حوزه نویسندگی حقوقی

چگونه به عنوان یک نویسنده فریلنسر در حوزه حقوقی فعالیت کنیم؟

در این مطلب از سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک به معرفی حوزه نویسندگی حقوقی و قضایی که یکی از زیرشاخه‌های تولید محتوای متنی است می‌پردازیم. همچنین با راه و روش ورود به این حوزه و مسئولیت‌های یک فریلنسر حوزه حقوقی و قضایی نیز آشنا می‌شویم.

حتما برای شما هم پیش آمده که یک سوال حقوقی داشته باشید و برای پیدا کردن جواب این سوال به گوگل مراجعه کنید. خواهید دید که سایت‌های بسیاری درباره موضوع سوال شما تولید محتوا کرده‌اند و کم و بیش پاسخ درستی هم داده‌اند.

این مثال ساده که تقریبا برای همه ما ملموس است، نشان می‌دهد که «نویسنده حوزه حقوقی و قضایی» یکی از مشاغل موردنیاز جامعه امروز به حساب می‌آید.

حال اگر شما هم به مسائل حقوقی علاقه دارید و از نوشتن در این باره لذت می‌برید، می‌توانید شانس‌تان را برای اشتغال در این جایگاه شغلی امتحان کنید. اما قبل از هر چیز باید جوانب کار را به طور کامل بسنجید و حساب‌شده عمل کنید. مثلا در گام اول این مطلب از وبلاگ ترجمیک را تا انتها مطالعه کنید!

مطالب مرتبط:

چگونه به عنوان یک نویسنده فریلنسر وارد حوزه سلامت شویم؟

اگر صاحب یک موسسه حقوقی هستید و به انتشار مطالب مرتبط در سایت‌تان فکر می‌کنید. می‌توانید روی کمک ترجمیک حساب کنید. ما با همکاری نویسندگان متخصص حوزه حقوقی و قضایی برای شما محتوای سئوشده تولید می‌کنیم. کافیست وارد سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک شوید.

نگاهی به حوزه نویسندگی حقوقی و قضایی

از طرفداران پر و پا قرص دنیای حقوق هستید؟ پس احتمالا الان به‌شدت ذوق‌زده هستید و دوست دارید هرچه زودتر شروع به نوشتن کنید. اما بهتر است دست نگه دارید. چراکه هرچه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، شانس بیشتری برای موفقیت و کسب درآمدهای بالا خواهید داشت.

اولین چیزی که باید بدانید این است که نوشتن درباره مسائل حقوقی و قضایی، به‌سادگی نوشتن درباره «ویژگی‌های یک همسر خوب» یا «آموزش تمیزکاری خانه» نیست. چراکه ممکن است بسیاری از افراد بر اساس مطالب شما تصمیم‌گیری و عمل کنند. حال تصور کنید که اگر محتوای شما از درستی و کیفیت کافی برخوردار نباشد، چه اتفاقی می‌افتد!

نگاهی به حوزه نویسندگی حقوقی و قضایی

به عنوان مثال تصور کنید که درباره «شرایط لغو حضانت فرزند» تولید محتوا کرده‌اید و آن را در وب‌سایت‌تان به انتشار رسانده‌اید. از سوی دیگر مادری نگران که به دنبال اطلاعات صحیح درباره شرایط لغو حضانت فرزند می‌گردد، محتوای شما را مطالعه می‌کند و از روی اطلاعاتی که از آن به دست می‌آورد تصمیم‌گیری می‌کند. حال چه اتفاقی می‌افتد اگر اطلاعات محتوای شما غلط باشد؟ حتی فکر کردن به عواقبش هم به جان آدم دلهره می‌اندازه؛ نه؟

البته کار نویسندگانی که در زمینه حقوقی و قضایی فعالیت می‌کنند بسیار گسترده و متنوع است و تنها به نوشتن محتوای آنلاین محدود نمی‌شود. با این حال «اطلاع‌رسانی» را می‌توان وجه مشترک همه آن‌ها دانست.

مطالب مرتبط:

درباره ورزش بنویسید و کسب درآمد کنید!

شرح وظایف و مسئولیت‌های نویسندگان حقوقی و قضایی

مسئولیت‌های دقیق نویسندگان حقوقی به نقش آن‌ها و نوع محتوایی که می‌نویسند بستگی دارد. با این وجود می‌توان مسئولیت‌ها و وظایف کلی یک نویسنده حقوقی را در لیست زیر پیدا کرد:

  • تحقیق درباره موضوعات حقوقی و قوانین و مقررات قانونی
  • تجزیه و تحلیل مشکلات و مسائل حقوقی
  • همکاری با کارشناسان حقوقی
  • توضیح دادن و خلاصه کردن موضوعات حقوقی پیچیده به صورت ساده و قابل‌فهم
  • آماده‌سازی طرح کلی محتوا و نگارش و بازخوانی آن

حال اگر بخواهیم نویسندگان حقوقی را بر اساس نوع محتوایی که تولید می‌کنند دسته‌بندی کنیم و مسئولیت‌های آن‌ها را بررسی کنیم، به موارد زیر می‌رسیم.

