محتوای متنی، تهیه استراتژی تولید محتوا، تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و … نیاز دارید، با خیالی آسوده از خدمات موسسه ترجمیک استفاده کنید. برای مشاهده تعرفه خدمات به صفحه هزینه ترجمه مراجعه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.