تحلیل‌گران حقوقی

تحلیل‌گران حقوقی اغلب به عنوان دستیار حقوقی عمل می‌کنند. آن‌ها پرونده‌های حقوقی را تجزیه و تحلیل می‌کنند و با قوانین حقوقی تطبیق می‌دهند. حتی ممکن است قراردادها و نوشته‌هایی مثل وصیت‌نامه که می‌توانند ارزش قانونی داشته باشند هم بنویسند.

خلاصه‌نویس‌ها

شاید اینطور به نظر نرسد ولی در دنیای حقوق و قضا، خلاصه‌نویسی کاری بسیار فنی و مهم است. خلاصه‌نویس‌ها جزئیات پرونده‌های حقوقی، استدلال‌های مربوط به آن‌ها، قوانین اعمال‌شده روی آن‌ها و به طور کلی فرایند قضایی آن‌ها را خلاصه‌ می‌کنند و در قالب سند مکتوب درمی‌آورند. این خلاصه‌ها برای شرکت‌های حقوقی، قضات و مشتریان نوشته می‌شود.

نویسندگان وقایع اجتماعی

همان‌طورکه احتمالا از عنوان هم حدس زدید، نویسندگان وقایع اجتماعی با مجلات حقوقی و روزنامه‌ها (مخصوص روزنامه‌ها و مجلات چاپی) و رسانه‌های آنلاین حقوقی همکاری می‌کنند. محتوای تولیدشده توسط این دسته از نویسندگان، اغلب حول محور ماجراهای قضایی، پرونده‌های دادگاهی پرمخاطب، تغییر و تحولات صنعت حقوق و اطلاع‌رسانی به متخصصان حقوقی است.

خبرنگاران حقوقی

حتما در فیلم‌ها و سریال‌های جنایی، خبرنگاران را در دادگاه و در حال گزارش دادن درباره پرونده‌ی در حال محاکمه دیده‌اید. اما آیا فکرش را می‌کردید که این خبرنگاران در دسته نویسندگان حوزه حقوقی و قضایی قرار داشته باشند؟ البته محتوای تولیدشده توسط این خبرنگاران، تنها به صورت مکتوب نیست و در رادیو و تلویزیون هم پخش می‌شود.

حوزه‌های مختلف فعالیت نویسندگان حقوقی

نویسندگان شرکتی

برخی از نویسندگان حقوقی در ارتباطات شرکتی تخصص دارند و به عنوان کانالی بین شرکت‌های حقوقی بزرگ، وکلا و مردم عمل می‌کنند.

نویسندگان محتوای وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها

این دسته از نویسندگان حقوقی با وب‌سایت‌های شرکت‌های حقوقی و سایر منابع آنلاین حقوقی همکاری می‌کنند و محتوای وبلاگی و وب‌سایتی آن‌ها را تولید می‌کنند.

خدمات تولید محتوای ترجمیک فقط به زبان فارسی محدود نمی‌شود. شما می‌توانید در سایر زبان‌ها نیز از این خدمات استفاده کنید. به عنوان مثال تولید محتوای انگلیسی یکی از بهترین خدمات ماست که به صورت سئوشده و دقیق انجام می‌شود.

چگونه به یک نویسنده حقوقی تبدیل شویم؟

راه و روش ورود به حوزه نویسندگی حقوقی و قضایی، به حوزه‌ای که قرار است در آن فعالیت کنید بستگی دارد. با این حال در هر صورت باید با اصطلاحات قانونی آشنا باشید و از دانش حقوقی خوبی برخوردار باشید. همچنین اگر قصد ورود به حوزه‌های تخصصی‌تر را داشته باشید، باید مدرک تحصیلی یا حداقل گواهی شرکت در دوره‌های حقوقی خاصی را نیز دارا باشید.

با این حال اگر هیچ مدرک تخصصی خاصی ندارید، ناامید و نگران نشوید. کافیست تجربه کسب کنید، پورتفولیو بسازید و مهارت‌های خود را گسترش دهید. خواهید دید که بالاخره راهی برای ورود به حوزه رویاهایتان پیدا خواهید کرد!

مهارت کسب کنید

مهارت‌های لازم برای ورود به عرصه نویسندگی حقوقی را می‌توان در دو دسته مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم تقسیم‌بندی کرد.

مهارت‌های سخت

اجازه دهید مرور مهارت‌های سخت را با چیزهای بدیهی مثل مهارت‌های نوشتاری شروع کنیم. مهارت‌های نوشتاری اساسی که به آن نیاز دارید عبارتند از:

  • نوشتن محتوای جذاب و خوانا
  • نوشتن محتوای قابل‌فهم برای همه انواع خوانندگان
  • جمع‌آوری اطلاعات دقیق و صحیح
  • دنبال کردن دستورالعمل‌های نوشتن محتوا
  • نوشتن محتوای سازگار با صدای برند (برای زمانی که برای برندهای مختلف تولید محتوا می‌کنید)
  • آشنایی با اصول سئو و رعایت آن‌ها
  • آشنایی با انواع نرم‌افزارهای واژه‌پرداز
  • بازخوانی و ویرایش نهایی محتوا

علاوه بر این باید با اصطلاحات و واژگان حقوقی نیز آشنا باشید. بسیاری از این کلمات اصلا جای دیگر استفاده نمی‌شوند و کاملا جدید هستند. بسیاری دیگر نیز لاتین هستند و از زبان‌های دیگر قرض گرفته شده‌اند.

مهارت‌های نرم

  • توجه زیاد به جزئیات
  • مهارت‌های نوشتاری و کلامی قوی برای برقراری ارتباط با مشتریان
  • مدیریت زمان
  • مهارت‌های سازمانی برای انجام چند پروژه مختلف به صورت همزمان
  • خوش‌قول و قابل اعتماد بودن
مهارت‌های نرم لازم برای ورود به حوزه تولید محتوای حقوقی

نوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید را مشخص کنید

همان‌طورکه در بخش‌های قبل دیدید، یک نویسنده حقوقی امکان فعالیت در حوزه‌های متنوع و نوشتن محتواهای متفاوتی را دارد. بنابراین باید در این مرحله حوزه موردنظرتان را به طور دقیق مشخص کنید. چراکه هرچه تخصصی‌تر کنید، بازار هدف را راحت‌تر پیدا می‌کنید، راحت‌تر بازاریابی می‌کنید و قطعا درآمد بیشتری هم خواهید داشتت.

توصیه ما این است که انواع محتواهای حقوقی را مطالعه و بررسی کنید و ببینید که کدام یک از آن‌ها با علاقه، دانش و سبک کاری شما همخوانی بیشتری دارد. برای دسترسی به انواع محتوای حقوقی کافیست سری به وب‌سایت‌ها، مجلات و روزنامه‌های مختلف بزنید.

تخصص لازم را به دست بیاورید

در مرحله بعد باید در حوزه‌ی تخصصی که انتخاب کرده‌اید متخصص شوید. ممکن است برای متخصص شدن به تحصیل در رشته حقوق یا دست‌کم شرکت در یک دوره تخصصی نیاز داشته باشید. اما ممکن است با قدری مطالعه و حضور در محیط‌های حقوقی هم کارتان راه بیفتد. همه چیز بستگی به حوزه تخصصی موردنظرتان دارد.

پرتفولیو بسازید

پرتفولیو، مجموعه‌ای از نمونه کارهایی است که در حوزه نویسندگی حقوقی و قضایی انجام داده‌اید. در واقع مشتریان با بررسی این نمونه کارها با سبک نویسندگی و قلم شما آشنا می‌شوند و درباره همکاری یا عدم همکاری با شما تصمیم‌گیری می‌کنند.

اگر تا امروز پرتفولیو نداشتید، می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید.

  • یک وبلاگ تخصصی درباره موضوعات حقوقی راه‌اندازی کنید.
  • درباره مسائل حقوقی مختلف مطالب باکیفیت و دقیق بنویسید.
  • برای وبلاگ‌های معتبر یا سایر رسانه‌های حقوقی پست مهمان بنویسید.
  • به صورت داوطلبانه برای وبلاگ‌های حقوقی مختلف پست بنویسید و از آن‌ها بخواهید تا پست را با نام خودتان منتشر کنند.

مطالب مرتبط:

از تولید محتوا درباره غذا تا کسب درآمد!

سخن پایانی

در این مطلب با یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین زیرشاخه‌های نویسندگی محتوا یعنی حوزه حقوقی و قضایی آشنا شدیم. اگر شما هم به این حوزه علاقه دارید و به فکر کسب درآمد از آن هستید، حتما این پست را ذخیره کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید محتوای این پست برای کسی مفید است، اشتراک‌گذاری را فراموش نکنید.

هزینه تولید محتوا در ترجمیک به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی به طور کلی به تعداد کلمات موردنظر مشتری وابسته است. برای مشاهده هزینه خدمات تولید محتوا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.